Gjest ms_kwang Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Egentlig er jeg mega treg av meg, klarer aldri å komme meg til legen før mensen er over, tenker jeg skal dit før neste gang, men så glemmer jeg det. Problemet mitt er det at jeg får så utrolig kraftige smerter. Det varer i under 12 timer, men på de 12 timene klarer jeg ikke å gå, spise, jeg klarer ikke å røre meg. Uansett om jeg tar 5-6 pinex 500mg og 3-4 ibux 400mg, så er smertene der enda og kramper fra en annen planet. Det er jo ikke akkurat bra for leveren heller å måtte ta så mange tabletter heller Så bør jeg dra til lege for resept belagte smertestillende, er jo garantert bedre å bare måtte ta 1-2 kraftige smertestillende ,istedet for å nesten spise en hel pakke med andre piller bare for å få den samme effekten x) Hurra hvor jeg elsker å få tante rød på besøk 1 gang i måneden (særlig på 17mai, hvor jeg endte opp med å sove hele dagen å vri meg i smerte )
Gjest ms_kwang Skrevet 18. mai 2012 #2 Skrevet 18. mai 2012 mm p-piller funker på meg, jeg brukte det før, da hadde jeg nesten ikke smerter. Men jeg får ikke lov å gå på det.. >.< Tåler ikke p-piller *yay* Heldige meg x)
Jane F. Skrevet 18. mai 2012 #3 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har hatt gode resultater med naprocen(vet ikke hvordan det skrives). Finnes uten resept men fåes også som større tabletter med resept. Med de vanlige lavstyrketablettene tok jeg først en tablett og om det ikke fungerte innen 20 min tok jeg en til. Fungerte mye bedre enn andre smertestillende.
Gjest ms_kwang Skrevet 18. mai 2012 #4 Skrevet 18. mai 2012 sweet :D Brukte en type smertestillende fra USA da jeg bodde der, funket kjempe bra, utviklet spesielt for mensen x) Pillene var rosa, var smertestillende med koffein<3
Minya Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har hatt gode resultater med naprocen(vet ikke hvordan det skrives). Finnes uten resept men fåes også som større tabletter med resept. Med de vanlige lavstyrketablettene tok jeg først en tablett og om det ikke fungerte innen 20 min tok jeg en til. Fungerte mye bedre enn andre smertestillende. Naproxen. Det er et godt tips. Egentlig en betennelsesdempende tablett, men en av bivirkningene er svakere smerter under mensen og noen får også kortere mens om den brukes under hver mens. P-piller er også en idé.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Prøv Naproxen, om det ikke virker så dra til legen å få noe sterkere.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 Naproxen. Det er et godt tips. Egentlig en betennelsesdempende tablett, men en av bivirkningene er svakere smerter under mensen og noen får også kortere mens om den brukes under hver mens. P-piller er også en idé. Det hadde jeg ikke fått med meg. Nå ble jeg litt lettet, for jeg begynte å lure på om jeg var i ferd med å komme i overgangsalderen minst 10 år tidligere enn andre. Takk for informasjonen.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Det er best å bruke smertestillende innen gruppen NSAIDs (ibux, voltarol, naproxen o.l.) ved menssmerter fordi de bl.a. hemmer produksjonen av noen stoffer som heter prostaglandiner, som både gir smerter, diaré, hodepine og mange andre "bivirkninger" som mange får under mensen. Paracetamol lindrer bare smerten sånn sett. Det viktigste er å ta et NSAID-preparat så fort som mulig når man får mensen, helst før man begynner å få vondt. En del kan da også oppleve at man blør mindre.
Gjest ms_kwang Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Det er best å bruke smertestillende innen gruppen NSAIDs (ibux, voltarol, naproxen o.l.) ved menssmerter fordi de bl.a. hemmer produksjonen av noen stoffer som heter prostaglandiner, som både gir smerter, diaré, hodepine og mange andre "bivirkninger" som mange får under mensen. Paracetamol lindrer bare smerten sånn sett. Det viktigste er å ta et NSAID-preparat så fort som mulig når man får mensen, helst før man begynner å få vondt. En del kan da også oppleve at man blør mindre. Ibux har 0 effekt på meg Kan spise en hel pakke med 400mg og de funker ikke på meg, Voltarol samme greia ,0 effekt. (Er litt immun mot smertestillende tror jeg..Samme hos tannlege, de må gi meg lystgass, fordi de ikke ønsker å gi meg 10 sprøyter før det funker.. ) Litt vanskelig for meg å ta piller før mens starter, fordi jeg får det på natta og våkner opp med kramper fra en annen planet xD
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #10 Skrevet 18. mai 2012 Du kan også forbygge med magnesium, det virker krampeløsende. Start med tabletter noen dager (3-4) før du venter at mensen skal komme. Når det ikke hjelper nok (har alltid hatt veldig sterke menssmerter), hjelper naproxen best. Det hjelper mye bedre enn ibux og andre typer. Ta to med en gang du merker smertene komme, og ta siden en tablett til når du merker at virkningen avtar.
Minya Skrevet 18. mai 2012 #11 Skrevet 18. mai 2012 Det hadde jeg ikke fått med meg. Nå ble jeg litt lettet, for jeg begynte å lure på om jeg var i ferd med å komme i overgangsalderen minst 10 år tidligere enn andre. Takk for informasjonen. Null stress. Mener å huske det står i pakningsvedlegget også. Jeg sluttet nesten helt å blø da jeg brukte Naproxen mot menstruasjonsmerter. Det justerte seg fra mensperiode til mensperiode, var mer spotting i to dager enn ordentlig mens til slutt, så jeg sluttet med det og begynte med p-piller uten opphold annet enn to ganger i året. Blei så lei av mensenstyret
Gjest Lille-pus Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 Normale smertestillende er egentlig ikke laget for å dempe mens-smerter da årsaken til disse er en annen enn årsakene til f.eks. hodepine. Derfor er det best å ta en smertestiller som går direkte på årsaken til smertene. Naproxen er varmt anbefalt, og meget virksomt i riktig konsentrasjon. Dersom du har behov for å gå over anbefalt døgndose (oppgitt i pakningsvedlegget) så vil legen din skrive ut en høyere styrke til deg dersom du forklarer problemet for legen din. Så, som sagt; tur til apoteket og kjøpe Naproxen. Det er to produsenter som selges i Norge; Mylan og Actavis. Av de reseptfrie synes jeg personlig at Actavis sine virker litt raskere, og er enklere å svelge (de er betraktelig mye mindre).
Rosa Sitron Skrevet 18. mai 2012 #13 Skrevet 18. mai 2012 Naproxen har aldri funket for meg, jeg kjører 1200 mg ibux og 500 mg pinex ved begynnende menstruasjon og 600 mg ibux ca hver 6 time etter det.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Jeg starter med 2-3 Ibux på 400 mg hver. Det må jeg ta med en gang det bare er litt verk. Så må jeg kjøre på med 1-2 ibux hver 4 time. Er bare et døgn det er snakk om før jeg kan begynne å trappe ned. Det viktigste for meg er faktisk å starte med smertestillende med en gang det starter og ikke vente til jeg får skikkelig vondt. Det er uansett legen din som kan veilede deg i alternative smertestillende.
ninuska_ Skrevet 19. mai 2012 #15 Skrevet 19. mai 2012 Tråden er ryddet for råd om å kombinere smertestillende midler, da vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene. Jeg vil anbefale deg å rådføre deg med lege eller apotek. mvh ninuska_, mod
Strange Doll Skrevet 19. mai 2012 #16 Skrevet 19. mai 2012 Jeg sverger til naproxen... det er det eneste som fungerer på meg, og jeg har det sånn ca på samme måten som deg
Gjest ms_kwang Skrevet 19. mai 2012 #17 Skrevet 19. mai 2012 takk til alle svar Men nå er det over 2 dager -over- juhei Men er ille de første 6-12 timene x)
Pia82 Skrevet 19. mai 2012 #18 Skrevet 19. mai 2012 Du kan også forbygge med magnesium, det virker krampeløsende. Start med tabletter noen dager (3-4) før du venter at mensen skal komme. Jeg tar magnesium daglig, har gjort det i ca 6 mnd, av annen grunn, og har ikke merket noe til mindre menssmerter. P-piller har reddet meg ang smerter, jeg får ennå vondt men så mye mindre at paracet & ibux funker fint. Jeg har kun en gang fått smertestillende på resept, for noe annet, og legen sa jeg fikk ikke mer pga faren for avhengighet. (jeg fikk en pakke på 10 piller) Jeg husker ikke navnet på pillen men det var ikke morfin :gjeiper: Det kan hende at legen din også vil være skeptisk til smertestillende på resept. Men det skader ikke å spørre En ting som hjalp meg en periode jeg gikk på p-ring (p-ring reduserte ikke menssmertene) var å ha en varmeflaske på magen, men det er selvsagt ikke så lett å gjøre når man er på jobb eller andre ikke-hjemme-plasser. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #19 Skrevet 19. mai 2012 Jeg tar magnesium daglig, har gjort det i ca 6 mnd, av annen grunn, og har ikke merket noe til mindre menssmerter. P-piller har reddet meg ang smerter, jeg får ennå vondt men så mye mindre at paracet & ibux funker fint. Jeg har kun en gang fått smertestillende på resept, for noe annet, og legen sa jeg fikk ikke mer pga faren for avhengighet. (jeg fikk en pakke på 10 piller) Jeg husker ikke navnet på pillen men det var ikke morfin :gjeiper: Det kan hende at legen din også vil være skeptisk til smertestillende på resept. Men det skader ikke å spørre En ting som hjalp meg en periode jeg gikk på p-ring (p-ring reduserte ikke menssmertene) var å ha en varmeflaske på magen, men det er selvsagt ikke så lett å gjøre når man er på jobb eller andre ikke-hjemme-plasser. Lykke til! Man trenger en høyere magnesiumsdose dagene før om det skal virke. Jeg pleie å ta tre-fire tabletter fire ganger om dagen, dva. ca. 500-600 mg til sammen, noen dager før mensen.
Strange Doll Skrevet 19. mai 2012 #20 Skrevet 19. mai 2012 takk til alle svar Men nå er det over 2 dager -over- juhei Men er ille de første 6-12 timene x) Kanskje du skal ta en tur til legen å høre med han/hun hva de mener, sånn at du slipper smertene neste "runde" ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå