Gå til innhold

Søvnproblemer og eksamensstress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med søvnproblemer og har gjort det hele livet. Det er ganske slitsomt, og jeg sliter både med å sovne og å stå opp. Dette har pågått siden jeg startet på skolen. Har ikke hatt en stabil periode med søvn så lenge jeg kan huske.

Til vanlig går det helt ok, jeg klarer meg helt greit, selv om det er plagsomt i hverdagen og gjør det vanskelig å få til rutiner.

Nå i eksamenstiden er det vanskelig. Jeg er i utgangspunktet en litt ustrukturert person, men nå i eksamensperioden har jeg vært flink, etter forholdene. Problemet er å stå opp. Det går greit fra mandag-torsdag for da har lesesalen oppe til 21:00, og jeg får 7-9 timer lesetid avhengig av hvor flink jeg er til å stå opp og komme meg avgårde. Problemet kommer nå som det er helg. I morgen er lesesalen oppe til 19:00 og på lørdag og søndag er den åpen til 17:00. Jeg er avhengig av å være et annet sted enn hjemme for å få ro nok til å lese, så når jeg ikke klarer å være på skolen før tidligst 12, så blir det litt knapt med lesing.

Noen som har noen tips? Jeg ønsker ikke å gå på sovepiller, og tenker å prøve å komme meg til en som er ekspert på feltet når eksamenene er over, i slutten av juni, men jeg trenger noen gode tips fram til den tid. Hvordan komme meg gjennom eksamensperioden?

Noen som kjenner seg igjen, og har noen supertips? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må du undersøke årsaken til at du har disse problemene. Kom deg til legen, og få henvisning til spesialist. I mellomtiden anbefaler jeg redbull, russisk rot (fåes på helsekosten) og beroligende te på kvelden.

Gjest Janus
Skrevet

Jeg har lyst å hjelpe deg, men ettersom du har hatt problem med dette hele livet, så er ikke det sikkert mine erfaringer er nyttige.

Selv hadde jeg søvnproblemer en periode etter at jeg ble utbrent i ung alder med en nedbrutt kropp og påfølgende moderat depresjon. Før den tid hadde jeg alltid sovet som en stein, men plutselig var jeg lys våken hver natt. Det var i all hovedsak bekymringer og hyperaktiv tankevirksomhet som rev i meg fra innsiden og holdt meg våken. Bekymringer kan sakte, men sikkert ta livet av et menneske og i det aller minste holde det våkent.

Klassisk musikk har reddet livet mitt mange ganger og det er det første jeg leter frem selv i dag om jeg merker at det kan bli tungt å sovne eller når jeg har behov for å koble av. Det er avslappende, beroligende og gir noe å fokusere oppmerksomheten på. Nesten som en meditasjon. Kroppen slapper av og man glemmer lettere sine bekymringer.

Meditasjon er også veldig nyttig, men kombiner det gjerne med klassisk musikk eller annen musikk som du finner avslappende.

Selv har jeg i perioder brukt reseptbelagt medisin for å få sove og det er noe jeg både anbefaler og ikke anbefaler. Generelt tror jeg det er verre å gå lenge uten skikkelig søvn, enn det er å bruke medisin, på den andre siden kan enkelte bli avhengige. Ettersom jeg selv ikke er disponert for det, så har jeg brukt det forsiktig og jeg føler det har hjulpet meg veldig.

Reseptfritt har du noe som heter Valeriana Forte på apoteket. Mange opplever dette som beroligende. Det finnes også et annet reseptfritt preparat som heter melatonin. Dette er kroppens eget søvnhormon som normalt blir skilt ut av hypofysen når det blir mørkt. Mange som har søvnproblemer har blitt behandlet med dette preparatet med gode resultat.

Ellers er det viktig med gode rutiner før kveldstid slik at kroppen blir forberedt på å sove. Trekk for gardiner og demp lyset. Senk temperaturen på soverommet og luft godt. Stress ned, les en bok, drikk melk, kanskje en god te og lytt til behagelig musikk.

Jeg kjenner svært få som synes det er smertefritt å stå opp om morgenen, så akkurat det er nok normalt.

Håper noe av dette var til hjelp. Å oppsøke en ekspert er definitivt ikke dumt om dette er et problem du ikke finner ut av selv.

Lykke til!

:)

Gjest Janus
Skrevet

HowtoStopWorryingandStartLiving.jpg

Dette er en av de bedre bøkene jeg har lest og jeg kan ikke få anbefalt den nok. Last den ned ulovlig på pdf om du må. Anbefaler den forøvrig til alle andre som leser tråden også. Selv de som ikke bekymrer seg. Tror den finnes på norsk for de som ikke liker engelsk.

AnonymBruker
Skrevet

Forsinket søvnfase(syndrom)? I så fall kan melatonintilskudd og lysbehandling hjelpe deg (men dette må gjøres i samråd med lege).

Skrevet

Har vært hos lege flere ganger, men hver gang så er det det samme: jeg får melatonin og et hefte om søvnhygiene. Mulig jeg må mase litt mer, men "problemet" er nok at søvnproblemene kan ha så utrolig mange grunner, både fysiologiske og psykologiske.

Takk for så langt svar, Janus. Mange fine råd.

Mine søvnproblemer tror jeg kommer av en indre uro/rastløshet. Med en gang jeg er i ro, så føles det ut som om det bobler med energi i meg. Jeg trenger helst å ha noe å gjøre hele tiden. Det gjør det vanskelig å leve sånn jeg ønsker, da tiden fra 22 til 3-4-5-6 om natten går med til ingenting, mens morgenen går til søvn. Så jeg ønsker virkelig å endre på det!

Jeg har en venninne som jeg bor i kollektiv med, som er veldig, veldig avhengig av sovemedisin. Dette har skremt meg fra å spørre om reseptbelagt sovemedisin fra legen. Hun kombinerer også alkohol og sovepiller i perioder for å få til å sovne. Trist å se, for jeg ser jo at problemene stikker dypere, selv om jeg ikke skjønner hva.

Jeg prøver virkelig for n'te gang å fikse dette, så får jeg håpe jeg får det til denne gangen. Har lest en artikkel der tipsene var å fokusere på å alltid stå opp til samme tid hver dag, og ikke legge seg før man er så trøtt at man ikke klarer å lese ned siden i en bok. Pcen slutter jeg med 22-23, og jeg begynner å lese bok rundt midnatt når jeg begynner å bli litt trøtt. Foreløpig resultat er at jeg har klart å stå opp(!!), men at jeg ikke har fått mer enn 3-5 timer søvn hver natt hittil. Det går greit nok.

Takk! Jeg skal lese boken(etter eksamen!), selv om den så litt.. utgått ut. :)

Gjest Janus
Skrevet

Etter min erfaring så er de fleste fastleger rimelig håpløse så lenge du ikke har influensa eller forkjølelse, så jeg hadde ikke forventet for mye hjelp der, så sant du ikke har en av de sjeldne som faktisk er dyktig. Den gode nyheten er at med internettilgang og lett tilgang på informasjon, så kan du være ekspert på søvnproblem etter noen timer på Google. :)

Fungerte ikke melatonin? Har du prøvd å justere opp dosen?

Det er fint å se at du har respekt for reseptbelagt sovemedisin og den respekten vil sannsynligvis være nok til at du aldri risikerer å bli avhengig. Sovemedisin vil kun kurere symptomene og ikke selve problemet, men det kan være en stor hjelp når man går gjennom en tung periode. En natt med dyp søvn kan gjøre underverk og det kan også hjelpe deg å komme deg inn i et bedre søvnmønster.

Min holdning har alltid vært at jeg bruker det kun når jeg er desperat og virkelig trenger det. Ofte har vissheten om at jeg har hatt det tilgjengelig vært nok til at jeg ikke har trengt det. De dosene jeg selv har brukt er så latterlig lave sammenlignet med det retningslinjene sier, at jeg egentlig aldri har vært bekymret.

Dette er ikke en anbefaling, men jeg sier bare hva jeg tenker om saken.

Takk! Jeg skal lese boken(etter eksamen!), selv om den så litt...utgått ut. :)

Jeg skjønner at du er ung, men jeg trodde du hadde hørt om tidløs litteratur?

Skrevet

Etter min erfaring så er de fleste fastleger rimelig håpløse så lenge du ikke har influensa eller forkjølelse, så jeg hadde ikke forventet for mye hjelp der, så sant du ikke har en av de sjeldne som faktisk er dyktig. Den gode nyheten er at med internettilgang og lett tilgang på informasjon, så kan du være ekspert på søvnproblem etter noen timer på Google. :)

Fungerte ikke melatonin? Har du prøvd å justere opp dosen?

Det er fint å se at du har respekt for reseptbelagt sovemedisin og den respekten vil sannsynligvis være nok til at du aldri risikerer å bli avhengig. Sovemedisin vil kun kurere symptomene og ikke selve problemet, men det kan være en stor hjelp når man går gjennom en tung periode. En natt med dyp søvn kan gjøre underverk og det kan også hjelpe deg å komme deg inn i et bedre søvnmønster.

Min holdning har alltid vært at jeg bruker det kun når jeg er desperat og virkelig trenger det. Ofte har vissheten om at jeg har hatt det tilgjengelig vært nok til at jeg ikke har trengt det. De dosene jeg selv har brukt er så latterlig lave sammenlignet med det retningslinjene sier, at jeg egentlig aldri har vært bekymret.

Dette er ikke en anbefaling, men jeg sier bare hva jeg tenker om saken.

Jeg skjønner at du er ung, men jeg trodde du hadde hørt om tidløs litteratur?

Ja, det er min erfaring også. Bodde med en av disse allmennlegene en fireårsperiode av livet mitt, og selv da fikk jeg ikke orden på det. Tror folk som aldri har hatt søvnproblemer ikke har forståelse for hvordan det totalt kan ta over dagene dine, og hvor vanskelig det er å få kontrollen tilbake.

Jeg har lest mye om dette på nett, men mange av tipsene er utrolig like, og veldig lite konkrete. Jeg leste noe sånt som "how to become an early riser", og det er en av de første artiklene som har gitt meg et annet syn på det.

Har ikke fått prøvd Melatonin over en periode, da jeg bare har fått et brett av legen. Følte ikke noe forskjell, men kanskje jeg skal gi det en sjanse til.

Jeg har vurdert det. I det minste å få noen innsovningspiller, slik at jeg kan få rytmen på gli igjen når det virkelig er en plage, men har slått det fra meg. Jeg tror ikke at jeg ville blitt avhengig, men det er når søvnen er dårlig/mangler at jeg også blir dårlig til å ta gode avgjørelser. Men igjen så er jeg veldig nøye på at jeg ikke skal bli avhengig av noe(sånn hvis vi ser bort fra næring, oksygen og sånn), om det så er kaffe, dop eller sukker, så jeg er nok ikke så veldig i faresonen. Kanskje noe å tenke på til eksamen nå til høsten igjen, dersom jeg ikke får orden på det nå.

Jeg har hørt om bøker som aldri går av tiden, men jeg har hørt mindre om selvhjelpsbøker som ikke går av tiden. (Er det et snev av forsøk på hersketeknikk jeg ser?) :)

Gjest Janus
Skrevet

Har ikke fått prøvd Melatonin over en periode, da jeg bare har fått et brett av legen. Følte ikke noe forskjell, men kanskje jeg skal gi det en sjanse til.

Ett brett burde være nok til å vite om det virker, men det er mulig en litt høyere dose må til. Det er så vidt jeg vet ikke vanedannende og rimelig trygt, så kanskje det er verdt et nytt forsøk.

Trener du regelmessig? Det sies at trening er bra for søvnkvaliteten, men det er å foretrekke å gjøre det tidlig(ere) på dag slik at man ikke vekker kroppen til kvelden. De gangene jeg trener tungt sent på kveld, får jeg ofte problemer med å sovne i rimelig tid.

Hersketeknikk? Neppe. Jeg vil heller si at det var et forsøk på en kombinasjon av flørting og opplysning.

Gjest ms_kwang
Skrevet

vel jeg..

Kan ikke komme med annet enn at hele livet mitt så har jeg vært B menneske.

Jeg haaaater å stå opp tidlig.

Jeg klarer om jeg er heldig å ha en nogenlunde normal døgnrytme i en uke eller to. Men så bare mååå jeg sove bittelitt lengre hver dag fordi jeg synes det er så godt :P

Jeg la meg halv 10 i morgest. Våknet ca 3 :fnise:

Jeg er rar, enda rarer fordi jeg har ett fly å rekke i i morgen tidlig halv 9 :fnise: Lurer på om jeg får sove?

For at jeg i d hele tatt skal få til en ordentli døgnrytme så må jeg enten våke i 24timer eller mer. Ellers så må jeg legge meg litt senere hver dag å sove litt lengre. (Problemet mitt er at jeg LETT kan sove i 16 timer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...