Gå til innhold

Hjelp! Fiskemiddager!

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg er en alt for ille kokk, men når det gjelder fisk har jeg ABSOLUTT mine begrensninger.

Jeg synes bla. det er så vanskelig å skjønne når fisken er gjennomstekt/-kokt.... Også synes jeg det er vanskelig å rense fisk, så jeg tar helst utganspunkt i ferdig renset.

Har du en god og enkel oppskrift du vil dele med meg?? (OBS! Jeg trenger nøyaktig beskrivelse! :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

En pakke frosset seifilet tines litt og skjæres i terninger.

2-3 gulrøtter skrelles, skjær av det på tuppen og enden også. Bruk ostehøvel for å få tynne skiver. Pass på fingrene! :ler:

Purreløk og brokkoli etter smak deles i små buketter og tynne ringer.

Kok en halvliter fiskebuljong opp, skru ned varmen og ha i grønnsakene. Etter en fem minutter legger du fisken i og helt til slutt et beger med rømme.

Ha potet til.

Spør alle hvor mange poteter de spiser. Ta det gitte antallet ut av posen, skyll dem og legg i en kaserolle. Ha vann til over potetene. Sett kasserollen på platen, sett på fullt. Når vannet bobler i kasserollen, skru platen ned på tre. Etter 25 minutter kan du forsiktig stikke en gaffel i den øverste poteten. Dersom den ikke gir motstand er den ferdig kokt.

Hell av vannet og server potetene. Husk å ta av skallet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er vanskelig med kokt og stekt fisk (i pannen)

Derfor sverger jeg til ovnslaget fisk, dette blir som regel alltid vellykket.

Her kommer et par oppskrifter jeg har prøvd meg frem til, og som blir kjempegode!

Laksekoteletter i folie:

Laksekoteletter (så mange du trenger)

-legges i et stort foliepapir i langpannen)

-krydres med salt og sitronpepper,evnt. litt hvitløk

-legg løkringer og sitronskiver over

-ha gjerne på et par smørklatter

Pakk folien godt over fisken så ikke skyen renner ut

Stekes i ovnen ved 225 grader ca 20-30 minutter

Serveres med kokte poteter og hollandaise saus

Ovnsbakt torsk i carrysays

-Trekk oppskåret torskefilet noen minutter i saltet vann

-Legg torskeskivene i en smurt ildfast form

-Stek løk sammen med ananasbiter og legg over torsken

-Lag en carrysaus (vanlig hvit saus smakt til med carry), og hell over fisken og løk/ananasblandingen.

-Stekes i ovnen ca. 20 min

-Ta på revet ost de siste minuttene og gratiner under grillen

Serveres med ris og en grønn salat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha potet til.

Spør alle hvor mange poteter de spiser. Ta det gitte antallet ut av posen, skyll dem og legg i en kaserolle. Ha vann til over potetene. Sett kasserollen på platen, sett på fullt. Når vannet bobler i kasserollen, skru platen ned på tre. Etter 25 minutter kan du forsiktig stikke en gaffel i den øverste poteten. Dersom den ikke gir motstand er den ferdig kokt.

Erru spydig, eller??? :ler:

Men takk for oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen gode tips når det gjelder koke-/steketid på fisk, jeg tar det som regel på gefühlen. Selvfølgelig kan du "skyve" litt forsiktig i fisken med en gaffel, hvis den flaker seg lett er den ferdig. Men husk at det er med fisk som med kjøtt, den er aller best hvis den ikke er helt gjennomstekt, så det er som regel bedre å steke/koke den litt for kort enn litt for lenge.

Jeg har to enkle og gode oppskrifter til deg. Dessverre har jeg ikke 100% nøyaktige mål, men de er så enkle at det går helt sikkert fint. :)

FISKEGRYTE MED APPELSIN.

Lag en vanlig hvit saus (smør, mel, melk, kraft eller buljong), men sløyf muskaten.

Ha i frisk eller tørket timian og nypresset appelsinsaft etter smak (jeg bruker 1-2 appelsiner til to pers.)

La dette småkoke i 5 min, og ha så i fiskefilet skåret i biter (torsk, sei eller hva du måtte like best). Trekkes til fisken er ferdig og serveres med poteter og dampet broccoli.

Veldig raskt og enkelt, og VELDIG godt!

Min favorittlakseoppskrift er som følger:

LAKS MED COUSCOUS.

Ta en laksefilet og smør den med en blanding av sitronsaft, dijonsennep, salt og pepper. Legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken).

Veldig godt tilbehør til denne laksen er couscous med sitrus og kikerter.

Man tilbereder couscousen etter oppskrift på pakken, men i stedet for vann bruker du en blanding av grønnsakbuljong og presset appelsin/sitron (gjerne litt av begge deler).

Ferdigkokte eller hermetiske kikerter varmes i den kokende buljongen før man tilsetter couscousen og lar den trekke som beskrevet på pakken.

Jeg serverer dette med woket paprika og vårløk.

Som saus kan du bruke kesam tilsmakt med salt, pepper og gjerne noen ferske urter.

Lykke til, Pjusk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsbakt fisk.

Til to personer

400 g fiskefilet (skinn og beinfri)

1 liten fennikkel

1 liten rød paprika

ca 6 cm purre

litt hakket hvitløk og hakket chili

skall og saft ev to lime

olivenolje

salt og pepper.

Skjær grønnakene i skiver og legg dem i bunnen av en ildsfast form.

Skjær fisken i passe biter og legg oppå grønnsakene.

Strø på salt og pepper legg på limeskall, hakket chili og hvitløk, hell over limesaften og et par tre ss olivenolje.

dekk det hele med aluminiumsfolie, og sett i forvarmet ovn (225grader) i ca 30 min.

Du kan lette litt på folien mot slutten og se om fisken flaker seg, når du pirker litti den med en gaffel.Da er den ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Ikke spydig - bare morsom.

Eller veldig hjelpsom :wink: Sannehten er jo at Pjusk trenger den slags presiseringer (husk å skrelle poteten) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller veldig hjelpsom :wink: Sannehten er jo at Pjusk trenger den slags presiseringer (husk å skrelle poteten) :ler:

Men hva eeeer dette her egentlig!!! :grine:

Vel, da får jeg bare bruke det sikre kortet som jeg ser så mange andre bruke i diskusjoner: Dere er bare misunnelige!!! Den satt, tenker jeg!!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ha potet til.

Erru spydig, eller??? :ler:

Men takk for oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...