Gå til innhold

utagerer på andre hunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er helt rådvill.. har en hund på 5år, han blir mer og mer utagerende på tur. Aldri på tisper eller hunder som er mindre enn han, men større hunder og hannhunder så begynner han å knurre og bjeffe. Det er ikke alltid han begynner, og når han gjør det så har den andre hunden som regel et rart kroppspråk. Er hunden rolig og blåser i han, så piper og logrer han bare.

på tur i sta så møtte vi en setter, og ca 10 meter i fra så begynte han å bjeffe. Den svarte med dype brum, og min gav seg jo ikke. jeg fikk bare lyst til å kaste han i bakken, og jeg ble så fortvilet at jeg satt på en benk og gråt i en halvtime.

Jeg syntes det er så utrolig flaut og frustrerende, og jeg føler meg så misslykket. Jeg prøver å være mest mulig positiv mot bikkja, men noen ganger så har jeg tatt han i skinnet i frusterasjon :( Jeg vet rett og slett ikke hva annet jeg skal gjøre, og jeg blir så frustrert og lei meg når han oppfører seg slik.

han er ikke så ille. han bryr seg ikke om hunder på avstand eller fra bil eller noe. men hannhunder spesielt og hunder med rart kroppspråk bjeffer han på..

hjelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tydelig at hunden din trenger å trene på å treffe andre hannhunder, og da helst noen som er større enn den selv. Finnes det en hundeklubb i nærheten der du bor? Iallefall ville jeg tatt kontakt der og luftet problemene. Hundeklubben hvor jeg bor er veldig flinke på å hjelpe til med å trene på slike problemer som du har med din hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sosialangst, så å dra på sånne treninger med masse folk er ikke aktuelt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn først med å trene kontakt med hunden. Dette gjør du ved å rose den mye og/eller gi den godbit hver gang den ser på deg eller tar kontakt (når den tar kontakt med deg vel og merke, ikke godbiten). Dette gjør du både ute og innendørs, og du lærer hunden din at du er kul å ta kontakt med.

Når du har kontaktbiten på plass begynner du å trene ved at hver gang dere ser en av de hundene han utagerer på (eller piper, stresser, drar mot osv), får du ham til å fokusere på deg og belønner. I starten kan det hende at du må få hundens oppmerksomhet før den legger merke til den andre hunden, men trikset er uansett og ha oppmerksomheten hans hele tiden, for om han får sett ordentlig på hunden vil de fleste hunder som utagerer gi blaffen i deg og heller fokusere på hunden.

Det du kan gjøre er å kommandere hunden i sitt, dekk, gå fot (mens du belønner kjempe mye) eller lek med en leke (ofte er det best og stoppe helt opp og bare la den andre hunden passere).

Når du skal belønne med godbiter er det viktig og bare bruke godbiter som hunden virkelig elsker og gidder og jobbe litt for.

Om han nekter å fokusere på deg innen noen få sekunder, snur du og går i motsatt retning eller tar av ved et veikryss (altså unngår situasjonen).

Det er også viktig å ha i minne at jo nærmere den andre hunden passerer, jo større sjanse er det for at din hund vil bryte kontakten og utagere. Derfor må du selv finne ut hvor nære dere kan være den andre hunden før at han mister kontakten. Etter hvert som treningen går fremover, kan dere gå nærmere og nærmere den andre hunden.

Det er som regel en prosses å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer. Du må bare prøve og feile litt rett og slett.

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trene på dette. Du må legge forholdene til rette slik at hunden vil lykkes. I tillegg må du gi han en alternativ adferd han vet lønner seg.

Du må sørge for å alltid passere hunder på lang nok avstand til at han ikke utagerer. Gå ut i grøfta og videre om du må. Det er veldig viktig at du får han på et "mottakelig" nivå. Det har lite for seg å trene når "rullegardina har gått ned". Jeg tror du vet hva jeg mener.

Etterhvert kan du gradvis nærme deg de vanskelige passeringene. Dette tar tid, og krever masse trening og tålmodighet. Å ta bikkja eller sette han i situasjoner han ikke håndterer vil ta dere flere steg bakover igjen.

Ofte trenger hunden å lære seg en annen adferd i disse situasjoner. Han takler ikke passeringssituasjoner, og har da selv kommet på en adferd som til en viss grad fungerer, nemlig å utagere. Du som eier må lære hunden at det er mulig å håndtere dette på andre måter. Som eksemplet jeg hadde over, ta kontakt med deg. Du styrer situasjonen, du har kontroll, han kan ta kontakt med deg for å få belønning.

Det finnes mange gode bøker vedr dette dersom du ikke ønsker å treffe masse folk. På Canis (hundeforum) kan du helst sikkert få masse boktips!

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sosialangst, så å dra på sånne treninger med masse folk er ikke aktuelt dessverre.

Da foreslår jeg omplassering.Din hund har også angst.Og burde få hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før eller siden må du møte andre hunder (og eiere) for å kunne trene bort dette problemet. Å trene kun på hunder du treffer tilfeldig tar uendelig lang tid så jeg ville absolutt vurdert å avtale med noen som har en "snill" hund å trene sammen på den måten du allerede har fått beskrevet lengre oppe i tråden. Det kan også være veldig nyttig at en annen person ledsager hunden under trening og det bør være en hundevant person som ikke har noen negative forestillninger og forventninger om hundens reaksjoner. Du skal ikke se bort ifra at din sosiale angst er overført til hunden, i tillegg er det ikke unormalt at hannhunder kan reagere aggressivt mot andre hannhunder og dersom man ikke klarer å korrigere det så blir det ingen god løsning uten å gå strategisk til verks.

Endret av Sulosi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg omplassering.Din hund har også angst.Og burde få hjelp.

Jeg foreslår at du drar til helvette.

Jeg trenger for faen meg ikke omplassere hunden min fordi jeg ikke takler å møte 20-30 andre (dømmende) hundemennesker for å trene bikkja mi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du drar til helvette.

Jeg trenger for faen meg ikke omplassere hunden min fordi jeg ikke takler å møte 20-30 andre (dømmende) hundemennesker for å trene bikkja mi.

Og fordi du ikke liker svaret,så ber du folk dra til helvette? Voksent! Veldig voksent!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi du ikke liker svaret,så ber du folk dra til helvette? Voksent! Veldig voksent!

Nei, jeg liker ikke at folk dømmer meg opp og ned etter to innlegg på et forum.

Du kjenner ikke meg, hunden min, og du vet ikke hvordan sosialangst jeg har. Det er ikke bare en type som ikke tåler å være med folk. Og problemet er faktisk ikke så stort at det ikke går ann å leve med det. Det er ikke slik at han skal sloss med disse hundene eller drepe dem. Og han veier 10kg. Så han er ingen fare for omverden eller kan velte meg over ende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg liker ikke at folk dømmer meg opp og ned etter to innlegg på et forum.

Du kjenner ikke meg, hunden min, og du vet ikke hvordan sosialangst jeg har. Det er ikke bare en type som ikke tåler å være med folk. Og problemet er faktisk ikke så stort at det ikke går ann å leve med det. Det er ikke slik at han skal sloss med disse hundene eller drepe dem. Og han veier 10kg. Så han er ingen fare for omverden eller kan velte meg over ende.

Hvem dømte deg? Du bad om råd,du fikk tydligvis noen.

At du ikke liker rådene,det er dog så.Men å skrive slikt svar,da driter du kun på egen legg.

Hvilken type sosialangst? Halloen.Du er ikke alene,jeg har samme selv.Men vet du,det kan jobbes med ,om en gidder da. For det er nettopp det : å gidde og tørre å gjøre noe.Ta tak selv og ikke la angsten styre over deg. Hvorfor be om hjelp først,for så å si at problemet ikke er stort og du kan leve med det?

Vet godt hva som kan fungere for din hund,men med slike svar som du gir ,så kan du jo finne det ut selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem dømte deg? Du bad om råd,du fikk tydligvis noen.

At du ikke liker rådene,det er dog så.Men å skrive slikt svar,da driter du kun på egen legg.

Hvilken type sosialangst? Halloen.Du er ikke alene,jeg har samme selv.Men vet du,det kan jobbes med ,om en gidder da. For det er nettopp det : å gidde og tørre å gjøre noe.Ta tak selv og ikke la angsten styre over deg. Hvorfor be om hjelp først,for så å si at problemet ikke er stort og du kan leve med det?

Vet godt hva som kan fungere for din hund,men med slike svar som du gir ,så kan du jo finne det ut selv.

Jeg følte at du (?) dømte meg når du sier at jeg bør omplassere hunden min fordi jeg ikke takler store samlinger med mennesker! Jeg ble veldig lei meg, jeg elsker hunden min vi har hatt 5kjempeflotte år sammen og når jeg trenger hjelp til et problem, så får jeg beskjed om å omplassere han. Du må vel skjønne at det er sårende for meg? Han er hele verden min, aldri om jeg omplasserer han!

Det jobbes med, men jeg kan ikke kaste meg selv inn i store forsamlinger. Jeg ØNSKER selvfølgelig hjelp, fordi jeg ønsker å kunne passere annenhver hund uten utagering. Men nei det er ikke så stort som jeg ser andre har, hvor hunden henger etter halsbåndet, hyler og skriker og angriper alle som kommer nær. Kommer hunden nær, så skjer det ingenting. Han har aldri sloss eller noe, til tross drittbikkjer i flexi. Det er bare passering som er problemet!

Jeg har aldri sagt jeg ikke gidder! Jeg har sagt at jeg ikke kan dra på hundeklubben fordi det er for mange mennesker der! Jeg veit ikke hvor du bor, men her er det ÈN hundeklubb hvor det er oppmøte med 20-30 personer hver gang. Flertallet er bedrevitere som kritiserer alt en gjør, og som ler av deg. Det er ikke aktuelt for meg. Jeg har aldri sagt at det ikke finnes andre alternativer! For det gjør det selvfølgelig. Jeg hadde tenkt til å spørre på et hundeforum om noen ville trene passering med meg etter jeg viste litt mer hvordan jeg skulle trene og hva jeg må gjøre FØRST.

Jeg blir direkte lei meg av slike svar som du kom med. DERFOR reagerte jeg slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har en omplasseringshund som også var slik. Det er kjempeflaut! Jeg prøvde masse forskjellig; kindereggmetoden, avledning med godbit, å si nei osv. Egentlig virket det som det da ble for mye fokus på situasjonen..

Det som har funket her, er å bare gå litt raskere forbi alle med hund. Er litt kjipt når det kommer eiere med hund som vil hilse og skravle litt, og at jeg bare strener forbi.. Hehe.. Jeg har også tatt henne med i parker i Oslo der vi må gå forbi mange hunder. Hun bjeffet og hoppet litt i starten av hver tur, men nå går det stort sett veldig fint så lenge ikke hunden vi møter bjeffer eller gjør noe utfall mot henne. Synes denne metoden har vært nyttig, og tror ikke det tok særlig mye mer enn en måned før det ble mye bedre.

De merker jo sikkert at vi blir engstlige (for at de ikje skal oppføre seg), og det er jo fort gjort å unngå situasjoner hvor man møter andre hunder i steden for å eksponere/sosialisere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ta kontakt med enkeltmenneske og "alliere" deg med dem? Du trenger ikke møte 20-30 mennesker på en gang for å få sosialtrening for bikkja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene gjorde dette i en periode. Jeg var da ekstremt nøye på at hunden skulle merke at jeg er avslappet og positiv. Som regel ser jeg hunder før han gjør og da starter jeg en "samtale" med han. Alle vi går forbi må tro jeg er helt skrullete, men hunden responderer veldig godt. Jeg snakker da med helt lys stemme og snakker om alt fra hvor fin halen hans er til hva vi skal ha til middag :) Han blir så opptatt av praten at han glemmer å bjeffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg omplassering.Din hund har også angst.Og burde få hjelp.

Det er jo kanskje nettopp pga slike utsagn at TS er redd for å møte andre "hundemennesker".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da virkelig ikke nødvendig å trene på hundetreninger/alliere seg med andre som har hund for å trene bort utagering. Det tar selvsagt lenger tid ettersom du ikke alltid møter fullt så mange hunder, men det er fortsatt fullt mulig.

Jeg skjønner godt at TS ikke vil dra på hundetrening. Enkelte treningsmiljø er det dessverre ikke så veldig hyggelige av diverse grunner, og andre ganger kan det være instruktøren man ikke liker fordi deres filosofi om hundetrening ikke samstemmer med din egen.

Mange bor på steder med kun en hundeklubb i omegn, og da har de ikke mye å velge mellom.

Hundetrening varierer jo fra individ til individ. Hva som fungerer med en hund, er kanskje helt feil med en annen hund. Det er bare TS som kan finne ut hva som er best for hennes hund, og det er ikke nødvendigvis hundetreninger.

At TS ikke vil dra på hundetrening har ikke noe å gjøre med at hun er en dårlig hundeeier. Hadde hun vært det hadde hun ikke orket å jobbe med problemet og heller sluttet å gå tur med den, som så mange andre med utagerende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - jeg gir blanke faen i hva dine grunner for å ikke dra på kurs med hunden din er, MEN SOM HUNDEEIER SÅ HAR DU PÅDRATT DEG ET ANSVAR.

Og kan du ikke følge opp dette ansvaret, og sette hundens vel først - så bør du faktisk ikke ha hund!

Det er ikke en menneskerett å ha dyr, og når man ikke klarer å overse egne behov og gjøre hunden til en trygg og god hund, DA BØR MAN IKKE HA HUND!

Nå klikker du sikkert i vinkel, men det er faktisk sånn det er, helt enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Ring treneren på den lokale hundeklubben din og spør om de har små grupper for hunder som trenger å trene ekstra på ting, eller om hun tar på seg privatoppdrag. Jeg har også sosial angst og klarte ikke de store samlingene, så jeg var med i en sånn liten gruppe på rundt fem personer og hadde privattimer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - jeg gir blanke faen i hva dine grunner for å ikke dra på kurs med hunden din er, MEN SOM HUNDEEIER SÅ HAR DU PÅDRATT DEG ET ANSVAR.

Og kan du ikke følge opp dette ansvaret, og sette hundens vel først - så bør du faktisk ikke ha hund!

Det er ikke en menneskerett å ha dyr, og når man ikke klarer å overse egne behov og gjøre hunden til en trygg og god hund, DA BØR MAN IKKE HA HUND!

Nå klikker du sikkert i vinkel, men det er faktisk sånn det er, helt enkelt og greit.

Hvorfor i allverden er du så frekk mot meg? Ja jeg har pådratt meg et avsvar, og jeg tar da faen meg ansvar når jeg spør om hjelp her.

Du har ingen rett til å bestemme hvorvidt jeg bør ha hund eller ikke.

Overse egne behov? Er du tjukk i hodet? Sosialangst er ikke et eget behov, det er en psykisk sykdom som jeg jobber EKSTREMT hardt med for å komme over og jeg har kommet LANGT i forhold til hvor jeg var før.

Jeg syntes du er ufattelig frekk og slem mot meg, og nei jeg klikker ikke vinkel jeg blir kjempelei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...