Gå til innhold

Er jeg allergisk mot VANN?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at siden jeg kom i puberteten så har huden min fått røde flekker på seg etter hver eneste dusj. Og nå har det blitt mye verre, jeg får masse røde flekker på huden, og det klør som faen i ansiktet. Det klør og klør, og av og til flasser det hud på ansiktet. Jeg har prøvd å dusje med kaldt vann, og jeg bruker ingen såpe på ansiktet, eller over brystet.. Så er jeg allergisk mot vann? Vil nevne at det ikke er klor i vannet her, og kløingen og rødheten gir seg etter noen timer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har sensitiv hud kan det å dusje ofte resultere i utslett ja. Men blir litt feil å si allergisk mot vann, men vann tørker jo ut huden.

Ville prøvd å ta korte dusjer, i vann som ikke er for varmt, dusje sjeldnere og smør deg med krem rett etterpå :)

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg bør ikke dusje hver dag om vinteren, men jeg er ikke allergisk mot vann.. jeg bare får veldig tørr og irritert hud (hjelper ikke med fuktighetskrem alltid en gang, det klør likevel). Prøv Apobase feks, det er den jeg synes hjelper best når det klør og blir irritert etter dusjing.. Tåler du Aloe Vera kan du prøve det også, det roer huden.

Endret av SoftKitty
AnonymBruker
Skrevet

Tilfør mer fett i kosten din - som nøtter, frø, avokado, fisk.

og spise mindre av hvetemel og sukker.

Huden trenger fett og protein for å være myk, glatt og sterk.

For mye hvetemel og sukker gjør huden svak og tørr ...

Du er nok ikke allergisk mot vann, men om du står for lenge, og blir den rød og tørr.

Åja, når jeg er inne på det - drikker du nok vann?

Gjest Vodka
Skrevet

Det kan være at det er varmen, og ikke selve vannet som gjør det. Elveblest eller varmeutslett eller noe sånt kanskje?

Skrevet

Bare et spm. Vasker du håret med sjampo hver gang du dusjer? I såfall kan det være sjampoen du reagerer på.

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måten, og jeg ser at det er f.eks. verre når jeg er hjemme hos mamma enn hjemme hos meg selv. Mulig det har noe med rørene å gjøre? Har dessverre ingen gode råd, men jeg tenkte og spørre legen eller oppsøke en hudpleier. Er lei av å ha rødt utslett i ansiktet hele tiden.

Skrevet

Hvordan kan du vite at det ikke er klor o.l i vannet? Selv om det ikke lukter klor så kan jeg garantere at det finnes spor av det, evnt noe annet du kan reagere på. Jeg sleit veldig med tørr og sår hud i perioder og forstod etterhvert det var etter dusjing. Jeg anbefaler på det varmeste å teste ut et vannfilter til dusjen, det koster ikke store greiene, og er kjempelett å montere. Jeg merket stor forskjell i løpet av kort tid.

les her: http://www.chanson.no/produkter/vannfilter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=7&category_id=2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Nå kan jeg ikke multisitere, så får svare dere på denne måten da.

Som de fleste her sier så er det vel litt overdrevent av meg å tro at jeg har vannallergi, men så ser jeg på linken til The kitten og der står det noen symptomer som jeg kjenner jeg har, men da hadde vel vært mange som har vannallergi?!..

Innlegg #4: Ja, jeg drikker mer enn nok. 4 liter.

Vodka: Det kan godt hende, jeg har hatt slik hud i vinter også, men det er først nå det klør mye mer.

Belima: Ja, jeg dusjer annen hver dag, og med sjampo. Men jeg lar ikke sjampoen virke i mer enn noen sekunder, og den rører ikke ansiktet eller brystet heller. Ryggen min reagerer ikke.

Sol79: Ja ikke sant! Det er skikkelig pain.

2shy: Vann i Norge inneholder ikke så mye klor, og jeg har smakt på vann med bare litt klor og man kan smake forskjellen. Så jeg tror ikke det er noe klor i vårt vann siden det smaker helt rent..

Skal prøve å dusje med mye kaldere vann en vanlig, og dusje i maks 10 min enn halvtime som jeg pleier å gjøre.. :sjenert:

Takker for svar folkens :)

• Liker 1
Skrevet

TS her: Nå kan jeg ikke multisitere, så får svare dere på denne måten da.

Som de fleste her sier så er det vel litt overdrevent av meg å tro at jeg har vannallergi, men så ser jeg på linken til The kitten og der står det noen symptomer som jeg kjenner jeg har, men da hadde vel vært mange som har vannallergi?!..

Innlegg #4: Ja, jeg drikker mer enn nok. 4 liter.

Vodka: Det kan godt hende, jeg har hatt slik hud i vinter også, men det er først nå det klør mye mer.

Belima: Ja, jeg dusjer annen hver dag, og med sjampo. Men jeg lar ikke sjampoen virke i mer enn noen sekunder, og den rører ikke ansiktet eller brystet heller. Ryggen min reagerer ikke.

Sol79: Ja ikke sant! Det er skikkelig pain.

2shy: Vann i Norge inneholder ikke så mye klor, og jeg har smakt på vann med bare litt klor og man kan smake forskjellen. Så jeg tror ikke det er noe klor i vårt vann siden det smaker helt rent..

Skal prøve å dusje med mye kaldere vann en vanlig, og dusje i maks 10 min enn halvtime som jeg pleier å gjøre.. :sjenert:

Takker for svar folkens :)

I en artikkel jeg leste, sto det at det var 35 personer på verdensbasis som led av vannallergi.

Skrevet

har 2 veninner som har det samme problemet bare at de klør på leggene og armene...og de har ingenting de kan gjøre med det de heller...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har noe av det samme som deg, TS.

Jeg er en mann som får røde flekker på overkroppen etter hver eneste dusj. Jeg regner med at jeg har sensitiv hud på visse plasser, for det er bare på VISSE plasser jeg får røde flekker.

F.eks hvis jeg klør meg på halsen, så får jeg synlige røde flekker med en gang som ikke går bort på en stund, men hvis jeg klør meg på foten, så får jeg ingen røde flekker i det hele tatt.

Og når jeg dusjer, så er det bare på overkroppen og i ansiktet jeg får røde flekker. Hovedsakelig på brystet, magen, ansiktet, halsen og litt på armene.

Sinnsykt irriterende selvfølgelig, men jeg har bare lært meg å akseptere det.

Skrevet

Vi har egen brønn som definitivt er fri for klor, så for mitt vedkommende har det ikke noe med klor å gjøre. Jeg får det forresten bare i ansiktet.

Skrevet

Du pleier å dusje i en halv time? Ikke rart du får tørr og rød hud... Kutt dusjingen til akkurat det du trenger for å bli ren, minst mulig tid. Prøv også dusjolje, den tilfører mer fuktighet enn andre produkter. Anbefaler seba med, fås på apotek.

• Liker 2
Skrevet

Det er dessverre ikke riktig, vann i Norge inneholder absolutt nok klor (og annet) til å skape problemer, men vi er så vant til det at vi ikke kjenner smaken. Jeg drakk renset vann i 3 mnd´er, og først da kjente jeg klorsmaken etter jeg prøvde urensa vann. Noen springvann smaker dog mer klor enn andre, helt klart. I tillegg går vannet ofte gjennom svært gamle og rustne rør (vært mye om dette i media). Vannet er dessverre ikke så rent som vi tror, og hvis du er veldig sensitiv, så kan det være at et slikt dusjfilter vil hjelpe deg. Det gjorde ihvertfall underverker for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at siden jeg kom i puberteten så har huden min fått røde flekker på seg etter hver eneste dusj. Og nå har det blitt mye verre, jeg får masse røde flekker på huden, og det klør som faen i ansiktet. Det klør og klør, og av og til flasser det hud på ansiktet. Jeg har prøvd å dusje med kaldt vann, og jeg bruker ingen såpe på ansiktet, eller over brystet.. Så er jeg allergisk mot vann? Vil nevne at det ikke er klor i vannet her, og kløingen og rødheten gir seg etter noen timer.

Folk med sensitiv hud,får ogfte slik ved for varmt vann i dusjen. Prøv over en periode med mye kaldere vann. Vi bruker for varmt vann. Prøv lunkent vann. Ca 35 g. Slik ble jeg kvitt det

Skrevet

Det er dessverre ikke riktig, vann i Norge inneholder absolutt nok klor (og annet) til å skape problemer, men vi er så vant til det at vi ikke kjenner smaken. Jeg drakk renset vann i 3 mnd´er, og først da kjente jeg klorsmaken etter jeg prøvde urensa vann. Noen springvann smaker dog mer klor enn andre, helt klart. I tillegg går vannet ofte gjennom svært gamle og rustne rør (vært mye om dette i media). Vannet er dessverre ikke så rent som vi tror, og hvis du er veldig sensitiv, så kan det være at et slikt dusjfilter vil hjelpe deg. Det gjorde ihvertfall underverker for meg.

Har du noe kilder på dette? Såvidt jeg vet bruker ikke alle vannverk i Norge klor, og da kun i perioder og i svært små mengder. Hovedsaklig bruker de vel UV-lys osv for å rense vannet? Jeg er nå ganske sikker på at vi ikke er "vant til" klorsmaken. Unnskyld å si det, men det høres litt hysterisk ut.. :filer: Tror TS vil ha godt av å prøve å dusje kortere og i litt kaldere vann + bruke mye fuktighetskrem etterpå fremfor å sette rensing på dusjhodet sitt.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Det kan være klor og de andre stoffene som er tilsatt i vannet for å rense det. Har du vurdert filter som renser vannet for de stoffene? Kan kjøpes på nettet til en tusing eller noe.

Skrevet

Vet det går an å være allergisk mot vann, og det kan være alvorlig, men det er så vidt jeg vet sjeldent. Om det er dette som er ditt problem vet jeg ikke, så hadde jeg vært deg ville jeg nok tatt en liten tur til legen om ikke de andres tips hjelper deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...