Gå til innhold

Skole


Rakel

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hatt eksamen 2 året i Mai. Dette er en høyskole i Oslo som også er nettbasert. Virker som den er veletablert, eller i hvert fall så er de veldig opptatt med å vise seg i media. Aviser, Side2, God morgen Norge osv. er de ofte å se. Svarer på alt innen ernæring lærerene deres.

Men når det gjelder å følge opp studentene, er det veldig sløvt!

Ofte opptatt, svarer ikke alltid på meldinger om hjelp, og når studenter har problemer, blir de ikke hørt, men jattet med, og viftet vekk på en måte.

Beklageligvis har dette blitt tydeligere etterhvert. I begynnelsen tilskrev jeg det som at alle kan gjøre feil, at noen lærere var bedre enn andre, men ser dessverre at det virker som å være deres måte.

De klarer ikke å håndtere når noe er galt.

Uansett, det som har skjedd er at eksamensbesvarelsen min forsvant. Jeg fikk 0 og F etter 6 timers eksamen, og da jeg fikk begrunnelsen, sto det ikke levert og 0 poeng på den halve avkrysningsdelen.

Jeg tok den eksternt, og de forsøkte å skylde på universitetet her, på meg (studenten har et ansvar om å....) Da jeg sa at jeg har følgt alt det JEG skal gjøre, så var det vaktene sin feil.

Til slutt kom det fram at de ikke hadde sendt alle papirene (blåpapir for avkrysning), slik at besvarelsen min ikke kom med.

På universitetet har de sendt alt over...

Jeg sendte klage men fikk aldri svar på den.

Nå har jeg enda en gang blitt et "offer" for sløvheten deres. Jeg har strevd med en Semesteroppgave som skulle være godkjent innen 15.mai for å kunne ta eksamen den 23.mai. Har spurt om hjelp når jeg sto fast, uten å få svar ved 3 anledninger.

Sendte oppgaven inn første gang i April, og etter flere innsendinger og rettinger var den helt ferdig og feilfri om morgenen den 13.mai som var Søndag. (Det sto på skolen at de retter kun på ukedager, så tenkte at jeg finpusset den i helgen før innlevering)

Da sto det plutselig "fristen er ute" den 12.mai klokken 23.55, og det var ikke mulig å få sendt inn på itslearning. Jeg fikk panikk, har jobbet med den siden Mars og forberedt meg til eksamen de siste månedene nå, pugget og lest. Denne fristen var ikke oppgitt på noen av informasjonsarkene, heller ikke på skolens nettside. Kun 15.mai sto der, og at de anbefaler å levere i god tid og helst innen 10.mai. Og jeg leverte min først i April, utkast i Mars.. (fikk den også tilbakesendt fra læreren den 11.mai med kommentaren: "Nå gjenstår bare en siste finpuss før den er ferdig".

Jeg hiver meg rundt og skriver mail til læreren samt en annen på skolen, og forteller hva som har skjedd, og legger ved Semesteroppgaven som er feilfri og bare må godkjennes.

Får ikke sove, og klarer ikke lese nå når jeg ikke vet hva som skjer.

Mandag ringer jeg skolen, og får beskjed om at det kun er hun ene som kan bestemme om min oppgave blir godtatt så jeg får tatt eksamen.

Hun er selvfølgelig ikke å treffe, så må vente på mail...

Neste dag ringer jeg igjen, har ikke hørt et pip og er helt på bunnen.

Får ikke snakket med noen, de er opptatt.. men skulle hilse og si at fristen var ute, så jeg får ikke ta eksamen. Det var hennes bestemmelse.

Jeg sier at jeg må få snakket med noen.., men det er visst umulig. Spør om å få snakke med rektor/leder, men han er ikke her, opptatt, er i undervisning, eller "har ikke noe med dette å gjøre".

Jeg sier at nå er det skjedd veldig mye uten oppklaring, og at jeg vil snakke med leder om dette. Får beskjed om å sende en mail, og jeg sier at Ja, det skal jeg gjøre.

Hun ber meg om å sende den til henne, så skal hun videresende den, for "det ser ut som det er mange som skal lese den".

Og her står jeg uten mulighet å ta eksamen som jeg har forberedt meg på i lang tid.

Andre studenter jeg kjenner har heller sett den fristen, og de sa at de hadde hatt "telefonstorm" av studenter som ikke hadde levert innen fristen. (de syns visst det var morsomt og for de lo når de sa det)

Senere på dagen mottar jeg en mail om at jeg er avsatt eksamen. Men like etterpå mottar jeg en mail om å se bort fra den forrige mailen, det er feil. De beklager, jeg skal opp til eksamen, og de ønsker meg lykke til.

Jeg tenker at klart, de kunne jo ikke være så råtne og at de har skjønt hva som har skjedd..

Jeg ringer opp, og da var det en leende resepsjonest som sier at de hadde sendt feil mail til alle. Alle hadde fått beskjed om at de var avmeldt, så det var panikk, og de måtte forte seg å sende en ny om at alt var iorden. Men jeg skulle ikke ta eksamen..

Herregud!! :daane:

Jeg er helt fortvilet, og vet ikke hva jeg skal gjøre nå!!

Eksamen er blåst, det innser jeg, men noen må da vel for søren få beskjed og endre på dette, slik at det ikke skjer igjen med andre.

De opererer jo med helt andre datoer, må jo informere skikkelig før de bruker en slik viktig frist.

Herregud, hadde jo selvfølgelig bare levert Lørdag før 23.55, i steden for Søndag morgen, dersom jeg hadde visst det!! :(

Noen som vet hva man kan gjøre? Hvem kan man kontakte?

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo helt uholdbart, dette skal ikke være mulig! Vet dessverre ikke hvem du kan ringe, men jeg vil bare si at jeg føler frustrasjonen din, herregud.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en privat høyskole som du betaler for? Isåfall hadde jeg kontakten en advokat og spurt hvilke rettigheter jeg har.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig ikke lyst å gå så langt, men det ser ut som det er den eneste måten å nå fram på.. eller gjennom media som de er så glad i..

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.

De viser til prosedyrer og skriv, men hva hjelper det når man ikke får svar, og det er taust der de står svar skyldig.

For dem virker det som jeg er en brysom student, men for meg betyr det alt. 50 000 kroner i året og sagt opp jobben for å ta denne Bachelor graden, og så blir vi behandlet som dritt!!

Husker en gang jeg ringte, så sto lærereren å tygget på ei gulrot totalt uinteressert i mine problemer med oppgaven. Forsøkte å få svar, og hun mmmnn.. vet ikke helt... hmm...tygg, tygg.. vanskelig for meg å svare uten å se det.

Forståelig det da.... så jeg sender det på mail til henne som hun heller ønsket.. Jeg spør om hun kan se på det i dag da, for det haster med oppgaven min, jeg står fast.

Så bruker jeg mye tid på mailen, beskriver problemet, klippe inn tabell, link til studien osv. Avventer svar..... ingen svar hele dagen.

Neste dag avventer jeg til etter lunsj, og når jeg heller ikke får svar da, så ringer jeg henne igjen. Tenker at jeg kanskje har feil mail adresse...

Svaret er: "hva var det nå igjen..? Ja, dagen "bare gikk" ser du. :dry:

Enden på visa var at jeg ikke fikk hjelp uansett, hun gadd(?) visstnok ikke bruke tid å se nærmere etter, så ba meg heller bare sende inn å se... Gav meg kun et råd til problemstillingen som den andre læreren mente var helt feil, og ikke kunne brukes.

Dette er litt av prosessen i arbeidet med den samme oppgaven som de mente jeg leverte for sent og avmeldte meg fra eksamen. :frown:

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Rakel, dette er hårreisende og absolutt ikke noe du skal finne deg i! De tar ikke dette seriøst, og dermed ødelegge de for dere som har investert tid og penger for å få til dette studiet, det går bare ikke.

Kontakt advokat og gjerne tv2hjelper deg og VG også for den del, slik kan man ikke behandles.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Gå ut i media med dette. Siden dette ikke er første gangen, er det ikke en glipp. Garantert noen andre enn deg som har opplevd samme problemene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå ut i media med dette. Siden dette ikke er første gangen, er det ikke en glipp. Garantert noen andre enn deg som har opplevd samme problemene.

Enig! Og få gjerne med deg flere om du vet om noen medstudenter i samme situasjon.

Er det Atlantis det er snakk om?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går virkelig ikke ann!! Du burde ta dette videre. Helt klart. Blir helt sjokkert jeg. Hvilken skole er dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at dette er en høyskole og at du betaler 50 000 kr for ett år, antar jeg at du snakker om BI. Er det handelshøyskole BI det er snakk om? Jeg har kommet inn på BI, så jeg skulle gjerne likt å vite om det er denne skolen, slik at jeg evt er "forberedt" på dette :sjenert: . Men er enig med andre her som sier at dette burde du gå ut med til media. Kan du ikke klage til rektor? Synes læreren med gulroten i kjeften, bare virket helt forferdelig :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at dette er en høyskole og at du betaler 50 000 kr for ett år, antar jeg at du snakker om BI. Er det handelshøyskole BI det er snakk om? Jeg har kommet inn på BI, så jeg skulle gjerne likt å vite om det er denne skolen, slik at jeg evt er "forberedt" på dette :sjenert: . Men er enig med andre her som sier at dette burde du gå ut med til media. Kan du ikke klage til rektor? Synes læreren med gulroten i kjeften, bare virket helt forferdelig :nei:

Skjønner det slik at hun studerer ernæring så det kan ikke være BI.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuud! Hvilken skole er dette? Vil gjerne vite det for å forsikre meg om at jeg ALDRI skal begynne på denne skolen.

TS, kontakt FBI (nrk) eller TV2hjelper deg, ring tipstelefonen til DB, skaff deg advokat!!! Dette går virkelig ikke an. Skolen bryter sikkert x-antall lover!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er rett av meg å utlevere skolen før jeg i hvert fall har fått formidlet dette til en av lederne. Ikke sikkert de kjenner problemet, kan virke som det er vanskelig å nå fram med ting man er misfornøyd med. ;)

Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med, eller hvilken vei jeg kan gå..

Ønsker først og fremst å kunne formidle dette til rette vedkommende. Skolen er bra på det faglige skriftlige opplegget, virker det som. Resten er dessverre skremmende. Kan ikke tro at jeg kan være så "uheldig" gang etter gang?

Etter 2 år, og 4 eksamener har jeg heller ikke fått et eneste vitnemål. Spurte for 1 år siden etter vitnemålet i Medisin grunnfag som jeg hadde fullført. Ei venninde som lå etter meg i studiene hadde allerede fått dette utlevert. (Jeg var ferdig 1/2 år før henne.) Fikk til svar at det var så mange elever å sende til, så det kunne ta litt tid. Jeg har enda ikke fått noe vitnemål for noe som helst.

Ba dem også om å vennligst fjerne den F'en som ligger oppført hos meg etter eksamen min som forsvant. Vil søren meg ikke ha det i tillegg. Fikk til svar at det ikke gikk an, men de kunne skrive en bemerkning bak. :surprised:

Uff.. det har blitt litt mye ja.

Godt å få ut litt stim her, og takk for kommentarer. :klemmer: Får meg til å føle at jeg er normal allikevel, etter å ha følt at jeg er en pest og en plage bare for å nevne dette.

Uvirkelig følelse..

Men er det noen som vet hvem som kan være rette personen å sende et brev til om dette på en skole? Er det rektor eller administrativ leder? Administrasjons medarbeider. Eller høgskoledirektør? (han ser veldig ung ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan umulig være noe annet enn Bjørknes.

Her bør du umiddelbart kontakte advokat (altså i morgen, aller helst), for dette er ikke greit i det hele tatt!

Eksamensbesvarelsen som forsvinner er jo en skandale i seg selv (slikt skal ikke forekomme, uansett "grunn", og det er HVERTFALL ikke din feil!!), også alt dette andre tullet i tillegg - jeg gremmes, rett og slett.

Det du bør gjøre er å sende brev/ringe til en advokat, som igjen kommer til å ta kontakt med skolen (prosedyre).

Det er det ryddigste i forhold til at det alltid er en viss mulighet for at skolen vil kunne svarteliste deg i ettertid eller finne opp ting av typen "hun kom skrikende inn her.." og lignende, i et forsøk på å fremstille deg som en tvilsom type. Og ja; det skjer faktisk på slike steder. Advokaten har også peiling på hva rettighetene dine er i forhold til det gjeldende lovverket, og du skal nok se at seminaroppgaver, eksamener og lignende muligens "dukker opp" dersom de blir kontakter av en advokat fremfor av "bare" en elev..

Regner med at du har betalt en del for disse studiene også, og det er faktisk gode muligheter for at du har en erstatningssak her også, noe en advokat kan hjelpe deg med å finne ut av.

Lykke til! (:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er rett av meg å utlevere skolen før jeg i hvert fall har fått formidlet dette til en av lederne. Ikke sikkert de kjenner problemet, kan virke som det er vanskelig å nå fram med ting man er misfornøyd med. ;)

Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med, eller hvilken vei jeg kan gå..

Ønsker først og fremst å kunne formidle dette til rette vedkommende. Skolen er bra på det faglige skriftlige opplegget, virker det som. Resten er dessverre skremmende. Kan ikke tro at jeg kan være så "uheldig" gang etter gang?

Etter 2 år, og 4 eksamener har jeg heller ikke fått et eneste vitnemål. Spurte for 1 år siden etter vitnemålet i Medisin grunnfag som jeg hadde fullført. Ei venninde som lå etter meg i studiene hadde allerede fått dette utlevert. (Jeg var ferdig 1/2 år før henne.) Fikk til svar at det var så mange elever å sende til, så det kunne ta litt tid. Jeg har enda ikke fått noe vitnemål for noe som helst.

Ba dem også om å vennligst fjerne den F'en som ligger oppført hos meg etter eksamen min som forsvant. Vil søren meg ikke ha det i tillegg. Fikk til svar at det ikke gikk an, men de kunne skrive en bemerkning bak. :surprised:

Uff.. det har blitt litt mye ja.

Godt å få ut litt stim her, og takk for kommentarer. :klemmer: Får meg til å føle at jeg er normal allikevel, etter å ha følt at jeg er en pest og en plage bare for å nevne dette.

Uvirkelig følelse..

Men er det noen som vet hvem som kan være rette personen å sende et brev til om dette på en skole? Er det rektor eller administrativ leder? Administrasjons medarbeider. Eller høgskoledirektør? (han ser veldig ung ut)

Jeg tenkte også på Bjørknes..Har tatt ett år der tidligere og det var en del misnøye blant studentene på studiet jeg gikk.Men langt i fra så alvorlig som dette!

Jeg ville også tatt kontakt med advokat. I og med at du er student så regner jeg med at du har krav på fri rettshjelp (altså,du har neppe tjent mer enn grensen).

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt hårreisende ut. Du må ikke finne deg i slik behandling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal skrive mail til ledelsen, men usikker på hvordan jeg skal vinkle det.

Tenkte å skrive det slik som i hovedinnlegget mitt her.

Jeg har copypastet alle fristene som har stått gjennom hele semsteret på skolen, og samlet disse på et ark. Ikke et eneste sted står den 12. mai nevnt. Det står bare: "Frist for godkjenning er 15.mai", og : "Utkast og endelig innlevering rettes fortløpende innen 4 virkedager." eller "blir vurdert fortløpende ( i løpet av 4 dager) på via It`s learning.

Tenkte å legge ved dette arket.

Tar gjerne imot tips og råd om hva jeg bør fremheve i brevet til ledelsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skrive mail til ledelsen, men usikker på hvordan jeg skal vinkle det.

Tenkte å skrive det slik som i hovedinnlegget mitt her.

Jeg har copypastet alle fristene som har stått gjennom hele semsteret på skolen, og samlet disse på et ark. Ikke et eneste sted står den 12. mai nevnt. Det står bare: "Frist for godkjenning er 15.mai", og : "Utkast og endelig innlevering rettes fortløpende innen 4 virkedager." eller "blir vurdert fortløpende ( i løpet av 4 dager) på via It`s learning.

Tenkte å legge ved dette arket.

Tar gjerne imot tips og råd om hva jeg bør fremheve i brevet til ledelsen! :)

Men uhm...

"Frist for godkjenning er 15.mai"

og

"Utkast og endelig innlevering rettes fortløpende innen 4 virkedager."

Da burde du jo strengt tatt levert minst fire virkedager før den 15. mai, for å være sikker på å få det godkjent innen 15. mai? Det er jo forskjell på at fristen er innlevering er den 15. og at fristen for godkjenning er den 15. mai...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uhm...

"Frist for godkjenning er 15.mai"

og

"Utkast og endelig innlevering rettes fortløpende innen 4 virkedager."

Da burde du jo strengt tatt levert minst fire virkedager før den 15. mai, for å være sikker på å få det godkjent innen 15. mai? Det er jo forskjell på at fristen er innlevering er den 15. og at fristen for godkjenning er den 15. mai...

Ja, jeg leverte derfor første utkast allerde i Januar, og i April. Følgte rådene, og rettet jeg på det som ble sagt. Leverte siste gang 10.mai som er 4 virkedager før.

Fikk den tilbake av lærereren Fredag den 11. mai med kommentaren: "Nå gjenstår bare en siste finpuss". Jeg rettet på det hun sa, (ikke akkurat bare finpuss hun pirket i) satt til langt på natt og Lørdag var den ferdig. Siden det var helg og ikke virkedag, og jeg forsto de ikke rettet helgene uansett, tenkte jeg at jeg ser over den en siste gang Søndag morgen når jeg er opplagt. Dette for å forsikre meg 100% at det ikke var noe å sette fingeren på.

Når jeg da skulle levere den inn, sto det at "fristen gikk ut 12. mai kl. 23.55."

Fikk selvfølgelig panikk! Og så vet du resten... (Den trengte heller ikke retting, da den var ferdig og var rettet tidligere)

De kunne bestemme om den fikk være med, og bestemte Nei på min. Datoen den 12.mai står ingen steder.

Vi hadde også en innlevering på Mappeoppgave som også skulle være godkjent innen 15. mai. samme som Semesteroppgaven.

Denne kunne man levere inn helt fram til den 15. mai.

Det er veldig forvirrende! :forvirret:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. mai minus 4 virkedager er strengt tatt 8. mai. Nå etterpå kan jeg se at den burde vært levert ferdig før 8. mai. Men aldri i verden om jeg hadde forstått informasjonen på den måten på forhånd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...