Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva må jeg passe på for at jeg skal lykkes med kaken i morgen?

Setter stor pris på noen tips! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oooh, me too! Skal lage den for første gang.

Skrevet

Oooh, me too! Skal lage den for første gang.

Samme!

Jeg skulle øve på marengs i dag, men jeg glemte å kjøpe sukker :ler: Heldigvis fikser jeg det i morgen - men det er greit å få litt tips! :)

Skrevet

Jeg kjøpte en STOR pakke egg, så jeg har rom for feiling, hehe.

Skrevet

Pass på at den er tilnærmet tørr helt igjennom. Første gangen jeg lagte var midten helt seig og ikke slik den skulle være i det hele tatt :P Og ikke ta på krem +++ for tidlig, det trekker inn i bunnen og gjør den bløt og ekkel.

Skrevet

Hvordan vet man at den er tørr gjennom? Tar man stappe dings inni trikset her og?

Skrevet

Pass på at den er tilnærmet tørr helt igjennom. Første gangen jeg lagte var midten helt seig og ikke slik den skulle være i det hele tatt :P Og ikke ta på krem +++ for tidlig, det trekker inn i bunnen og gjør den bløt og ekkel.

Kan du av erfaring si hvor lenge den skal stå før den er tørr helt igjennom?

Og i forhold til kremen - hva vil for tidlig si? Holder det å legge på krem og frukt en time før servering, og sette den i kjølskapet?

Er første gang jeg lager den selv i morgen :) hihi.. Den er jo bare knall god!

Gjest MissPennyfeather
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye du allerede vet, så jeg skriver bare de to tingene som ikke sto i den originale oppskriften jeg bruker, men som jeg syns utgjør en forskjell.

Jeg pleier forvarme ovnen til full styrke, som på min ovn er 250, og når jeg setter inn pavlovaen skrur jeg den ned til l80. Da blir den sprøere utenpå, mens den holder seg "gooey" inni. Vet dog ikke helt hvordan det funker med varmluft, kommer vel litt ann på hvor raskt den ovenen kjøler seg ned.

Når den er ferdigstekt pleier jeg å la den stå i ovenen til den(pavlovaen altså) er helt avkjølt. Da kjøler den seg ned litt saktere, og da blir den seigere inni.

Slenger også med at hvitvinseddik og maismel er det som gjør den til en pavlova, for det sto nemlig ikke i kokeboka mi!

Så lenge du pisker eggehvitene riktig, og ikke har i sukkeret for tidlig, så skal det nok gå veldig greit.

Gjest MissPennyfeather
Skrevet

Pavlova skal jo være seig i midten..

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøvde oppskriften fra Wenche på God morgen Norge/matprat.no i går, og den ble veldig mislykket. Tror jeg piska litt for lite, og stekte den litt for lenge. Prøvde på nytt igjen i dag med denneoppskriften, og den ble helt perfekt - sprø utenpå og seig inni.

AnonymBruker
Skrevet

En perfekt Pavlova ER seig i midten! Det er derfor mange bruker en oppskrift på italiensk marengs for å få dette ordentlig til (varm sukkerlake i stedet for sukker).

Ellers er jeg enig i at krem og frukt/bær ikke skal ts på for tidlig, monter rett før servering! :)

Skrevet

Min står i ovnen nå :)

Har aldri laget denne kaken før, men marengs er generelt veldig enkelt. Kjøkkenmaskinen på full fres i ti minutter er alt som skal til!

AnonymBruker
Skrevet

Ja eggene skal iallfall piskes så mye at man kan ta bakebollen over hodet uten at det renner :)

Skrevet

Bland krem og vaniljekrem! Ha på rett før servering. + masse bær! :)

Skrevet

Faderrullan - Har kjøpt maizena.. Trodde det var det samme?? Oh no..

Skrevet

Det er det :)

Skrevet

Åh, sukk! Takk :)

Skrevet

Jeg og. Og noe hvitvinseddik hadde de ikke, det blir så bra atte. :Knegg:

Skrevet

Elller Maizena er vel strengt tatt maisstivelse. Men er uansett maizena som skal i Pavolva. Det er maizena og edikken som gjør den sprø og seige konsistensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...