Gå til innhold

jeg googlet utøya


Gjest Gogel

Anbefalte innlegg

Gjest Gogel

Jeg googlet "utøya" så fant jeg bilde av en gutt i grå hettegenser ligge på bakken halveis i likposen mens folk arbeidet rundt, han var lett gjenkjennelig!

Hvorfor ligger slike bilder ute for offentligheten?

Jeg leste på nyhetene om en mann som vant en pris for bildene han tok av de døde, de sa hvilken webside bildene lå på, men ville ikke utgi link, og jeg er verdens mest nyskjerrige så jeg søkte jo på denne siden, Jeg fant de mest groteske bildene! Jeg så vell bare 3 bilder så måtte jeg bare skru av hele dataen, jeg var sjelven resten av kvelden. Disse bildene lå ute i flere uker, jeg vet ikke om de er der enda.

Aldri mer nyskjerrig her nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Koala

Jeg synes ikke de bildene er groteske i det hele tatt.

Tvert imot viser de på en ærlig måte hvordan det var på utøya. For de som ønsker at hele hendelsen skal skyves under teppet er dette selvsagt ikke bra. Men for oss som synes dette er en historie som bør fortelles så ærlig som mulig er det helt greit.

Ingen av bildene jeg har sett har vist personer som er mulige å identifisere.

Derimot har jeg sett norske medier med fotografier av barn fra krigssoner eller sult-katastrofer som langt overgår noe jeg har sett fra Utøya. Men da er det ikke snakk om NORSKE barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg synes så klart at det som skjede på utøya var forferdelig, historiene og bildene er forferdelige. Men bildene i seg selv er ikke groteske, ikke når du tenker på alle bildene du har sett fra andre katastrofer. Hvorfor skulle Norge sin katastrofe være annarledes. ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reagerer man sånn på et ukjent dødt menneske? Det er helt naturlig med døde folk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Koala, bildene er ikke groteske men heller veldig triste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor reagerer man sånn på et ukjent dødt menneske? Det er helt naturlig med døde folk

ja, døde mennesker er naturlig. Men situasjonen vedkommende døde av er da alt annet en naturlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så klart vonde bilder å se på, særlig for de som føler seg veldig berørt av det som skjedde. På noen av de bildene TS snakker om (de som ble tatt av en fotograf som vant en pris for dem), er det heller ikke umulig å identifisere enkelte av de avdøde, i hvert fall ikke hvis du har kjennskap til hvilke klær de gikk med. De bildene var vanskelige å få ut av hodet en god stund etter at jeg så dem for første gang, tragedien ble med ett slengt i trynet på meg på en helt annen måte enn ved å bare lese om den og se de samme bildene og klippene om og om igjen.

Men jeg er allikevel enig med Koala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gogel

Bildene var tatt fra en båt, det var bildene som denne mannen tok som vant pris.

Det bilde av gutten som lå i plastpose var tatt to mener bortenfor ham av en person son tydeligvis STO der å tok bilder rett ved siden av.

Noen sier det er det samme som å se døde fra krigsherjing. Jeg har sett mange bilder av døde mennesker, jeg føler meg alltid ille når jeg ser slik, og jeg er sikkert slem når jeg sier dette, men når man ser bilder fra f.eks syria, der dette er hverdag for dem, å det kommer bilder av døde og skadde mennesker, så reagerer hvertfall jeg annerledes enn når jeg ser de unge ungdommene ligge spredd døde på øya her i Norge. Dette er den verste massakren norge har opplevd og jeg fikk en helt annen følelse da jeg så mine "brødre og søstre" ligge der livløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det bilde av den gutten har jeg ikke sett.

Men var bildet i en bildeserie?

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som sier det er naturlig med døde mennesker, det er INGENTING "naturlig" med døde UNGDOMMER. Hvilken verden lever dere i ??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gogel

Bildet av gutten var ikke i en bildeserie.

Jeg synes ikke slike bilder skal ligge åpent på google!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av gutten var ikke i en bildeserie.

Jeg synes ikke slike bilder skal ligge åpent på google!

Man må i stor grad oppsøke slike bilder selv for at man skal ende opp med å se dem.

Synes det hadde vært verre hvis Google skulle begynne å sensurere disse bildene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trinet

Man må i stor grad oppsøke slike bilder selv for at man skal ende opp med å se dem.

Synes det hadde vært verre hvis Google skulle begynne å sensurere disse bildene.

bildet er blitt fjernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer hver gang bilder av døde mennesker dukker opp på TV eller avisene. Spiller ingen rolle for meg om det er en død norsk ungdom eller en død afghansk ungdom! Det vrir seg i magen uansett, og jeg synes ikke det er riktig av mediene å slenge slike bilder i ansiktet på oss.

At bildene er å finne når man googler synes jeg derimot er helt greit, enten det er Utøya eller Syria. Da må man gå aktivt inn for å finne dem, og da blir det noe helt annet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gogel

Ja om man googler etter døde mennesker på utøya, men jeg skrev "utøya" og så popper det opp ett bilde av denne gutten. Man kan jo tenke seg at yngre barn gjerne søker "utøya" for å ville forstå mer av det som foregikk, så kommer dette bildet opp. Eller gjerne ett familiemedlem til denne gutten som googler, så ser dem dette..

Jeg vet at det hele tiden ligger bilde av døde mennesker på nettet, men jeg som nordmann kjenner følelsen blir helt annerledes når det er snakk om andre nordmenn det rammer. Begge tilfeller er selvfølgelig like grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...