Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Del gjerne dine erfaringer...

Hvor lang tid tok det?

Var det like grusom som noen skal ha det til??

Skal ha min første GU-undersøkelse om 2 uker.. Gruer meg som en tulling allerede!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din første noensinne?

I forbindelse med graviditet tar det bare noen minutter. Det er ikke grusomt i det hele tatt, med mindre du lider av noen traumer som tilsier at det er helt forferdelig. Tror de fleste bruker plastspekulum nå til dags og det verste var vel egentlig når de bruker metall, fordi det er kaldt. Så bruker legen en "pinne" for å ta prøver for SOS og that's it. Absolutt ingenting å grue seg for.

Om du er av den sjenerte typen kan det være greit å ha en tunika eller annen lang overdel som dekker litt når du skal opp og ned i stolen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke grusomt i det hele tatt. Å ta celleprøvd kan være litt ubehagelig, men det er bare snakk om sekunder.

Skrevet

Jeg har aldri forbundet en GU i seg selv som grusomt. Det spørs vel kanskje på hva slags prøver også videre som skal tas, men jeg har ikke opplevd ubehag i "stolen".

Skrevet

Synes det er helt greit, og gruer meg verre for å dra til tannlegen.

Alle legene jeg har hatt har vært veldig profesjonelle (har hatt både menn og kvinner!), og jeg bare stirrer opp i taket når jeg ligger i stolen. Prøv å ikke tenk noe særlig på at du faktisk ligger og viser kjønnsorganet ditt til en fremmed. ;)

AnonymBruker
Skrevet

jeg syns det er ekkelt men ikke vondt.

Eller jo, celleprøve syns jeg var vondt, men jeg hadde veeeldig tynn livmorslimhinne da, så mulig det var derfor. hadde vondt resten av dagen.

Ellers så husk lang genser/tunika for av og til er det noen meter å gå fra omkledningsrommet til stolen. du må ha på bind/innlegg etterpå, så ta med eget om du bruker en bestemt type. ogte litt store og klumpete de du får utdelt.

Gå på do før du går inn, og vask deg litt med en våtserviett, så føles det mye bedre ;)

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha bind etter GU? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha bind etter GU? :klo:

Man kan blø litt.

AnonymBruker
Skrevet

jeg syns det er ekkelt men ikke vondt.

Eller jo, celleprøve syns jeg var vondt, men jeg hadde veeeldig tynn livmorslimhinne da, så mulig det var derfor. hadde vondt resten av dagen.

Ellers så husk lang genser/tunika for av og til er det noen meter å gå fra omkledningsrommet til stolen. du må ha på bind/innlegg etterpå, så ta med eget om du bruker en bestemt type. ogte litt store og klumpete de du får utdelt.

Gå på do før du går inn, og vask deg litt med en våtserviett, så føles det mye bedre ;)

Celleprøve blir tatt fra livmorhalsåpningen, ikke inne i livmoren. Men celleprøve er som oftest litt ubehagelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Kvapp som pokker og sendte legen i bakken når hun stakk en finger opp bak på meg, men utover det var det ikke så ille.

Har fått det som vane å si at det finner jeg ikke i før jeg kler av meg etter det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :)

Godt å høre at det ikke er noe særlig vondt da iallefall, men herregud lell!

Er min første GU- undersøkelse ja.. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Kvapp som pokker og sendte legen i bakken når hun stakk en finger opp bak på meg, men utover det var det ikke så ille.

Har fått det som vane å si at det finner jeg ikke i før jeg kler av meg etter det.

Det er vel ikke vanlig at de stikker fingern i rompa på GU?

AnonymBruker
Skrevet

Pleier gynekologen og spørre om man har / hatt mye sex? Jeg syns det er flaut at jeg ikke er så seksuelt aktiv, og er redd for at hun skal spørre om det.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel ikke vanlig at de stikker fingern i rompa på GU?

Trodde ikke det nei, men enkelte har det for vane pga at det er enklere å kjenne eggstokkene når du presser bakfra.

Aner ikke om det er direkte vanlig, har som sagt gitt beskjed om at jeg ikke godtar det ved senere anledninger.

Gjest Blubberella
Skrevet

Pleier gynekologen og spørre om man har / hatt mye sex? Jeg syns det er flaut at jeg ikke er så seksuelt aktiv, og er redd for at hun skal spørre om det.

De spør om du noen gang har hatt samleie (hvis ikke må de ofte være litt mer forsiktig når de undersøker). Hvis du svarer ja på dette kan legen spørre om du har skiftet partner i det siste (i forhold til fare for kjønnssykdommer) og evt om du skifter partner hyppig. Ellers går spørsmålene mest på menssyklus og om man har noen ubehag man vil finne ut av. Du får trøste deg med at de har taushetsplikt, og at du ikke er den første de har der inne som ikke er seksuelt aktiv.

Jeg er ikke noe begeistret for GU, det er et nødvendig onde for min del. Men jeg har ikke opplevd smerter bortsett fra den gang jeg var jomfru og gynekologen (streng og hardhendt svensk dame) jekket opp spekulumet og overhørte mine klager på at det gjorde vondt. til slutt svartnet det nesten for meg før hun endelig hørte etter og tok det ut. Men de fleste gynekologer tar nok litt mer hensyn enn som så. Ellers synes jeg både celleprøve, ultralyd og den generelle sjekken går veldig greit. Ikke vondt, bare litt smått ubehagelig. Kanskje mest psykisk fordi man føler seg ubekvem og småflau.

Skrevet

Menn er definitvt best når det gjelder GU, mye mer forsiktige.

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Menn er definitvt best når det gjelder GU, mye mer forsiktige.

Ja som oftest. Men den unge kvinnelige gynekologen jeg har nå er heldigvis veldig forsiktig og flink :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Synes det er mange flinke damer også jeg.

Hadde celleforandring så var jevnlig til gu og behandling en periode, og fant ut at jo mer man klarer å slappe av, jo bedre er det ;). Kom naturlig etter 4-5 turer i stolen på ett år, men greit å huske på.

Jeg har forøvrig aldri blitt spurt ut om sexlivet mitt eller fått en finger i rompa. :fnise: Uansett kan det jo være greit å si fra at det er første gang, så forklarer de sikkert prosedyren nøyere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var vondt de første gangene. Var nok en sammenheng mellom at jeg er trang (selv med mindre spekulum var det vondt), at jeg har bakovervendt livmorhals og at jeg spente meg. Når jeg lærte meg å slappe ordentlig av, småprate med legen og gjerne le litt, gjorde det ikke vondt lenger.

Nå har jeg også utført noen GU gjennom studiet mitt (medisinstudiet), og det at jeg vet hvordan det er å være lege i slike situasjoner, gjør også at jeg slapper mer av.

AnonymBruker
Skrevet

De spør om du noen gang har hatt samleie (hvis ikke må de ofte være litt mer forsiktig når de undersøker). Hvis du svarer ja på dette kan legen spørre om du har skiftet partner i det siste (i forhold til fare for kjønnssykdommer) og evt om du skifter partner hyppig. Ellers går spørsmålene mest på menssyklus og om man har noen ubehag man vil finne ut av. Du får trøste deg med at de har taushetsplikt, og at du ikke er den første de har der inne som ikke er seksuelt aktiv.

Jeg er ikke noe begeistret for GU, det er et nødvendig onde for min del. Men jeg har ikke opplevd smerter bortsett fra den gang jeg var jomfru og gynekologen (streng og hardhendt svensk dame) jekket opp spekulumet og overhørte mine klager på at det gjorde vondt. til slutt svartnet det nesten for meg før hun endelig hørte etter og tok det ut. Men de fleste gynekologer tar nok litt mer hensyn enn som så. Ellers synes jeg både celleprøve, ultralyd og den generelle sjekken går veldig greit. Ikke vondt, bare litt smått ubehagelig. Kanskje mest psykisk fordi man føler seg ubekvem og småflau.

Har hatt samleie og brukt dildo osv, så det er åpent og fint liksom:P Bare det at jeg ikke har hatt så myye sex. Men så lenge de bare spør om man har hatt det, så kan jeg jo bare si ja og at jeg ikke har bytta mye partnere. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...