Gå til innhold

Syklister på veien!


iselin91

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke hadde vært så jævla dum,så hadde du forstått at jeg satte det opp som et eksempel,ikke som en realitet,men som gående hver dag blir jeg jævli lei de idiotene på sykler som skal sykle oppå fortauet,selvom det er god plass på sykkelveien,hold dere der.

Det å lov å sykle på fortau, bare man sykler i gangfart.

Hvem som er «jævla dum» her er ganske innlysende for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar jeg aldeles feil når jeg alltid har trodd at det ikke er lov å sykle i gangfelt, men at syklisten skal trille sykkelen over? Hvis en syklist kommer i rasende fart i gangfeltet på min venstre side, hvem har skylden hvis jeg skulle treffe ham (det er alltid en mann)? Har ikke syklister vikeplikt for biler fra høyre når de sykler, og skal ikke de også vise aktsomhet?

Man skal trille sykkelen over gangfelt for at bilisten skal ha vikeplikt. Høyreregelen gjelder selvfølgelig og aktsomhetsregelen gjelder for alle:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

http://lovdata.no/all/hl-19650618-004.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg aldeles feil når jeg alltid har trodd at det ikke er lov å sykle i gangfelt, men at syklisten skal trille sykkelen over? Hvis en syklist kommer i rasende fart i gangfeltet på min venstre side, hvem har skylden hvis jeg skulle treffe ham (det er alltid en mann)? Har ikke syklister vikeplikt for biler fra høyre når de sykler, og skal ikke de også vise aktsomhet?

Jeg er ganske sikker på at de må gå over overgangsfeltet om de skal ha samme rettigheter som en fotgjenger, men jeg har null problemer med å stoppe for en syklist som skal over mens han eller hun sitter på sykkelsetet. Raskere for meg, raskere for syklisten. Å alltid skulle drive flisespikking på slikt synes jeg virker bittert og vitner om dårlige evner til samhandling i trafikken (ikke rettet mot deg, men en generell betraktning). Jeg setter imidlertid pris på at syklisten tar det rolig inn på overgangsfeltet slik at jeg har mulighet til å se dem, og at de ser at jeg har oppfattet dem. En syklist kan i større grad smette ut i feltet uten at man har sjanse til å oppfatte dem enn en fotgjenger.

Man bør derimot være obs på at man som bilist nærmest er skyldstemplet på forhånd om man treffer en syklist/fotgjenger i trafikken, så selv om enkelte syklister oppfører seg som arrogante idioter, er det nok best å vike.

Ellers kan jeg også irritere meg over større grupper syklister som tar hele feltet i veien, men jeg ser også deres side av saken. Kan umulig være behagelig å ligge klint inntil veiskulderen mens bilister turer forbi i 50-70 km/t med få centimeters margin. Selv kjører jeg sjelden forbi syklister om jeg ikke kan ta en skikkelig forbikjøring hvor jeg kan legge meg over stripen. Man vet aldri om syklisten vingler, får seg et vindkast eller lignende, og derfor vil jeg ha god klaring før jeg passerer.

Det finnes nok mange idiotiske syklister som ikke utviser normal folkeskikk på veien, men dette gjelder også bilister. Jeg gidder ikke irritere meg over å komme frem 2 minutter senere enn planlagt fordi jeg kjørte trygt eller fordi andre gjør feil. I mine øyne bør man da starte turen litt tidligere, i stedet for å sette liv og helse på spill og ta en unødvendig risiko.

Som en liten digresjon; det er ikke så lenge siden jeg tok lappen selv, og vi diskuterte kjøreferdigheter mye under teoribiten. Kjørelæreren viste oss en undersøkelse hvor over 90% av bilister mente de var bedre sjåfører enn gjennomsnittet, noe som er et tankekors. Selv mener jeg at alle gjør småfeil når vi ferdes i trafikken, og dette må vi bare akseptere som mennesker. Men om vi alle er bevisst på at vi ikke er perfekte, lar være å måtte "stå på krava" hver gang og roer oss litt ned til tider, så kan vi unngå en del ulykker. Litt satt på spissen, så begynner ikke jeg og banne og steike om noen i et uoppmerksomt øyeblikk dulter borti meg på butikken, på samme måte er det ikke verdens undergang for meg om noen tar en litt for kort luke og jeg må bremse litt i trafikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikken er full av hensynsløse bilister, hensynsløse syklister og uforsiktige fotgjengere.

Holdt selv på å bli nedkjørt av en syklist i et gangfelt i går. Han syklet betydelig fortere enn fartsgrensen, smatt forbi en bil som stoppet for meg i gangfeltet, og jeg unngikk å bli overkjørt med bare noen centimeters margin. Syklisten hadde fri sikt hele veien, han bare brydde seg ikke.

Jeg har ikke noe som helst i mot syklister eller bilister, kun mot råkjørere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lov å sykle på fortau, bare man sykler i gangfart.

Hvem som er «jævla dum» her er ganske innlysende for de fleste.

Ja det er lov ja, og det er også lov å spasere i sykkelveien;-) klager du sier jeg fjern deg fra fortauet mitt først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner bare ikke hvorfor de ikke kan sykle på fortauet?(der det er da) Ikke så veldig vanskelig det akkuratt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vi får håpe at syklistene som blir spylt ned av deg har kamera på sykkelen eller klarer å ta registreringsnummeret ditt.

Jeg tror enkelte syklister kunne virkelig trengt å ha registreringsnummer på sykkelen, for det er litt det samme i trafikken som på nett; det er lett å ta seg til rette og være frekk og ufin mot andre hvis man er anonym og dermed ikke i fare for å bli "tatt" eller holdt til ansvar..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke mulig å forstå at det ikke er sykkelveier alle steder (og nei, kombinerte gang- og sykkelveier regnes ikke som sykkelvei)? Hvis man er uønsket både på vei og fortau, hvor skal man da sykle?

Problemet her er jo ikke sykler i veien, men en kombinasjon av at mange syklister ikke følger trafikkreglene og at mange bilister tror veien er forbeholdt dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Ja. De har like stor rett til å bruke veien som deg.

At de er fire i bredden forstår jeg at kan være irriterende, men de har faktisk like mye rett til å bruke veien som deg. Heller at de sykler der enn at de sykler på gangfeltet.

Dette er noe som ofte trekkes fram som et argument i slike diskusjoner, og det stemmer at syklister har rett til å bruke veien. De har derimot IKKE rett til å ligge mange i bredden og sinke trafikken uten å slippe forbi. Vegtrafikklovens §3 sier :Enhver skal ferdes hensynsfullt .. slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Det er unødig å være tre i bredden. Man skal slippe forbi dersom man er saktegående (gjelder og for kjøretøy). At syklister også har rett til å bruke veien betyr altså ikke at de kan oppføre seg som de vil, de må også følge veitrafikkloven som de er så glade i å henvise til.

Heldigvis er det ikke noe stort problem her jeg bor. Jeg syns det er helt greit å ligge bak en syklist i et minutt eller to, og de fleste er slinke til å slippe en forbi ved første trygge mulighet. Men de som okkuperer hele veien til seg selv uten å ta hensyn skjønner jeg at er fryetlig irrriterende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke mulig å forstå at det ikke er sykkelveier alle steder (og nei, kombinerte gang- og sykkelveier regnes ikke som sykkelvei)? Hvis man er uønsket både på vei og fortau, hvor skal man da sykle?

Problemet her er jo ikke sykler i veien, men en kombinasjon av at mange syklister ikke følger trafikkreglene og at mange bilister tror veien er forbeholdt dem.

Helt enig med deg. Det oppstår mange farlige situasjoner når sykkelister ikke respekterer eller kan traffikreglene. Og når de i det ene øyeblikke sykkler på fortauet og i neste bestemmer seg for å bruke veien, kan det fort skje en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hærregud så irriterende det er når noen sier dette!! Er ikke alle som bor i sykkelavstand til jobben vettu, noen må faktisk kjøre. Og når man må foreta 15 forbikjøringer hver vei på svingete vei og når de i tillegg ligger fler i bredden og aldri stopper på egnede plasser for å slippe bilister forbi, ja da bir syklistene et stoooooort irritasjonsmoment! De syns tydeligvis de kjører så sabla fort at de ikke trenger å slippe biler forbi :roll:

Like irriterende som når folk sier "å hærregud syklister bla abla bla".

Har man 2 timer til jobb skjønner jeg at man kjører, eventuelt bruker en form for kollektivt, som igjen og er bedre for miljøet.

Selv om akkurat du eller TS har laang vei, er det absolutt reelt at alt for mange folk velger å ta bilen der de definitivt kunne valgt sykkel, bein eller kollektiv.

Bilister er irriterende, syklister er irriterende og forgjengere er irriterende, men alle har rett på å komme frem uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som sitter i to tonn med stål, hva med å vise litt selvinnsikt?

Nemlig jeg sitter i to tonn me stål, og hva er sjangsen for å kjøre på å drepe disse vesnene? stor! hvem får dritten? meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner bare ikke hvorfor de ikke kan sykle på fortauet?(der det er da) Ikke så veldig vanskelig det akkuratt

Har selv flere ganger blitt kjeftet på for å ha kjørt på fortauet - jeg er blant de som helst ikke ligger i sykkelfeltet på veien da jeg føler at de andre syklistene må sykle forbi meg... Jeg synes det er tryggest for alle parter at jeg sykler på fortauet (og jeg tror kanskje jeg har brukt ordet "unnskyld eller ringeklokken mindre enn jeg kan telle på en hånd, og jeg sykler hver dag i sommerhalvåret til jobb, men likevel opplevd sinte kommentrarer fra fotgjengere...)Jeg har det ikke travelt og synes det er helt ok om jeg ligger bak noen fotgjengere enn liten stund (så jeg får igjen pusten)... Så forstår de som velger sykkelfelt i veien for å unngå direkte tilsnakk fra fotgjengere - personlig så velger jeg helst sikkerhet for alle parter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har selv flere ganger blitt kjeftet på for å ha kjørt på fortauet - jeg er blant de som helst ikke ligger i sykkelfeltet på veien da jeg føler at de andre syklistene må sykle forbi meg... Jeg synes det er tryggest for alle parter at jeg sykler på fortauet (og jeg tror kanskje jeg har brukt ordet "unnskyld eller ringeklokken mindre enn jeg kan telle på en hånd, og jeg sykler hver dag i sommerhalvåret til jobb, men likevel opplevd sinte kommentrarer fra fotgjengere...)Jeg har det ikke travelt og synes det er helt ok om jeg ligger bak noen fotgjengere enn liten stund (så jeg får igjen pusten)... Så forstår de som velger sykkelfelt i veien for å unngå direkte tilsnakk fra fotgjengere - personlig så velger jeg helst sikkerhet for alle parter...

Du kan sykle på fortauet - hvis du sykler i gangfart. Klokken (eller stemmen) skal IKKE brukes til å få fotgjengere til å flytte seg, den skal kun brukes i en faresituasjon.

Det er virkelig på tide at man må vise at man kan et minium av trafikkregler før en setter seg på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 2 timer til jobb skjønner jeg at man kjører, eventuelt bruker en form for kollektivt, som igjen og er bedre for miljøet.

Selv om akkurat du eller TS har laang vei, er det absolutt reelt at alt for mange folk velger å ta bilen der de definitivt kunne valgt sykkel, bein eller kollektiv.

Samtidig, så har de fleste et valg om å ha lang jobbvei og jeg syns ikke dette fritar en fra en viss refleksjon rundt dette med sykling. Jeg har selv for lang vei til jobb til å kunne sykle (dvs. jeg har gjort det, men det er ikke noe som er mulig å gjøre daglig), men jeg velger selv å jobbe der. Likevel gir det meg dårlig miljøsamvittighet å kjøre bil, framfor å kunne jobbe slik at jeg kan sykle eller reise kollektivt. Så jeg har definitivt litt ekstra tålmodighet når jeg kjører bak syklister, fordi de reiser miljøvennlig, selv om jeg ikke i praksis har mulighet for det selv med den jobben jeg i dag har.

Og bare så det er sagt, så ser jeg det som selvfølgelig å følge trafikkregler, men jeg blir fullstendig oppgitt over bilister som tror de eier veien alene. Det er ikke bare enkelt å sykle på fortau alle steder, og er man hensatt til gang- og sykkelveier, med alle avbruddene i form av fotgjengere i bredden, fortauskanter og at disse ofte ikke er sammenhengende over lengre strekker, blir det fort til at færre gidder å sykle (hvor lett det er å bruke gang- og sykkelveier i praksis, varierer jo rundt om i landet, avhengig av hvordan de er bygd og hvor trafikkerte de er).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Det er IKKE lov å ligge 4 sykelister i bredden.

*en sykelist, skal ligge på veiens høyre skulder, men ha god nok avstand til kanten slik at billisten må ha en ordentlig og forsvarlig forbikjøring.

*selv ved venstresvinger skal sykelisten holde seg på høyreside, intill det er klart at h*n kan svinge til venstre, sykelisten har vikeplikt for all øverig trafikk.

*En sykkelist kan sykle på fortau dersom det er lite gående trafikk og det ikke oppstår fare for skade eller er til hinder for gående.

* en sykkelist skal ikke bruke ringeklokke på sykkel for å be fotgjengeren om å flytte seg på fortau.

* i gang og sykkelsti skal det strebes for å ha et godt sammarbeid mellom gående og sykklende.

* På de veier det finnes egene sykkelstier, skal disse benyttes på høyre side, av veien. (det er kun sykkelister som har lov å benytte sykkelstier)

* på sykkelstier og sykkel/gangsti gjelder høyreregel, selv om kjørebanen for øverig trafikk er en forkjørsvei. (gjelder ikke avkjørsler)

*Overgangsfelt: dykkelisten må gå av sykkelen og trille den over gangfeltet, bilister plikter ikke å vike for syklende over gangfelt.

*sykelist kan kjøre forbi på høyre side for all annen trafikk unntatt andre syklende.

* Ved sving i kryss, skal det alltids markeres med tegn hvor sykelisten skal. (veiving med armen)

jmf veitrafikkloven og forskrift for kjørende og gående (trafikkreglene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Det er IKKE lov å ligge 4 sykelister i bredden.

*en sykelist, skal ligge på veiens høyre skulder, men ha god nok avstand til kanten slik at billisten må ha en ordentlig og forsvarlig forbikjøring.

*selv ved venstresvinger skal sykelisten holde seg på høyreside, intill det er klart at h*n kan svinge til venstre, sykelisten har vikeplikt for all øverig trafikk.

*En sykkelist kan sykle på fortau dersom det er lite gående trafikk og det ikke oppstår fare for skade eller er til hinder for gående.

* en sykkelist skal ikke bruke ringeklokke på sykkel for å be fotgjengeren om å flytte seg på fortau.

* i gang og sykkelsti skal det strebes for å ha et godt sammarbeid mellom gående og sykklende.

* På de veier det finnes egene sykkelstier, skal disse benyttes på høyre side, av veien. (det er kun sykkelister som har lov å benytte sykkelstier)

* på sykkelstier og sykkel/gangsti gjelder høyreregel, selv om kjørebanen for øverig trafikk er en forkjørsvei. (gjelder ikke avkjørsler)

*Overgangsfelt: dykkelisten må gå av sykkelen og trille den over gangfeltet, bilister plikter ikke å vike for syklende over gangfelt.

*sykelist kan kjøre forbi på høyre side for all annen trafikk unntatt andre syklende.

* Ved sving i kryss, skal det alltids markeres med tegn hvor sykelisten skal. (veiving med armen)

jmf veitrafikkloven og forskrift for kjørende og gående (trafikkreglene)

Det staves SYKLIST og ikke SYKELIST/SYKELLIST. Fikk vondt i øynene av å lese innlegget ditt. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...