Sweet77 Skrevet 15. mai 2012 #41 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Mange er glade for at de fikk leve også. Det er en vurdering opp til hvert enkelt menneske om det vil leve eller ikke. Det er ikke en vurdering som det menneskets foreldre,besteforeldre eller abortleger skal ha rett til å avgjøre eller påvirke. Jeg syns du krangler fælt i denne tråden, og slår fast "sannheter" som at man som gravid ikke har rett til å avgjøre om man skal ta en abort eller ikke. For å ta åpningsspørsmålet først: Det å bestemme seg for å beholde et barn etter overveielse om abort, er ikke en ukjærlig handling som gjør deg uskikket som forelder. Det er en kjærlig handling, der man tross vanskeligheter bestemmer seg for å ta seg av og elske barnet, og ofte mer overveid enn i de tilfellene der kvinnen beholder av etiske grunner, fordi hun føler at hun "ikke har noe valg". Det skulle gjøre deg mer skikket som forelder, ikke mindre. Det er minimum to syn på dette med selvbestemt abort eller ikke: "Ja", eller "nei". Det er ganske formastelig å påberope seg å sitte med en fasit i dette spørsmålet, så lenge det er såpass mange som mener noe annet enn deg, og så lenge du ikke er noen gud som sitter med annen kunnskap enn resten av jordens befolkning. Så jeg lurer på hva du begrunnerer denne retten med? Utover det at du mener at abort er å frarøve et annet menneske dets liv? Endret 15. mai 2012 av Flair 1
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2012 #42 Skrevet 15. mai 2012 Jeg syns du krangler fælt i denne tråden, og slår fast "sannheter" som at man som gravid ikke har rett til å avgjøre om man skal ta en abort eller ikke. For å ta åpningsspørsmålet: Det å bestemme seg for å beholde et barn etter overveielse om abort, er ikke en ukjærlig handling som gjør deg uskikket som forelder. Det er en kjærlig handling, der man tross vanskeligheter bestemmer seg for å ta seg av og elske barnet, og ofte mer overveid enn i de tilfellene der kvinnen beholder av etiske grunner, fordi hun føler at hun "ikke har noe valg". Det skulle gjøre deg mer skikket som forelder, ikke mindre. Det er minimum to syn på dette med selvbestemt abort eller ikke: "Ja", eller "nei". Det er ganske formastelig å påberope seg å sitte med en fasit i dette spørsmålet, så lenge det er såpass mange som mener noe annet enn deg, og så lenge du ikke er noen gud som sitter med annen kunnskap enn resten av jordens befolkning. Så jeg lurer på hva du begrummer denne retten med? Utover det at du mener at abort er å frarøve et annet menneske dets liv? Når ble det kjærlig å ta livet av barnet sitt? Som jeg gjentar i det uendelige: man kan adoptere bort barnet.
Sweet77 Skrevet 15. mai 2012 #43 Skrevet 15. mai 2012 Når ble det kjærlig å ta livet av barnet sitt? Som jeg gjentar i det uendelige: man kan adoptere bort barnet. Som jeg prøvde å si i det forrige innlegget: At dette er snakk om drap, er en subjektiv oppfatning fra din side. Jeg, og andre som er for selvbestemt abort, er av en annen oppfatning. Før jeg kan begynne å diskutere med deg om det å ta abort handler om kjærlighet eller ikke, så må du kunne dokumentere at ditt syn er mer riktig enn mitt. Så langt har jeg ikke sett noen slik dokumentasjon, men likevel fortsetter du å argumentere som om din oppfatning av et foster er mer riktig enn min. Da blir hele diskusjonen usaklig, og lite interessant å delta i. Du er selvfølgelig fri til å mene at det er ukjærlig, sett iut fra ditt ståsted. Men du er ikke fri til å avgjøre at ditt ståsted er absolutt for alle mennesker. Dermed kan du heller ikke med rette dømme dem på denne måten - bortsett fra i ditt eget sinn. Og det må du gjerne gjøre for meg. Det er ingen av oss som i grunn taper noe på hva du personlig tenker der 2
Sushi Skrevet 16. mai 2012 #44 Skrevet 16. mai 2012 Selfølgelig skal kvinner få lov til å bestemme over egen kropp og seksualitet. Jeg er selv kvinne. Barnet er imidlertid ikke en del av kvinnens kropp. Det er et eget individ. Embryoet/fosteret er en del av kvinnens kropp. Det kunne ikke levd utenfor. Du kan ikke si at kvinner skal kunne bestemme over egen kropp og seksualitet og samtidig være mot selvbestemt abort. Har du vært gravid noengang? Jeg kan fortelle deg at man absolutt ikke har kontroll over sin egen kropp når det bor noen andre inni der, uansett om det er et ønsket barn eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #45 Skrevet 16. mai 2012 Det er jo noen foreldre som forsøker å presse sine døtre til abort fordi datteren er ung,mangler skolegang ,har dårlig økonomi, psykiske problemer eller er såkalt uskikket av andre grunner. Det finnes en del sterke jenter som ikke lar seg presse eller true og allikevel føder barnet. Jeg synes at disse jentene burde holde barna sine unna disse besteforeldrene som har forsøkt å tvinge de til å drepe barnet som ligger i livmoren. Disse udyrene fortjener ikke rollen som besteforeldre. Nå vet vi hva forskning sier om barn som vokser opp med psykisk syke. Nå vet vi hva det gjør med barn som vokser opp med foreldre med dårlig råd. Hva slags straff skal de ha de som legger seg ned for et nr og blir gravid med ukjente i fylla? Hva med de som sier de bruker ppiller...lurer menn? Selv om menn ikke ønsker barn,så bærer de det frem. Hva med de som forventer at staten skal fø de pga dumskapen?
Furstina Skrevet 16. mai 2012 #46 Skrevet 16. mai 2012 Det är inte så "bara att adoptera bort". Ett befruktat ägg som växer till ett foster och senare till en baby växer inte av sig själv. Den växer I kvinnan. Det är kvinnan som får ta hälsoriskerna det medför att bära och föda ett barn. Även om vi lever i rika västländer så är det en risk och en påfrestning för kroppen både fysiskt och psykiskt att bära ett barn, och att föda det. Det är kvinnan, eller den unga flickan/jenten, som får en växande mage, som trycker på kroppen och sliter på bäcken och kropp. I flickans fall, en kropp som kanske inte är färdigväxt. Det är den gravida som känner barnet växa i sig, sparkar, rörelser, spännande mage, kliande skinn, värkande rygg eller bäcken. Att känna ett (önskat) barn växa i sig är fantastiskt. Det är en underbar upplevelse att känna det älskade livet växa i sig. Hur det känns att ha ett oönskat barn växa i sig, kanske ett "uhell" från ett one-night-stand, eller en våldtäkt, eller befruktat av en våldsam och osympatisk ex-pojkvän - det vet jag inte. Jag antar att det är en helt annan känsla. Att sedan bli tvingad att bära fram barnet för att adoptera bort det - när man kankse varit igenom trauman och är sårbar. Att få omgivningens glada gratulationer, gå på kontroller hos jordmor för barnets skull - för att bara lämna bort det. Jag tycker det låter grymt. Riktigt grymt. Jag önskar självklart att alla graviditeter och barn är önskvärda och får hamna hos kärleksfulla föräldrar som både har empati, ekonomi och förmåga att ta hand om barnet. Jag värnar dock om människan, om kvinnan och flickan, och önskar starkt att de får bestämma över sin egen kropp. Blivande bästeföräldrar där jenten är minderårig, bör stötta flickan i hennes val, men samtidigt har de en plikt att upplysa om alternativ och komma med rekommendationer. Det förhindrar inte att de kan bli goda besteföräldrar om flickan väljer att behålla barnet. 2
Gjest rabrabara Skrevet 16. mai 2012 #47 Skrevet 16. mai 2012 Du tror ikke de foreslår abort fordi de faktisk ønsker det beste for barna sine, da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå