Gå til innhold

Norge - verdens beste land for mødre


Jalp

Anbefalte innlegg

Jeg viser til Lina Tordssons blogg om temaet.

http://reform.no/index.php?option=com_content&view=article&id=178:ukens-blogg-hvor-er-far&catid=13:blogg&Itemid=97

Hvorfor er det ikke fokus på fars rolle i dette bildet? Bør ikke norske fedres rolle i dette bildet verdsettes og omtales i større grad enn det normalt gjøres?

Jeg mener dette er et eksempel på det snevre og ensidige synet man ofte har på kjønn, likestilling og velferdsordninger.

Jeg våger å påstå at et av de viktigste årsakene til at Norge er verdens beste land for mødre er at norske menn og fedre har ønsket og ønsker at det skal være slik.

Endret av Jalp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg våger å påstå at et av de viktigste årsakene til at Norge er verdens beste land for mødre er at norske menn og fedre har ønsket og ønsker at det skal være slik.

Ønsker eller hjernevasket, se det er spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg viser til Lina Tordssons blogg om temaet.

http://reform.no/index.php?option=com_content&view=article&id=178:ukens-blogg-hvor-er-far&catid=13:blogg&Itemid=97

Hvorfor er det ikke fokus på fars rolle i dette bildet? Bør ikke norske fedres rolle i dette bildet verdsettes og omtales i større grad enn det normalt gjøres?

Jeg mener dette er et eksempel på det snevre og ensidige synet man ofte har på kjønn, likestilling og velferdsordninger.

Jeg våger å påstå at et av de viktigste årsakene til at Norge er verdens beste land for mødre er at norske menn og fedre har ønsket og ønsker at det skal være slik.

Ehh hallo, nå blir norske fedres rolle verdsatt mer enn fedres rolle i andre land. Ingen andre steder i verden hvor fedre får så lang pappaperm som i norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh hallo, nå blir norske fedres rolle verdsatt mer enn fedres rolle i andre land. Ingen andre steder i verden hvor fedre får så lang pappaperm som i norge.

Du skjønner, så lenge menn ikke fremheves og nevnes først så føler de seg tilsidesatt. Litt som små barn. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh hallo, nå blir norske fedres rolle verdsatt mer enn fedres rolle i andre land. Ingen andre steder i verden hvor fedre får så lang pappaperm som i norge.

Blir jo litt urimelig påstand å sammenlikne Norge med mange land hvor mor ikke har rett til å se barna sine om hun skiller seg fra mannen, uansett årsak. For det er realiteten i mange land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh hallo, nå blir norske fedres rolle verdsatt mer enn fedres rolle i andre land. Ingen andre steder i verden hvor fedre får så lang pappaperm som i norge.

Ikke? Hva med i Sverige og i Finland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehh hallo, nå blir norske fedres rolle verdsatt mer enn fedres rolle i andre land. Ingen andre steder i verden hvor fedre får så lang pappaperm som i norge.

Og hvorfor er det sånn? Fordi mødrene skal være fornøyde ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner, så lenge menn ikke fremheves og nevnes først så føler de seg tilsidesatt. Litt som små barn. ;)

Slapp av du, får nå er ikke menn blitt hverken fremhevet eller satt først de siste tiårene i ekte "feministisk" ånd...

Problemstillingen som Jalp tar opp er høyst aktuell og er faktisk et problem for mange menn. Det er jo også en grunn til at ressurssenter for menn tar det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner, så lenge menn ikke fremheves og nevnes først så føler de seg tilsidesatt. Litt som små barn. ;)

Nå var det jo en kvinne som skrev denne bloggen, men OK.

Det skulle bare mangle om ikke det faktum at menns verdiskaping og verdivalg i Norge i sterk grad bidrar til mødres velferd ikke skulle nevnes. I tillegg er det et uomtvistelig faktum at menns inntog på kvinnedomenene i sterk grad bidrar til at mødre har best i verden her.

Du kan jo ellers tenke litt over at menns tålmodighet med den formen for latterliggjøring som du demonstrerer her ikke nødvendigvis er uendelig. Kvinner og mødre har jo alt å vinne på å få fedre og menn med seg på laget, men det er mye som tyder på at enkelte kvinner ikke fatter at en positiv holdning til mødres behov kan snu. I så måte kan man jo godt si at du driter i eget reir hvis du ikke vil ha menn og fedre som motpart. Men det kan du få hvis du fortsetter med det ynkelig bidraget ditt.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Slapp av du, får nå er ikke menn blitt hverken fremhevet eller satt først de siste tiårene i ekte "feministisk" ånd...

Problemstillingen som Jalp tar opp er høyst aktuell og er faktisk et problem for mange menn. Det er jo også en grunn til at ressurssenter for menn tar det opp.

Jeg syns de mennene skal slutte å syte. Nå har de fått økt til 12 uker perm, nå får de faen meg skjerpe seg. Hadde de bodd f.eks i spania hadde de fått to uker perm og KUN det. Nordmenn syter for mye. Vi er alt for bortskjemte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de mennene skal slutte å syte. Nå har de fått økt til 12 uker perm, nå får de faen meg skjerpe seg. Hadde de bodd f.eks i spania hadde de fått to uker perm og KUN det. Nordmenn syter for mye. Vi er alt for bortskjemte.

Men da kan jo vi si at norske mødre skal slutte å syte også. For se bare hvor ille mødre i Afghanistan har det. Norske mødre har det alt for godt, liksom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men da kan jo vi si at norske mødre skal slutte å syte også. For se bare hvor ille mødre i Afghanistan har det. Norske mødre har det alt for godt, liksom.....

Ja er enig i det, men nå er det vel norske fedre vi snakket om var det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er enig i det, men nå er det vel norske fedre vi snakket om var det ikke det?

Uff, Betty... Kan du ikke bare lese bloggen i innledningen en gang til og så debattere ut fra den? OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fedre er det som har hovedansvaret i barnets første 6 mnd, gitt at det er mor + far + barn, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Uff, Betty... Kan du ikke bare lese bloggen i innledningen en gang til og så debattere ut fra den? OK?

Jeg svarte på spørsmålet. Jeg svarer ut fra hovedinnlegget jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Her er grunnen:

Den internasjonale tilstandsrapporten for mødre og barn utgis for 13. gang og omfatter situasjonen i 165 land. Mens Norge rangeres som det beste landet å være mor i, ligger afrikanske Niger nederst på lista.

Kilde: Rapporten, kommentert i DN.

Redd Barna kunne nok med fordel utvidet scopet i rapporten til å inkludere barns forhold til far og fars rolle. Men tror dere at Norge ville fremstått som det verste landet i verden å være far i?

Denne rapporten handler om den fysiske helsen - det å leve (opp) og overleve fødsel. Rrapporten tar ikke stilling til de psykososiale aspektene ved å være foreldre. Den skulle kanskje gjort det. Jeg synes dette er en så god sak at det burde vært foreslått for de som lager rapporten! Hvem tar jobben?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Her er grunnen:

Kilde: Rapporten, kommentert i DN.

Redd Barna kunne nok med fordel utvidet scopet i rapporten til å inkludere barns forhold til far og fars rolle. Men tror dere at Norge ville fremstått som det verste landet i verden å være far i?

Nekter jeg å tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de mennene skal slutte å syte. Nå har de fått økt til 12 uker perm, nå får de faen meg skjerpe seg. Hadde de bodd f.eks i spania hadde de fått to uker perm og KUN det. Nordmenn syter for mye. Vi er alt for bortskjemte.

Så du synes det er rett at mødre får 40 uker, mens fedre kun får 12 uker? Hva med 40 uker også til fedrene, eller dele slik atd et blir 26 uker på hver?

I tillegg bør far sin økonomiske kompensasjon for pappaperm være 100% basert på hans inntekt, helt uavhengig av morens inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja er enig i det, men nå er det vel norske fedre vi snakket om var det ikke det?

Kan du ikke bare bruke barberhøvelen heller enn å skade deg selv gjennom å ramme det norske folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...