Gå til innhold

Feiring av høytider med barn i bildet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at alle parter må tilpasse seg, og jeg forstår ikke hvorfor alle sammen ikke kan feire sammen. Når man flytter sammen med en som har barn fra tidligere, må en regne med han bringer med seg bagasje som en må ta hensyn til. I dette tilfelle er det å tenke på hva som kan være best for barnet, og ingenting er bedre enn at mor og far kan være venner og feire slike dager sammen. Det er da en forutsetning at den nye kjæresten til både mamma og pappa kan være med også, for det er jo det beste for barnet. Om mor eller far ikke ønsker å treffe den nye, ville jeg sett det slik at man ikke er ferdig med det forholdet.

Barn tilpasser seg mye rart, men en tar hensyn til de så lenge man har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piper: Alle undersøkelser viser at det ikke er best for barnet at foreldrene tilbringer høytidene sammen. Det skaper derimot falskt håp om at foreldrene skal bli kjærester igjen. Og steforeldre som kommer inn i bildet vil for alltid bli forbundet med "de som nektet mamma og pappa å være sammen i alle høytider og dermed bli kjærester igjen". For den dagen man får felles barn med ny partner må man rekne med at høytidene blir tilbragt med den nye familien, og naturligvis med særkullsbarn type annethvet år. Det er sjelden at slike feiringer er kun mor, far, barn, men ofte er også besteforeldre inkludert. Og man kan ikke forvente at ny partner vil feire jul hos hans eks foreldre eller at eksen vil feire jul hos hans nye partners foreldre. Det vil også fort bli fryktelig kunstig stemning med sammenblanding av familieforholdene på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

jeg fikk snakka litt med han og spurt om hvordan han tenker det fremover i tid med ekser og feiring, først skjønte han ikke helt hva jeg mente. Jeg sa at jeg hadde tenkt litt på om jeg og eksen hans er så veldig keen på å være sammen med hverandre i sånne sammenhenger, og at jeg hadde tenkt på hvordan det blir om vi får barn, om han kommer til å være med henne og barnet deres, eller om jeg blir med, eller om det blir bare oss (uten henne).

Da svarte han at det der orket han ikke tenke på nå, at der der må vi nesten bare ta som det kommer, og at det ikke er en problemstilling som er aktuell nå uansett.

Jeg prøvde å forklare at det var jo litt greit for meg å vite sånt før et evt barn kommer til verden, og da ble han litt hissig og sa at han orket ikke ta en avgjørelse på den problemstillingen her og nå, og at det var egentlig ikke noe å snakke om akkurat nå. Han la frem at f.eks jula betydde null for han, at det viktigste var å få være med barnet, og jeg sa jeg skjønte det, men at det kanskje ikke da var bedre om barnet var annenhver jul hos mamman og pappan, og at det som betydde noe for meg var jo at jeg fikk være sammen med min samboer i jula i stedet for å sitte alene (evt med med et barn). Da ble han igjen litt hissig, og sa at han visste jo ikke en gang mo han skulle jobbe i jula, så derfor var heller ikke det noe som var aktuelt å bestemme (annenhver jul her og der).

Det ble litt rar stemning, og jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere, og det er jo ikke sikkert det kommer til å bli et problem, men jeg sitter jo her og tenker litt fremdeles.

Typisk mannfolksvar. Det er akkurat sånne ting som gjør at jeg velger å være singel. Hvis han ikke har tenkt over det hittil, så kan det da ikke være verre enn at han setter seg ned og tenker over det. Kjenner at jeg blir hissig på dine vegne :rope:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skilte foreldre feirer høytider sammen, tror jeg det er mest fordi de ønsker å være sammen med barna sine, ikke for barnas sin del... For mange barn kan det gi falske forhåpninger om at foreldrene skal bli sammen igjen... Snakker av erfaring.. :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest godemine

Kanskje han ikke helt har kommet over denne x`n ? :)

Er tydelig at han liker å tilbringe tid med henne så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig umodent svar! Du får sette ned foten og si at det er mulig han ikke vil ta stilling, men at det er viktig for deg å vite! Så da får han ta stilling til det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piper: Alle undersøkelser viser at det ikke er best for barnet at foreldrene tilbringer høytidene sammen. Det skaper derimot falskt håp om at foreldrene skal bli kjærester igjen. Og steforeldre som kommer inn i bildet vil for alltid bli forbundet med "de som nektet mamma og pappa å være sammen i alle høytider og dermed bli kjærester igjen". For den dagen man får felles barn med ny partner må man rekne med at høytidene blir tilbragt med den nye familien, og naturligvis med særkullsbarn type annethvet år. Det er sjelden at slike feiringer er kun mor, far, barn, men ofte er også besteforeldre inkludert. Og man kan ikke forvente at ny partner vil feire jul hos hans eks foreldre eller at eksen vil feire jul hos hans nye partners foreldre. Det vil også fort bli fryktelig kunstig stemning med sammenblanding av familieforholdene på den måten.

Er det gode nok undersøkelser? Og jeg tenker at man da ikke klarer å formidle tingene godt nok for barna, og bør kanskje snakke mye mer med de. De forholdene jeg kjenner til der barna er i fokus, og der alle parter samarbeider og feirer ting sammen er også der barna er meget harmoniske barn. Jeg snakker ikke om at man må feire alt sammen, men at det er like naturlig å gjøre det som å ikke gjøre det. De fleste setter de voksne først, og det gjør du også når du sier at man ikke kan forvente at en ny partner, og der har man glemt barna og bare ser den ene elelr de to nye voksne.

De fleste av oss er slik, men tenk så mye bedre det ville blitt om alle klarte å samarbeide. Det er også en forutsetning at man forklarer barna at mamma og pappa ikke kommer til å bli kjærester igjen, og selv om de håper på det så vil ikke det skje. Barn forstår mye, så lenge man forklarer det godt nok for de. Det er faktisk verre med voksne mennesker, for de har så mange holdninger og forventinger som taes med inn i det nye forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å feire jul saman er ikkje noko forutsetnad for å ha eit godt samarbeid om ungane. Ein kan ha eit veldig godt samarbeid, og setje ungane foran, utan at ein feirar jul saman. Merkar eg vert litt provosert når du skriv at skilte som feirar jul kvar for seg set "dei vaksne fyrst", Piper. Ei slik ordning er for mange/dei fleste heilt unaturleg, og gagnar verken vaksne eller barn på sikt. Betre å kome i gong med det nye livet enn å henge igjen i det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...