Gå til innhold

Feiring av høytider med barn i bildet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei alle sammen,

jeg er i et forhold med en mann med et barn fra før av. I jula så var han hos sin eks-svigerfamilie og feiret jula pga barnet de har sammen, og nå nærmer 17.mai seg og da skal de også gå i tog med barnet etc. Selv om det stikker ltt,syns jeg det faktisk er fint at de kan gjøre ting med barnet også.

Det jeg grubler litt på for tida er; hvordan blir det den dagen vi muligens får barn sammen? Kommer han til å fortsette å være borte på slike dager med sin eks og deres barn? Jeg kjenner jeg ikke er interessert i å være med en eks av han på slike dager, og det tror jeg ville vært fryktelig rart at jeg skulle vært med henne og hennes mor og far, eller hun hos meg og mine foreldre. Eventuelt hos min samboers foreldre..

Hvordaan gjør dere andre det når nye barn kommer inn i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når/om dere får barn sammen kan han ikke fortsette denne ordningen. Da er vell det mest vanlige at barnet hans fra det tidligere forholdet, feirer annen hver høytid med far og mor? Er du med når han feirer med den gammle familien sin? Hvor lenge har dere vært sammen? Hadde samboeren min hatt barn fra før hadde han selvsagt skulle fått feire med den gammle familien sin, men jeg hadde nok blitt ganske snurt om ikke jeg ble invitert med på feiringen om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er ein heilt feil måte å feire høgtider på. Eg og eksmannen min (og familien hans) feirar bursdagane til ungane saman, heime hjå oss. Men det er jo ein dag for å feire barnet, ikkje ei høgtid som alle feirar. Jul, 17. mai o.l feirar me kvar for oss. Me har eit godt forhold, men ingen av oss er interesserte i å leike familie til høgtider. Ikkje trur eg ungane har godt av det heller. Dei er annakvar jul hjå meg og familien min, og annakvar jul hjå far og familien hans. 17. mai er dei stort sett saman med meg. Møtas me i byen går dei kanskje ei runde med faren. Eg har hovudomsorg for ungane.

Eg er einig med deg i at måten kjærasten din feirar høgtider på, ikkje går an å halde fram med når ein har ny partnar.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kjenner som som sagt at det stikker litt, vi har ikke vært sammen så veldig lenge men vi bor sammen og barnet er hos oss 50%.

Jeg tenker også at det ikke er så bra å feire sånn, selv om der og da syns sikkert ungen det er kjempefint å ha mamma og pappa med seg. Men hadde jeg hatt et barn med min eks, ville jeg ikke gått inn for å ha en "late-som-familie" i høytider, jeg ville forklart barnet nøye at vi ikke er en familie mer, og jeg ville følt det som svært unaturlig å skulle feire noe som helst sammen med min eks.

Men jeg har ikke uttrykt dette ovenfor min samboer, da jeg er redd for at alt kan oppfattes som sjalusi eller misnøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Eg synest det er ein heilt feil måte å feire høgtider på. Eg og eksmannen min (og familien hans) feirar bursdagane til ungane saman, heime hjå oss. Men det er jo ein dag for å feire barnet, ikkje ei høgtid som alle feirar. Jul, 17. mai o.l feirar me kvar for oss. Me har eit godt forhold, men ingen av oss er interesserte i å leike familie til høgtider. Ikkje trur eg ungane har godt av det heller. Dei er annakvar jul hjå meg og familien min, og annakvar jul hjå far og familien hans. 17. mai er dei stort sett saman med meg. Møtas me i byen går dei kanskje ei runde med faren. Eg har hovudomsorg for ungane.

Eg er einig med deg i at måten kjærasten din feirar høgtider på, ikkje går an å halde fram med når ein har ny partnar.

Flott skrevet! :)

Som skilsmissebarn selv så syntes jeg det var best å "dele på", ikke være sammen. Det hadde jo bare vært enda rarere med ei stemor/en stefar inni bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Men jeg har ikke uttrykt dette ovenfor min samboer, da jeg er redd for at alt kan oppfattes som sjalusi eller misnøye.

Snakk med samboeren din om dette her! I verste fall blir det som nå er små stikk til en verkebyll du ikke har kontroll over. Forutsatt at du tar det opp på en ordentlig måte, er han ingenting å samle på hvis han ikke ser at det kan være rart for deg å omgås hans eks :) Jo før dere snakker om ting, jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Du treng no ikkje å ta han på kor dei gjere det no, men det må no være mulig å ta ein prat om korleis han ser for seg at det skal gjerast om dykk får barn i lag.

Lufte det slik at du får vite kor han ser på det og då får du sagt kor du vil ha det når den tid kjem.

For min del hadde det ikkje blitt nokon fortsettele med den mannen om han ikkje vil ta alle feiringar med meg og våre felles barn når dei kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han lager ris til egen bak den karen der. Sånne løsninger er frarådet fra både faglig hold og fra folk flest. Man "lurer" både seg selv, familien og først og fremst barnet.

Det er også respektløst ovenfor deg, som nå er familien hans. Spesielt ettersom dere har barnet 50%.

Sett deg ned å ta den samtalen så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Dette får meg til å tenke tilbake på 17. mai i fjor, da kjæresten min og familien hans ble invitert til å se på sønnen hans i toget. Han fikk steng beskjed om at jeg ikke fikk oppholde meg i samme kommune. Er det mulig?! Heldigvis kommer ikke det til å skje mer etter at jeg snakket med han om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng no ikkje å ta han på kor dei gjere det no, men det må no være mulig å ta ein prat om korleis han ser for seg at det skal gjerast om dykk får barn i lag.

Lufte det slik at du får vite kor han ser på det og då får du sagt kor du vil ha det når den tid kjem.

For min del hadde det ikkje blitt nokon fortsettele med den mannen om han ikkje vil ta alle feiringar med meg og våre felles barn når dei kjem.

Var eg TS, ville eg hatt orden på det lenge før eg fekk barn med mannen. Når ein har vore saman ei stund, og kanskje giftar seg, er det naturleg etterkvart å ville feire høgtider saman. Skal mannen til TS feire kvar jul med eksen medan TS sit åleine, sjølv etter mange år som sambuarar? Det hadde ikkje eg akseptert i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å feire barnets første jul sammen (tok slutt når barnet var 6 mnd), hans og min familie. Og selvfølgelig første bursdag, men det er jo bare naturlig, og det kommer vi til å fortsette med - også med nye partnere. Det er jo barnets dag. Fremover så vil vi dele på høytider. Mulig det blir en julefeiring til sammen i år, om vi begge er single, vi har et godt forhold ellers og også med våre eks-svigers, så akkurat det er ikke så unaturlig. Begge sett besteforeldre ønsker jo å se barnebarnet så ofte de kan. Men spesielt pga det som nevnes om at det kan gi forhåpninger for barnet, og at det vil være rart når evt nye partnere kommer inn i bildet, så vil vi "dele" oss tidlig. (Selv om barnet ikke kommer til å huske noe om at vi var sammen, så vil vi unngå det uansett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lager ris til egen bak den karen der. Sånne løsninger er frarådet fra både faglig hold og fra folk flest. Man "lurer" både seg selv, familien og først og fremst barnet.

Det er også respektløst ovenfor deg, som nå er familien hans. Spesielt ettersom dere har barnet 50%.

Sett deg ned å ta den samtalen så fort som mulig.

Det virker da som om det var første julen og første 17 mai. Ikke akkurat sensasjonelt at foreldrene feirer de dagene sammen. Vi gjorde det samme her hos oss. Heldigvis så er eksmannen min så voksen at barna kommer før alt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker da som om det var første julen og første 17 mai. Ikke akkurat sensasjonelt at foreldrene feirer de dagene sammen. Vi gjorde det samme her hos oss. Heldigvis så er eksmannen min så voksen at barna kommer før alt annet.

TS her.. Det var første julen nå men ikke første 17.mai nei. Og jeg hintet litt om deg i dag om at jeg lurte litt på hvordan det ble framover med eks og feiringer, og han sa vi får ta det litt som det kommer. Kjenner at det føles veldig usikkert for meg, så jeg tror jeg må snakke med han om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du kan ta den praten ja. Legg det frem på en god måte; når man har ny partner så er det vel ikke helt vanlig å gjøre det sånn. Hvis det er et seriøst forhold, og dere bor jo sammen.

Hos oss så feirer vi sammen på dagen 17. mai, når datteren vår går i tog, og er med på skoleaktiviteter på dagen. Resten av dagen, med familiemiddag osv, er annethvert år. Vi har begge ny partner, og vi kan omgåes sånn på generellt sosialt grunnlag. Jeg skjønner det blir værre om det er noen bitre følelser med i bildet...

Det er ikke sikkert han ser det fra din side enda, men du får forklare ham på en god måte hvordan du opplever det, og at du tenker på fremitiden, og at dere nå er en familie. Jeg tror ikke det er så mange som ville ha gjort det slik du beskriver; når de har ny partner..? Hvordan gjør de det i julen nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

jeg fikk snakka litt med han og spurt om hvordan han tenker det fremover i tid med ekser og feiring, først skjønte han ikke helt hva jeg mente. Jeg sa at jeg hadde tenkt litt på om jeg og eksen hans er så veldig keen på å være sammen med hverandre i sånne sammenhenger, og at jeg hadde tenkt på hvordan det blir om vi får barn, om han kommer til å være med henne og barnet deres, eller om jeg blir med, eller om det blir bare oss (uten henne).

Da svarte han at det der orket han ikke tenke på nå, at der der må vi nesten bare ta som det kommer, og at det ikke er en problemstilling som er aktuell nå uansett.

Jeg prøvde å forklare at det var jo litt greit for meg å vite sånt før et evt barn kommer til verden, og da ble han litt hissig og sa at han orket ikke ta en avgjørelse på den problemstillingen her og nå, og at det var egentlig ikke noe å snakke om akkurat nå. Han la frem at f.eks jula betydde null for han, at det viktigste var å få være med barnet, og jeg sa jeg skjønte det, men at det kanskje ikke da var bedre om barnet var annenhver jul hos mamman og pappan, og at det som betydde noe for meg var jo at jeg fikk være sammen med min samboer i jula i stedet for å sitte alene (evt med med et barn). Da ble han igjen litt hissig, og sa at han visste jo ikke en gang mo han skulle jobbe i jula, så derfor var heller ikke det noe som var aktuelt å bestemme (annenhver jul her og der).

Det ble litt rar stemning, og jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere, og det er jo ikke sikkert det kommer til å bli et problem, men jeg sitter jo her og tenker litt fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort av ham. Han vil bare utsette og håper at han slipper å måtte ta hånd om problemet. Som ny samboer ville jeg forvente at det var en klar skille mellom eksen og meg, og selv om dere ikke har barn sammen nå lager han jo en vane å feire med sine bare han har med eksen. At han blir hissig og går i forsvarsposisjon tyder jo på at han skjønner at det ikke er en selvfølge å feire sammen med eksen når man er i et nytt forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dårlig gjort av ham. Han vil bare utsette og håper at han slipper å måtte ta hånd om problemet. Som ny samboer ville jeg forvente at det var en klar skille mellom eksen og meg, og selv om dere ikke har barn sammen nå lager han jo en vane å feire med sine bare han har med eksen. At han blir hissig og går i forsvarsposisjon tyder jo på at han skjønner at det ikke er en selvfølge å feire sammen med eksen når man er i et nytt forhold.

Einig.

Eg synest han viser lite respekt for deg, TS. Viss forholdet dykkar er seriøst, bør han kunne ta stilling til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der hadde ikke jeg giddet å ofre fryktelig mye på etter det svaret der. Han kommer aldri til å klare å sjonglere flere barnekull, og enten vil dere felles barn eller hans særkullsbarn bli lidende under dette.

Trekk deg ut av forholdet og finn deg en mann med baller og som er tørr bak ørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

TS her,

jeg fikk snakka litt med han og spurt om hvordan han tenker det fremover i tid med ekser og feiring, først skjønte han ikke helt hva jeg mente. Jeg sa at jeg hadde tenkt litt på om jeg og eksen hans er så veldig keen på å være sammen med hverandre i sånne sammenhenger, og at jeg hadde tenkt på hvordan det blir om vi får barn, om han kommer til å være med henne og barnet deres, eller om jeg blir med, eller om det blir bare oss (uten henne).

Da svarte han at det der orket han ikke tenke på nå, at der der må vi nesten bare ta som det kommer, og at det ikke er en problemstilling som er aktuell nå uansett.

Jeg prøvde å forklare at det var jo litt greit for meg å vite sånt før et evt barn kommer til verden, og da ble han litt hissig og sa at han orket ikke ta en avgjørelse på den problemstillingen her og nå, og at det var egentlig ikke noe å snakke om akkurat nå. Han la frem at f.eks jula betydde null for han, at det viktigste var å få være med barnet, og jeg sa jeg skjønte det, men at det kanskje ikke da var bedre om barnet var annenhver jul hos mamman og pappan, og at det som betydde noe for meg var jo at jeg fikk være sammen med min samboer i jula i stedet for å sitte alene (evt med med et barn). Da ble han igjen litt hissig, og sa at han visste jo ikke en gang mo han skulle jobbe i jula, så derfor var heller ikke det noe som var aktuelt å bestemme (annenhver jul her og der).

Det ble litt rar stemning, og jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere, og det er jo ikke sikkert det kommer til å bli et problem, men jeg sitter jo her og tenker litt fremdeles.

Du er kjekk å ha, på denne måten får han i pose og sekk med barnet som alibi. Det der hadde jeg ikke kasta bort tida mi på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo barnet ellers også, og det er helt vanlig å dele på høytider. Jeg synes også det høres litt ut som han vil ha eksen og barnet på en side og deg som venter hjemme på han ellers.

Du må jo virkelig vite dette før dere får barn selv, det er jo ikke noe man kan ta etterhvert. og orker du virkelig å sitte alene på alle høytider siden han da sier ganske klart i fra at han heller vil være med eksen og barnet.

Jeg tenker at hvis man planlegger en fremtid sammen så har man tid til å diskutere sånne ting . Kanskje han rett og slett ikke ser for seg en fremtid med deg så da betyr det jo lite å planlegge sånne ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...