Gå til innhold

LOPPER!


Wildchild

Anbefalte innlegg

Hei alle flinke husmødre!:)

Jeg har et stort problem. Er full i loppebitt (har roet seg betraktelig nå), og har derfor satt i gang noen drastiske tiltak. Snakket med en dyrelege som sa at kattene ikke skulle komme inn i huset frem til de ble behandlet med noen midler, og at alt skulle fryses ned og vaskes etterpå.

Nå har jeg fryst ned sengetøyet som ble brukt den perioden jeg fikk bittene, og vasket det deretter på 80 grader. Jeg har også fryst ned sofatrekkene, også disse er blitt vasket (på 30 grader, trekkene tåler ikke mer). Jeg har fryst ned en dyne og begge putene, og nå står den siste dynen og trekket til overmadrassen for tur. Skal også lufte soverommet godt, ha på lyset (disse ekle krypene liker seg visstnok best i mørke områder)også skal sengen støvsuges GODT (den får nemlig ikke plass i frysen :fnise:). Så, spørsmålet mitt er: har jeg gjort tilstrekkelig?! Er dette godt nok for at disse udugelige, ekle dyrene skal forsvinne? Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig lopper du snakker om? ikke lus?

Da jeg var liten fikk kattene våre lopper, og jeg husker godt at vi alle var oppspiste over ukrekene. Men det hele var en enkel sak å bli kvitt. Kattene fikk hver sitt halsbånd som var innsatt med et spesielt middel som gjorde at loppene skydde de. Disse halsbåndene gikk de med ganske lenge. Når det kom til lopper i sengetøy og hus, så kan ikek de leve der lenge, heller ikke på mennesker. Så uten tilgang på kattene dødte de bort. Og etter flere uke med halsbåndene på kattene ble også halsbåndene fjernet. Hadde aldri lopper igjen. Vi gjorde altså ingen spesielle tiltak i huset enn vanlig husvask og vask av sengetøy. Høres mer ut som om dere har lus, for da skal man koke og fryse sengetøy, dyner o.l. Vist jeg ikker er helt på gjorde nå? vi ble i allefall kvitt loppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Kom over en side. Rentokil.no. der høres lopper ut som et mye større problem enn jeg har erfaring med. Kommer kanskje ann på hvor hardt angrepet mann er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er ganske sikker på at det er lopper av et slag vi har. Leste litt om lus nå, og der står det at uten noe å livnære seg av (i dette tilfellet meg), dør de etter to dager. Jeg har hatt opphold hvor jeg ikke har sovet i min egen seng, og allikevel klør det noe helt febrilsk når jeg legger meg i egen seng igjen. I tillegg er det kun jeg som har fått disse fæle kløklumpene, og ikke samboeren. Har hørt at lopper foretrekker "kvinneblod"? (Æsj!!).

Jeg håper bare at jeg endelig er kvitt dritet, og at denne evigvarende prosessen med å fryse alt i en kjøleskapsfryser ( :fnise: ) er verdt strevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fem år siden våknet jeg i et par uker av at jeg hadde blitt bitt om natten

Dro til legen og han sa det var loppebitt.

Mener å huske at han sa at loppen vill forsvinne av seg selv og at det var en viss tid på året det var mer sannsynlig å bli bitt.

April- Mai tror jeg det var.

Vasket soverommet og madrassen som vanlig.

Uken etterpå var loppen borte.

Fikk bittene etter jeg hadde vært borti katten til min venninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, AB!

Hvordan vasket du madrassen? Var en som foreslo at jeg skulle vaske den med klor og vann? Altså, vaske den med klut. Hva gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lopper kan ikke formere seg på menneskeblod, så om man medisinerer katten, og er sikker på at de ikke kommer inn gjennom et vindu eller at du henger ut sengetøy osv, så er det ikke nødvendig med alt det andre. Har hatt lopper noen uker nå, men etter en veldig dyr behandling hos dyrlege så er alt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...