Gå til innhold

Synes alle at bunard er fint?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster inn en gloheit fakkel her og sier: Jeg liker ikke bunader. Jeg synes det ser fælt og gammalmodig ut, og jeg tenker på gård fra 1800-tallet med tømmerhus og kyr rundt over alle veier. Jeg liker dem ikke rett og slett ikke.

Men er det slik at alle synes det er flott, eller er det noe dere sier bare fordi dere må og noe dere har bare fordi alle andre har det?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke bunader.

Skrevet

Jeg liker det ikke. Ville ikke ha til konfirmasjonen en gang. Jeg brukte mamma sin, fikk den sydd litt inn og lagt opp slik at den passet til meg. Men bunadene er ikke det verste for min del på 17. mai. Det er den grufulle og bråkete korpsmusikken som truer med å sprenge trommehinnene hvor enn en går den dagen :bond:

• Liker 2
Skrevet

Det er fint på andre, men jeg kunne aldri tenkt å hatt det på meg selv.

Skrevet

Jeg synes det er fint, men har sluttet å bruke min egen, er lei av bunad. Jeg synes heller ikke det er noe spesielt flott med menn i bunad, og i hvert fall ikke sexy.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

noen er fine, andre er hæslige. Jeg syns det blir som å spørre "syns alle at svarte bluser er fint" Det finnes en hel haug med svarte bluser med forskjellig snitt, lengde og tilleggsfarger. Det er umulig å svare på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kjempeglad i min bunad :rodmer: Ikke alle bunader er fine, men de fleste er det. Og min er selvfølgelig finest i mine øyne - helt objektivt sett så klart :gjeiper:

• Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Om alle sysn bunad er fint?

Nei, det tviler jeg da sterkt på.

Bunad er basert på folkeminner, og det er ikke uten innigelser hverken fint eller praktisk bestandig.

For en som ikke er oppvokst i landet, og kjent med konteksten, kan bruk av folkedrakt sikkert se både naivt, sentimentalt, bondsk og patetisk ut til tider... For ikke å snakke om nasjonalistisk.Noe som ikke alltid er udelt positisvt, for å si det sånn.

Gjest Vampen
Skrevet

Nei, jeg synes ikke bunad er fint. Jeg HAR fatisk en, tvungen gave til konfirmasjonen, fra farmor. Jeg har vel ikke brukt den siden det året jeg ble konfirmert. Det er noen som ser flotte ut i bunad, men jeg tror det sier mer om personen i bunaden, enn selve bunaden. Ser du bra ut i bunad, så hadde du sikkert sett enda bedre ut i noe annet. :lur:

• Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Jeg kaster inn en gloheit fakkel her og sier: Jeg liker ikke bunader. Jeg synes det ser fælt og gammalmodig ut, og jeg tenker på gård fra 1800-tallet med tømmerhus og kyr rundt over alle veier. Jeg liker dem ikke rett og slett ikke.

Men er det slik at alle synes det er flott, eller er det noe dere sier bare fordi dere må og noe dere har bare fordi alle andre har det?

:fnise:

(Når man ser nordmenn med bunad i utlandet er det nesten så man hører utvandrede nordmenn i 1890 sitte på homestead- gården sin i Minnesota og synge "Norge, mitt Norge" med bevende røst...)

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint. Siden jeg har en mor fra Sunnmøre har jeg sunnmørsbunad og jeg elsker den. Føler meg såå fin i den! Jeg elsker alt med 17. mai, jeg. Bunad, tradisjoner og korpsmusikk :jepp:

4146_5F00_1176040041110_5F00_1231362455_5F00_30494361_5F00_3893032_5F00_n.jpg

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Om alle sysn bunad er fint?

Nei, det tviler jeg da sterkt på.

Bunad er basert på folkeminner, og det er ikke uten innigelser hverken fint eller praktisk bestandig.

For en som ikke er oppvokst i landet, og kjent med konteksten, kan bruk av folkedrakt sikkert se både naivt, sentimentalt, bondsk og patetisk ut til tider... For ikke å snakke om nasjonalistisk.Noe som ikke alltid er udelt positisvt, for å si det sånn.

Alle land har da folkedrakter, så om noen ikke har sett en folkedrakt i bruk så må jo de ha vokst opp i en hule eller langt unna kulturelle og tradisjonelle begivenheter! Bare Afrika har jo over 20 folkedrakter, Asia har typ 40, Amerika har en hel haug og det samme med Europa.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint. Siden jeg har en mor fra Sunnmøre har jeg sunnmørsbunad og jeg elsker den. Føler meg såå fin i den! Jeg elsker alt med 17. mai, jeg. Bunad, tradisjoner og korpsmusikk :jepp:

Er det tradisjonene og stemningen på nasjonaldagen du elsker, eller er det bunaden som er et rasende flott gallantrekk?

Gjest Nenya82
Skrevet

Jeg syns det kan være fint,men noen er utrolig stygge.

Skrevet

Er det tradisjonene og stemningen på nasjonaldagen du elsker, eller er det bunaden som er et rasende flott gallantrekk?

Hele sulamitten! Synes 17. mai er en FLOTT dag! :)

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Alle land har da folkedrakter, så om noen ikke har sett en folkedrakt i bruk så må jo de ha vokst opp i en hule eller langt unna kulturelle og tradisjonelle begivenheter! Bare Afrika har jo over 20 folkedrakter, Asia har typ 40, Amerika har en hel haug og det samme med Europa.

Det er nettopp det jeg sikter til, og noen ganger er disse draktene hverken fine, høvelige eller praktiske.

Edit: Avogtil er de faktisk regelrett glorete, noe som også kan sies om enkelte, norske buander...

Endret av notetur nomen
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg synes som regel bunad er fint, men alle bunader er ikke like fine. Noen er faktisk regelrett stygge, og enkelte er bare stusselige. Alle bunadeiere kler heller ikke den bunaden de har. Selv om plaggene i seg selv er aldri så pene blir ikke antrekket fint på akkurat den personen pga feil snitt eller feil farger.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Hele sulamitten! Synes 17. mai er en FLOTT dag! :)

Kunne du tenke deg å ha på bunaden din dersom du ble invitert med på Gardeball, feks? Eller skulle giftet deg?

Eller ville du sagt det fins andre, mer snasene kjoler?

Skrevet

Kunne du tenke deg å ha på bunaden din dersom du ble invitert med på Gardeball, feks? Eller skulle giftet deg?

Eller ville du sagt det fins andre, mer snasene kjoler?

Hehe, nei. Bunad hører til konfirmasjoner, barnedåper, 17. mai osv. Når jeg skal gifte meg skal jeg ha brudekjole, og skal jeg på Gardeball hadde jeg nok heller ikke brukt bunad, men en mer gallaaktig kjole! :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hvis det er det du mener så kan du jo ikke si dette ;

For en som ikke er oppvokst i landet, og kjent med konteksten, kan bruk av folkedrakt sikkert se både naivt, sentimentalt, bondsk og patetisk ut til tider.

Det er da vel ingen som drar til et annet land og påstår at folkedrakten deres er bondske og patetiske, for de har jo en folkedrakttradisjon selv. Det blir som å kaste stein i glasshus.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...