Gå til innhold

Hva feiler det folk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet så er det kun en ekstra person slik jeg forsto det og da er vel ikke plassen det største problemet? Resterende familie og ikke minst Konfirmanten selv har masse tid til å bli kjent med det nye familiemedlemmet. Hvis dere har så mye praktisk å gjøre på selve dagen at dere ikke har tid til gjestene så kan det være lurt å spørre en nabo eller veninne om hjelp til servering osv.

Håper uansett at dagen til deres unge håpefulle blir flott, lykke til! :)

Takk for lykkeønskinger :)

Vet du, jeg vet faktisk om folk som har telt på knapper å finsilt hvem de kan be p.g.a plassen. En ekstra plass til en ukjent kan derfor passe dårlig, spesiellt hvis man har unnlatt å be noen man egentlig ville bedt.

I vårt tilfelle går det greit, men jeg synes holdningen og respekten for vertskapet mangler når enkelte får seg til å oppføre seg sånn.

Ts

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor stor stue du har, men for veldig mange vil én person ekstra faktisk være et stort problem. Folk skal jo ha plass til å sitte. Er ikke så stas om folk må stå langs veggene i konfirmasjon... Når man allerede har latt være å invitere folk man gjerne ville hatt der pga plassproblemer, så er det jo helt på trynet om andre bare skal dra med seg fremmede folk.

Og i en konfirmasjon er det konfirmanten som er hovedpersonen. Det er ikke tidspunktet for en "ny" kjæreste å stjele oppmerksomheten.

Takk :)

Ts

Skrevet

Jeg syns det er frekt.

AnonymBruker
Skrevet

Informerte idag konfirmanten om at XXX tok med seg en ekstra gjest. Sa navnet på denne gjesten, å konfirmanten virket ikke overbegeistret over å skulle ha totalt ukjente i sitt selskap. Dette skjønner jeg veldig godt. Er ikke overbegeistret selv, og vi føler oss tvunget til å godta ubedte gjester i konfirmasjonen.

Ja, jeg har fått med meg at enkelte her skriver at det er hyggelig å bli kjent med nye mennesker, men som jeg tidligere har skrevet, så er vel ikke dette rette settingen.

Leit at det skal bli sånn. Jeg har 1 barn, også skal vi føle at den ene konfirmasjonen blir styrt av enkelte gjester.

Ts

Gjest kittycat
Skrevet

Vissste ikke at så mange her så på det som frekt, men er helt ærlig! For har reagert litt selv i familiesammenkomster når kusinen har hatt med typen og greiier.

AnonymBruker
Skrevet

Vissste ikke at så mange her så på det som frekt, men er helt ærlig! For har reagert litt selv i familiesammenkomster når kusinen har hatt med typen og greiier.

Nå synes jeg det kommer an på hvilken familiesammenkomst det er snakk om.

Er det et selskap som dåp, konfirmasjon, bryllup eller store dager der det inviteres så synes jeg kun de som står på innbydelsen skal komme.

Er det en mer uhøytidelig sammenkomst der man får beskjed om bursdag/ fest der og dag... da kan man godt tillate seg å spørre vertskapet om det er greit å ta med noen andre.

Ts

Gjest kittycat
Skrevet

ja det er bare det at mange forventer å ta med typen/damen da de nettopp har blitt sammen. Det skal jo egentlig handle om dpåsbarnet/konfirmanten osv.

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg det kommer an på hvilken familiesammenkomst det er snakk om.

Er det et selskap som dåp, konfirmasjon, bryllup eller store dager der det inviteres så synes jeg kun de som står på innbydelsen skal komme.Er det en mer uhøytidelig sammenkomst der man får beskjed om bursdag/ fest der og dag... da kan man godt tillate seg å spørre vertskapet om det er greit å ta med noen andre.

Ts

Det jeg har uthevet er jeg enig i, og jeg ville heller ikke spurt om å få ta med meg noen som ikke var invitert. Men jeg synes det er veldig rart at du er så opphengt i at dere må kjenne alle som inviteres så veldig godt. Om noen i familien bor et annet sted i landet og man ikke ser ham/henne så ofte kan det jo godt tenkes at vedkommende kan ha etablert et seriøst forhold uten at man får truffet kjæresten før det har gått en stund. Jeg og mannen min hadde for eksempel vært sammen et års tid, og akkurat flyttet sammen, da søsteren hans giftet seg på hjemstedet deres, langt unna der vi bor. Jeg hadde syntes det var meget rart om jeg ikke ble invitert da, selv om jeg ikke hadde truffet familien hans før.

• Liker 1
Skrevet

Det er da helt umulig å svare på. Det kommer an på hvordan festen er og hvor tett forhold gjest Ole har til familien/konfirmanten og hvor etablert forholdet mellom Ole og Lise er.

Hvis det er stående buffet i hagen er det noe annet enn flere retters middag med full pakke på innleid sted. Er det perifer slektning Ole (15) sin foreløpig tredje kjæreste hittil i måneden er det en ting. En annen er ganske nær relasjon Ole (23) som har vært sammen med Lise i 6-7 uker som familien vet om og de begynner å bli etablert og det er alvor.

Vi har som regel tenkt på store familieanledninger som en mulighet til å samle den utvidede krets. Litt å fortelle Lise "Velkommen i familien"! Så krysser vi heller fingre for at forholdet varer. Så vi prøver å legge lista ganske lavt. Hadde det vært dyre middager hadde nok lista ligget en del høyere.

Å spørre må da være helt greit? Så kan svaret heller være "Du, det er rett og slett ikke plass til så mange der. Det er allerede er mange vi ikke kunne invitere. Vi vil veldig gjerne hilse på Lise, men det må nesten bli neste gang."

At en noen foreslår å ta med sin egen erstatning for en som ikke kan er en smule brukne sosiale antenner.

Skrevet

Er det så rart at kusina har tatt med typen?

Syns det er merkelig at noen i det hele tatt vil være med sin ferske kjæreste i noe så høytidelig som en konfirmasjon, og syns det er like merkelig at noen vil ta med sin ferske kjæreste.

Har ikke sett om du har skrevet hva slags relasjon du har til de som vil ha med en forlovede jeg, men føler det er mer greit - Gitt at man SPØR og ikke SIER!

AnonymBruker
Skrevet

Er det så rart at kusina har tatt med typen?

Syns det er merkelig at noen i det hele tatt vil være med sin ferske kjæreste i noe så høytidelig som en konfirmasjon, og syns det er like merkelig at noen vil ta med sin ferske kjæreste.

Har ikke sett om du har skrevet hva slags relasjon du har til de som vil ha med en forlovede jeg, men føler det er mer greit - Gitt at man SPØR og ikke SIER!

De som vil ha med forlovede er bror til min samboer (konfirmantens stefar og steonkel)

Vi har ikke mye omgang med de menneskene, men kan nevne at vi for noen år siden var i konfirmasjonen til han som skal ha med sin forlovede. Da var vi bedt uten samboers barn.

Vi reagerer også på at noen som ikke er invitert vil være med i et såpass høytidelig selskap.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...