AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Hvor har høflighet og respekt for andre mennesker blitt av? Har sendt ut inbydelser til konfirmasjon, å en av de som svarte ville ha med kjæresten sin - som ikke var invitert da forholdet er helt nytt. En annen som svarte, kom ikke det ene barnet, men de mente at de kunne ta med "forloveden" til ett av de andre barne istedenfor. Disse ekstra personene er ikke invitert, vi kjenner dem ikke. Jeg synes det er ufint å ta med seg noen andre enn de som er invitert i et selskap. Hva synes du?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Helt enig. Man tar ikke med kjærester med mindre de er navngitt i invitasjonen, eller det står at man selv er invitert "med følge". Å ta med en annen person som erstatning for en annen som ikke kommer er også uhøflig - det er jo ikke antall personer i selskapet som er viktig. Jeg har en tante som er slik. Tar det for gitt at barnas fjortiskjærester er invitert, og blir blodig fornærmet om de ikke får komme. Sier ikke fra om noen ikke kommer, selv om det har blitt poengtert at man må få beskjed så man kan avbestille dyre kuverter, osv. 3
daemonia Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Fremmede har ingenting i et slikt selskap å gjøre. Jeg hadde sagt nei, og understreket at det er de som er nevnt i invitasjonen som er invitert, og ingen andre. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Hadde ikke gjort meg no. Jøss Så du synes det er helt greit å både ta med noen uinviterte i den type selskap, og hadde selv gått i dåp, konfirmasjon eller bryllup uten å være invitert Å spørre om å ta med uinviterte til en uformell fest kan være greit, men jeg synes det er frekt å gjøre det til et selskap. Jeg hadde aldri i verden vært med om jeg ikke var invitert. Ts
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Er glad for å se at det ikke bare er jeg som reagerer på den type holdning. Jeg synes man bør være invitert for å gå i selskap som dåp, konfirmasjon og bryllup. Ts
kakepynt1 Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 Helt ærlig talt så hadde jeg ikke reagert på det overhode. Hvertfall ikke hvis det var spørsmål og ikke krav de kom med? I mine øyne er det faktisk nærmest en selvfølge at man får ha med fast følge på sånne sammenkomster. Folk er forskjellige, det enkelte anser å være "riktig" er tydeligvis ikke det for andre ;-) Regner ikke med disse det gjelder kom med de forespørslene de gjorde for å være frekke på noen måte. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Man kan jo nesten lure på om folkene som gjør slikt noen gang har arrangert selskap selv. Selskapsmat er dyrt, en koldtbordkuvert blir gjerne noen hundrelapper. Så kommer ekstra drikke. Og man skal ha plass til alle. For ikke å snakke om at man gjerne ikke vil ha fremmede personer der! I "uformelle" samlinger, hvor det ikke blir servert noe særlig, og det er mer byob-opplegg, kan det være greit, om man spør først. Folk som bare drar med seg folk uten å spørre om det er greit eier ikke antenner. Om jeg har invitert venner til filmkveld så er det ikke kjekt når det plubselig kommer fremmede inn, og det ender opp med at noen av vennene jeg faktisk har invitert ikke får plass i sofaen. 3
Veslevimsa Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Synes det er frekt å ta det for gitt at man bare kan ta med folk fordi de er kjæreste o.l, det går ann å spørre pent og å ikke bli sur for et nei. De samme menneskene slipper ikke til hvem som helst i egne selskap selv(?) 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 For meg handler det ikke om penger i det hele tatt, vi er en relativt liten familie og har god råd. Men nettopp fordi vi er en liten familie er alle inviterte i slike selskaper folk jeg bryr meg om og kjenner godt. Jeg er ikke interessert i at et selskap der en bestemt person/par feires skal ha gjester som ikke kjenner hovedpersonen.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Helt ærlig talt så hadde jeg ikke reagert på det overhode. Hvertfall ikke hvis det var spørsmål og ikke krav de kom med? I mine øyne er det faktisk nærmest en selvfølge at man får ha med fast følge på sånne sammenkomster. Folk er forskjellige, det enkelte anser å være "riktig" er tydeligvis ikke det for andre ;-) Regner ikke med disse det gjelder kom med de forespørslene de gjorde for å være frekke på noen måte. I det ene tilfellet ble det sagt; Kan jeg ta med XXX, å vi synes det var greit å spørre på den måten. Den personen er såpass nær at det er naturlig at vi blir nærmere kjent med h*n. I det andre tilfellet ble det sagt; Jammen da tar vi med XXX istedenfor YYY siden YYY ikke kommer. Dette synes vi ikke er greit. Det er også personer som er litt fjernere, relasjonene er ikke så nære der. Ts
Ryvre Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Jeg er vant med at man tar med seg kjærester osv Jo fler jo bedre, bare koselig i slike sammenkomster
Frua Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 I min familie har vi alltid bedt nye kjærester og jeg ville ikke reagert på noen annen måte enn å ønske dem hjertelig velkommen. En eller annen gang må man jo bli kjent og spesiellt om det er snakk om et forlovet par. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Man kan jo nesten lure på om folkene som gjør slikt noen gang har arrangert selskap selv. Selskapsmat er dyrt, en koldtbordkuvert blir gjerne noen hundrelapper. Så kommer ekstra drikke. Og man skal ha plass til alle. For ikke å snakke om at man gjerne ikke vil ha fremmede personer der! I "uformelle" samlinger, hvor det ikke blir servert noe særlig, og det er mer byob-opplegg, kan det være greit, om man spør først. Folk som bare drar med seg folk uten å spørre om det er greit eier ikke antenner. Om jeg har invitert venner til filmkveld så er det ikke kjekt når det plubselig kommer fremmede inn, og det ender opp med at noen av vennene jeg faktisk har invitert ikke får plass i sofaen. Må legge til bordkort bl.a. Ofte er de laget, å i god tid i forkant. Noen har kanskje t.o.m fått andre til å lage de for seg. Det blir litt ekstra arbeid for verten da. Ts
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #16 Skrevet 15. mai 2012 Jeg er vant med at man tar med seg kjærester osv Jo fler jo bedre, bare koselig i slike sammenkomster I min familie har vi alltid bedt nye kjærester og jeg ville ikke reagert på noen annen måte enn å ønske dem hjertelig velkommen. En eller annen gang må man jo bli kjent og spesiellt om det er snakk om et forlovet par. Mange har dårlig plass og har ofte telt på knappene og vurdert og sortert ut hvem de kan be. Det er ikke bare å ta med seg ekstra gjester da. En annen ting er at i en sånn setting er vertskapet såpass opptatt at å bli kjent med nye da passer dårlig. De som ikke rekker å bli kjent med de nye da er jo nettopp vertskapet. Det hadde vært mye hyggeligere å bli kjent med de i en annen setting da man har tid til nye bekjentskaper. Ts
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #17 Skrevet 15. mai 2012 Jøss Så du synes det er helt greit å både ta med noen uinviterte i den type selskap, og hadde selv gått i dåp, konfirmasjon eller bryllup uten å være invitert Å spørre om å ta med uinviterte til en uformell fest kan være greit, men jeg synes det er frekt å gjøre det til et selskap. Jeg hadde aldri i verden vært med om jeg ikke var invitert. Ts Jeg hadde ikke gått i et selskap jeg ikke var invitert i, men jeg hadde ikke hatt noe i mot om noen i familien tok med seg en person i selskap som jeg hadde arrangsjert.
Frua Skrevet 15. mai 2012 #18 Skrevet 15. mai 2012 Mange har dårlig plass og har ofte telt på knappene og vurdert og sortert ut hvem de kan be. Det er ikke bare å ta med seg ekstra gjester da. En annen ting er at i en sånn setting er vertskapet såpass opptatt at å bli kjent med nye da passer dårlig. De som ikke rekker å bli kjent med de nye da er jo nettopp vertskapet. Det hadde vært mye hyggeligere å bli kjent med de i en annen setting da man har tid til nye bekjentskaper. Ts I dette tilfellet så er det kun en ekstra person slik jeg forsto det og da er vel ikke plassen det største problemet? Resterende familie og ikke minst Konfirmanten selv har masse tid til å bli kjent med det nye familiemedlemmet. Hvis dere har så mye praktisk å gjøre på selve dagen at dere ikke har tid til gjestene så kan det være lurt å spørre en nabo eller veninne om hjelp til servering osv. Håper uansett at dagen til deres unge håpefulle blir flott, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #19 Skrevet 15. mai 2012 Jeg hadde ikke gått i et selskap jeg ikke var invitert i, men jeg hadde ikke hatt noe i mot om noen i familien tok med seg en person i selskap som jeg hadde arrangsjert. Da synes helt klart du det er noe feil med å komme som uinvitert gjest hvis du ikke kunne tenke deg å være den personen. Ts
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #20 Skrevet 15. mai 2012 I dette tilfellet så er det kun en ekstra person slik jeg forsto det og da er vel ikke plassen det største problemet? Resterende familie og ikke minst Konfirmanten selv har masse tid til å bli kjent med det nye familiemedlemmet. Hvis dere har så mye praktisk å gjøre på selve dagen at dere ikke har tid til gjestene så kan det være lurt å spørre en nabo eller veninne om hjelp til servering osv. Håper uansett at dagen til deres unge håpefulle blir flott, lykke til! Nå vet jeg ikke hvor stor stue du har, men for veldig mange vil én person ekstra faktisk være et stort problem. Folk skal jo ha plass til å sitte. Er ikke så stas om folk må stå langs veggene i konfirmasjon... Når man allerede har latt være å invitere folk man gjerne ville hatt der pga plassproblemer, så er det jo helt på trynet om andre bare skal dra med seg fremmede folk. Og i en konfirmasjon er det konfirmanten som er hovedpersonen. Det er ikke tidspunktet for en "ny" kjæreste å stjele oppmerksomheten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå