Gjest Hilde K S Skrevet 29. januar 2004 #1 Del Skrevet 29. januar 2004 Vår sønn (hehe, Pjusk) vil slutte på SFO. Han blir 8 år i juni og har vokst mye fra å være urokråke som ikke hører etter til å bli "stor". Nå er det bare en annen av guttene i klassen som går på SFO og de to leker ikke så mye sammen. Nå har jeg sagt han opp fra mars av og sitter her med frynsenerver, typisk nok. Han har en søster på 10 som synes det er helt ok å gå sammen med han hjem de dagene de slutter samtidig. Er det tidlig å slutte på SFO på våren i 2. klasse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 29. januar 2004 #2 Del Skrevet 29. januar 2004 Er det tidlig å slutte på SFO på våren i 2. klasse? Ja det er tidlig. Hva gjør du hvis søsteren er syk? Eller rett og slett ikke kommer hjem en dag? Eller neste år, og skoletimeplanen viser at han slutter tre timer før henne på skolen? Jeg hadde aldri tatt min andreklassing ut av SFO uten at jeg hadde en annen voksen han kunne forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 29. januar 2004 #3 Del Skrevet 29. januar 2004 Det er jo naboer her vi bor da han kan kontakte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 29. januar 2004 #4 Del Skrevet 29. januar 2004 Vel hver må finne ut hva som passer sitt barn, men jeg ville ikke latt en 8 åring gå hjem til et hus uten voksne, selv om jeg vet at det er naboer hjemme. Men det er min mening, kommer heller ikke til å la min datter være alene hjemme før hun er 9-10 år for annet enn at jeg skal en tur i butikken, først da vil jeg se hvor moden hun er. Jeg overbeskytter på ingen måte dateren min, men er redd for henne og at hun skal finne på ting som hun ikke aner konsekvensene av som f eks å lage mat og glemme den. Gå inn på dataen uten at vi ser på. Slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 29. januar 2004 #5 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la ham gå hjem alene. Vi gikk jo ikke på SFO når vi var små, gikk helt utmerket det. Gjorde aldri noe jeg ikke hadde lov til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 29. januar 2004 #6 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg tror han får prøve seg og så får vi se hvordan det går. Hadde sikkert fått litt panikk uansett hvor gammel han er når han slutter på SFO. Siden han ønsker det så sterkt vil jeg gi han tilliten til å prøve. Kanhende vokser han på det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 29. januar 2004 #7 Del Skrevet 29. januar 2004 Min eldste "sluttet" på SFO da han var ca. 8 1/2 år, men jeg beholdt plassen hans der et halvt år etterpå for sikkerhets skyld...! Det gikk helt kjempefint! Alle barn er forskjellige, og man kjenner selv best sine egne barn, og hvor modne de er for alderen... Lykke til med "storgutten"! Dina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 29. januar 2004 #8 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg har avtalt med SFO leder at han kan komme tilbake på dagen. :D Må forsikre meg! Jeg komemr til å være halvt sykemeldt en tid framover, så jeg er nok hjemme de dagene han har kortest dag fram til sommerferien. Inni perioden fram til sommerferien er det jo vinterferie, påskeferie og de to siste ukene i mai skal vi til Rhodos. La meg se, mars er jeg på aktiv sykemelding, det innebærer jobb to dager i uken og korte dager. April; Halvt sykemeldt og en ukes påskeferie. Mai; Halvt sykemeldt (?) og to ukers ferie. Juni; Da er det jo snart sommerferie! *Roer ned meg selv* Jeg tror også man kjenner sine egne barn best, Dina! Var bare godt å høre det fra noen andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 30. januar 2004 #9 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg hadde egentlig tenkt å la min eldste gå på SFO ut 4. klasse, men det endte med at han fikk slutte til 17. mai. Det gikk jo selvfølgelig kjempefint. Jeg synes umiddelbart at 8 år høres ungt ut, men på den annen side: jeg husker ikke når min minstemann fikk slutte :oops: det var sannsynligvis tidligere enn storebror...... Når det passer å slutte på SFO er jo helt avhengig av ungen, av skoleveien og nabolaget. Og så lenge både du og gutten vet at SFO finnes hvis dere ønsker det, så blir jo hele situasjonen enklere. Det hadde vært mye verre hvis du ikke hadde noe alternativ, og gutten selv følte det litt skummelt å være hjemme. Når han har lyst selv, så blir det jo noe helt annet! Bare pass på at det ikke er noe nederlag for ham å eventuelt gå tilbake til SFO - la ham ha åpning for at han kan si fra hvis det blir "kjedelig" å være hjemme, ikke la det bli flaut å skulle tilbake til SFO hvis han ønsker det. Kos deg denne våren, slapp av, bli frisk og gjør hyggelige mamma-ting med gutten din - kakao, boller, plukke vårblomster i skogen (for det gidder store gutter å være med på :blunke: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru.com Skrevet 30. januar 2004 #10 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la ham gå hjem alene. Vi gikk jo ikke på SFO når vi var små, gikk helt utmerket det. Er veldig enig med deg! Selv hadde jeg nøkkelen rundt halsen fra første skoledag. Jeg hadde ingen problemer med å komme hjem til et tomt hus. Barna som vokser opp nå klarer seg nok hjemme alene like bra de som det vi gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 30. januar 2004 #11 Del Skrevet 30. januar 2004 Det går nok helt sikkert fint. Han skal få opplæring i å ta buss. Det gjorde han noen ganger sammen med storesøsteren i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 30. januar 2004 #12 Del Skrevet 30. januar 2004 Vår eldst fikk gå fra SFO kl 14.00 da han var 8,5 år. Da måtte han være hjemme alene fra to, halv 3 til ca halv 5, noen dager i uka. Dette gikk kjempefint, og høsten sluttet han helt. Pappaen jobber turnus og er ofte hjemme. Men nå tenker jeg på hva jeg skal gjøre i feriene? Jeg har ikke en jobb, der har ferie når barna har ferie. Pappaen er endel hjemme, men det er likevel dager der det ikke er noen hjemme før tidligest halv 4. Hva gjør dere da? En ting er å være hjemme fra halv et til halv 4, det er noe helt annet å være hjemme alene hele dagen. Hvordan løser dere andre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 30. januar 2004 #13 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg har to naboer som er lærere. Den ene har en sønn som er ett år mindre enn vår sønn. Tenkte jeg skulle spørre om han kunne få være der noen timer, så kunne hun heller få betalt for det. Ellers går det greit å ta ungene med på jobb i skoleferiene på min jobb. Der har vi gymsal så jeg ser dem nesten ikke i det hele tatt. I tillegg har jeg ferie hele juli. Noen av mødrene i klassen som ikke jobber har sagt at han gjerne må komme og være hos dem. I den alderen er det lettere å ha en på besøk, da slipper de å kjede seg. Jeg har også fleksitid slik at han kan få korte dager hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #14 Del Skrevet 30. januar 2004 Dette går nok helt supert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå