kråkefjas Skrevet 14. mai 2012 #61 Del Skrevet 14. mai 2012 Klart jeg betaler prisen for det. Og er du så gjerrig at du ikke kan bruke 12 % av din årlige inntekt på mat, så får du heller sulte :gjeiper: Som jeg skrev, så er mat i Norge allerede latterlig billig. USA og Norge er de land med laveste matpriser og vi blir feitere og feitere... riktig utvikling? Lever vi kanskje litt for godt? Ja jeg tror det jeg. Vi snakkes når du har lest på de linkene jeg ga deg Gjerrig? Jeg spiser såpass mye at jeg ville nok ikke gått i pluss kontra idag om jeg fikk det som jeg vil. Men det er likevel det eneste riktige. Planøkonomi vil jeg alltid kjempe imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 14. mai 2012 #62 Del Skrevet 14. mai 2012 Om bøndene fortsetter å sperre veier jeg bruker så håper jeg de blir fratatt subsidier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 14. mai 2012 #63 Del Skrevet 14. mai 2012 Om bøndene fortsetter å sperre veier jeg bruker så håper jeg de blir fratatt subsidier! Så bøndene skal bli fratatt sine muligheter til å reagere ? Men andre arbeidstagere får lov å streike? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geparden Skrevet 14. mai 2012 #64 Del Skrevet 14. mai 2012 Her har man støttet bøndene gjennom PR-krise etter PR-krise, men nå er det slutt. Første tilbud fra staten tilsier en solid økning. Gjentar: Allerede utgangstilbudet tegnet bra. De på sin side gidder ikke en gang møte opp for å forhandle. I stedet er det rett ut for å ramme tredjepart. Blokkere veiene? Check. Tømme søppel i nærmeste by? Check. OK det der er gammelt nytt. Dårlig PR vet vi som har prøvd å forklare noe om bakgrunnen for situasjonen. Det er en smule drøyt å gjøre det fordi man ikke får NOK subsidier men det har skjedd før. Men dette holder visst ikke lenger. Nå er det på tide å gå fullstendig loco. Kidnappe folkevalgte? Forlate husdyr innestengt i et lite bur foran rådhuset? Vaffaen er det for noe? De forlater faktisk alle demokratiets prinsipper. Nå går de til og med ut og skal skape nye matkriser. Hvordan tror de akkurat det kommer til å se ut etter Tine-saken? Seriøst, hva tror de reaksjonen blir, a) "Nei nå skjønner jeg at bøndene fortjener mer subsidier," eller b) "Dropp tollmurene og la oss importere fra de som vil levere. Bøndene får skaffe seg arbeid i stedet for å leve på subsidier!" Gjett. Gjett hvem som kommer til å fiske i rørt vann. Gjett også om det er mulig å støtte reguleringer gjennom f.eks. Tine på samme måte som i går. Og jeg gjentar. De ville ikke en gang forhandle. De synes bare ikke økningen var NOK i åpningstilbudet, og i stedet for å fremme egne krav og se om det er mulig å komme i mål det FØRSTE de gjør lovbrudd, vandalisme og generell kvalme. Det er altså måten bondestanden vil delta i samfunnet. Det der går faktisk ikke an. I går ville jeg lest Aftenpostens artikkel om at bøndene ikke har en så god sak med skepsis om det er hele bildet. Nå kan det være det samme om den bommer på noen punkter. Alternativet med å beholde eksisterende opplegg er jaggu verre. Det var mulig å snakke om behovet for å beholde et velregulert landbruk og en kontrollert matproduksjon. Var. Nå er det blitt jææææ.... vanskelig. Eller, det er i hvert fall over mitt kompetansenivå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 14. mai 2012 #65 Del Skrevet 14. mai 2012 Så bøndene skal bli fratatt sine muligheter til å reagere ? Men andre arbeidstagere får lov å streike? Ingen som nekter bøndene å streike. De kan legge ned arbeidet så mye de bare orker for min del. Men jeg finner det uakseptabelt at de bedriver sivil ulydighet på dette viset! La meg si det slik, jeg ser frem til dansk bacon i butikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #66 Del Skrevet 14. mai 2012 Nei Kråkefjas. Det er ikke NOK dyrka mark i verden. Du er ganske uvitende, så her har du noen fakta. Les denne: http://sfab.origo.no/-/bulletin/show/737343_er-mat-viktig Det ligger masse nyttig informasjon om matproduksjon i verden og i Norge på nett om man bare leter litt. Jeg synes det burde være en selvfølge at vi, som forbrukere, vet hva vi spiser og hvor dette kommer fra og hva det gjør med verden. Ikke bare ta det for gitt at det skal ligge en biff på middagstallerken hver dag. Det er mer enn nok dyrket mark. Problemet er at det er for mange mennesker. Hørte bøndene også argumenterer med at matproduksjonen må økes, pga befolkningsveksten. Det er vel heller befolkningsveksten som må stoppes! Biff på middagstallerkenen hver dag? Nei. Men det er fordi det er ekstremt ressurskrevende, ikke bærekraftig, og ekoligisk feil! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #67 Del Skrevet 14. mai 2012 Rammer denne mel-stoppeaksjonen også bakerier? Jeg antar det ikke er tilfelle. De har vel sine lagere og forsyningsveier. Det ville ellers i så fall vært ille om de rammer en hel næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #68 Del Skrevet 14. mai 2012 Rammer denne mel-stoppeaksjonen også bakerier? Jeg antar det ikke er tilfelle. De har vel sine lagere og forsyningsveier. Det ville ellers i så fall vært ille om de rammer en hel næring. Det er vel det som er poenget med å streike? Bøndene må da få lov til å holde igjen sitt produkt de og når de er i konflikt. Og jadda vi kan bare importere korn fra utlandet. Så kan vi legge ned norsk landbruk og bøndene kan få seg andre type jobber. Hvis det er slik folk vil ha det. Så kan vi være 100% avhengig av at det er korn og kjøtt å få kjøpt fra verdensmarkedet til enhver tid. Skikkelig lurt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #69 Del Skrevet 14. mai 2012 Det er vel det som er poenget med å streike? Bøndene må da få lov til å holde igjen sitt produkt de og når de er i konflikt. Og jadda vi kan bare importere korn fra utlandet. Så kan vi legge ned norsk landbruk og bøndene kan få seg andre type jobber. Hvis det er slik folk vil ha det. Så kan vi være 100% avhengig av at det er korn og kjøtt å få kjøpt fra verdensmarkedet til enhver tid. Skikkelig lurt. Poenget med å streike er å ramme en 3. part, - en uskyldig næring? Nei. De holder ikke igjen sitt produkt. De blokkerer utkjøring. De aksjonerer ved å kjøpe opp brød i butikkene. Og så vidt jeg vet er mye av melet vi bruker i matlavning importert, fordi korn ikke er videre egnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 14. mai 2012 #70 Del Skrevet 14. mai 2012 Bønder er ikke noe annet en en gjeng sytepaver. Staten burde sette politiet på dem og kaste dem i fengsel for sivil ulydighet Akkurat ja. Skal du ta fjøsstellet for dem da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alina X Skrevet 14. mai 2012 #71 Del Skrevet 14. mai 2012 Kan dere ikke bare bake brød? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 15. mai 2012 #72 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Idag har jeg spist en del norskprodusert mat. Jeg kunne fint klart meg med utenlandskprodusert mat dersom den ble solgt med samme vilkår som den norske. Ikke bare skal de subsidieres i huet og ræva, de beskyttes mot konkurranse av skyhøye tollmurer. Slippe fri og la markedskreftene styre er det eneste rette. Du mener slik som for eksempel i USA og EU? USA, 2005: 23 milliarder dollar. Samme år fikk de kjeft av WTO for brenne av for mye på subsidier. EU, i 2010 brukte de 57 millarder euro på "landbruksutvikling", hvorav 39 milliarder var direkte subsidier. Sikkert noen tollmurer og proteksjonisme mm oppi der om du leter. Dette fant jeg på wiki. Men vi har jo New Zealand da, de bruker ganske lite på støtte. Vi får satse på de. Endret 15. mai 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #73 Del Skrevet 15. mai 2012 Ingen som nekter bøndene å streike. De kan legge ned arbeidet så mye de bare orker for min del. Men jeg finner det uakseptabelt at de bedriver sivil ulydighet på dette viset! La meg si det slik, jeg ser frem til dansk bacon i butikken. Bønder som holder dyr, kan ikke akkurat slutte å møte opp på arbeidsplassen sin. Noen må tross alt ta seg av dyra. De er også selvstendig næringsdrivende, så om de slutter å levere produktene sine, f.eks tømmer ut melka, vil de heller ikke få betalt for den. I en "normal" streik er det firmaet som får svi, mens hos bøndene er firmaet og bonden samme enhet. Så om bonden streiker, får han selv svi. Litt feil taktikk, no? Legg på at på store arbeidsplasser lager man ting for eksport, så det får ingen direkte følger for de streikende. De får fortsatt mat på bordet, selv om oppdragsgiverne til firmaet ikke får olje/gass, båter, eller mobildekning. Så bøndene har ikke bare en dårlig forhandlingsposisjon, de får raskt hele det norske folk mot seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #74 Del Skrevet 15. mai 2012 Til dere som mener at tollmurer og slikt bør bygges ned for å ha "fri" konkurranse. Det er temmelig naivt å tro at dette kommer forbrukerne til gode. I dag er det distributører og salgsledd mellom bonde og forbruker som stikker av med den største fortjenesten. En lavere innkjøpspris på billigere brød/bakerprodukter fra utlandet ville da bare ha havnet i lommene på distributører og matvarekjedene, og dere ville ha sett null til lavere priser. Samtidig ville vår egen forsyningsevne blitt lik null og den dagen en ny krig kommer så skulle dere fått sett på virkelig nød i Norge. Finanskrisen ville bare vært en bagatell i forhold. Videre er også mange lokalsamfunn totalt avhengige av at det i det minste er noen gårder som driver. Hytteeksempelet som noen postet er høyst relevant. Hvis det ikke lenger er liv laga for gårdsdrift i ei bygd, så faller hele lokalsamfunnet bort, og bank, butikk, skoler og alt av tjenester legges ned. Kanskje noe å tenke på før man fronter de helt "frie" markedskreftene som stort sett bare er frie for Rimi Hagen og distributører, og ikke for folk flest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 15. mai 2012 #75 Del Skrevet 15. mai 2012 Du mener slik som for eksempel i USA og EU? Nei. USA er riktignok hakket bedre, men langt ifra noe fritt marked. De eneste som er i nærheten er vel hong kong, singapore og new zealand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 15. mai 2012 #76 Del Skrevet 15. mai 2012 Til dere som mener at tollmurer og slikt bør bygges ned for å ha "fri" konkurranse. Det er temmelig naivt å tro at dette kommer forbrukerne til gode. I dag er det distributører og salgsledd mellom bonde og forbruker som stikker av med den største fortjenesten. En lavere innkjøpspris på billigere brød/bakerprodukter fra utlandet ville da bare ha havnet i lommene på distributører og matvarekjedene, og dere ville ha sett null til lavere priser. Det du beskriver her er jo hva som skjer uten konkurranse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #77 Del Skrevet 15. mai 2012 Det du beskriver her er jo hva som skjer uten konkurranse Nei, det er det ikke. Skulle man utsatt Norsk landbruk for helt fri konkurranse så er det helt åpenbart at man ikke kunne klart å være selvforsynt lenger. Man kan ikke drive med tap, og realiteten er at Norge er et vanskelig land å drive jordbruk i. Men det er likevel viktig, for hvis ikke vil det gå utover flere enn bøndene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 15. mai 2012 #78 Del Skrevet 15. mai 2012 Nordmenn flest sitter som regel bare på rompa og klager og syter. Syns bare det er flott at bøndene tør å stå på krava og virkelig protestere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest notetur nomen Skrevet 15. mai 2012 #79 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Oj, pokker. Jeg fikk jo i oppgave å gå ut og kjøpe brød.. Er det for seint nå, tror dere? Edit:(Ok, jeg ringte dama og fikk rolig beskjed at jeg kan ringe foreldrene og informere dem at de har mistet en sønn... Ups... ) Endret 15. mai 2012 av notetur nomen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå