Gå til innhold

Bunda - hvorfor så dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men da er kanskje ikke bunad noe for deg? Hvorfor ikke gå for en fin, moderne kjole i stedet?

Bunader er ikke flotte. De er ukledelige nasjonalistiske fake-bondedrakter oppfunnet på 1930-tallet. Minner litt om Hitler Jugend-tradisjoner fra Tyskland i grunnen.

Ja, vi har fått med oss meningen din nå. :filer:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men får man ikke skjøpt billig stoff i utlandet da? Mexico eller noe kanskje, der har de vel mye av det. :plystre:

Absolutt mulighet! Eller Thailand og andre asiatiske land er det mulig å få fatt på en del pene stoff. Men; noen bunader "krever" lin til skjorte, eller vadmel. Det er stoff som er vanskelige å finne i utlandet dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader er ikke flotte. De er ukledelige nasjonalistiske fake-bondedrakter oppfunnet på 1930-tallet. Minner litt om Hitler Jugend-tradisjoner fra Tyskland i grunnen.

......synes du!

Det er bare det at svært mange andre synes noe helt annet, og er helt uenige i din omtale av norske bunader eller festdrakter. Det fantes jo festdrakter i Norge før 1930 eller mener du seriøst at alle norske festdrakter ble "oppfunnet i 1930"?

Hvis du forbinder norske festdrakter med Hitlerjugend tradisjoner fra Tyskland så vil jo det si at alle festdrakter, uansett fra hvor, har samme forbindelse i dine øyne.

Du liker ikke festdrakter, og i alle fall ikke norske bunader. Så vet vi i alle fall det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske bunader kommer fra hele verden.

To av tre ferdigsydde nasjonaldrakter er produsert i Estland, Thailand eller Kina.

Selskapet Norske Bunadstradisjoner er et av dem som utelukkende får sine bunader produsert i Kina. Solhjell har bare salg og distribusjon igjen i norge. produksjon foregår i Tallinn. Dit ble hele bedriftens produksjon flyttet i 2007.

Er visst bare Husfliden som er hel-Norsk :sjenert:

Se her

Jeg tror ikke Norske Bunadstradisjoner eller Solhjell godtar dårligere kvalitet enn da de produsterte bunader i Norge, så jeg tror ikke en skal være redd for kvaliteten om en kjøper en bunad fra Tallin eller Kina. Er vel heller det at den ikke er "Made in Norway" folk ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle kjøpe en bunad, men det er jo kjempedyrt! Hvorfor finnes det ingen billigbunader?

Egentlig så er bunad billig!

Tenk på det: Det er et antrekk som kan brukes i dåp, konfirmasjon, bryllup, 17 mai, er gangbart som gallantrekk på slottet endatil!

INGEN reagerer om du kommer i samme bunaden i det 3 bryllupet på rad, men prøv å gjør det samme med en pen kjole.....

For å prøve å illustrere det; Tenk deg at en bunad koster deg 20 000. Og det kan ta 250 timer å brodere, sy, montere, veve evt belte osv... Det er en timelønn på 80 kroner, som er laaaangt under alle tariffer som finnes. Skulle personen som syr bunaden hatt samme lønn som en industriarbeider, hadde samme bunaden kostet 50 000...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke Norske Bunadstradisjoner eller Solhjell godtar dårligere kvalitet enn da de produsterte bunader i Norge, så jeg tror ikke en skal være redd for kvaliteten om en kjøper en bunad fra Tallin eller Kina. Er vel heller det at den ikke er "Made in Norway" folk ikke liker.

Alle som har øyne kan se forskjell!

Bare se her: http://www.nordlys.no/nyheter/article2371768.ece

Selv med et dårlig bilde ser jeg at broderiene ikke er riktig og bunadene ser ut som en 5-åring har montert dem - i fylla.

Hvordan den skal se ut:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med et dårlig bilde ser jeg at broderiene ikke er riktig og bunadene ser ut som en 5-åring har montert dem - i fylla.

For å være helt ærlig, kjøper jeg ikke den. Alt av sy-produksjonen er nå flyttet til Asia, deriblant Kina, og øst-europa. Ta hvilken som helst plagg du eier, og det står vel "made in kina" på det. Og da sier jo det selv, at hvis man vil ha erfarne syerske, Kina er en plass å finne de. Det finnes helt sikker noen i Norge også, men antallet er ikke i nærheten av å være nok for å sy de ti tusen bunader som selges hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kinabunaden blir jo ikke "rettere" for det om det selges titusenvis pr. år. (Jeg har forresten vondt for å tro at tallet er så høyt.)

På det bildet AB#27 har linket til så er blåfargen helt feil (kan selvsagt skyldes bildet). Den er alt for lys. Det er dessuten noe merkelig med monteringen av vesten i forhold til stakken. Det virker som om vesten går for langt ned over stakken. På nordlandsbunaden er de nesten kant i kant når den er rett montert.

Har tidligere sett bilde av "side ved side" sammenlikning av en Kinabunad og en Husflidbunad og da er det veldig lett å se at verken broderier, stoffarge eller montasje er riktig på den fra Kina. Er vel et par år siden jeg så den så jeg kan dessverre ikke finne igjen linken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg trur vel det finst både gode og dårlege bunadsmakarar både i Kina, Estland og Noreg, eg då... Men det er jo fint å støtte norsk næringsliv ved å kjøpe bunaden her heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Norske bunadstradisjoner er bygget på restene av det selskapet som omtales her.

Anbefaler forøvrig også å lese denne .

- så får hver enkelt trekke konklusjoner selv.

Edit: Her har et par kompetente bunadskvinner fått ett av produktene i hende.

Meget interessant lesning.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*puff*

Jeg kan ihvertfall skrive under på at tidligere daglig leder ville jeg ikke kjøpt en sjokolade av en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt det må være så utrolig dyrt .. har så lyst på bunad :frown:

Dropp sydenturen et år, så har du råd.. Handler om prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan jo sy bunad selv:) husfliden holder stadig kurs.

det har jeg lyst til å gjøre selv engang!

da blir det litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norske bunader kommer fra hele verden.

To av tre ferdigsydde nasjonaldrakter er produsert i Estland, Thailand eller Kina.

Selskapet Norske Bunadstradisjoner er et av dem som utelukkende får sine bunader produsert i Kina. Solhjell har bare salg og distribusjon igjen i norge. produksjon foregår i Tallinn. Dit ble hele bedriftens produksjon flyttet i 2007.

Er visst bare Husfliden som er hel-Norsk :sjenert:

Se her

Jeg tror ikke Norske Bunadstradisjoner eller Solhjell godtar dårligere kvalitet enn da de produsterte bunader i Norge, så jeg tror ikke en skal være redd for kvaliteten om en kjøper en bunad fra Tallin eller Kina. Er vel heller det at den ikke er "Made in Norway" folk ikke liker.

Solhjell og "Norske Bunadtradisjoner" (som drives av en kineser som har skiftet navn til et norsk navn) er verstingene og regnes som helt useriøse. Vil ha det mest fake og kommersielle i verden, en Kina-masseprodusert imitasjon av liksom-bondedrakter oppfunnet på 1930-tallet, så værsågod, men det har absolutt ingenting med norske tradisjoner, norsk historie eller hvordan folk gikk kledt i Norge å gjøre. Det eneste det har noe med å gjøre, er moderne kinesisk historie med kopi-masseproduksjon av lav kvalitet av alle tenkelige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!!

Jeg er selv en som "beit på" Norske bunadstradisjoner sine kampanjer på finn.no. Jeg ringte på forhånd, og de forsikret meg om at jeg ikke overhode ville se forskjell på den jeg bestillte, og min svigermor sin... Hahahahahahahaha..., jeg fikk bunaden, og visste ikke om jeg skulle le eller grine. Må bare få pressisere at det er absolutt ikke er de arbeidsomme kineserne som er problemet. Broderiene var veldig pent utført, og monteringen var også fint arbeid.... Men(!!) ellers var det mye feil og mangler- som jeg tenker er manglende bunadskunnskap og kommunikasjon mellom de i Norge og i Kina. Bunaden var sydd i ullfilt istedet for vevd ull..., med det resultatet at bunaden er mye stivere og tykkere, livet stod av seg selv, og den sugde til seg støv.... På livet var det også sydd på et kraftig rødt kantebånd, som ble veldig dominerende, og ikke riktig. det var også feil skjæring foran.... Og skjorten som skulle være i lin, var alt annet enn det. Sybtetisk som søren, fikk jo støt da jeg tok i den, og en støvsuger.....Utrolig kjipt, og som har resultert i at jeg nå har veeeeldig dårlig tid!! Det som er det værste er at bunaden var innom Norske bunadstradisjoner, og de sendte den videre til meg, sier jo litt om kunnskapen de har om bunader - at de ikke oppdaget alle disse feilene.

Ser forresten at bedriften har lagt ut ny annonse på finn på tilsvarende bunad, men den ser jo selvfølgelig upåklagelig ut!! STYR UNNA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er kanskje ikke bunad noe for deg? Hvorfor ikke gå for en fin, moderne kjole i stedet?

Bunader er ikke flotte. De er ukledelige nasjonalistiske fake-bondedrakter oppfunnet på 1930-tallet. Minner litt om Hitler Jugend-tradisjoner fra Tyskland i grunnen.

Svada, mange av dem har opphav etter hundre år gamle norske festdrakter. Slutt å bland nazisme oppi det da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er sydd i Kina, og jeg betalte over 18000? Synes ikke akkurat det er billig... Synes den er kjempefin.

Anonym poster: fda1cfeec1ea43a056492d54024ba84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...