Gå til innhold

Bunda - hvorfor så dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe en bunad, men det er jo kjempedyrt! Hvorfor finnes det ingen billigbunader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange billigbunader.. Bare å bestille fra noe kinabunad greier det.. Fysj og fy.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle kjøpe en bunad, men det er jo kjempedyrt! Hvorfor finnes det ingen billigbunader?

Finnes billigere "bunader", men da blir det jo litt så som så med kvalitet og ikke minst - alle kan jo se at det er en fake bunad. Ikke noe man bærer med stolthet for å representere tradisjoner og opphav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det krever maaasse stoff, og maaaange timer med håndarbeid.

Er du fattig så kan du kjøpe en litt rimeligere en fra Kina, men da vil enhver og se at broderiene er masseprodusert på en billig fabrikk i Kina, samt at stoffet heller ikke er særlig holdbart.

Akkurat som alt annet her i verden, så er det ikke alt man kan kjøpe når man ikke har penger til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bunader lagd i norge er håndsydd og håndbrodert. itillegg er det mange bunader som er lagd med kostbare stoffer. ikke rart det blir dyrt da....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en telemarksbunad, som er regnet for å være en av de dyreste. Den er dyr fordi den er full av broderier som det tar mange hundre timer å sy. Bare kraven på skjorten min tok det over 100 timer å brodere.

Dessuten er det å lage bunad et håndverk, man må ha ordentlige materialer og det er et stykke kunst som kan brukes et helt liv og gjerne minst en generasjon til.

En bunad er noe spesielt, det er ikke som en designerkjole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes billigere "bunader", men da blir det jo litt så som så med kvalitet og ikke minst - alle kan jo se at det er en fake bunad. Ikke noe man bærer med stolthet for å representere tradisjoner og opphav.

Jeg blåser en lang marsj i tradisjoner og opphav :)

Vil bare ha en flott bunad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser en lang marsj i tradisjoner og opphav :)

Vil bare ha en flott bunad.

Du finner ikke en billig bunad som er flott. Da må du evnt kjøpe brukt, men også disse koster en del

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader er dyre pga dyrt ( og mye av det ) tøy og ofte ufattelig mange timers arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Jeg oppfylte drømmen min om bunad hjemmefra (har festdrakt fra før) med å kjøpe litt og litt.

Startet med stoffet til stakken, veska og capet et år, har ønsket meg sølv til bursdager og jul, og kjøpte sjalet et år, osv osv...

Det koster med godt håndarbeid, enten hat man råd til alt i en smæle, eller så får man spare, eller posjonere ut som jeg gjør, tar meg vel ca 5 år å ha den komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster mye pga arbeidstimer og stoffet. Stoff til enkelte bunader er også veldig spesielle stoff som er dyre å få laget, men generelt er det alle arbeidstimene som gjør de så dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med kinabunader? Bildene jeg har sett på finn ser hvertfall fine ut. Noen med erfaring og ikke bare fordommer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nuppdupp

det tar veldig lang tid å lage det + stoffet som noen sier her. Min mor lagde bunaden sin selv. tok henne 2 år, men det er ikke vanlig å bruke så lang tid :) den ble iallefall utrolig fin! hun bruker den fortsatt selv om hun lagde den for 44 år siden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med kinabunader? Bildene jeg har sett på finn ser hvertfall fine ut. Noen med erfaring og ikke bare fordommer? :)

Som nevnt over;

dårlig søm, går lett i stykker, ser samlebåndsydd ut, ekkelt stoff som ikke føles bra

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over;

dårlig søm, går lett i stykker, ser samlebåndsydd ut, ekkelt stoff som ikke føles bra

i tillegg til at hvis alle skal drive å kjøpe seg bunader fra kina, så dør bunadshåndverket sakte men sikkert her i norge.... og det er jo litt trist :/

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er så galt med kinabunader? Bildene jeg har sett på finn ser hvertfall fine ut. Noen med erfaring og ikke bare fordommer? :)

Det blir som å spørre om hvorfor man vil ha Rolex når man kan få Jolex mye billigere...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser en lang marsj i tradisjoner og opphav :)

Men da er kanskje ikke bunad noe for deg? Hvorfor ikke gå for en fin, moderne kjole i stedet?

Vil bare ha en flott bunad.

Bunader er ikke flotte. De er ukledelige nasjonalistiske fake-bondedrakter oppfunnet på 1930-tallet. Minner litt om Hitler Jugend-tradisjoner fra Tyskland i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg broderer bunader. Feks en skjorte til en beltestakk kan det gå fra 2-500 timer.

De fe jeg ca 4000 kr for. Det blir en timelønn på 8-20 kroner. Det er ikke spesielt mye...? I tilegg kommer stoffet, brodergarn osv....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får man ikke skjøpt billig stoff i utlandet da? Mexico eller noe kanskje, der har de vel mye av det. :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...