Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Samer er et urfolk i kraft av sin avstamning og kultur, ikke i kraft av fødested.

Det samme kan man ikke si om nordmenn. Norge har vært åpent kulturelt og innvandringsmessig i over tusen år, og vi har tatt til oss fremmed kultur og fremmede folkeslag gjennom hele den tiden. Nordmenn er de som er borgere av nasjonalstaten Norge, og har en ganske mangfoldig herkomst.

Fortell gjerne hvor utbredt denne innvandringen var før 1970. Ikke unnlat å fortelle hvor mange som ikke var av germanisk avstamning. Cat got your tongue?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det er altså nazistiske renhetskrav som gjør samene til et folkeslag og fratar nordmenn den samme annerkjennelsen som folkeslag? Ja, som om vi ikke allerede visste at det er kulturmarxistene som er de egentlige rasistene. Det er rasistisk å nekte det norske folk den samme folkegruppeannerkjennelsen som blir gitt andre folkegrupper.

Dessuten er samene langt mer urene enn det norske folk, både kulturelt og genetisk, utblandet som samene er av de etnokulturelle omgivelsene, så hvordan kan da nazirenhetskravene dine være til hinder for det norske folk å være et folkeslag på lik linje med samene?

Det er ikke mine definisjoner, kompis. Forøvrig kan man vel knapt kalle det for "nazistiske renhetskrav" når det som kreves er at man har en samisk bestefar, og at man selv mener at man er same.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vi tilhører ikke et bestemt folkeslag vi da, vi som en gang var en nasjon vi med? Det er altså bare å sette en strek over hele vår etnokulturelle historie, og i praksis utrydde et folkeslag?

Si meg, er du dum?

En nasjon er et land. Er du statsborger av et land er det slik av du er medlem av denne nasjonen. Norge har aldri bestått av èn bestemt etnisitet, vi er et land, en nasjon med landegrenser, hvem som helst (som får innvilget norsk statborgerskap) kan bosette seg her, sånn har det alltid vært. Er det gamle forestillinger om det store, germanske riket som henger igjen? Blir seriøst uvel av å lese slike innlegg som dette. "Utrydde et folkeslag"? Hvilket folkeslag da, tenker du på? Ser heller ingen som systematisk dreper et bestemt folkeslag i Norge, takk og lov. Vil også gjerne høre hva som er vår "etnokulturelle historie". Hadde vært interessant.

• Liker 3
Skrevet

Nordmenn har ikke noen mangfoldig herkomst. Både samer og nordmenn har hatt en viss tilflytelse av andre folk, men generelt så er det svært lite innvandring å snakke om. Av geografiske årsaker hovedsakelig. Mens folkene på kontinentet er langt mer blandet som følge av få geografiske barrierer.

En same er ikke en nordmann selvom de er borgere av nasjonalstaten Norge. De er norske statsborgere og samer!

Vi har hatt mange innvandringsbølger til dette landet opp gjennom åra. Mine forfedre kom til Norge på begynnelsen av 1900-tallet, i forbindelse med industrireisingen, f.eks. Vi har også hatt innvandring fra Tyskland i stor stil, særlig i forbindelse med Hansatiden.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Du sidestiller asylsøkere med innvandring fra andre germanske land. I lol'd so mutsj.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du sidestiller asylsøkere med innvandring fra andre germanske land. I lol'd so mutsj.

I de nordligste landsdelene hadde man stor innvandring av finner, det som nå kalles kvener, og det finnes enda i dag flere bygder som kan regnes som overveiende kvenske i avstamning og tradisjoner. De er så norske som man kan ønske seg, men de er også av fremmed herkomst.

Denne innvandringen var så stor at noen var redde for at den finske befolkningen i Troms og Finnmark skulle bli en femtekollonne. Jeg tipper det var litt av den samme holdningen til finner da, som til russere og pakistanere nå. Men de endte nå opp med å bli norske, de også.

På slutten av 1800-tallet var 25% av Finnmarks befolking kvener, og i Vadsø var over halvparten av befolkninga finskættet.

Man hadde noe av det samme sørpå, f.eks på Finnskogen. Der har det også vært sterk innvandring fra Finland. Som da IKKE er noe germansk land.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Men folk såpass nære oss kulturelt sett at det ikke blir problemer. Igjen, du sidestiller epler og bananer.

• Liker 2
Skrevet

når blir man same?

når en same biter deg i halsen blir du og same.du kjenner det umiddelbart med en stor trang til å joike :klaske:

jeg er ganske overrasket at slike spm blir stilt. tror dere at vi har 3 etasjes lavo også eller? forresten broren min er en bjørn og søstra mi en stein. :klappe:

• Liker 4
Skrevet

Men folk såpass nære oss kulturelt sett at det ikke blir problemer. Igjen, du sidestiller epler og bananer.

Finsk språk og kultur har ikke spesielt mange likheter med den norske, nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en tåpelig sammenligning. Man blir ikke nødvendigvis sosialisert og opplært i samisk språk og kultur bare fordi man vokser opp i finnmark.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Si meg, er du dum? En nasjon er et land.

Nei, det er ikke helt riktig. En nasjon er først og fremst et folk. I USA har vi Comanche Nation og Sioux Nations (de består av flere nasjoner/folkeslag) også videre. I Canada kalles urbefolkningen First Nations, altså ulike nasjoner i form av ulike folkeslag som var de første i betydningen før den europeiske masseinnvandringen.

Så ble også nasjonalstaten i Europa opprinnelig bygget på ideen om tilhørighet til et felles folkeslag som ble samlet som nasjon. Det er bare i kulturmarxismens tidsalder i Norge at begrepet nasjon i betydningen folkeslag har gått i glemmeboken.

Norge har aldri bestått av èn bestemt etnisitet, vi er et land, en nasjon med landegrenser,

Nei, det stemmer ikke. Selve årsaken til at deler av teksten i den norske nasjonalsangen lyder: vi er en nasjon vi med, henspiller på ideen om det norske folk som et folkeslag og dermed nasjon.

Uten denne kollektive forestillingen om det norske folk som en nasjon i betydningen folkeslag, ville staten Norge aldri eksistert. Da ville vi enten vært dansker eller svensker, og ikke et norsk folk med ambisjoner om et eget land.

Selve grunnlaget til staten Norges eksistens, er faktisk ideen om det norske folk som en nasjon i betydningen folkeslag.

"Utrydde et folkeslag"? Hvilket folkeslag da, tenker du på? Ser heller ingen som systematisk dreper et bestemt folkeslag i Norge, takk og lov.

Jeg tenker selvfølgelig på det norske folk. Å benekte et folkeslag, og å frata det en hver legitimitet som folkeslag, samt å frarøve det dets identitet som folkeslag, er det samme som aktivt å utrydde et folkeslag. Hvilket er pur og ond rasisme.

Vil også gjerne høre hva som er vår "etnokulturelle historie". Hadde vært interessant.

Nei, det undervises vel ikke om det i dagens kulturmarxistiske norske skole, så jeg forstår godt at du synes det vil være interessant å lære mer om din egen etnokulturelle historie. For du har vel en etnokulturell historie du også, har du ikke?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

når blir man same?

når en same biter deg i halsen blir du og same.du kjenner det umiddelbart med en stor trang til å joike :klaske:

jeg er ganske overrasket at slike spm blir stilt. tror dere at vi har 3 etasjes lavo også eller? forresten broren min er en bjørn og søstra mi en stein. :klappe:

Det forstår jeg godt, og jeg håper du er like overrasket over at slike spørsmål blir stilt i forhold til når man blir norsk.

Jeg ber om tilgivelse for at jeg dessverre må bruke denne analogien til ditt folk, og jeg håper du forstår at jeg ikke har noen onde hensikter mot ditt folk med å gjøre det. Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk.

Gjest Gjest
Skrevet

Finsk språk og kultur har ikke spesielt mange likheter med den norske, nei.

Jeg er 100% sikker på at den jevne finne med elegans ville funnet seg til rette i Norge på langt bedre vis enn den jevne somalier. Det samme gjelder germanere (tyskere, nederlendere, dansker, svensker, islendere) og andre vest-europeere (italienere, grekere, franskmenn..).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt mange innvandringsbølger til dette landet opp gjennom åra. Mine forfedre kom til Norge på begynnelsen av 1900-tallet, i forbindelse med industrireisingen, f.eks. Vi har også hatt innvandring fra Tyskland i stor stil, særlig i forbindelse med Hansatiden.

Pinlig å lese. Nordmenn er et svært homogent folkeslag sammenliknet med de aller fleste folkeslagene i Europa, det har helt naturlige geografiske barrierer sørget for. Innvandrings"bølger" til Norge var i forhold til i dag veldig små og svært genetisk like nordmenn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sprøtt at noen faktisk mener at etniske nordmenn ikke er en folkegruppe!? Hvor historieløs er det mulig å bli?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Overdreven forakt for egen bakgrunn og hyllest av det eksotiske.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Man blir ikke same, det er noe man er.

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke same, det er noe man er.

man skulle tro folk viste det

Skrevet

Pinlig å lese. Nordmenn er et svært homogent folkeslag sammenliknet med de aller fleste folkeslagene i Europa, det har helt naturlige geografiske barrierer sørget for. Innvandrings"bølger" til Norge var i forhold til i dag veldig små og svært genetisk like nordmenn.

På slutten av 1800-tallet var 25% av befolkninga i Finnmark finske innvandrere, og Vadsø hadde 50% finskættede. Jeg vet ikke riktig hva som er relevansen av den "genetiske likheten", men jeg vil gjerne vite det. Anyway, med samer, kvener og nordmenn side om side, ispedd en ikke ubetydelig andel russere som drev med handel, så var de nordlige delene av landet alt annet enn homogent. Bare som et eksempel.

Skrevet

Jeg er 100% sikker på at den jevne finne med elegans ville funnet seg til rette i Norge på langt bedre vis enn den jevne somalier. Det samme gjelder germanere (tyskere, nederlendere, dansker, svensker, islendere) og andre vest-europeere (italienere, grekere, franskmenn..).

Tror ikke det er noe stort problem, jeg. Vi har ikke spesielt mange somaliere. De blir neppe nasjonens undergang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...