Gå til innhold

jobb-vikariat-graviditet

wok

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et firmas som det er fare for vil gå konkurs, og jeg trives ikke så godt. Lurer på å ta et vikariat i et annet firma for et år. Innen det året er omme håper jeg å være gravid med vårt første barn. (kommer ikke til å begynne å "jobbe med saken" før om et halvt års tid.)

Hvordan stiller dette seg i forhold til barselspenger, permisjoner og slikt. Ville det vært bedre å bli "offer for" en konkurs enn å si opp selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få permisjonspenger, må du hatt "pensjonsgivende inntekt" (sykepenger, arbeidsledighetstrygd, lønn) "6 av siste 10 mnd". Jeg mener at dette er før du går ut i permisjon som altså er 3 uker før termin.

Dersom du ikke har hatt pensjonsgivene inntekt siste 6 av 10 mnd før du går ut i permisjon, vil du få utbetalt en engangssum ved fødsel. Tror det er 30.000kr man får da eller noe sånt. Og så får man ikke annet enn barnetrygden den tiden man er i permisjon.

Vær også klar over at far ikke får lønn under sin pappapermisjon dersom mor har jobbet mindre enn 74% (mener jeg å huske det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Arbeidsgivere hater vikarer som blir gravide..

Kan jeg godt forstå: de skal betale barselpermisjon for vikaren og samtidig skal de betale vikarens vikar også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få permisjonspenger, må du hatt "pensjonsgivende inntekt" (sykepenger, arbeidsledighetstrygd, lønn) "6 av siste 10 mnd". Jeg mener at dette er før du går ut i permisjon som altså er 3 uker før termin.

Dersom du ikke har hatt pensjonsgivene inntekt siste 6 av 10 mnd før du går ut i permisjon, vil du få utbetalt en engangssum ved fødsel. Tror det er 30.000kr man får da eller noe sånt. Og så får man ikke annet enn barnetrygden den tiden man er i permisjon.

Vær også klar over at far ikke får lønn under sin pappapermisjon dersom mor har jobbet mindre enn 74% (mener jeg å huske det var).

Dette stemmer, men det er 6 av de 10 siste mnd før fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det ikke det offentlige (Trygdekontoret) som betaler permisjonspengene til den gravide?

Arbeidsgiver får refundert (noe/alt?)fra folketrygden, mener jeg å huske. Så det blir litt feil å si at arbeidsgiver betaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...