wok Skrevet 29. januar 2004 #1 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg jobber i et firmas som det er fare for vil gå konkurs, og jeg trives ikke så godt. Lurer på å ta et vikariat i et annet firma for et år. Innen det året er omme håper jeg å være gravid med vårt første barn. (kommer ikke til å begynne å "jobbe med saken" før om et halvt års tid.) Hvordan stiller dette seg i forhold til barselspenger, permisjoner og slikt. Ville det vært bedre å bli "offer for" en konkurs enn å si opp selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 29. januar 2004 #2 Del Skrevet 29. januar 2004 For å få permisjonspenger, må du hatt "pensjonsgivende inntekt" (sykepenger, arbeidsledighetstrygd, lønn) "6 av siste 10 mnd". Jeg mener at dette er før du går ut i permisjon som altså er 3 uker før termin. Dersom du ikke har hatt pensjonsgivene inntekt siste 6 av 10 mnd før du går ut i permisjon, vil du få utbetalt en engangssum ved fødsel. Tror det er 30.000kr man får da eller noe sånt. Og så får man ikke annet enn barnetrygden den tiden man er i permisjon. Vær også klar over at far ikke får lønn under sin pappapermisjon dersom mor har jobbet mindre enn 74% (mener jeg å huske det var). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 29. januar 2004 #3 Del Skrevet 29. januar 2004 Arbeidsgivere hater vikarer som blir gravide.. Kan jeg godt forstå: de skal betale barselpermisjon for vikaren og samtidig skal de betale vikarens vikar også...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #4 Del Skrevet 29. januar 2004 Er det ikke det offentlige (Trygdekontoret) som betaler permisjonspengene til den gravide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rannva Skrevet 29. januar 2004 #5 Del Skrevet 29. januar 2004 For å få permisjonspenger, må du hatt "pensjonsgivende inntekt" (sykepenger, arbeidsledighetstrygd, lønn) "6 av siste 10 mnd". Jeg mener at dette er før du går ut i permisjon som altså er 3 uker før termin. Dersom du ikke har hatt pensjonsgivene inntekt siste 6 av 10 mnd før du går ut i permisjon, vil du få utbetalt en engangssum ved fødsel. Tror det er 30.000kr man får da eller noe sånt. Og så får man ikke annet enn barnetrygden den tiden man er i permisjon. Vær også klar over at far ikke får lønn under sin pappapermisjon dersom mor har jobbet mindre enn 74% (mener jeg å huske det var). Dette stemmer, men det er 6 av de 10 siste mnd før fødselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #6 Del Skrevet 30. januar 2004 Er det ikke det offentlige (Trygdekontoret) som betaler permisjonspengene til den gravide? Arbeidsgiver får refundert (noe/alt?)fra folketrygden, mener jeg å huske. Så det blir litt feil å si at arbeidsgiver betaler.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå