Gå til innhold

Kvinne risikerer åtte års fengsel for falske voldtektsanklager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hørt eller lest om en voldtektsmann her i Norge som har fått 10 års fengsel (men mener ikke at det aldri har skjedd), som regel er det bare noen mnd de får. Så 10-21 års fengsel for voldtekt er ikke så veldig vanlig, trur jeg (men vet jo ikke).

Men uansett så er det klart at kvinner som lyver om voldtekter bør straffes og ikke slippe billig unna, men 8 år, som er mye lenger enn det voldtektsmenn får, ja det er litt for mye syns jeg. Mens 6 mnd er for lite. Kanskje 5 år hadde passet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Alle som anmelder falskt bør straffes hardt. Fordi de ødelegger ikke bare for den de anmelder falskt, men også for de som faktisk har blitt utsatt for vold eller voldtekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir litt feil å fengsle henne fordi hun løy, for det lyser lang vei at hun har problemer. Hvem lyver egentlig om voldtekt?

Hun har faktisk to barn, og jeg fatter ikke hvorfor barna skal bli straffet ved å måtte bo i forsterhjem (og bli misbrukt) fordi moren løy om voldtekt.

Jeg skjønner at det skader de mennene som blir beskyldt, men de ble da ikke voldtatt. Istedenfor fengsel burde hun heller fått en annen straff - samfunnsstjeneste og tvungen behandling eller noe.

Jeg syns det blir så feil å ta moren vekk fra barna. Det værste jeg ser er barn som blir tatt vekk fra omsorgspersonenen sine, så lenge de ikke er blitt vannskjøttet, da ...

Og som jeg sa tidligere, hvorfor får kvinner som lyver om voldtekt strengere straff enn menn som faktisk voldtar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er klart at falske anmeldelser om voldtekt bør straffes skikkelig, men en voldtekt bør straffes enda hardere.

Hvorfor det? En falsk voldtektsanmeldelse gir det mannlige offeret like store skadevirkninger, hvis ikke større, enn det kvinnelige offeret for voldtekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvem lyver egentlig om voldtekt?

Svært mange kvinner, virker det som. For ikke å snakke om mørketallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som anmelder falskt bør straffes hardt. Fordi de ødelegger ikke bare for den de anmelder falskt, men også for de som faktisk har blitt utsatt for vold eller voldtekt.

Mener du det samme om voldtekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? En falsk voldtektsanmeldelse gir det mannlige offeret like store skadevirkninger, hvis ikke større, enn det kvinnelige offeret for voldtekt.

Å, har får menn problem med sexlivet sitt hvis de blir falskt anklaged?

Mens voldtatta kvinner er allerede urene og skitne, og ikke verdt noe, så de er det ikke så farlig med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes straffen var i overmåte streng.

Ja, jeg skulle likt å se en volteksmann få 8 år i fengsel også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rett at det er straffbart å anmelde voldtekter som aldri har skjedd. Likevel synes jeg det er bra at det ikke er straffbart å anmelde noe man selv tror er en voldtekt, men som i ettertid viser seg å ikke være straffbart på det grunnlaget.

Man skal ha veldig store bevis for å få noen straffedømt for voldtekt, så jeg tror nok at det er veldig, veldig mange voldtektsmenn som går fri. Det er synd det skal være sånn, for det fører nok til at folk velger å ikke anmelde en voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for fengselsstraff burde denne kvinnen bli dømt til og reise rundt på forskjellige skoler og fortelle litt om motivet for at kvinner anmelder falske voldtektsanklagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hun er da virkelig, i følge artikkelen, ikke dømt enda. Så hvordan kan du synes det?

strafferammen er 6 md til 8 år, jeg regner med at det er for falsk forklaring/falsk anmeldelse, selv om artikkelen var veldig tynn. Og det er vel uavhengig av om det er voldtekt man anmelder, siden jeg tviler på at det finnes en egen lovbestemmelse for falske voldtektsanklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselsstraff gjør vondt værre og har aldri gjort det bedre for noen. Så jeg er helt enig i at fengselsstraff ikke er ett godt virkemiddel. Er det sånn at dersom vi dømmer henne til flere års fengsel så vil det forhindre henne i og anmelde en mann på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

det er forskjell på straff og strafferamme. Strafferammen angir nedre og øvre grenser for en straffs størrelse (og er fastsatt av Stortinget) mens straffen er den tiden vedkommende må i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har faktisk to barn, og jeg fatter ikke hvorfor barna skal bli straffet ved å måtte bo i forsterhjem (og bli misbrukt) fordi moren løy om voldtekt.

Jeg skjønner at det skader de mennene som blir beskyldt, men de ble da ikke voldtatt. Istedenfor fengsel burde hun heller fått en annen straff - samfunnsstjeneste og tvungen behandling eller noe.

Jeg syns det blir så feil å ta moren vekk fra barna. Det værste jeg ser er barn som blir tatt vekk fra omsorgspersonenen sine, så lenge de ikke er blitt vannskjøttet, da ...

Helt seriøst, skal kvinner som har barn være fritatt for straff for kriminelle handlinger? Hva for en gammeldags holdning er det? Er mor den eneste som kan oppdra barn?. Da får barnefar overta ansvaret. Man hører aldri at noen argumenterer for at kriminelle menn som har barn bør få strafferabatt/ikke straffes.

For øvrig så er det strafferammen som er på 8 år, mens voldtekt har en øvre ramme på 21 år. Dermed blir voldtekt ansett som en verre forbrytelse enn uriktig beskyldning for voldtekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Jeg syns det blir litt feil å fengsle henne fordi hun løy, for det lyser lang vei at hun har problemer. Hvem lyver egentlig om voldtekt?

Og du hadde brukt den samme resonneringen om en voldtektsmann med problemer?

Er forsterhjem det samme som å bli misbrukt?

...

Moren er jo helt tydelig en elendig rollemodell for barna, ikke alle mødre er bra mødre.

Og som jeg sa tidligere, hvorfor får kvinner som lyver om voldtekt strengere straff enn menn som faktisk voldtar?

Gjør de? Kvinnen i denne saken har vel ikke fått straffeutmåling enda.

Har du i det hele tatt tenkt over hvor mye vanskeligere hun gjør det for de som faktisk har blitt voldtatt å bli trodd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Har hun problemer kan hun vel bli dømt til tvunget psykisk helsevern, eller behandling.

At en kvinne har to barn spiller heldigvis ingen rolle for hvordan straffessystemet i Norge funker. Strengt tatt burde hun ha tenkt på dette, før hun anmeldte falske voldtekter.

At du har hatt problemer med barnevernet, betyr ikke at disse to barna blir mishandlet av sine fosterforeldre, så vær vennlig å hold slikt utenfor.

At reell straff for voldtekt er for lav kan jeg dog være enig med deg i, men da er det domstolenes faktisk straff som er problemet ikke strafferammen. Og her vet vi fortsatt ingenting om hva kvinnens reelle straff blir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle som har barn bør slippe å ta konsekvensene for sine handlinger? Hva får deg forresten til å tro at barna blir misbrukt om de havner i fosterhjem?

Jeg synes det er rett og rimelig at kvinner som lyver om voldtekt får like høy, om ikke høyere straff enn voldtektsmenn. For de ødelegger for så mange, ikke bare en.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente !

Først blir hun utsatt for misforståelser rundt disse voldtektene og så blir hun trukket for retten og truet med mange år i fengsel.

Akkurat som i Saudi Aarabia jo, kvinner som anmelder voldtekter får alle beskyldningene mot seg.

Det beste hadde vel vært å dømt disse mennene som uamsett sikkert er utlendinger. Det er jo de som gjerne beskyldes for voldtekter.

Er ikke snakk om misforståelser, hun har selv erkjent at hun løy.

Godt hun blir straffet.

Synes dog det er merkelig at hun risikerer strengere straff pga løgner enn det en dømt voldtektsmann får.

Dette er snakk om tre unge menn som sannsynligvis har blitt stemplet urettmessig som simple voldtektsmenn av nærmiljøet over lengre tid grunnet denne anklagen, en vanlig reaksjon til dette er utestenging og mobbing selv om det bare er snakk om anklage, desverre så gjelder ikke "uskyldig til det motsatte er bevist" hos folk generelt.

En som blir voldtatt får støtte, en som har voldtatt (eller blitt urettmessig anklaget for den skyld) får det helt motsatte. Hun har også ved denne handlingen forsøkt å misbruke rettsystemet til egen vinning og satt disse tre i risiko for å bli dømt til flere års fengsel.

Det er også snakk om en strafferamme på åtte år, hun har ikke blitt dømt til åtte års fengsel, det er veldig usanssynlig at straffen blir så streng. I mine øyne så er falske anklager når det gjelder såpass alvorlige lovbrudd særs alvorlig, og bør derav straffes strengt.

Jeg syns det blir litt feil å fengsle henne fordi hun løy, for det lyser lang vei at hun har problemer.

Når en person voldtar, dreper o.l så tyder vel også det på at vedkommende ikke er ved sine fulle fem, er det feil å fengsle disse også?

Endret av meh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt hun blir straffet.

Synes dog det er merkelig at hun risikerer strengere straff pga løgner enn det en dømt voldtektsmann får.

enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...