AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg har tatt på meg ansvaret for å skrive en søknad til lærestedet hun har søkt på for å komme inn med realkompetanse. Det står i brevet Beskriv på et eget ark hvorfor du mener at du kan gjennomføre studiet. Beskriv på et eget ark om din motivasjon for å søke studiet/studiene. Søker du opptak til et studium som omfatter forskjellige studieretninger, oppgi hvilken studieretning du søker opptak til. -Det er helsefag det er snakk om. Det står litt stille her, og jeg vet ikke helt hva jeg skal ta med og hvor langt det bør være. Takker virkelig for alle tips! (Fristen gikk ut 10. mai, men vi skal prøve likevel ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drosophilia Skrevet 13. mai 2012 #2 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg har tatt på meg ansvaret for å skrive en søknad til lærestedet hun har søkt på for å komme inn med realkompetanse. Det står i brevet Beskriv på et eget ark hvorfor du mener at du kan gjennomføre studiet. Beskriv på et eget ark om din motivasjon for å søke studiet/studiene. Søker du opptak til et studium som omfatter forskjellige studieretninger, oppgi hvilken studieretning du søker opptak til. -Det er helsefag det er snakk om. Det står litt stille her, og jeg vet ikke helt hva jeg skal ta med og hvor langt det bør være. Takker virkelig for alle tips! (Fristen gikk ut 10. mai, men vi skal prøve likevel ) Hva slags realkompetanse har du? Beskriv i allefall det som er relevant. Samboeren min fikk opptak til bachelor kriminologi fordi han hadde jobbet som vekter og dørvakt i flere år. Vil bare nevne at de fleste opptakskontor er veldig opptatt av frister, og at de sjekker dato ved å se på poststemplingen på ditt brev. Jeg hadde ringt og hørt litt om det er aktuelt å fortsatt søke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Del Skrevet 13. mai 2012 Visst vi ringer så svarer de sikkert nei, da er det bedre å bare sende søknaden og håpe på det beste. Og nå er det direkte til høyskolen vi skal sende, og ikke til samordnaopptak, og da er de greiere Men hun har vel strengt tatt ikke relevant erfaring. Er kiosk, bensinstasjon, gatekjøkken osv... Det er liksom mer sånn "Jeg søker på dette studiet fordi jeg alltid har hatt et ønske om å jobbe nært mennesker, gi støtte og omsorg og sørge for at pasienter skal få best mulig behandling osv." Men er usikker på hvor langt det skal være. Er grenser for hva jeg kan klare å kommer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drosophilia Skrevet 13. mai 2012 #4 Del Skrevet 13. mai 2012 Visst vi ringer så svarer de sikkert nei, da er det bedre å bare sende søknaden og håpe på det beste. Og nå er det direkte til høyskolen vi skal sende, og ikke til samordnaopptak, og da er de greiere Men hun har vel strengt tatt ikke relevant erfaring. Er kiosk, bensinstasjon, gatekjøkken osv... Det er liksom mer sånn "Jeg søker på dette studiet fordi jeg alltid har hatt et ønske om å jobbe nært mennesker, gi støtte og omsorg og sørge for at pasienter skal få best mulig behandling osv." Men er usikker på hvor langt det skal være. Er grenser for hva jeg kan klare å kommer på. Fra Samordna Opptak: "Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden." Lærestedet vurderer altså relevant erfaring etter egne bestemmelser. I min samboers tilfelle ble erfaringen regnet som relevant, fordi den var innenfor sektorer som hadde med kriminologi og rettsapparatet å gjøre. Det er derfor det er lurt å spørre. Du trenger jo ikke si du skal sende inn nå. Jeg har bare erfaring fra universitet (jobb), men vi var beinharde på frister. Ting som er viktig for den typen jobb: - empatisk - "like å ha mange baller i luften" - takler stress godt - ønske om å hjelpe mennesker - glad i å jobbe med mennesker - nøyaktig og rolig Alt dette kan du beskrive at "jeg lærte at jeg takler stress godt gjennom min jobb som ... " osv. Det blir jo litt som en jobbsøknad, bare at du svarer på spesifikke spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 14. mai 2012 #5 Del Skrevet 14. mai 2012 Og kanskje en liten forklaring på hvorfor hun ikke overholdt søknadsfristen. Kan være et poeng å ikke fremstå som susete allerede i opptaksprosessen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2012 #6 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg har sittet i opptaksnemnda ved en av de større utdanningsinstitusjonene, og der behandlet vi bl.a. opptak via realkompetanse. Søknader som ikke overholdt frist kom ikke en gang så langt som til fagmiljøet (som kom med anbefaling til oss), de ble silt ut av sekretariatet ved institusjonen. De sto oppført i sakspapirene våre, da med "For sent innsendt - ikke realitetsbehandlet". For øvrig fikk 9 av 10 søkere avslag hos oss, kun folk med 100% langvarig arbeidserfaring ble tatt i betraktning, og de fleste falt igjennom grunnet karakterkravene på studiene de søkte på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drosophilia Skrevet 14. mai 2012 #7 Del Skrevet 14. mai 2012 Og kanskje en liten forklaring på hvorfor hun ikke overholdt søknadsfristen. Kan være et poeng å ikke fremstå som susete allerede i opptaksprosessen... Jeg vil ikke være negativ, og man kan alltid forsøke. Et problem med å hevde at man ikke kunne søke innen fristen, er at man får "OK - hvis du kan fremlegge dokumentasjon". F.eks dødsattest for at bestemor døde, eller legeattest på at du hadde kyssesyken. Instiusjoner vil være greie hvis du har hatt et legitimt problem som har hindret deg i å søke, men de ønsker å unngå å forskjellsbehandle. Å godta bare din sene søknad er forskjellsbehandling ovenfor alle de som lot være å søke pga. utgått frist. Hvis det er mange plasser til overs, kan det hende at de forlenger fristen, eller allikevel vurderer din søknad. Dessverre tror jeg ikke det er tilfelle hvis studieretningen din er populær. Håper allikevel du finner et studie. Hvis du ikke er langt fra studiekompetanse, kan du også vurdere å bruke høsten på å skaffe deg det. Det kan komme godt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 14. mai 2012 #8 Del Skrevet 14. mai 2012 Hu har jo ikke realkompetanse for å komme inn på helsefag, hun! Anbefal henne å ta opp fagene hun mangler for å få generell studiekomeptanse via 23/5-regelen, og søk igjen til neste år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drosophilia Skrevet 14. mai 2012 #9 Del Skrevet 14. mai 2012 For øvrig fikk 9 av 10 søkere avslag hos oss, kun folk med 100% langvarig arbeidserfaring ble tatt i betraktning, og de fleste falt igjennom grunnet karakterkravene på studiene de søkte på. Bra innlegg. Tror dette er informasjonen TS burde forholde seg til! Apropos karakterkrav: det er ikke alltid en stopper. Min samboer fikk f.eks ikke opptak på programmet i kriminologi (pga få plasser og høyt snitt), men fikk innfridd enkeltemnestudierett på emnene, slik at han kunne lage en nesten lik fritt sammensatt bachelorgrad, og fortsatt kvalifisere for master innen kriminologi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #10 Del Skrevet 15. mai 2012 Visst vi ringer så svarer de sikkert nei, da er det bedre å bare sende søknaden og håpe på det beste. Og nå er det direkte til høyskolen vi skal sende, og ikke til samordnaopptak, og da er de greiere Men hun har vel strengt tatt ikke relevant erfaring. Er kiosk, bensinstasjon, gatekjøkken osv... Det er liksom mer sånn "Jeg søker på dette studiet fordi jeg alltid har hatt et ønske om å jobbe nært mennesker, gi støtte og omsorg og sørge for at pasienter skal få best mulig behandling osv." Men er usikker på hvor langt det skal være. Er grenser for hva jeg kan klare å kommer på. Det bør være så langt at personen får si alt han/hun vil. Du sier ingenting om hvilket studie det er eller hvor. Kravene varierer noe fra skole til skole, men jeg tror kanskje du har misforstått litt hva de ber om. Det de vil ha er en utfyllende vurdering av hvorfor man mener man vil kunne gjennomføre studiet. Det er altså ikke bare hvorfor man vil bli (for eksempel) vernepleier, men hvorfor man mener man vil klare studiet. I tillegg stilles det ofte krav til dokumentert kompetanse på VGS-nivå i flere fag som norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, naturfag, o.l. Dette er noe man må sjekke på forhånd. Mye av poenget med muligheten til å bli realkompetansevurdert er å gi folk som har jobbet innenfor et felt i en årrekke muligheten til å oppnå formell kompetanse i samme felt. Helsefagene har generelt få plasser og mange søkere og for å være realistisk vil det bli vanskelig å komme inn uten noen relevant bakgrunn (hvis vi ser bort fra at fristene er gått ut). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #11 Del Skrevet 15. mai 2012 (Fristen gikk ut 10. mai, men vi skal prøve likevel ) Fristen for å sende inn til vurdering for realkompetanse gikk ut 1.mars. Jeg har skrevet anbefaling for tre søkere, og det måtte inn innen 01.03.12. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Del Skrevet 19. mars 2015 Hvordan gikk det? Kom hun inn? Jeg sitter med samme søknaden nå, til vernepleie, som må sendes i morgen...Anonymous poster hash: a4554...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå