Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dagdrømmer
Skrevet

Hei!

Jeg har i mange år tenkt på å ta tatovering på underarmen, men er redd det skal ødelegge for fremtidige yrkesvalg. Jeg vil aller mest sannsynlig søke jobb innenfor stat/forsvar/politi, men leser at terskelen for piercing og tatovering er lav ifølge media. Jeg kjenner et par stykker som jobber innenfor militæret og de har religiøse/kulturelle tatovering i hals og nakke som er synlig med uniform og som derimot sier at dette ikke har vært noe problem.

Tatoveringen er en hamsa (en nordafrikansk/islamsk-jødisk lykkesymbol) og blir stort sett tolket positivt av folk flest, men dette kan kanskje bli en hindring for oss som kommer til å jobbe innenfor fagfelt om Midtøsten?

Hva slags negative/positive erfaringer har dere med tatovering når dere skal søke jobb eller intervjue kandidater med tatovering?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hele er egentlig ganske logisk.

Ser du ut som et gjengmedlen, en nazist eller en knarker med svære, brutale tatoveringer - så får du ikke jobben.

Har du derimot mange gode kvalifikasjoner men ellers en tatovering av fint slag på armen, betyr det ingenting. Det står ingenting om at politi eller andre arbeidere i samme klasse ikke kan ha tatoveringer, men ser du bare skummel og ekkel ut kan dette selvfølgelig påvirke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du må vel bare velge det som er viktigst for deg; en tatovering på et synlig sted eller din fremtidige yrkeskarriere ;)

Endret av Løvetanten
  • Liker 4
Skrevet

For 50 år siden var det bare fengselsfugler og sjømenn som hadde tatoveringer. Nå til dags er det mer uvanlig å IKKE ha tatoveringer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For 50 år siden var det bare fengselsfugler og sjømenn som hadde tatoveringer. Nå til dags er det mer uvanlig å IKKE ha tatoveringer.

Nei. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva slags folk du omgir deg med. Blant de lavere samfunnslag, så ja.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må vel bare velge det som er viktigst for deg; en tatovering på et synlig sted eller din fremtidige yrkeskarriere ;)

Jeg vil si meg uenig. Ifølge loven har ikke arbeidsgivere lov til å ikke ansette en søker på grunn av tatoveringer. Dette kommer under samme reglement som det å ikke ansette grunnet religion/livssyn, legning eller etnisk bakgrunn. Tatoveringer skal ikke ha noe å si, så lenge de ikke kan anses som støtende for resten av befolkningen. Unntaket er selvfølgelig ting som hakekors o.l. eller sitater som kan oppfattes negative.

Poster forresten som anonym fordi jeg bare låner en bruker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva slags folk du omgir deg med. Blant de lavere samfunnslag, så ja.

Jeg er egentlig ganske saklig av meg, men sånt piss provoserer veldig.

Syns du Victoria og David Beckham er blant de lavere samfunnslag? Eller hva med tidligere Konge av Danmark, Frederik IX? Han hadde rikelig med tatoveringer.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Beckhams er jo ikke akkurat overklasse, da. For meg framstår de litt som "lottomillionærer".

• Liker 10
Skrevet

Ja, for all del. Bare tatover ivei, men du kan likevel ikke påvirke hva andre skal mene om din kroppskunst.

men se på det aktuelle innlegget da, TS er redd for at tatovering vil ødelegge karrieren... Er det da smart å tatovere seg likevel og håpe på det beste? Man lever et fullverdig liv uten en Hamsa-tattoo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke forbudt med tatoveringer i f.eks politiet, men politiet skal framstå som trygge og tillitvekkende. En tatovering som kan støte eller skremme noen bør unngås. Var jeg deg, ville jeg valgt å tatovere en del av kroppen som alltid er dekket av uniform, også på sommeren når man går med kortermet skjorte. Jeg ville dessuten ikke valgt en tatovering som kan forbindes med en bestemt religion/livssyn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har i mange år tenkt på å ta tatovering på underarmen, men er redd det skal ødelegge for fremtidige yrkesvalg. Jeg vil aller mest sannsynlig søke jobb innenfor stat/forsvar/politi, men leser at terskelen for piercing og tatovering er lav ifølge media. Jeg kjenner et par stykker som jobber innenfor militæret og de har religiøse/kulturelle tatovering i hals og nakke som er synlig med uniform og som derimot sier at dette ikke har vært noe problem.

Tatoveringen er en hamsa (en nordafrikansk/islamsk-jødisk lykkesymbol) og blir stort sett tolket positivt av folk flest, men dette kan kanskje bli en hindring for oss som kommer til å jobbe innenfor fagfelt om Midtøsten?

Hva slags negative/positive erfaringer har dere med tatovering når dere skal søke jobb eller intervjue kandidater med tatovering?

Tatovering er en motesak,så tenk frem i tid. Mange plasser det ikke er bra med dette. Enn hva med når du er 40...? ja årene flyr fort. I helsevesenet tar det seg ikke ut,ikke politi heller.

Butikkpersonale er også en gruppe. Du ville ikke fått jobb hos meg med taoveringer.

Så en artist på tv i helgen. Flott jente,pen er hun og,men intrykket drar sånn ned med alle tatoveringen hun har på den ene armen. Armen er full, jeg satt og tenkte...hva med henne da hun er 40? Hun opptrådte i ermeløs kjole,så det var stygt. Hva med å sitte med dette på u.skolen i samtale med lærer til sine unger? Hva med den dagen skinnet henger?

En tenker ikke over dette når man er 20,mange angrer seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du absolutt ha den på underarmen? Er det ikke mye enklere for fremtidig yrkeskarriere å ha den et mer skjult sted?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det fungerer her i Norge, men jeg vet at i Sverige så bryr dem ikke om tattoveringene når de ansetter folk.

Eneste gangene er vel når det er f.eks tattovering av hakekors og lignende, men da tror jeg også det er mange andre ting som vil være bekymringsfult.

Om sommeren er det iallefall vanlig å se politifolk i kortermet og tattoveringer på armene.

Gjest Badabing
Skrevet

Det er greit å tatovere seg på kroppen, men det bør kanskje tilstrebes at de ikke er synlige i t-skjorte. Samboeren min har et yrke der det er viktig at han oppleves som trygg og tillitsvekkende, og han kommer kanskje til å jobbe i utlandet etter hvert, i land der tatoveringer er mest vanlig hos kriminelle, lave samfunnsklasser osv. Han har derfor valgt å tatovere seg slik at det ikke synes når han går med kortermet skjorte. Han har f.eks tatoveringer på beina, ryggen og sånn kort sleeve som skjules av t-skjorte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig ganske saklig av meg, men sånt piss provoserer veldig.

Syns du Victoria og David Beckham er blant de lavere samfunnslag? Eller hva med tidligere Konge av Danmark, Frederik IX? Han hadde rikelig med tatoveringer.

Ja, de er trailertrash med alt for mye penger.

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil si meg uenig. Ifølge loven har ikke arbeidsgivere lov til å ikke ansette en søker på grunn av tatoveringer. Dette kommer under samme reglement som det å ikke ansette grunnet religion/livssyn, legning eller etnisk bakgrunn. Tatoveringer skal ikke ha noe å si, så lenge de ikke kan anses som støtende for resten av befolkningen. Unntaket er selvfølgelig ting som hakekors o.l. eller sitater som kan oppfattes negative.

Poster forresten som anonym fordi jeg bare låner en bruker.

Men mange unngår å ansette folk pga tatoveringer, men sier at noe annet er grunnen. Jeg jobber på kjøkken og ansvarlig for ansettelsesprosessen der. Jeg har aldri unngått å ansette folk pga tatoveringer, men nå er jeg veldig fan av tatoveringer da, og har flere selv. :fnise:

Gjest Anuket
Skrevet

Ja, de er trailertrash med alt for mye penger.

herregud for en argumentasjons metode..

Det er nok sant at tatoveringer fremdeles til en viss grad er forbundet med "de lavere samfunnslag", men samtidig er det blitt nokså vanlig blant alle. Inkludert dem du kanskje regner som "høyere oppe i samfunnet". Så en slik dømmende argumentasjon blir bare for dum i mine øyne.

TS, jeg synes du skal tenke på hva som er viktigst. Hvis du virkelig vil ha den, og fremdeles vil ha en karriere innenfor det feltet så må du inngå et kompromiss med deg selv, rett og slett å tatovere den et annet sted på kroppen.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at ingen dømmer osv. men du kan kombinere det, velg et sted hvor du selv kan velge når den skal vises frem. Det er en enkel løsning. Hvis du ikke vil ha den annet sted, så må du tenke på hva som er viktigst, tatoveringen eller et fremtidig yrke. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatoveringer på begge underarmene, og jeg er klar over konsekvensene dette kan ha for meg i fremtiden. Likevel har jeg valgt å gjøre det, og jeg håper og tror at det skal gå bra å bruke langermedede skjorter i de yrkene jeg har interesse for. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tatovering er en motesak,så tenk frem i tid. Mange plasser det ikke er bra med dette. Enn hva med når du er 40...? ja årene flyr fort. I helsevesenet tar det seg ikke ut,ikke politi heller.

Butikkpersonale er også en gruppe. Du ville ikke fått jobb hos meg med taoveringer.

Så en artist på tv i helgen. Flott jente,pen er hun og,men intrykket drar sånn ned med alle tatoveringen hun har på den ene armen. Armen er full, jeg satt og tenkte...hva med henne da hun er 40? Hun opptrådte i ermeløs kjole,så det var stygt. Hva med å sitte med dette på u.skolen i samtale med lærer til sine unger? Hva med den dagen skinnet henger?

En tenker ikke over dette når man er 20,mange angrer seg.

Vel, når denne artisten er i 40 årene, så har de jevnaldrene like mange tatoveringer og det vil ikke bli 'sett ned på'. Det tror i hvert fall jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg er lege og har tattovert "DOC" på underarmen. Fått mange komplementer for denne av pasienter. Virker ikke som om noen finner det støtende på noen måte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...