Gjest Abelone Skrevet 29. januar 2004 #1 Del Skrevet 29. januar 2004 I går var min datter på besøk hos ei venninne, og da jeg ringte dem på kvelden kom spørsmålet: Overnatting, please!! Hun er 6 år, og har bare sovet over hos bestemor og bestefar alene... Og hun kan være litt engstelig for ting som andre barn ikke synes er noe å være redd for. Jeg ble skeptisk til om hun skulle klare det, og satt parat ved telefonene hele kvelden for å være klar til å hente henne..... men den telefonen kom aldri...! Jeg er litt overrasket, og nesten litt trist... Tenk at hun er blitt så stor! Jeg fikk masse hjemlengsel på min første overnatting.. Jeg tror jeg var 7, for jeg mistet min første fortann på den overnattinga... Og jeg savnet mamma og pappa aldeles for mye (jeg stod i vinduet og så hjem på huset vårt om natta..) Jeg skal selvsagt ikke overføre mine egne følelser og reaksjoner på henne, men jeg synes vi er like på mange andre måter, så jeg ble overrasket. Jeg må få henne til å fortelle litt i dag når hun kommer fra skolen om hvordan det var.. Jeg var bare ikke helt forberedt på at det skulle komme så snart, sånn venninneovernatting... Det var så tomt i huset i natt... Når startet deres barn med sånne overnattinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #2 Del Skrevet 29. januar 2004 Datteren min er 5 1/2 år og hun begynte når hun var 4 år hos nabo venninnen, men har også sovet over hos en annen venn hun har kjent siden hun var baby. Har aldri fått en tlf eller at hun har villet hjem. Hun storkoser seg og gleder seg masse på forhånd :D . Hver glad for at hun ikke er redd, tenk deg så mye moro hun får vært med på siden hun er nervøs. Det gjør jeg når hun er borte og gleder meg på hennes vegne :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 29. januar 2004 #3 Del Skrevet 29. januar 2004 Lillegutt, også 6 år, var 5 første gang, det var hos kusina si. Da satt jeg med samme tanker som deg, "var min lille gutt blitt SÅ stor...?!" 8) Enda synes jeg det er litt rart når han bare er ute hos noen kompiser på hverdagene og skal være hjemme kl.19.00!! :o Er vant til at han sitter på fanget mitt og at vi leser og koser oss... :D Vel, verre blir det nå etterhvert... Vi får bruke tiden godt framover... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru.com Skrevet 29. januar 2004 #4 Del Skrevet 29. januar 2004 Vår datter og venninnen begynte å overnatte hos hverandre da de var nesten 4 år gamle. Nå har vi overnattingsgjester her minst to ganger i mnd. Datteren vår ligger borte minst to ganger i mnd. Hun elsker sleepover party med popkorn, god mat, lek og spill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 30. januar 2004 #5 Del Skrevet 30. januar 2004 Seks år og aldri sovet borte?? Med fare for å starte en (ny) krig, hva i all verden er det dere gjør med barna deres?? Det er ikke noe rart at barn blir engstelige når foreldre har en slik holdnig. Barn bør få sove borte fra de er bitte små, hør med venninder som har barn som er like gamle, naboer, barnas bestekompiser.... Jeg har barn selv, og de har aldri vært redde for å sove noe som helst sted. De har sovet hos kamerater, tanter, naboer fra de var bittesmå, og de er vant til å ha overnattingsbesøk selv. Barn tåler faktisk å være borte fra foreldrene, men når foreldrene nærmest får hjertestans når seksåringer skal sove borte for første gang, da begynner jeg å lure. Jeg syns du gjør ungen en bjørnetjeneste. De aller fleste barnehager har fex enten en overnatting i barnehagen eler drar på overnattingstur. Hva når skoleklassen skal på tur? Flere skoler praktiserer overnattingsturer hvert eneste år fra første klasse, da er det kjipt å ikke være vant til å sove andre steder enn i armen på mamma..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 30. januar 2004 #6 Del Skrevet 30. januar 2004 Enig med Tex her jeg... Gutten min storkoser seg med å være på overnatting og ha overnattingsgjester. Han begyndte med å være på overnatting allerede da han var 2,5 år. Dette var hos en venninne av meg da jeg jobbet hver 3.helg. Guttene hennes (som da var 2,5 og 4 år) overnattet hos oss også. Da kunne hun og mannen gå ut på kino etc... Gutten min har ikke tatt skade av det iallefall. Så godt forskjell på barna da de skulle på overnatting med de eldste i barnehagen: Noen var sutrete fordi dette var noe nytt for dem (ikke skjørtekanten til mamma å holde seg i...) - men andre synes dette var toppen av lykke... Klart at barn er forskjellige - men å slippe dem er noe en må lære seg. På den måten får en selvstendige barn som tilpasser seg forholdene de er i... Jeg tror det er verre for mor enn for barnet... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru.com Skrevet 30. januar 2004 #7 Del Skrevet 30. januar 2004 Ok tror kanskje jeg forklarte meg litt dårlig. Jeg snakket nemlig om venninne overnatting som hun har spurt om å få gjøre. Hun har sovet borte fra hun var 3 mnd, men da har det vært jeg som har bestemt at hun skal sove bort. Nå sover hun bort fordi hun vil, ikke fordi jeg trenger "barnevakt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 31. januar 2004 #8 Del Skrevet 31. januar 2004 Vel, du Tex, det mest sannsynlige er vel at vi er ulike som mødre, jeg og du, men jeg tror ikke jeg har gjort noe spesielt galt mot datteren min pga. at hun ikke har sovet over hos ei venninne før 6 år. Hun har sovet hos familie - besteforeldre, tanter osv. osv. - helt fra hun var bitteliten, og har aldri hatt problemer med det. Men venninne-overnatting fordi hun har lyst til det, er noe nytt. Og det vet jeg ikke er så utpreget for de andre i klassen heller, for det har vi foreldre snakket om. Jeg har heller ikke fått hysterisk anfall av denne overnattinga. Men det var en milepæl for meg å oppdage på denne måten at jeg har fått ei datter som er blitt stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 31. januar 2004 #9 Del Skrevet 31. januar 2004 Hun er 6 år' date=' og har bare sovet over hos bestemor og bestefar alene... Og hun kan være litt engstelig for ting som andre barn ikke synes er noe å være redd for. Jeg ble skeptisk til om hun skulle klare det, og satt parat ved telefonene hele kvelden for å være klar til å hente henne..... [/quote'] Veeeeel, da jeg leste dette var det ikke det inntrykket jeg fikk..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 31. januar 2004 #10 Del Skrevet 31. januar 2004 Må si meg enig med Tex, det virker som om du overbeskytter datteren din og gjør henne lite selvstendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 31. januar 2004 #11 Del Skrevet 31. januar 2004 Vel, det gjør jeg ikke. Men jeg kan se at dere kan få det inntrykket ved ei setning i innlegget mitt her på kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 1. februar 2004 #12 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvorfor er det så viktig at ungene skal ligge borte hos andre i hytt og pine da? Datteren min på 6 år har selvfølgelig sovet over hos besteforeldre, men hos venninnner? Nei. Synes det er unødvendig jeg. Ikke fordi jeg er engstelig for henne, for jeg vet at hun klarer seg. På overnattingsturen med barnehagen gikk alt veldig bra, og det har ikke noe med overbeskyttelse at jeg ikke lar henne overnatte hos venninner. Pyjamas party for 4 åringer? :-? Stakkars barn, de skal bli tenåringer før de feller melketennene!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 1. februar 2004 #13 Del Skrevet 1. februar 2004 Ikke viktig - men min gutt elsker å ha overnattingsgjester. Og han elsker å overnatte hos andre... Men enhver bestemmer jo over sitt barn. Ikke noe gale verken den ene eller andre veien vel? Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå