Gå til innhold

Usikker vedrørende bruk av bleier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en gutt på snart 25 som det siste halvannet året har slitt med at jeg i perioder mister kontroll over tarmfunksjonen på nattestid. Har vært hos utallige tester hos lege, men foreløpig blir det karakterisert som en form for irritabel tarm.

I begynnelsen fikk jeg helt hetta og holdt meg nærmest våken hver natt i de dårlige periodene. Dette var ikke noe blivende situasjon så etter mye overtalelse fra både kjæreste og lege så gikk jeg med på å bruke bleier i de dårlige periodene. Dette gjorde at jeg klarte å slappe av om natten, men førte jo da også til at jeg hadde uhell nesten hver natt i de dårlige periodene. Dette får meg til å lure litt på om det kanskje ikke er så lurt med bleier, hva hvis det får meg til å slappe av FOR mye? Merket også stor forskjell i forhold til mengde avføring som lekker de nettene jeg bruker bleie kontra de nettene jeg ligger og "holder meg" hele natten. Er det noen som har erfaring med liknende?

En annen ting er at jeg snart skal på sykehus og opereres, dog for noe urelatert til dette. Legen min nevnte da at det kan hende jeg blir spurt om jeg ikke vil bruke bleier da pga. Nevnte problemer. Eneste er at jeg synes det er utrolig flaut! Har så vidt vent meg til følelsen av å hå på bleie i samme seng som kjæresten min, så i forhold til fremmede ( og kanskje unge sykepleiere) får jeg litt hetta! Tenker også at det ikke er sikkert jeg klarer vask og sånt på egenhånd etter operasjonen, og tanken på å bli "skiftet på" virker veldig skremmende. Noen tips til hvordan jeg kan hanskes med dette? Kan man nekte å bruke bleie på sykehus selv om man blir bedt om å bruke det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda du kan nekte å bruke bleie på sykehuset, men er det ikke bedre om eventuell avføring kommer i bleia og ikke i senga? Helsepersonell er profesjonelle, de bryr seg ikke om du bruker bleie i det hele tatt.

Du kan neppe sove godt om natten hvis du ligger å tenker på å "knipe igjen", og dårlig søvn er ikke bra for helsa. Da er det bedre at det kommer mer avføring i bleia.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Joda jeg ser poenget, men er liksom noe som stritter i mot i forhold til å bruke bleie når jeg "kan" la vær. Selv om det går utover nattesøvnen..

Skrevet

Innlegget over var fra meg, glemte bare å logge inn..

AnonymBruker
Skrevet

Hei:-)

sykepleiere og hjelpepleiere ovs....

dem er profosjonelle!- og veldig flinke....! så du skal ikke være flau over det med bleie.

og du kan fortelle dem, at du synes det er litt sårbart for deg. for dem tenker nok ikke over det sånn som du gjør..

AnonymBruker
Skrevet

Joda jeg ser poenget, men er liksom noe som stritter i mot i forhold til å bruke bleie når jeg "kan" la vær. Selv om det går utover nattesøvnen..

Men hvis du lar være får du ikke en god natts søvn. Og det er veldig vesentlig for at du skal fungere i hverdagen.

Skrevet

Hei:-)

sykepleiere og hjelpepleiere ovs....

dem er profosjonelle!- og veldig flinke....! så du skal ikke være flau over det med bleie.

og du kan fortelle dem, at du synes det er litt sårbart for deg. for dem tenker nok ikke over det sånn som du gjør..

Tviler ikke på at det er flinke folk der. Men var en stor barriere for meg å ta i bruk bleier i de periodene jeg trengte det, og er fortsatt ikke helt komfortabel med det. Vet at det er noen sykepleiere der jeg kjenner litt også, da vi gikk på videregående sammen. Så hadde vært sykt flaut hvis en av de skulle ta seg av "problemet"

Gjest gjest
Skrevet

Tviler ikke på at det er flinke folk der. Men var en stor barriere for meg å ta i bruk bleier i de periodene jeg trengte det, og er fortsatt ikke helt komfortabel med det. Vet at det er noen sykepleiere der jeg kjenner litt også, da vi gikk på videregående sammen. Så hadde vært sykt flaut hvis en av de skulle ta seg av "problemet"

Jeg snakker av erfaring fra både sykehus og sykehjem. Dette er ikke noe du skal bekymre deg deg for. Sykepleiere er godt vant med pasienter med den slags problematikk (i alle aldre). Dersom du ikke ønsker å bruke bleie under sykehusoppholdet er det selvfølgelig ingen som kan tvinge deg, men det kan nok hende de vil oppfordre deg til det, da dette egentlig er det beste for begge parter. Du slipper å ligge i skitten seng og sykepleierne slipper å bruke tid på å skifte på seng,etc. når de heller kunne hjulpet deg på med en ny bleie.

AnonymBruker
Skrevet

I og med at legen din nevnet irritabeltarm, har du prøvd å skrive en matdagbok? Skrive ned hva du spiser hver dag for så å se om det er noe spessielt du spiser eller drikker i dine dårlige perioder?

Legen min ville at jeg skulle gjøre det, nå hadde ikke jeg uhell i den forstand, men jeg slet med magesmerter så jeg trodde jeg skulle dø. Innimellom så hendte det at jeg ikke rakk doen på dagtid fordi jeg plutselig ble dårlig. Jeg begynte heller å kutte ut melk som jeg har vært litt følsom for tidligere og det hjalp heldigvis meg. Jeg har slitt litt med spisevegringer så jeg fikk helt angst når jeg måtte skrive ned alt jeg spiste. Fikk litt angst når jeg ikke kunne spise hva som helst heller, men det var lettere.

Ang at du er redd ovenfor sykehusoppholdet ditt, selvfølgelig føles dette pinlig og ubehagelig. Jeg er litt yngre enn deg og hadde ikke likt å måtte gjøre det personlig. Men samtidig har jeg hatt en drøm om å jobbe som sykepleier og jeg hadde kanskje hatt litt vondt av deg for at du må ha det ubehagelig inni deg på den måten, men jeg hadde behandlet deg helt normalt i forhold til dette.

Du kan jo be om at en mann skal hjelpe deg om det er mulig, hvis du føler det er bedre.

Det er sikkert ikke første gang de møter en på vår alder som bruker bleier tilfelle uhell, og de har lært om dette på skolen. Så tenk pytt, pytt! Du har en kjæreste som elsker deg så hva har det å si hva sykepleierene tenker? Ta litt lett på det og tenk at det er bedre enn å skitne til hele sengen!

Skrevet

I og med at legen din nevnet irritabeltarm, har du prøvd å skrive en matdagbok? Skrive ned hva du spiser hver dag for så å se om det er noe spessielt du spiser eller drikker i dine dårlige perioder?

Legen min ville at jeg skulle gjøre det, nå hadde ikke jeg uhell i den forstand, men jeg slet med magesmerter så jeg trodde jeg skulle dø. Innimellom så hendte det at jeg ikke rakk doen på dagtid fordi jeg plutselig ble dårlig. Jeg begynte heller å kutte ut melk som jeg har vært litt følsom for tidligere og det hjalp heldigvis meg. Jeg har slitt litt med spisevegringer så jeg fikk helt angst når jeg måtte skrive ned alt jeg spiste. Fikk litt angst når jeg ikke kunne spise hva som helst heller, men det var lettere.

Ang at du er redd ovenfor sykehusoppholdet ditt, selvfølgelig føles dette pinlig og ubehagelig. Jeg er litt yngre enn deg og hadde ikke likt å måtte gjøre det personlig. Men samtidig har jeg hatt en drøm om å jobbe som sykepleier og jeg hadde kanskje hatt litt vondt av deg for at du må ha det ubehagelig inni deg på den måten, men jeg hadde behandlet deg helt normalt i forhold til dette.

Du kan jo be om at en mann skal hjelpe deg om det er mulig, hvis du føler det er bedre.

Det er sikkert ikke første gang de møter en på vår alder som bruker bleier tilfelle uhell, og de har lært om dette på skolen. Så tenk pytt, pytt! Du har en kjæreste som elsker deg så hva har det å si hva sykepleierene tenker? Ta litt lett på det og tenk at det er bedre enn å skitne til hele sengen!

Nei har ikke prøvd å skrive matdagbok, men har registrert noe som virker jeg er mer følsom for enn andre ting, men samtidig kan dette variere. Men Øl, kaffe og sterk mat er det som ser ut til å ha størst negativ effekt. Kanskje det er noe å prøve. Hendte det ofte at du ikke rakk toalettet? For meg har ikke problemet vært på dagtid i det hele tatt nesten, men da desto verre på natten.

I forhold til dette sykehusoppholdet vet jeg at det nok er mest meg, men som sagt så er jeg ikke så veldig komfortabel med tanken å bli " skiftet" på. Men det er klart må man så må man... Vet ikke helt hvorfor men tror faktisk jeg hadde vært mest komfortabel med en kvinnelig sykepleier. Vet ikke hvorfor :P Men er sikkert som du sier den beste løsningen å ta i bruk bleier

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du nevner at det er et problem at det er folk du kjenner der, kan det å bytte sykehus være et alternativ?

AnonymBruker
Skrevet

I forkant av denne operasjonen, kan du kanskje bruke et klyster, eller få et tømmepreparat slik at tarmen er tilnærmet tom.

Det brukte jeg i forkant av en underlivsoperasjon, og da hadde jeg ikke avføring de neste to døgnene.

Skrevet

I forkant av denne operasjonen, kan du kanskje bruke et klyster, eller få et tømmepreparat slik at tarmen er tilnærmet tom.

Det brukte jeg i forkant av en underlivsoperasjon, og da hadde jeg ikke avføring de neste to døgnene.

Sikkert ikke dumt. Mulig jeg kan spørre om det er mulig.

Skrevet

Fikk bare lyst å ønske deg lykke til jeg.

Dette går sikkert veldig fint, bedre enn du tror :)

Skrevet

Takk skal du ha. Håper det:)

Gjest har vært der
Skrevet

Har selv vært i din situasjon. Jeg er litt eldre enn deg, men har vært innlagt på sykehus en periode og bruker også bleie av medisinske årsaker. Jeg gruet meg også veldig og tanken på å få hjelp til bleieskift osv. var ikke noe jeg likte. Men jeg kan fortelle deg at det gikk faktisk veldig bra. De ansatte var diskrete og profesjonelle og tok god vare på meg slik at jeg kunne bli bedre:)

Jeg ble bedre relativt fort slik at jeg kunne bruke slike tena pants, noe som gjorde at jeg raskt klarte den biten selv. Kanskje du kan spørre om du kan få bruke sånne pants du også?

Skrevet

Har selv vært i din situasjon. Jeg er litt eldre enn deg, men har vært innlagt på sykehus en periode og bruker også bleie av medisinske årsaker. Jeg gruet meg også veldig og tanken på å få hjelp til bleieskift osv. var ikke noe jeg likte. Men jeg kan fortelle deg at det gikk faktisk veldig bra. De ansatte var diskrete og profesjonelle og tok god vare på meg slik at jeg kunne bli bedre:)

Jeg ble bedre relativt fort slik at jeg kunne bruke slike tena pants, noe som gjorde at jeg raskt klarte den biten selv. Kanskje du kan spørre om du kan få bruke sånne pants du også?

nja, inngrepet er i begge knær og en skulder så det blir nok ikke aktuelt med pants. Er ikke spesielt glad i tena sine produkter heller. Pantsene holder ikke helt, og har prøvd slip versjonen, men de blir veldig klamme. Så foretrekker et annet merke. Vet ikke om de har det på sykehuset.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke får enkeltrom, noe du må regne med, så trekker man for gardinene som henger mellom sengene når man skal gjøre noe med pasienten. Om du ikke klarer å komme deg på badet selv, med hjelp av rullestol f.eks så skifter de på deg bak disse forhengene.

Pasienter man kjenner lar man andre sykepleiere/hjelpepleiere ta seg av, man skal ikke ha pasienter man kjenner så lenge ikke begge to er komfortable med det.

Nettingtruse med bleieinnlegg er det vanligste å bruke på sykehusene.

Skrevet

Om du ikke får enkeltrom, noe du må regne med, så trekker man for gardinene som henger mellom sengene når man skal gjøre noe med pasienten. Om du ikke klarer å komme deg på badet selv, med hjelp av rullestol f.eks så skifter de på deg bak disse forhengene.

Pasienter man kjenner lar man andre sykepleiere/hjelpepleiere ta seg av, man skal ikke ha pasienter man kjenner så lenge ikke begge to er komfortable med det.

Nettingtruse med bleieinnlegg er det vanligste å bruke på sykehusene.

Ok. Fant også ut at de jeg kjenner som jobber der ikke er på den avdelingen så regner ikke med det blir et problem. Har ikke vært borti disse typene nettingtruse med innlegg før. Bruker av samme type som tena slip, bare et annet merke - abri form heter de.

Skrevet

Men hvordan er det i forhold til dobesøk sånn ellers? Får man hjelp til å komme seg på toalettet selv om man har på bleier, eller må man kun forholde seg til den beskyttelsen bleiene gir?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...