Gå til innhold

Boligpriser


Personlig12

Anbefalte innlegg

Til dere som faktisk har litt peiling, hva vil skje med boligmarkedet fremover?

Vil det fortsette å stige? Stabiliserer det seg? Kommer det til å gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som vet det med sikkerhet har anledning til å tjene millioner av kroner.

Jeg tror boligprisene vil fortsette å stige med 7-8% årlig, i alle fall i og rundt de største byene. Det er det flere årsaker til at jeg tror, i vilkårlig rekkefølge:

- Renten er rekordlav, og den kan trolig ikke settes noe særlig opp på flere år.

- Etterspørselen er høyere enn tilbudet.

- Det bygges alt for få nye boliger. Rundt 1 /3 av det man burde for å holde tritt med befolkningsveksten.

- Befolkningsveksten, særlig i Oslo, er rekordstor. Prognoser tilsier at den vil fortsette i samme tempo i alle fall til 2030.

- Arbeidsledigheten er lav.

- Det norske folk er ikke spesielt bekymret for egen økonomi.

- Nye byggeforskrifter gjør nybygg dyre.

- Tomteprisene går opp, som reflekteres i byggekostnadene.

- Det er gunstig å eie bolig, med tanke på formue (ligningsverdi) og skattelette. I motsetning til å leie bolig.

- Boligprisene i Norge er ikke spesielt høye i forhold til inntektene.

- m.m.

Kort sagt, jeg tror ikke Norge har noen boligboble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til dere som faktisk har litt peiling, hva vil skje med boligmarkedet fremover?

Vil det fortsette å stige? Stabiliserer det seg? Kommer det til å gå ned?

Boligprisene kommer til å fortsette å stige grunnet innvandringen. Oslo vokser med 30 000 innbyggere i året, og kommer til å øke med 300 000 innbyggerer de neste 10 årene, og disse 300 000 må selvfølgelig ha et sted å bo. Økningen skyldes nesten utelukkende innvandring, og disse boligene blir sponset av staten, dvs. oljefondet. Så boligprisene kommer til å fortsette å stige så lenge som det er penger i oljefondet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier så lenge det er penger i oljefondet, i bunn og grunn er det ikke mer penger i oljefondet enn å drifte dette landet i mer en 3 år. Oljeproduksjonen går kraftig ned, så den kan vi ikke regne med så mye lengre i femtiden (se på et 5 - 10 års perspektiv)

Renten holdes stabil, men når den økes vil boligprisene gå ned. Og når oljen begynner å minkes er ikke utlandet så interessert i oss mer, så den norske valuta vil bli mindre lønnsom.

Jeg er veldig skeptisk, men sjønner få er med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den som vet det med sikkerhet har anledning til å tjene millioner av kroner.

Jeg tror boligprisene vil fortsette å stige med 7-8% årlig, i alle fall i og rundt de største byene. Det er det flere årsaker til at jeg tror, i vilkårlig rekkefølge:

- Renten er rekordlav, og den kan trolig ikke settes noe særlig opp på flere år.

- Etterspørselen er høyere enn tilbudet.

- Det bygges alt for få nye boliger. Rundt 1 /3 av det man burde for å holde tritt med befolkningsveksten.

- Befolkningsveksten, særlig i Oslo, er rekordstor. Prognoser tilsier at den vil fortsette i samme tempo i alle fall til 2030.

- Arbeidsledigheten er lav.

- Det norske folk er ikke spesielt bekymret for egen økonomi.

- Nye byggeforskrifter gjør nybygg dyre.

- Tomteprisene går opp, som reflekteres i byggekostnadene.

- Det er gunstig å eie bolig, med tanke på formue (ligningsverdi) og skattelette. I motsetning til å leie bolig.

- Boligprisene i Norge er ikke spesielt høye i forhold til inntektene.

- m.m.

Kort sagt, jeg tror ikke Norge har noen boligboble.

Kort sagt er du og dine meningsfeller grunnen til den rådende galskapen, mener du vel?

Med 7% boligprisvekst tar det ett tiår før prisen er fordoblet. Ettersom ingenting på planeten er ubegrenset (olje, gass, kull, diamant, gull, økonomers dårskap) når man til slutt et tak/en topp/platå, hvorpå man får negativ vekst. Å tro noe annet er sinnssvakt, men dessverre den rådende ideologien i paradigmet vi befinner oss i.

All den tid vi befinner oss en global økonomi, kan begivenheter utenfor landegrensene fort påvirke Norge også. Jeg ser for meg bensinpriser i området 20kr om et par år og kraftige boligprisfall innen 2020. KANSKJE folk tar til fornuften, for man må jo bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du sier så lenge det er penger i oljefondet, i bunn og grunn er det ikke mer penger i oljefondet enn å drifte dette landet i mer en 3 år. Oljeproduksjonen går kraftig ned, så den kan vi ikke regne med så mye lengre i femtiden (se på et 5 - 10 års perspektiv)

Renten holdes stabil, men når den økes vil boligprisene gå ned. Og når oljen begynner å minkes er ikke utlandet så interessert i oss mer, så den norske valuta vil bli mindre lønnsom.

Jeg er veldig skeptisk, men sjønner få er med meg...

Jeg er med, kompis. Dessverre én av få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refererer til Oslo vokser raskest i Europa-tråden. Nå er vi ca 30% innvandring og det vil fortsette å øke. Raskt. Med den takten, og problemene en så raskt voksende by medfører, er det et spørsmål om hvor lenge det vil være attraktivt å bo i Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jess, angrer litt på at jeg selv skal bo et par år i Oslo. Bjølsen er muligens et bra sted.

Et land på bare 5 millioner som bare er 40% selvforsynt med mat (korn, potet) og totalt prisgitt av en ufornybar ressurs (olje) for å betale for alle økonomiske forpliktelser (trygdeytelser, pensjoner, nettotap som asylsøkere) har egentlig ikke livets rett, og det får konsekvenser tidsnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt er du og dine meningsfeller grunnen til den rådende galskapen, mener du vel?

Vi er ikke noe mer grunnen til galskapen du kaller det enn noen annen norsk borger. Ale norske borgere over 18 år har stemmerett og således med på å avgjøre hvem som styrer landet. De som styrer landet er igjen kraftig med på å bestemme premissene for utrolig mange av punktene jeg listet opp ovenfor.

De kan styre:

- renten

- byggeforskriftene

- tomteprisene

- Befolkningsveksten. Spesiell innvandringen

- skatteffordelene

- ligningsverdien og fribeløp for formueskatt

Jeg sier ikke at det er ønskelig at prisene nødvendigvis skal fortsette å stige, bare påpeker grunnen til at jeg tror de vil gjøre så. Så er selvsagt du fri til å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, angrer litt på at jeg selv skal bo et par år i Oslo. Bjølsen er muligens et bra sted.

Et land på bare 5 millioner som bare er 40% selvforsynt med mat (korn, potet) og totalt prisgitt av en ufornybar ressurs (olje) for å betale for alle økonomiske forpliktelser (trygdeytelser, pensjoner, nettotap som asylsøkere) har egentlig ikke livets rett, og det får konsekvenser tidsnok.

Jeg ble sjokkert dengang jeg leste at vi faktisk er under 40% selvforsynte med mat. 37% om jeg ikke husker feil. Ikke at jeg trudde vi var selvforsynte, men vi mangler fullstendig et fundament! Og vi fortsetter å bygge ned dyrka mark og beitbar utmark. Blir ikke mer mat av dét :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...