Gå til innhold

Sliten hele tida

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg er alltid sliten, føler meg alltid litt utmatta. Gjør alt jeg skal som å gå på jobb, trene, være med venner, kjæreste osv. Men alt er et ork.

Har en lang historie med alvorlige spiseforstyrrelser som jeg ble kvitt av egen vilje for 4 år siden. Etter jeg forandret min livsttil, slutta å kaste opp timesvis hver dag, fikk jeg en total utmattelse og var sengeliggende i flere mnd. Klarte ikke gå å hente posten en gang, for jeg var helt tappa.

Dette kom seg og ble gradvis bedre..jeg begynte å få livet mitt tilbake, leve normalt, være sosial igjen og forsiktig trening.

Men det jeg sliter med er jo at jeg alltid er sliten. Er i perioder deprimert, men selv i de periodene jeg ikke er det, må jeg presse meg til alt. Virker litt håpløst. Har liksom lyst til å få belønningen for alt jeg har klart å kommme meg ut av, få energi. Savner så å ha energi.

Er det noen som kjenner seg igjen? Har jeg en utmattelse? Blodprøver og alt er sjekket, jeg er nøye på sånn. Spiser riktig og nok mat. Har gode folk rundt meg og bra jobb.

Prøver å innfinne meg med at det bare er sånn...men noen ganger blir det for mye. Når hver dag er en kamp selv om jeg er frisk.

Tar gjerne i mot erfaringer, tips kanskje :)

Er 30 år :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Quake
Skrevet

Kjenner til en som slet med at han alltid var utslitt. Han var på vei til å bytte jobb fordi han mistenkte han var utbrent, men så fant de ut at han retten og sletten ikke tok opp nok oksygen i lungene. Noen piller senere og han er i toppform.

Det er ikke noe leger pleier å se etter for å si det slik, men kan være verdt å sjekke?

Gjest Applecore
Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke så uvanlig med utmattelsessyndrom i etterkant av alvorlige spiseforstyrrelser.

Jeg synes du skal være forsiktig og ikke presse deg så hardt.

Det kan lønne seg å planlegge dagene sånn at du ikke bruker for mye energi på unødvendige ting, og at du prioriterer det som er viktigst for deg.

Hilsen en som er utmattet :hug:

Endret av Applecore
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har ME? Har du snakket med legen din om å bli utredet for det?

Jeg er også kronisk utslitt. Våkner om morgenen og føler meg kjempe sliten. Tror jeg har fibromyalgi, jeg sliter med leddsmerter og.

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme! Det meste er et ork! Man føler seg råtten i kroppen. For min del vil jeg skylde på dårlig diett og lite trening + en dose allergi. Men vet ingenting sikkert.

Idag sov jeg 3 kvarter på sofaen etter å ha vært i butikken i et par timer. Jeg var SÅ SLITEN! Jeg kan sovne overalt bare jeg lukker øynene litt.

Du burde kanskje bli utredet for utmattelsessyndrom.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til en som slet med at han alltid var utslitt. Han var på vei til å bytte jobb fordi han mistenkte han var utbrent, men så fant de ut at han retten og sletten ikke tok opp nok oksygen i lungene. Noen piller senere og han er i toppform.

Det er ikke noe leger pleier å se etter for å si det slik, men kan være verdt å sjekke?

Interessant.

Hva slags piller var dette og hva var tilstanden han led av?

Dette kan være vanskelig å finne på blodprøver, fordi 'normalen' er så bred.

Hvorfor vet jeg og du dette, mens fastleger flest ser ut til å ikke være klar over det?

Man kan fortsatt være syk selv om prøvene er innenfor referanseområdet, så en smart lege evner å bruke skjønn når han tolker prøvene.

For eksempel så vil en ung mann kunne måle bunnivå av testosteron, men bli friskmeldt av de fleste leger. En mer opplyst lege vil ta med alder i betraktningen og se at den unge mannen har nivå på linje med en 90-år gammel mann og derfor er langt fra frisk. Stoffskifteproblemer er også noe som ofte passer udiagnostisert ettersom man kan ha det og fortsatt være "normal".

Den ubehagelige sannheten er at mange fastleger har liten kompetanse når det gjelder ubalanser i hormonsystemet, så det er viktig å være litt pro-aktiv selv. Aller helst komme seg til en spesialist på området, noe som igjen ikke heller alltid er like enkelt å finne.

Det er også viktig å være sikker på at ALT av blodprøver er tatt, slik at en får et komplett bilde av hormonsystemet. Vitaminmangel må også utredes for.

Det kan være så enkelt som lave jernnivå (typisk hos kvinner), men det kan også være forhøyede jernnivå. Det kan være stoffskiftet, lave kortisolnivå, utmattelsessyndrom, binyreutmattelse, depresjon, etc.

Jeg har ikke selv noen kjennskap til spiseforstyrrelser, men om du har en lang historie med det, så er det vel ikke usannsynlig at det kan ha forårsaket en eller annen form for ubalanse i kroppen som fortsatt ikke er helbredet.

Det høres ut som om du har en bra livsstil og det er ofte det første man bør få på plass. Spiser du sunt? Spiser du nok? Vitaminer? Får du nok sol? Nok søvn? Trener du for hardt? Passer du på å ha rolige uker med trening også? Gir du deg selv mulighet til å slappe av og ha det morsomt i det daglige uten press og forventninger?

Om jeg var deg, så ville jeg bedt fastlegen min om en ny runde med blodprøver og få testet for alt. Fortell at du ikke føler deg frisk og hvordan du har det. Om han ikke finner noe eller tar deg på alvor, så kan du be om å bli henvist til en spesialist eller eventuelt finne en selv i privat sektor.

Håper det ordner seg for deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...