Gå til innhold

Stoltenbergs "Det er typisk norsk å være god"


Hm..

Anbefalte innlegg

Har Stoltenberg nettopp gjentatt en variant av Gros famøse "Det er typisk norsk å være god"?

I forbindelse med Røde Kors utdeling av ærespris til de frivillige hjelperne ved Utøya, presterte han å si i NRKs "Her og nå": Det berører meg veldig fordi det er et uttrykk for noe av det aller fineste som vi ser i mennesker, det er at de helt spontant, handler og hjelper, og med fare for sitt eget liv, redder andres liv. Og i Norge så tror jeg at vi opplever at det er dét mennesker gjør. Det er ikke like åpenbart i alle andre land, derfor skal vi vite å verdsette, å anerkjenne, og takke når vi ser at det skjer i landet vårt.

"Her og nå" fra i dag 9. mai, kan lastes ned som podcast fra NRK, og dette er ca. 8 min. inn i podcasten.

Nordmenn er best, m.a.o! Nasjonalismen lenge leve!

Så lenge det kommer ut av vår Store Statsministers munn, er det vel bare "Statsmannskunst" på sitt beste!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tiger

Stoltenberg har jo veldig rett i at vi har mye å være takknemllige for.

Det som provoserer er at han og hans undersåtter mener det er Arbeiderpartiets fulle og hele fortjeneste at vi i dag lever i et så godt velstandssamfunn.

Jeg aksepterer rett og slett ikke slike holdninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må presisere mitt startinnlegg:

Det er vanskelig å tolke Stoltenberg på en annen måte enn at han mener nordmenn hjelper andre mennesker i nød, og at det gjør ikke nødvendigvis i andre land !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Prøv igjen når Norge ikke har like høy GDP/capita :)

Da er det ikke så lett å være god, lenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Stoltenberg har jo veldig rett i at vi har mye å være takknemllige for.

Det som provoserer er at han og hans undersåtter mener det er Arbeiderpartiets fulle og hele fortjeneste at vi i dag lever i et så godt velstandssamfunn.

Jeg aksepterer rett og slett ikke slike holdninger.

Kilde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Quake

Nåja, vet nå ikke helt, bare her på KG er det mange som har opplevd å nesten bare bli tråkket over når man har falt om, besvimt, hjerteinfarkt, overdose, påkjørt... folk driter i det. Så vil ikke si meg helt enig i Stoltenbergs uttalelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg prøver nok en gang:

Reagerer ingen på at Stoltenberg sier at det er naturlig for oss nordmenn å risikere eget liv for å hjelpe andre i livsfare, og at dette ikke er vanlig i andre land?

For det er faktisk det han sa!

Det er m.a.o. i f.l.g. Stolteberg typisk for oss nordmenn å utvise heltemot, og det er ikke typisk for andre nasjonaliteter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger

Kilde? :)

Dem finnes det mange av, bare å google litt.

Et par eksempler på at noen tar til motmæle mot dette:

Link

Link

Kan også ta med en link som er aldri så festlig. Den hvor APs Raymond Johansen mener det er AP som har æren for at Terese Johaug tok VM-gull i Kollen :skratte: :skratte:

Gir AP æren for Johaugs gull

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, big deal tenker jeg.. Det er vel ganske vanlig at politikere sier sånt om befolkningen spesielt etter en slik hendelse. Bare se på taler fra politikere etter 11. september i USA for eksempel.

Janteloven står så sterkt i Norge, og da er det ikke lov å si at vi er gode til noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltenberg har jo veldig rett i at vi har mye å være takknemllige for.

Det som provoserer er at han og hans undersåtter mener det er Arbeiderpartiets fulle og hele fortjeneste at vi i dag lever i et så godt velstandssamfunn.

Jeg aksepterer rett og slett ikke slike holdninger.

Og hvem mener du burde ta æren for dette?

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier han ikke at det ikke er sånn i andre land, han sier at det ikkealltid er sånn i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem finnes det mange av, bare å google litt.

Et par eksempler på at noen tar til motmæle mot dette:

Link

Link

Kan også ta med en link som er aldri så festlig. Den hvor APs Raymond Johansen mener det er AP som har æren for at Terese Johaug tok VM-gull i Kollen :skratte: :skratte:

Gir AP æren for Johaugs gull

Han er ikke sann!! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...