Gjest Søgni Skrevet 11. mai 2012 #41 Skrevet 11. mai 2012 Jeg forstår tankegangen bak de som ikke vil forsvare det, og som mener at man aldri skal ty til vold. Samtidig virker det for meg som en virkelighetsfjern og idealistisk tankegang som ikke alltid samsvarer med virkeligheten. Jeg ble mobbet jevnlig gjennom både barneskole og ungdomsskole. Det var møter med lærere, møter med mine foreldre og mobberens foreldre, samlinger med oss jenter for at vi skulle bli tøffere, samtaler i klasserommet om mobbing, antimobbeprosjekt, "teambuilding"-aktiviteter... ingenting hjalp! Hvor mange år skal man måtte bli mobbet fordi foreldrene har et romantisk bilde om at man ikke skal ta igjen? Jeg synes det er like ille om barna må lide under foreldres forestilling om en lykkelig verden hvor forståelse, smil og kommunikasjon løser alle problemer. Hvis det å klippe av en hestehale gjør at jenta får fred, er ikke det bedre enn år etter år med samtaler og kommunikasjon som ikke fører noe sted? All respekt for din erfaring, og opplevelse. Den er nok dessverre ikke enestående heller, det er mildt sagt blandede erfaringer med ulike anti-mobbekampanjer og tiltak. Men jeg har sett andre scenarioer utspille seg, der det ikke gikk slik, og der det ble bedre, så helt virkelighetsfjern og romantisk er jeg ikke. Dessuten henger mobbing i svært mange tilfeller sammen med miljø, så selv om ikke et tiltak fungerer så er det ikke gitt at det fungerer med en slik løsning som å ty til vold heller. Det er ikke meningen å være idealistisk, men mobbing kan fortone seg på mange ulike måter, og det finnes andre måter å løse situasjonen på. At skolen ikke har gjort noe, gir iallefall meg et hint om at ikke alt er utprøvd. Poenget er ikke at man vil at barnet skal lide under mobbing, poenget mitt er iallefall at jeg ikke tror det trenger å løse situasjonen. Og da trenger ikke jenta å få fred heller, slik som mange virker å tro at automatisk vil skje ved å hevne seg. 1
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2012 #42 Skrevet 11. mai 2012 Tror du har misforstått nødverge. Hadde hun måttet slå for å komme seg løs, hadde det vært nødverge, men jeg kan ikke se hvordan hun skal ha klart å klippe av hestehalen i en slik situasjon. Hevn kalles det. Og man kan ikke flytte alle påståtte mobbere for et mobbeoffers skyld. Min sønn ble tvangsflyttet til en annen klasse, som han nesten ikke kjente noen i, fordi en jente i klassen påstod at han mobbet henne. Det har han aldri gjort, men de kranglet en del av ulike årsaker. Men det nyttet ikke hva noen sa, selv om de aldri hadde observert at han hadde mobbet henne på skolen, trodde de på henne da hun fortalte om hvordan han plaget henne på skoleveien og ellers på fritiden. Hun ble mobbet av andre, men det skjer på skolen. Alle "mobberne" ble tvangsflyttet til andre klasser, min uskyldige sønn innberegnet. DET kaller jeg mobbing. Hvordan VET du at han ikke har mobbet henne? Hun ble mobbet av andre, men det at din sønn "kranglet" med henne er ikke mobbing fordi hun tok igjen? Kjempebra at hun tok igjen med din sønn! 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #43 Skrevet 11. mai 2012 Hvordan VET du at han ikke har mobbet henne? Hun ble mobbet av andre, men det at din sønn "kranglet" med henne er ikke mobbing fordi hun tok igjen? Kjempebra at hun tok igjen med din sønn! Det må være mulig å krangle med folk uten at man skriker opp om at det er mobbing. Jeg kjenner til historien, du gjør ikke det. Han mobbet henne ikke. I så fall, hvis det de holdt på med var mobbing, var det hun som startet og han som forsvarte seg på samme måte. Og det er jo lov i følge denne tråden, så da var det i hvert fall et overgrep å flytte ham.
Gjest snoopy_93 Skrevet 11. mai 2012 #44 Skrevet 11. mai 2012 Hadde jeg hatt barn og min datter hadde klipt av hestehalen til bitchen som mobbet hadde jeg svart "karma biter, you go girl!" Selvfølgelig er det ikke helt greit, men jeg ser ikke på det som mobbing ved mindre det skjer i tide og utide. Når mobberen ikke er villig til å slutte etter at vedkommende har blitt snakket til synes jeg det er på sin plass at vedkommende får igjen. Om det så er et blått øye eller om det er håret som blir klippet av.
Tullepia Skrevet 11. mai 2012 #45 Skrevet 11. mai 2012 Hvis din datter hadde blitt veldig mobbet, både fysisk og psykisk av noen der en jente er hovedmobberen. Hvordan ville du reagert om din datter hadde klipt av henne hestehalen etter at dere hadde tatt opp mobbingen uten at noe hadde blitt gjort? Jeg ville gjort det klart overfor min datter at det ikke var akseptabelt. Selv om mobberen ikke vet forskjell på rett og galt betyr ikke det at man som forelder skal tillate at ens egne barn går i samme grøft. Jeg ville forstått reaksjonen hennes og ikke gitt en streng straff, men snakket med henne om det på en måte der hun både ble møtt med empati og refleksjon over rett og galt. Tar man ikke tak i slike ting, kan man ende opp med at barnet blir en mobber selv når det blir større, for å kompensere for sin egen usikkerhet. 1
Tabris Skrevet 11. mai 2012 #46 Skrevet 11. mai 2012 All respekt for din erfaring, og opplevelse. Den er nok dessverre ikke enestående heller, det er mildt sagt blandede erfaringer med ulike anti-mobbekampanjer og tiltak. Men jeg har sett andre scenarioer utspille seg, der det ikke gikk slik, og der det ble bedre, så helt virkelighetsfjern og romantisk er jeg ikke. Dessuten henger mobbing i svært mange tilfeller sammen med miljø, så selv om ikke et tiltak fungerer så er det ikke gitt at det fungerer med en slik løsning som å ty til vold heller. Det er ikke meningen å være idealistisk, men mobbing kan fortone seg på mange ulike måter, og det finnes andre måter å løse situasjonen på. At skolen ikke har gjort noe, gir iallefall meg et hint om at ikke alt er utprøvd. Poenget er ikke at man vil at barnet skal lide under mobbing, poenget mitt er iallefall at jeg ikke tror det trenger å løse situasjonen. Og da trenger ikke jenta å få fred heller, slik som mange virker å tro at automatisk vil skje ved å hevne seg. For all del, man skal selvsagt prøve med slike virkemidler først. Og ingenting er vel bedre enn om det faktisk fungerer. Men når slikt er prøvd over flere år, og ingenting ser ut til å virke, da er jeg en av dem som reiser meg og klapper om mobbeofferet klarer å ta igjen. En avklippet hestehale er ingenting i forhold til årevis med mobbing, og det er enkelte barn/ungdommer hvor slike handlinger er det eneste som nytter.
Gjest Søgni Skrevet 11. mai 2012 #47 Skrevet 11. mai 2012 For all del, man skal selvsagt prøve med slike virkemidler først. Og ingenting er vel bedre enn om det faktisk fungerer. Men når slikt er prøvd over flere år, og ingenting ser ut til å virke, da er jeg en av dem som reiser meg og klapper om mobbeofferet klarer å ta igjen. En avklippet hestehale er ingenting i forhold til årevis med mobbing, og det er enkelte barn/ungdommer hvor slike handlinger er det eneste som nytter. Jeg vurderer heller ikke en avklippet hestehale til å kunne måle seg med årevis med mobbing, det er ikke poenget mitt. Du må gjerne applaudere det jenta gjorde, grunnen til at jeg ikke gjør det er at jeg bare synes hele saken er tragisk, og at jeg ser ikke hvordan det automatisk løser situasjonen eller er bra at barn og ungdom skal løse mobbing alene, og på denne måten. Og så får jeg vel bli litt idealistisk likevel, når jeg stiller meg tvilende til at slike handlinger er det eneste som nytter for å få slutt på enkeltes mobbing. Iallefall ikke i dette tilfellet, hvor mobbingen har blitt oversett og ikke tatt tak i. Den opplysningen synes jeg ikke er til å overse. 1
ini Skrevet 11. mai 2012 #48 Skrevet 11. mai 2012 Jeg ville vel kanskje forklart for datteren at akkurat DEN reaksjonen er straffbar, og at man rett og slett ikke kan gjøre det, men innerst inne hadde jeg nok vært mest stolt over å være mor til en jente som pokker ikke lar seg pille på nesen, og tør å ta igjen. På den annen side - det får kanskje skolen (hvor jeg antar at dette foregår) til å ta det på alvor. Det er jo et ganske klart og tydelig rop om hjelp. Skal også sies at å klippe av en hestehale er en "snill straff", kontra å la det gå enda lenger, og hun ender opp med å ta med seg våpen på skolen. Sannsynligheten for at det vil skje er jo liten, men jeg forstår frustrasjonen. Jeg var selv "usynlig" på ungdomsskolen. Den som ble mobbet, og alle så det, men det var ikke så farlig. Jeg var jo bare en ubetydelig jente, så hva galt kunne jeg gjøre? Jeg gjorde jo ikke noe stort nummer utav meg, så hvorfor skulle de bry seg om at jeg ble spyttet på, lugget, sparket, tatt kvælertak på, kloret, ledd av, ble kalt mindre hyggelige ting? Jeg var jo bare Ini, og derfor var jeg jo helt ubetydelig. TS: Jeg antar at du er forelder til denne jenta? Ikke finn deg i at skolen ikke bryr seg. Hun er datteren din, og betyr alt i verden for deg. Skolen må gjerne mene hva de vil, om at hun er en ubetydelig liten elev, men for guds skyld: KREV at skolen gjør noe. Krev et møte med familien, om ikke det hjelper så meld fra til barnevernet. Denne jenta som mobber har sannsynligvis problemer selv, og lar det gå utover din datter. Datteren din fortjener ikke å få ødelagt ungdomstiden sin, det er det ingen som gjør. Rett skal være rett, og det er skolens ansvar å sørge for at alle har det bra på skolen. Min mor visste om at jeg ble mobbet, og hun sa fra på skolen noen ganger, men det fikk egentlig aldri noen konsekvenser, og det beste som skjedde meg var å komme meg vekk derfra. Ikke tenk at "det går over", for det gjør det ikke. Mobbing er rett og slett ulovlig, og dette skal dere ikke finne dere i.
Mamma1 Skrevet 11. mai 2012 #49 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener alle skoler skal ha en mobbeplan. Du skal gå til rektor og kreve at det blir opprettet en mobbesak. Ellers truer du med å gå til fylkesmannen og evt media.
The Kitten Skrevet 11. mai 2012 #50 Skrevet 11. mai 2012 Så den som blir mobbet skal bli en mobber selv? Rimer ikke i mine ører. Det er ikke mobbing å ta igjen eller å forsvare seg. Det er mobbing når en person eller gruppe går etter en person som ikke kan forsvare seg.
Anciol Skrevet 11. mai 2012 #51 Skrevet 11. mai 2012 Hadde sagt "flink jente, det er bare å ta igjen"
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #52 Skrevet 11. mai 2012 Jo, tror det var "Jørgen+Anne= Sant" eller noe sånt. Der klipper Anne hestehalen av en jente hun ikke liker. Ahh, der jeg har det fra. Var ei utrivelig jente jeg engang gjerne skulle ha klipt av hestehalen på også, men det ble med tanken;P
sebastianen Skrevet 11. mai 2012 #53 Skrevet 11. mai 2012 Kjempebra ville jeg sagt, det er vanskelig å stå opp mot en mobb. Dersom alt annet er prøvd er angrep på hovedmobberen i andres åsyn gjerne effektivt. Man må vinne da, det fungerer jo ikke om man blir ferska og står der med saksa i hånda.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #54 Skrevet 12. mai 2012 Jeg ville vel kanskje forklart for datteren at akkurat DEN reaksjonen er straffbar, og at man rett og slett ikke kan gjøre det, men innerst inne hadde jeg nok vært mest stolt over å være mor til en jente som pokker ikke lar seg pille på nesen, og tør å ta igjen. På den annen side - det får kanskje skolen (hvor jeg antar at dette foregår) til å ta det på alvor. Det er jo et ganske klart og tydelig rop om hjelp. Dette er jo litt selvmotsigende. Er man typen som ikke lar seg pille på nesen, blir man sjeldent mobbet. Nettopp fordi man som regl tar igjen med en gang og ikke går rundt i årevis som hakkekylling. Ellers er jeg enig med den som sa at å snike seg innpå noen og klippe av håret er hevn og ikke selvforsvar. Jeg tror det er større sannsynlighet for at man da virkelig får mobberen på nakken enn at problemet bare forsvinner på magisk vis... 1
ini Skrevet 12. mai 2012 #55 Skrevet 12. mai 2012 Dette er jo litt selvmotsigende. Er man typen som ikke lar seg pille på nesen, blir man sjeldent mobbet. Nettopp fordi man som regl tar igjen med en gang og ikke går rundt i årevis som hakkekylling. Tror nok ikke dette stemmer helt - det gjorde i alle fall ikke det for min del. Jeg sa fra flere ganger om det, og stod opp for meg selv, men det er ikke alle som skjønner en verbal tilbakemelding. Noen ganger må man faktisk bruke hardt mot hardt, og være litt på offensiven.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå