Gå til innhold

Klippe av hestehalen på en mobber

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så den som blir mobbet skal bli en mobber selv? Rimer ikke i mine ører.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke godtatt. Ser folk har gjort verre ting her. dere burde skamme dere :overrasket:

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser ikke på det som en mobbing, når det er snakk om en engangsforeteelse. Jeg ser på det som en naturlig konsekvens av mobberens oppførsel.

• Liker 4
Gjest Søgni
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det, men hadde selvsagt forholdt meg til den helhetlige situasjonen. Dette viser jo bare at det gjøres et alt for dårlig arbeid i forbindelse med mobbing en del steder, og når det går så langt så er det ingenting å være spesielt glad for, mener jeg. Det jenta har gjort, ser jeg på som en reaksjon på mobbing som har pågått over en viss tid, og uten at det har blitt tatt tak i. Så det er ikke noe å juble for, uansett om man kan fristes til å tenke at det var til pass for mobberen. For jeg tror ikke det automatisk løser noe å klippe av mobberen hestehalen.

Hadde det derimot blitt en sak om at datteren min klipte av henne hestehalen der mobberen ble fremstilt som et offer, så hadde jeg blitt forbanna over manglende evne til å se det i sammenheng.

Jeg tror man som foreldre føler seg maktesløs i en sånn situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærer barna mine at hevn og fysiske angrep ikke løser noen ting, og ville hverken jublet eller berømmet min datter hvis hun hadde funnet på noe slikt. Klart det at hun har blitt mobbet kunne forklare hvorfor hun gjorde det, men det kunne ikke unnskylde slik oppførsel.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hva skulle du som forelder gjort hvis denne gjengen nektet å slutte uansett hva skolen og foreldrene demmes hadde sagt? Jeg syns det der var ganske tankeløst sagt av deg, for ofte får ikke foreldre gjort så mye med problemet uansett hvor mye de ønsker å hjelpe.

Du kan bytte skole, putte barnet på en privat skole, ha hjemeundervisning, lage såpass mye bråk at noe skjer, be om å få bytte klasse, gå til media, klage til rektor, snakke med foreldrene til mobberen hver gang det skjer noe, osv.

Foreldre som bare gir opp svikter barna sine. Det gjelder å lage såpass mye bråk at noe skjer. Om det betyr at man daglig må ringe kontaktlærer til ditt barn, mobberens kontaktlærer og foreldre og rektor så gjør man det. Om det innebærer å bo i en kjellerleilighet slik at man er innenfor en annen skolekrets så gjør man det. Om man vet at barnet blir mobbet og så bare gir opp når mobberen har fått tilsnakk av foreldre og lærer og nekter å slutte så er man ikke den trygge voksne man skal være for barna sine.

Edit: Og hvis barnet mitt hadde blitt mobbet over lengre tid og så hadde gjort dette hadde jeg nektet at hun skulle si unskyld. Jeg hadde dog snakket med henne om at hun heller burde fortelle meg dette slik at jeg kunne hjelpe henne. Om jeg hadde visst det fra før og ikke fått ordnet det hadde jeg følt at jeg hadde feilet i min vikitgste oppgave som forelder: å passe på barnet mitt.

Endret av Trio
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt stolt. Uansett om folk mobber eller ikke så gjør man ikke sånt. Jeg hadde forklart barnet mitt at slikt gjør man ikke, uansett. Jeg vil ikke ha barn som tror det er greit å ty til vold...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bytte skole, putte barnet på en privat skole, ha hjemeundervisning, lage såpass mye bråk at noe skjer, be om å få bytte klasse, gå til media, klage til rektor, snakke med foreldrene til mobberen hver gang det skjer noe, osv.

Foreldre som bare gir opp svikter barna sine. Det gjelder å lage såpass mye bråk at noe skjer. Om det betyr at man daglig må ringe kontaktlærer til ditt barn, mobberens kontaktlærer og foreldre og rektor så gjør man det. Om det innebærer å bo i en kjellerleilighet slik at man er innenfor en annen skolekrets så gjør man det. Om man vet at barnet blir mobbet og så bare gir opp når mobberen har fått tilsnakk av foreldre og lærer og nekter å slutte så er man ikke den trygge voksne man skal være for barna sine.

Amen!

Skrevet

Jeg lærer barna mine at hevn og fysiske angrep ikke løser noen ting, og ville hverken jublet eller berømmet min datter hvis hun hadde funnet på noe slikt. Klart det at hun har blitt mobbet kunne forklare hvorfor hun gjorde det, men det kunne ikke unnskylde slik oppførsel.

Helt enig.

Jeg blir sjokkert over at så mange ville "jublet" hvis deres datter gjorde slik...

• Liker 4
Skrevet

Helt enig.

Jeg blir sjokkert over at så mange ville "jublet" hvis deres datter gjorde slik...

Om du blir angrepet regner jeg med at du tyr til vold? Det kalles nødverge, men gjelder tydeligvis ikke for barn. Norske skoler er alt for snill med mobbere. DE burde bli tvunget til å bytte skole slik at mobbeofferet kunne føle seg trygg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår tankegangen bak de som ikke vil forsvare det, og som mener at man aldri skal ty til vold. Samtidig virker det for meg som en virkelighetsfjern og idealistisk tankegang som ikke alltid samsvarer med virkeligheten. Jeg ble mobbet jevnlig gjennom både barneskole og ungdomsskole. Det var møter med lærere, møter med mine foreldre og mobberens foreldre, samlinger med oss jenter for at vi skulle bli tøffere, samtaler i klasserommet om mobbing, antimobbeprosjekt, "teambuilding"-aktiviteter... ingenting hjalp!

Hvor mange år skal man måtte bli mobbet fordi foreldrene har et romantisk bilde om at man ikke skal ta igjen? Jeg synes det er like ille om barna må lide under foreldres forestilling om en lykkelig verden hvor forståelse, smil og kommunikasjon løser alle problemer. Hvis det å klippe av en hestehale gjør at jenta får fred, er ikke det bedre enn år etter år med samtaler og kommunikasjon som ikke fører noe sted?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok spurt mitt barn hvorfor hun gjorde dette, og hvordan hun tenkte at en slik handling skulle løse noe, etterfulgt av en streng beskjed om at noe slikt måtte hun aldri gjøre igjen. Vi hadde nok måtte ta en lang prat, ikke med kjefting, men med lytting fra min side, og jeg ville forsøkt å forklare at en slem handling ikke veier opp for en annen. Hadde det blitt en sak ut av det med skolen/foreldrene til det andre barnet ville jeg ha forsvart mitt barn, og sagt at mobberen hadde seg selv å takke.

Men jeg ville ikke vært stolt. Bare fortvilet over at mitt barn hadde blitt så mobbet at hun så seg nødt til å gjøre noe slikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om å ta igjen. En mobber velger uskyldife ofre.

Gjest Søgni
Skrevet

Om du blir angrepet regner jeg med at du tyr til vold? Det kalles nødverge, men gjelder tydeligvis ikke for barn. Norske skoler er alt for snill med mobbere. DE burde bli tvunget til å bytte skole slik at mobbeofferet kunne føle seg trygg.

En ting er å mene at skolene gjør en for dårlig jobb i forbindelse med mobbing, en annen ting er å juble for at et barn klipper av mobberen hestehalen. Jeg synes det er lite løsningsorientert, og å fortelle og vise barn at det er ok er ikke noe jeg støtter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke kalle det selvforsvar å klippe av noens hestehale..

Jeg er helt enig i at skolene er for snille mot mobbere, og ikke gjør nok. Jeg har selv blitt mobbet gjennom barneskolen og ungdomsskolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har misforstått nødverge. Hadde hun måttet slå for å komme seg løs, hadde det vært nødverge, men jeg kan ikke se hvordan hun skal ha klart å klippe av hestehalen i en slik situasjon. Hevn kalles det.

Og man kan ikke flytte alle påståtte mobbere for et mobbeoffers skyld. Min sønn ble tvangsflyttet til en annen klasse, som han nesten ikke kjente noen i, fordi en jente i klassen påstod at han mobbet henne. Det har han aldri gjort, men de kranglet en del av ulike årsaker. Men det nyttet ikke hva noen sa, selv om de aldri hadde observert at han hadde mobbet henne på skolen, trodde de på henne da hun fortalte om hvordan han plaget henne på skoleveien og ellers på fritiden. Hun ble mobbet av andre, men det skjer på skolen. Alle "mobberne" ble tvangsflyttet til andre klasser, min uskyldige sønn innberegnet. DET kaller jeg mobbing.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke kalle det selvforsvar å klippe av noens hestehale..

Jeg er helt enig i at skolene er for snille mot mobbere, og ikke gjør nok. Jeg har selv blitt mobbet gjennom barneskolen og ungdomsskolen.

En gutt som var redd for å bli drept/skadet etter gjentatte tilfeller med vold fra faren, drepte selv faren en dag faren ikke gjorde han noe. Det gikk likevel under nødverge på grunn av det var stor sannsynlighet for at noe slikt skal skje igjen. Om du blir slått av noen daglig regner jeg med du vil gjøre noe, spesielt om dette var en person du ikke kunne unngå. Barna blir tvunget på skolen til mobberne, hvordan mener du de skal reagere når de voksne ikke fikser det? Skal de sette seg ned å godta det? Skal de bli tøffere? Jeg synes mobbing blir tatt altfor lett på og synes absolutt ikke at det er galt av barnet å ta en såpass uskyldig hevn når de som burde stoppet det ikke klarer det.

Jeg tviler på at hun som mister hestehalen blir psykisk skadet. Et barn som blir mobbet daglig i mange år derimot vil ofte slite med dette senere. Jeg ville ikke jublet over at min datter gjorde noe slik, men jeg ville forstått det og jeg ville nektet at hun skulle delta på noe konfliktløsning eller unskyldninger da min datter ikke hadde andre problemer enn at hun ble mobbet. Jeg ville ikke jublet fordi det er min oppgave å løse slikt før det eskalerer.

Skrevet

Hvis din datter hadde blitt veldig mobbet, både fysisk og psykisk av noen der en jente er hovedmobberen. Hvordan ville du reagert om din datter hadde klipt av henne hestehalen etter at dere hadde tatt opp mobbingen uten at noe hadde blitt gjort?

Jeg ville ha tenkt at det ville ha vært en naturlig konsekvens av langvarig fysisk og psykisk mobbing.

Skrevet

Nødverge er ikke bare å sloss mot en fysisk overgriper, det er også å ta stand mot overgrep som har skjedd og vil skje igjen.

Jeg sier til ungene mine at de skal ikke slå, de skal ikke slå om noen slår dem en gang,men si ifra til voksne, MEN; går noen løs på de, så har de min fulle velsignelse til å forsvare seg fysisk.

Hadde mine blitt mobbet, så hadde jeg også vært tilbøyelig til å godta, dog ikke vært stolt over, hevn. Hevn kan gjøre meget vondt, kanskje mest på det psykiske plan og både blant barn og voksne så viser det seg gang på gang at det ofte endres atferd om man tar igjen når andre løsninger er mislykket.

Skrevet

Tror du har misforstått nødverge. Hadde hun måttet slå for å komme seg løs, hadde det vært nødverge, men jeg kan ikke se hvordan hun skal ha klart å klippe av hestehalen i en slik situasjon. Hevn kalles det.

Og man kan ikke flytte alle påståtte mobbere for et mobbeoffers skyld. Min sønn ble tvangsflyttet til en annen klasse, som han nesten ikke kjente noen i, fordi en jente i klassen påstod at han mobbet henne. Det har han aldri gjort, men de kranglet en del av ulike årsaker. Men det nyttet ikke hva noen sa, selv om de aldri hadde observert at han hadde mobbet henne på skolen, trodde de på henne da hun fortalte om hvordan han plaget henne på skoleveien og ellers på fritiden. Hun ble mobbet av andre, men det skjer på skolen. Alle "mobberne" ble tvangsflyttet til andre klasser, min uskyldige sønn innberegnet. DET kaller jeg mobbing.

Jeg mente nødrett. "Det typiske eksempelet på anvendelse av paragrafen er der man bryter seg inn i en hytte for å unngå å fryse ihjel. Andre eksempler kan være å bryte fartsbegrensninger eller andre trafikkregler, for å redde liv eller helse." (http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett) Her skal middelet ikke overgå målet. Å klippe av en hestehale er langt mindre skadelig enn å mobbe noen daglig.

Jeg vil si det at sønnen din ble flyttet er et lite offer i forhold til at det kunne være at hun ble mobbet. Om hun ble mobbet av din sønn ville det vært mye verre, enn jeg ser det er for han å bli flyttet. Vanligvis skjer ingenting. Selvsagt er jeg for at det faktisk blir undersøkt nøye før man gjør noe som å flytte noen, men barn som sier de blir mobbet må tas mer på alvor at de får tilbud om kurs for å bli tøffere gir dem jo indirekte skylda for at de blir mobbet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...