Gå til innhold

En mann kastet sko etter ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliky

kaller du å få kastet en sko på seg for vold? Jeg har sett mer vold da jeg var vikar i barnehagen for å si det slik. Ville du sett vold skulle du sett hva han gjorde mot alle disse uskyldige menneskene.det at dere sitter å "beskytter" denne massemorderen er for meg helt utenkelig,tenk om det hadde vært din bror eller søster som døde der da ville du vel gjerne kastet mer en en sko for å si det sånn...la folk få ,få ut litt reaksjoner, skremmer meg at vi nordmenn er så snille at vi ikke en gang få lov til å bli sinte eller noenting før det skal hysjes ned med en gang.

"La folk få ut litt reaksjoner" sier du. Du sier det er greit å kaste sko midt i opplesning av obduksjonsrapporter. Er DET verdig?!?!?! Seriøst? Skal alle de pårørende få ha med seg noe å kaste på han da eller? Stein, kanskje? Jaja, noen syntes tydeligvis at slike primitive handlinger er helt greit.... og det er det jo, i visse andre land...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å kaste skoen, viste han forakt for retten og bør straffes deretter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"La folk få ut litt reaksjoner" sier du. Du sier det er greit å kaste sko midt i opplesning av obduksjonsrapporter. Er DET verdig?!?!?! Seriøst? Skal alle de pårørende få ha med seg noe å kaste på han da eller? Stein, kanskje? Jaja, noen syntes tydeligvis at slike primitive handlinger er helt greit.... og det er det jo, i visse andre land...

Ja, i Midtøsten lever de jo i steinalderen, så slik oppførsel er jo helt vanlig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skokasting i rettssaler, steinkasting på reportere (da Krekar ble arestert), ja nå begynner vi å se virkningene av innvandringen av muslimer i norge....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"La folk få ut litt reaksjoner" sier du. Du sier det er greit å kaste sko midt i opplesning av obduksjonsrapporter. Er DET verdig?!?!?! Seriøst? Skal alle de pårørende få ha med seg noe å kaste på han da eller? Stein, kanskje? Jaja, noen syntes tydeligvis at slike primitive handlinger er helt greit.... og det er det jo, i visse andre land...

Det er ikke 'helt greit' eller ønskelig å forstyrre en rettsak på den måten, og det har jeg så langt heller ikke sett andre påstå. Men er det en uverdig handling iseg selv? Nei, det hadde det ikke vært om han hadde truffet rett person.

Skal en først gjøre en uverdig handling må en verdig person bli rammet av handlingen, og en verdig person har i mine øyne aldri frivillig tatt noens liv eller gått inn for å regelrett torturere uskyldige. Av hensyn til sakens gang er jeg enig i at alle av prinsipp bør holde igjen fra slike utbrudd, men jeg hadde stilt meg annerledes om det var av hensyn til terroristen vi skulle respektere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er oppførsel som er typisk muslimer, men jeg syns nå han kunne truffet når han først skulle gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke 'helt greit' eller ønskelig å forstyrre en rettsak på den måten, og det har jeg så langt heller ikke sett andre påstå. Men er det en uverdig handling iseg selv? Nei, det hadde det ikke vært om han hadde truffet rett person.

Skal en først gjøre en uverdig handling må en verdig person bli rammet av handlingen, og en verdig person har i mine øyne aldri frivillig tatt noens liv eller gått inn for å regelrett torturere uskyldige. Av hensyn til sakens gang er jeg enig i at alle av prinsipp bør holde igjen fra slike utbrudd, men jeg hadde stilt meg annerledes om det var av hensyn til terroristen vi skulle respektere.

Det er jo litt ironisk da, at det er nettopp den mentaliteten som Breivik respekterer. Han berømmet meddommeren som ble sparket fordi han ønsket dødsstraff, og Breivik kalte rosetogene for "typisk norsk, hvor man ikke har lov til å bli forbannet". Breiviks fremste inspirasjonskilde er arabiske al-Quaida. Du kan regne med at Breivik kommer med en hyllest til skokasteren på mandag. Skokasteren brakte jo saken tilbake på forsidene av internasjonale medier, og Breivik fikk seg en god latter og mente siktet burde innstilles bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du CNN og daglig nyhets oppdatering ifra?

Skal vi ta gutten ut av skolen, sette på han hørselvern og stikke ut øya på han for å beskytte mot hvilken verden det finnes der ute? Det fins ikke et barn her til lands over 4år som ikke har fått med seg denne grusomme hendelsen.

Vi prøver så godt vi kan å hjelpe han ved å sortere tankene, svaret på spørsmål han har og fortelle han sannheten ved å nettopp unngå at fantasien løper løpsk å skaper reddsel hos han.

Nei, jeg snakker ikke om at "vår" 7åring ska kaste sko eller skrike ut fordømmelser, men at det burde være lov å bli forbanna og reagere på andre måter enn det som er sosialt akseptert her til lands.

Og hvorfor og hvordan vet alle norske små barn om denne hendelsen? Fordi de snakker om den på barnenyhetene, i barnehaven og skolen? Eller fordi de sitter og ser på TV-nyheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt ironisk da, at det er nettopp den mentaliteten som Breivik respekterer. Han berømmet meddommeren som ble sparket fordi han ønsket dødsstraff, og Breivik kalte rosetogene for "typisk norsk, hvor man ikke har lov til å bli forbannet". Breiviks fremste inspirasjonskilde er arabiske al-Quaida. Du kan regne med at Breivik kommer med en hyllest til skokasteren på mandag. Skokasteren brakte jo saken tilbake på forsidene av internasjonale medier, og Breivik fikk seg en god latter og mente siktet burde innstilles bedre!

En kan ikke la vær å ha en viss holdning fordi Breivik har den samme, og en skal heller ikke skaffe seg en holdning fordi det er den Breivik har. En kan stå opp for hva en mener uten å ta en massemorder til å fronte sitt syn, for hadde en virkelig hatt en stabil mentalitet rundt saken, bør ikke terroren sin effekt påvirke tankegangen.

Breivik har mistet hvert snev av menneskelig verdi han ble født med, og det kan vitterlig ikke plage meg om han frydes eller gremmes over å bli utsatt for sko-angrep. Det er nettopp symbolikken og hensikten med det å kaste en sko mot en massemorder som fanger min nysjerrighet, og så kan uhyggeligheten humre eller gråte for seg selv om han ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Ganske interessant å høre at den eneste personen som ønsker at sko-kaste episoden skal sendes på tv er han som kastet skoen. Ingen andre ønsker det, hverken aktoratet, forsvarere eller bistandsadvokater vil vise det. To overlevende fra Utøya satt ved siden av han som kastet skoen, og de ble veldig redde da han gjorde det. De syntes det var ubehagelig og upassende, da det skjedde midt i opplesningen av en obduksjonsrapport.

Lurer på hvorfor han som kastet skoen er opptatt av å komme på tv for dette :sjenert:

http://www.tv2.no/play/nyheter/22juli/partene-diskuterer-om-pressen-boer-vise-video-av-skokastingen-615399.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å kaste skoen, viste han forakt for retten og bør straffes deretter.

Han ble utvist fra rettssalen, jeg ser ikke behov for en strengere straff enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kaste ting i rettsalen. Det er forakt for retten.Jeg skjønner at han som kastet var fortvilet. Men det er situasjonen for alle som mister en de er glad i etter en kriminell handling. Sorgen og fortvilelsen for de pårørende er ikke mindre da. Vi kan ikke applaudere kasting av gjenstander i rettsalen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt drøyt å si at en sko er så veldig skadelig, det er nok ikke mer skadelig enn et vanlig sinneutbrudd. Jeg regner med skokastingen er en slags symbolsk handling som viser forakt, sine eller lignende, ikke en handling som faktisk har skadelig utfall.

Jeg vet ikke helt om du har sett skoen, som er en sko i størrelse 45 minst, med opphøyd hel. Dersom den hadde truffet riktig (f.eks med kanten på denne helen mot hodet) med god nok kraft ville det kunne hatt et skadelig utfall. Men ja, du har rett i at det er mer en symbolsk handling. Jeg kan regne med at det er nokså nedverdrigende, og uansett er det en meget stygg handling.

Er man tilbakestående når man handler i affekt? Er det virkelig så utrolig at noen kastet en sko i rettssaken mot en jævla psykopat (ja, han er mest sannsynlig akkurat det!) som drepte dusinvis av uskyldige barn?

Men joda, han får sikkert en sanksjon av noe slag. For dette var jo bare helt hårreisende. Tenk at en pårørende mistet kontrollen over følelsene sine? At det går an, hæ? ( i-r-o-n-i )

Som du selv sier så er Breivik muligens psykotisk. Han handlet i en psykotisk tilstand, som (ikke i alle tilfeller) kan sammenlignes med det å handle i affekt. Dersom du da mener at det er ikke er så ille når han "tross alt" bare handlet i affekt, vil du ikke samtidig dysse ned det Breivik gjorde ettersom at han handlet i en psykotisk tilstand? Mannen kastet altså skoen etter en person som teknisk sett ikke kan noe for det han gjorde, på samme måte som at skokasteren ikke kan noe for det han gjorde fordi det skjedde i affekt? Legg merke til her at jeg kun stiller spørsmål ved det du skrev, og har ikke blandet inn egne meninger.

Hva Breivik har gjort eller hvor mange som ble drept har ingenting med saken å gjøre. Hvorvidt man kaster skoen sin på en tilfeldig forbipasserende eller en massemorder er objektivt sett en like ille handling uansett. Det at han handlet i affekt gjør selvsagt saken noe annerledes, men det er fremdeles en handling som ikke kan godtas.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den diskusjonen her kommer ikke til å komme noen vei. Noen var helt enige med fyren, andre syns det var ok, noen har ingen formening om det og noen syns det var helt idiotisk. La oss respektere at hver av oss har våre egne meninger. Nå er dagen straks over, fyren har nok fått roet seg ned på hotellrommet sitt nå og forhåpentligvis får lagt sinnet bak seg og går videre! La oss ikke håpe at det skjer noe slikt igjen mtp forsvarerene og de andre overlevende som ble skremt, og la oss trampe videre gjennom denne rettsaken til den endelig er ferdig ! GOD HELG:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant å høre at den eneste personen som ønsker at sko-kaste episoden skal sendes på tv er han som kastet skoen. Ingen andre ønsker det, hverken aktoratet, forsvarere eller bistandsadvokater vil vise det. To overlevende fra Utøya satt ved siden av han som kastet skoen, og de ble veldig redde da han gjorde det. De syntes det var ubehagelig og upassende, da det skjedde midt i opplesningen av en obduksjonsrapport.

Lurer på hvorfor han som kastet skoen er opptatt av å komme på tv for dette :sjenert:

http://www.tv2.no/play/nyheter/22juli/partene-diskuterer-om-pressen-boer-vise-video-av-skokastingen-615399.html

Flere av de bistandsadvokatene representerer ønsket å vise hendelsen, mens andre ikke gjorde det. Mer oppsiktsvekkende var det at Lippestad argumenterte for at det ikke skulle vises fordi man ikke skulle ødelegge inntrykket av de berørtes verdige oppførsel så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke la vær å ha en viss holdning fordi Breivik har den samme, og en skal heller ikke skaffe seg en holdning fordi det er den Breivik har. En kan stå opp for hva en mener uten å ta en massemorder til å fronte sitt syn, for hadde en virkelig hatt en stabil mentalitet rundt saken, bør ikke terroren sin effekt påvirke tankegangen.

Breivik har mistet hvert snev av menneskelig verdi han ble født med, og det kan vitterlig ikke plage meg om han frydes eller gremmes over å bli utsatt for sko-angrep. Det er nettopp symbolikken og hensikten med det å kaste en sko mot en massemorder som fanger min nysjerrighet, og så kan uhyggeligheten humre eller gråte for seg selv om han ønsker det.

Det er tross alt Breivik som liker best at saken gjøres om til den type sirkus og han smilte da det inntraff. Hensikten med en slik aksjon fremstår som helt meningsløs. Det blir vel ikke akkurat bedre av at man i ukevis har fremstilt seg som så verdig med rosetog og allsang, for deretter å hylle angrep i rettssalen. Da fremstår Barn av regnbuen-allsangen som falsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Man skal ikke kaste ting i rettsalen. Det er forakt for retten.Jeg skjønner at han som kastet var fortvilet. Men det er situasjonen for alle som mister en de er glad i etter en kriminell handling. Sorgen og fortvilelsen for de pårørende er ikke mindre da. Vi kan ikke applaudere kasting av gjenstander i rettsalen.

Det er så utrolig lett for oss som er utenforstående å si dette. Jeg tror ikke alt er så sort/hvitt i denne saken at man bare applauderer fordi en mann kastet en sko. man har gjennomgått grusomme bilder, grusomme meldinger/samtaler via mobilen, grusomme detaljer, ja alt rundt dette har nok vært grusomt for de som er så hardt rammet. At de reagerer med applaus midt opp i dette - det synes jeg ikke vi kan dømme så hardt. man må nesten se an saken sin omfang først.

nei,man skal jo gjerne ikke kaste ting i retten. Men hvem av oss kan si noe som helst om hvordan det faktisk er å være midt opp i dette? En primitiv handling har nå altså skjedd ( i forbindelse med denne rettsaken), jeg synes faktisk at den må kunne unnskyldes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant å høre at den eneste personen som ønsker at sko-kaste episoden skal sendes på tv er han som kastet skoen. Ingen andre ønsker det, hverken aktoratet, forsvarere eller bistandsadvokater vil vise det. To overlevende fra Utøya satt ved siden av han som kastet skoen, og de ble veldig redde da han gjorde det. De syntes det var ubehagelig og upassende, da det skjedde midt i opplesningen av en obduksjonsrapport.

Lurer på hvorfor han som kastet skoen er opptatt av å komme på tv for dette :sjenert:

http://www.tv2.no/play/nyheter/22juli/partene-diskuterer-om-pressen-boer-vise-video-av-skokastingen-615399.html

Virker som han ønsker å fremstille seg som en slags superhelt dessverre. Sier han kastet skoen og traff Bæra for alle de berørte for terroren. En uselvisk handling. Som må vises på TV.

Minner litt om de to guttene som stod frem i Dagbladet og kalte seg selv supermenn for måten de opptrådde på Utøya.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alkymisten

hva har denne saken med at han er muslim eller ikke?

Jeg kan forstå at noen synes handlingen til skokasteren er i mot de verdiene som er til grunnlag i denne rettsaken, men likevel ikke glem at det er bare snakk om en sko. En bror som sikkert ikke har fått bearbeidet sin sorg, med de støttegruppen og støtten som de i Norge har fått. Vi er mennesker og han reagerte i fortvilelse. Ikke er han norsk eller bor han her heller, noe som gjør det vanskeligere for han forstå rettsaken "sirkuset "

Det å se denne handlingen som ett poeng for den siktede er forkastelig. føler rett og slett at jeg blir lei meg over at noen mener det :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er tross alt Breivik som liker best at saken gjøres om til den type sirkus og han smilte da det inntraff. Hensikten med en slik aksjon fremstår som helt meningsløs. Det blir vel ikke akkurat bedre av at man i ukevis har fremstilt seg som så verdig med rosetog og allsang, for deretter å hylle angrep i rettssalen. Da fremstår Barn av regnbuen-allsangen som falsk.

Men hva pokker vet du om at de som var i rettsaken i dag, som applauderte, har sunget mitt lille land, sunget barn av regnbuen eller gått i rosetog???

drit i dra alle under en kam! Vi reagerer forskjellig, og det var litt godt å endelig se at noen tillater seg til å reagere slik også. Sikkert godt for alle dem som føler bare hat og sinne og som ikke gidder å stå å holde hendene med alle menneskene på ett eller annetnon torg og synge små barn av regnbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...