Gå til innhold

En mann kastet sko etter ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men kjære vene, de var da ikke i fare? Det er en sko det er snakk om altså, ikke en håndgranat! Greit å ha litt perspektiver, kanskje?

Så du på nyhetene ikveld da den "sørgende" satt på pub og drakk øl mens han stolt viste fram støvletten han sparket avgårde. Å bli truffet av en slik i hodet/ansiktet kunne slått en person rett ut og vedkommende hadde neppe vært istand til å utføre jobben sin på noen uker.

Men pytt pytt ... hva betyr vel folkeskikk oppimot sorg?

Jeg har også mistet to av mine nærmeste - den ene pga feilbehandling ved et av landets mest anerkjente sykehus. Men fordi om jeg er i sorg og sjokk så må (og vil) jeg selvsagt beherske meg og ta saken opp i de rette kanalene.

Det er ingen formildende omstendigheter for denne støvelkasteren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for det har jo vært så mange nordmenn som har gjort det ABB har gjort!

- Men det kan kanskje også endre seg med tiden...

Ja, fordi det er jo mange muslimer som har kastet sko på ABB?

Broren hans ble myrdet av denne mannen. Da tror jeg religion spiller fin liten rolle. Sorgen er den samme for alle som har mistet noen. Jeg har stor sympati for denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaller du å få kastet en sko på seg for vold? Jeg har sett mer vold da jeg var vikar i barnehagen for å si det slik. Ville du sett vold skulle du sett hva han gjorde mot alle disse uskyldige menneskene.det at dere sitter å "beskytter" denne massemorderen er for meg helt utenkelig,tenk om det hadde vært din bror eller søster som døde der da ville du vel gjerne kastet mer en en sko for å si det sånn...la folk få ,få ut litt reaksjoner, skremmer meg at vi nordmenn er så snille at vi ikke en gang få lov til å bli sinte eller noenting før det skal hysjes ned med en gang.

Det var altså ikke Breivik som ble truffet. Du har fått med deg det har du ikke?

Bistandsadvokatene til ofrene har gått klart ut og sagt at det opplevdes veldig skremmende spesielt for terrorofrene som satt rett ved skokasteren, de opplevde traumet om igjen.

Det har aldri skjedd før i norske rettssaler. Du sier du hadde gjort det samme, men det hadde du nok ikke. Det handler om respekt for både retten og dets aktører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi det er jo mange muslimer som har kastet sko på ABB?

Broren hans ble myrdet av denne mannen. Da tror jeg religion spiller fin liten rolle. Sorgen er den samme for alle som har mistet noen. Jeg har stor sympati for denne mannen.

Det er ikke snakk om religion, men kultur. Ja, det er mange arabere som kaster sko for å demonstrere forankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skokasteren sa han ville "ydmyke" Breivik og hevdet å ha handlet ikke pga hans døde bror, men på vegne av alle ofrene!

Du verden for en nobel fyr!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Synes du det er uskyldig å denge en sko avgårde uten å ha noen som helst kontroll med hvor den havner? Du har fått med deg at det var Breiviks to forsvarere som nesten ble truffet?

Altså er det iflg deg helt ok å sette folk i fare når de er på jobb? Ja, for han må jo få ut sin sorg og fortvilelse?? Helt utrolig hvordan det går an å (ikke) tenke. :kjefte:

Ennå mer utrolig at folk reagerer så jævlig på at en som fikk broren sin drept reagerte med sinne mot den som hadde drept ham. Du hadde sikkert ikke tenkt slike tanker dersom det var din bror eller søster som ble drept? Neida, du hadde sikkert sittet med foldete hender og prøvd å forstå stakkars Breivik og forsvarerne hans.

I Tyskland var det en kvinne som skjøt den skyldige i rettsalen som hadde voldtatt og drept hennes datter. Hun snek med seg en håndpistol inn i rettsalen og skjøt mens han satt oppi boksen. En tenker ikke rasjonelt når en er i sorg og fortvilelse. Og jeg forstår hun som skjøt så inderlig godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det denne evinnelige relativiseringen igjen. Hvor virkelighetsfjern er det egentlig lov å være? Skokasting er typisk for muslimsk/arabisk kultur, punktum.

Jeg anbefaler deg å lese innlegget godt før du anklager meg for å være virkelighetsfjern.

Jeg skrev også at:

Dessuten er det et faktum at å kaste en sko er en kulturelt basert fornærmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært direkte berørt av breiviks handlinger, men når sønnen til min samboer på syv år viser frykt og reddsel for å reise til Oslo eller at det ska være flere som breivik der ute så får jeg lyst til å kaste sko, stein og håndgranater etter han jeg også!

Jeg skjønner at mange syns det er fantastisk å gå i rosetog, holde hender og synge sanger fra barnehagen, men det var jaggu på tide med litt kraftigere reaksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrædereliminereren har humor, ja.

Den eneste som er foræder i denne saken er Breivik. Om DU er uenig med et partis politikk betyr det ikke at de er forædere. Hva hadde du sakt om noen fra et annet parti ble drept på grunn av at noen mente partiet stod for en politikk som ville vært uheldig for Norge, ville du kalt den/de for forædereliminerer(e) da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært direkte berørt av breiviks handlinger, men når sønnen til min samboer på syv år viser frykt og reddsel for å reise til Oslo eller at det ska være flere som breivik der ute så får jeg lyst til å kaste sko, stein og håndgranater etter han jeg også!

Jeg skjønner at mange syns det er fantastisk å gå i rosetog, holde hender og synge sanger fra barnehagen, men det var jaggu på tide med litt kraftigere reaksjoner.

Sitter barnet foran CNN og ser daglige nyheter, kan det skape like mye skremmende fantasier. Men tankegangen i dag er jo at man skal snakke med barna om alle disse hendelsene, så hva forventer man? Når de hører om en gal mann som bomber byen og skyter ungdommer på en øy, er det ikke rart at de blir redde.

Kanskje du burde heller vurdere hva sønnen til din samboer utsettes for? Det er foreldrenes oppgave å kontrollere hva barnet eksponeres for av skremmende informasjon.

Men slik jeg forstår deg, vil du at dette barnet heller skal skrike ut fordømmelser og lære å kaste sko i forakt, enn å synge sanger og gå i rosetog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fulgt med så godt, men får han ingen sanksjoner for det han gjorde? Vil ikke det å kaste en sko etter en person bli sett på som en handling med det motiv å skade? Forverrer det jo enda mer når det i tillegg skjer inne i en rettsal. Burde vel i det minste bli en bot for slik idiotisk og tilbakestående oppførsel?

Endret av Sails
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke det å kaste en sko etter en person bli sett på som en handling med det motiv å skade?

Synes det blir litt drøyt å si at en sko er så veldig skadelig, det er nok ikke mer skadelig enn et vanlig sinneutbrudd. Jeg regner med skokastingen er en slags symbolsk handling som viser forakt, sine eller lignende, ikke en handling som faktisk har skadelig utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Nå har jeg ikke fulgt med så godt, men får han ingen sanksjoner for det han gjorde? Vil ikke det å kaste en sko etter en person bli sett på som en handling med det motiv å skade? Forverrer det jo enda mer når det i tillegg skjer inne i en rettsal. Burde vel i det minste bli en bot for slik idiotisk og tilbakestående oppførsel?

Er man tilbakestående når man handler i affekt? Er det virkelig så utrolig at noen kastet en sko i rettssaken mot en jævla psykopat (ja, han er mest sannsynlig akkurat det!) som drepte dusinvis av uskyldige barn?

Men joda, han får sikkert en sanksjon av noe slag. For dette var jo bare helt hårreisende. Tenk at en pårørende mistet kontrollen over følelsene sine? At det går an, hæ? ( i-r-o-n-i )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært direkte berørt av breiviks handlinger, men når sønnen til min samboer på syv år viser frykt og reddsel for å reise til Oslo eller at det ska være flere som breivik der ute så får jeg lyst til å kaste sko, stein og håndgranater etter han jeg også!

Jeg skjønner at mange syns det er fantastisk å gå i rosetog, holde hender og synge sanger fra barnehagen, men det var jaggu på tide med litt kraftigere reaksjoner.

Da kan du jo bare si at Breivik jo sparte barna på Utøya. Det er jo en bevisst mediestrategi å omtale ofrene som små barn og ikke ungdommer og voksne. Det fører til unødig frykt hos barn som din sønn på 7 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Så hva er løsningen da? Å bruke millioner av kroner på at psykiatere og psykologer skal sitte å forske på sinnet hans? Eller at vi skal synge "Barn av regnbuen" helt til vi mister stemmene?

Synes vi er så til de grader forståelsesfull at jeg blir litt dårlig.

Ja, det har jo kommet forslag fra folk her inne om at de pårørende burde få kaste stein på Breivik, og at andre skulle få kaste stein på han. Det er virkelig flott at noen vil føre inn slike former for straff i Norge!

Sett han i et bur på torget og la folk kaste stein på han :ironi: Det er et slikt land vi vil ha, ikke sant?

Det var jo ikke Breivik som ble truffet engang, det var forsvareren hans. Hun var på jobb og gjorde en jobb ingen misunner henne. Man kan si hva man vil, jeg tror IKKE det var tilfeldig at det var akkurat denne pårørende som kastet en sko........

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter barnet foran CNN og ser daglige nyheter, kan det skape like mye skremmende fantasier. Men tankegangen i dag er jo at man skal snakke med barna om alle disse hendelsene, så hva forventer man? Når de hører om en gal mann som bomber byen og skyter ungdommer på en øy, er det ikke rart at de blir redde.

Kanskje du burde heller vurdere hva sønnen til din samboer utsettes for? Det er foreldrenes oppgave å kontrollere hva barnet eksponeres for av skremmende informasjon.

Men slik jeg forstår deg, vil du at dette barnet heller skal skrike ut fordømmelser og lære å kaste sko i forakt, enn å synge sanger og gå i rosetog?

Hvor får du CNN og daglig nyhets oppdatering ifra?

Skal vi ta gutten ut av skolen, sette på han hørselvern og stikke ut øya på han for å beskytte mot hvilken verden det finnes der ute? Det fins ikke et barn her til lands over 4år som ikke har fått med seg denne grusomme hendelsen.

Vi prøver så godt vi kan å hjelpe han ved å sortere tankene, svaret på spørsmål han har og fortelle han sannheten ved å nettopp unngå at fantasien løper løpsk å skaper reddsel hos han.

Nei, jeg snakker ikke om at "vår" 7åring ska kaste sko eller skrike ut fordømmelser, men at det burde være lov å bli forbanna og reagere på andre måter enn det som er sosialt akseptert her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo bare si at Breivik jo sparte barna på Utøya. Det er jo en bevisst mediestrategi å omtale ofrene som små barn og ikke ungdommer og voksne. Det fører til unødig frykt hos barn som din sønn på 7 år.

Tro meg, vi sparer for han for detaljer rundt denne saken!

Han holder seg oppdatert gjennom nyheter tilpasset barn og unge på NRKsuper, skolen og oss, nå satt jeg det hele litt på spissen i mitt innlegg ang hans reddsel.

Vi har både deltatt på markeringer sammen med han, gitt han trygghet og svart så godt vi har kunne når han har spurt.

Han er ikke redd eller sliter på noe som helst måte rundt dette, men han hadde sine tanker og bekymringer rundt saken rett etter hendelsen og når dette har vært tema på radio,tv,skolen osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva hadde du sakt om noen fra et annet parti ble drept på grunn av at noen mente partiet stod for en politikk som ville vært uheldig for Norge, ville du kalt den/de for forædereliminerer(e) da?

Jeg synes det er helt greit å kalle en spade en spade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å kalle en spade en spade.

Nå kaller du strengt tatt en skje for en spade.

Man er ikke landsforræder med mindre man går inn for å svekke og skade en stor del av befolkningen, eller hjelper til slik at andre nasjoner kan gjøre den jobben for en. I mitt tilfelle ser jeg for eksempel Quisling og Breivik oppført på den lista.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...