Gå til innhold

En mann kastet sko etter ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mennesker har også forskjellige måter å takle sorg på. Noen kanskje føler at å vise mer kjærlighet og åpenhet fungerer, å gå i rosetog/legge ned blomster fungerer, å stå fram å vitne med å fortelle historien sin fungerer, noen å sitte å gråte seg gjennom dagene på pårørendebenken fungerer, og noen faktisk sprekke boblen sin å få ut de vanskeligste følelsene fungerer! Og de som kanskje har holdt seg til andre metoder opplevde at denne hendelsen faktisk hjalp litt den å, at den skjedde, selvom de kanskje egentlig er imot det.

Å stenge inne følelser kan faktisk gi verre konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne irakeren er kanskje en helt for de forknytte norske pårørende som endenlig fikk utløsning for undertrykte følelser, - eller hva? Det må en utlending til for en sånn forbilledlig aksjon? En handlingens mann m.a.o.

Det ville ikke forundre meg om denne mannen søker asyl i Norge, og etterhvert får søknaden innvilget... Blir han neste gjest hos Fredrik Skavlan?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ventet på at noe skulle skje. Syns hele greia har vært som en trykkoker der det kun er rom for stille tårer og kjærlighet i offentligheten, mens sinne og voldsomme følelser på en måte skal gjemmes bort og bare vises innenfor ens egen private sfære.

Det trengtes bare èn person til å vise sinne i dag, og et helt rom gikk rett i kaos med applaudering og høylytt gråt. Jeg tror det beskriver statusen i det norske samfunnet i dag rundt rettssaken og 22juli, bare i en mye mye mindre skala.

Hvis man er så ute av balanse at man ikke klarer å oppføre seg profesjonelt i en rettsal så bør man faktisk ikke møte opp.

Å kaste en sko med fare for å skade folk er uhørt - samme hva hensikten med kastingen var.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig. En mann som blir fratatt boreren sin og mister besinnelsen av drapsmannens sleske smil et lite øyeblikk. Barnemassemorderen blir sett på som den verdige. Bare i Norge sier jeg. Patetisk.

Det er snakk om å respektere norsk rett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne irakeren er kanskje en helt for de forknytte norske pårørende som endenlig fikk utløsning for undertrykte følelser, - eller hva? Det må en utlending til for en sånn forbilledlig aksjon? En handlingens mann m.a.o.

Det ville ikke forundre meg om denne mannen søker asyl i Norge, og etterhvert får søknaden innvilget... Blir han neste gjest hos Fredrik Skavlan?

Eh, det er jo ikke rart at noen får sterke reaksjoner med tanke på hva han har gjort. Mener du at han burde bli sendt ut hvis han var eller er asylsøker? Ppga DET?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han gjorde vel det mange har hatt lyst til å gjøre. :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lippestad, Breiviks forsvarer, ønsker ikke at opptrinnet skal kunne vises, fordi det kan ødelegge inntrykket av de pårørendes verdighet. Han er altså mer opptatt av å forsvare andre, enn sin egen klient!

Det er ikke første gang vi ser Lippestad er mer opptatt av å forsvare de fornærmede enn Breivik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å respektere norsk rett.

Hvis han mister besinnelsen så har det ingenting med at han ikke respekterer norsk rett å gjøre, mister man besinnelsen i et øyeblikk har det vel veldig lite å si.. Det burde ikke være så sjokkerendes at en av de som har vært på utøya og som har sett og opplevd det de gjorde mister besinnelsen av å se gjerningsmannen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Vold avler vold....... Er det slik vi skal løse problemer fremover kanskje? Har Norge virkelig blitt islamisert allerede?

Så hva er løsningen da? Å bruke millioner av kroner på at psykiatere og psykologer skal sitte å forske på sinnet hans? Eller at vi skal synge "Barn av regnbuen" helt til vi mister stemmene?

Synes vi er så til de grader forståelsesfull at jeg blir litt dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stor sak at han kastet sko på Breivik, Jeg forventet verre ting under obduksjonsrapporter. Hva mener dere hvis det er noen som har drept broren deres sitter der og smiler stolt at jeg fyrte 3 skudd rett i hodet hans....

Nei å kaste sko på denne dusten er det snilleste noen kan finne på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det er jo ikke rart at noen får sterke reaksjoner med tanke på hva han har gjort. Mener du at han burde bli sendt ut hvis han var eller er asylsøker? Ppga DET?

Vær så snill og oppdater deg før du svarer og starter meningsløse diskusjoner på feilaktige premisser. Saken er i alle medier!

Han er kommet til Norge kun for å overvære rettsaken. Han bor her ikke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lippestad, Breiviks forsvarer, ønsker ikke at opptrinnet skal kunne vises, fordi det kan ødelegge inntrykket av de pårørendes verdighet. Han er altså mer opptatt av å forsvare andre, enn sin egen klient!

Det er ikke første gang vi ser Lippestad er mer opptatt av å forsvare de fornærmede enn Breivik..

Så hvordan i huleste skulle han klart å forsvart Breivik bedre ved å ville at tv skal vise opptrinnet? Faktisk så forsvarer han vel Breivik gjennom dette og, for hvis det gis uttrykk for at Breivik har en viss respekt for de pårørende og offerene så fremstår han på en bedre måte enn hvis han hadde virket totalt kynisk og ikke tatt noe slikt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær så snill og oppdater deg før du svarer og starter meningsløse diskusjoner på feilaktige premisser. Saken er i alle medier!

Han er kommet til Norge kun for å overvære rettsaken. Han bor her ikke!

Det var DU som kom med den meningsløse synsinga om at det ikke skulle forundre deg om han hadde søkt asyl og kom til å få det innvilget.. Har det noe som helst med saken å gjøre? Og om han søker asyl har du vel null og niks med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svært forståelig reaksjon.

Selvfølgelig ikke noe som skal forekomme i en rettsal. Men ærlig talt forbauser det meg nesten at det ikke har skjedd før. For de pårørende må det virke som et slags absurd teater å sitte rolige og tause og lytte til ham som drepte deres sønner og døtre - alltid med dette selvfornøyde smilet.

Så ja, jeg skjønner godt at det eksploderte for en av dem, før eller senere. Vi ser jo også at det var flere som fikk utløp for raseri og frustrasjon, gjennom klapping og tilrop og gråt.

Forøvrig registrerer jeg at (også) denne tråden har blitt en muslim-tråd...

Først og fremst: skoen ble kastet fordi en mann har mistet broren sin, ikke fordi vedkommende leser Koranen eller Bibelen.

Når dette er sagt, tror jeg heller ikke det er en tilfeldighet at dette utbruddet kom fra en med utenlandsk bakgrunn. Han har kommet til Norge fra Nord-Irak for å følge rettsaken, og ropte til Breivik på engelsk. Jeg vil dermed anta at han ikke kan norsk, og at hele situasjonen fremstår som et enda mer "absurd teater" for ham, som verken kjenner språket eller kulturen, enn for de norske pårørende. Terskelen for å miste kontrollen blir dermed lavere.

Dessuten er det et faktum at å kaste en sko er en kulturelt basert fornærmelse, som påpekt av andre her.

Når dette er sagt, vil jeg påpeke at det er mange av utenlandsk opphav blant ofrene - og dermed også blant de pårørende som er tilstede i rettsalen. Ingen av dem har så langt reagert på liknende måte. Så å generalisere dette til "typisk muslimsk", "typisk arabisk", e.l, blir alt for enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er løsningen da? Å bruke millioner av kroner på at psykiatere og psykologer skal sitte å forske på sinnet hans? Eller at vi skal synge "Barn av regnbuen" helt til vi mister stemmene?

Synes vi er så til de grader forståelsesfull at jeg blir litt dårlig.

Da er du jo helt på linje med det Breivik mener. Han sa i sin diskusjon med bistandsadvokat Larsen at disse rosetogene er "typisk norsk, hvor man ikke har lov til å bli forbannet". Når Larsen kontret med at alternativet var å gå hatets vei slik Breivik har etablert, svarte han at det ikke var noe han hadde etablert, men at hele verden var overrasket over nordmenns reaksjon, som han mener var ulogisk og skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Så å generalisere dette til "typisk muslimsk", "typisk arabisk", e.l, blir alt for enkelt.

Så var det denne evinnelige relativiseringen igjen. Hvor virkelighetsfjern er det egentlig lov å være? Skokasting er typisk for muslimsk/arabisk kultur, punktum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svært forståelig reaksjon.

Selvfølgelig ikke noe som skal forekomme i en rettsal. Men ærlig talt forbauser det meg nesten at det ikke har skjedd før. For de pårørende må det virke som et slags absurd teater å sitte rolige og tause og lytte til ham som drepte deres sønner og døtre - alltid med dette selvfornøyde smilet.

Så ja, jeg skjønner godt at det eksploderte for en av dem, før eller senere. Vi ser jo også at det var flere som fikk utløp for raseri og frustrasjon, gjennom klapping og tilrop og gråt.

Forøvrig registrerer jeg at (også) denne tråden har blitt en muslim-tråd...

Først og fremst: skoen ble kastet fordi en mann har mistet broren sin, ikke fordi vedkommende leser Koranen eller Bibelen.

Når dette er sagt, tror jeg heller ikke det er en tilfeldighet at dette utbruddet kom fra en med utenlandsk bakgrunn. Han har kommet til Norge fra Nord-Irak for å følge rettsaken, og ropte til Breivik på engelsk. Jeg vil dermed anta at han ikke kan norsk, og at hele situasjonen fremstår som et enda mer "absurd teater" for ham, som verken kjenner språket eller kulturen, enn for de norske pårørende. Terskelen for å miste kontrollen blir dermed lavere.

Dessuten er det et faktum at å kaste en sko er en kulturelt basert fornærmelse, som påpekt av andre her.

Når dette er sagt, vil jeg påpeke at det er mange av utenlandsk opphav blant ofrene - og dermed også blant de pårørende som er tilstede i rettsalen. Ingen av dem har så langt reagert på liknende måte. Så å generalisere dette til "typisk muslimsk", "typisk arabisk", e.l, blir alt for enkelt.

Enig med deg! Blir irritert over at det ikke går annt å diskutere på et sakelig nivå her uten at noen MÅ kommentere at det var en muslim. Først og fremst er det et MENNESKE som har mistet broren sin, og det er nok sant som du sier at terskelen for ham til å miste besinnelsen var nok lavere fordi han sannsynligvis ikke kan norsk og da blir det sikkert enda mer absurd for ham. Og hvis han kom til norge for å følge saken nå så kan det også være at han ikke har fått forberedt seg så veldig mye på forhånd, i og med at jeg tviler på at saken har blitt fulgt like tett i iran som i Norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det denne evinnelige relativiseringen igjen. Hvor virkelighetsfjern er det egentlig lov å være? Skokasting er typisk for muslimsk/arabisk kultur, punktum.

Jeg er enig med deg, men når sant skal sies, er det vel arabisk kultur, og har neppe sammenheng med islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Da er du jo helt på linje med det Breivik mener. Han sa i sin diskusjon med bistandsadvokat Larsen at disse rosetogene er "typisk norsk, hvor man ikke har lov til å bli forbannet". Når Larsen kontret med at alternativet var å gå hatets vei slik Breivik har etablert, svarte han at det ikke var noe han hadde etablert, men at hele verden var overrasket over nordmenns reaksjon, som han mener var ulogisk og skadelig.

Ja, der tok du meg på kornet! Helt på linje med Breivik fordi jeg mener at nordmenn til tider er fullstendig naive! Pluss til deg. :ironi:

Men jeg synes at å kaste en sko er fullstendig udramatisk og på ingen måte burde det engang være et diskusjonsemne. Dette var en menneskelig handling som følge av sorg og bitterhet, men samtidig på noe av sitt mest uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...