Gå til innhold

En mann kastet sko etter ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke fatte og begripe at mennesker med litt vett i skallen synes dette er ok oppførsel! Her blir forsvareren til den tiltalte truffet med en sko i en rettsal hvor hun forsøker å gjøre jobben sin! Utrolig at folk kan applaudere dette! Forsvareren vil ikke kommentere hendelsen, men sier at rettsaken til nå har foregått på en verdig måte for alle de berørte parter, og at hun håper det kan bli slik heretter og. Det håper jeg og! Dere som mener dette er helt ok: Skal alle som føler for det få gjøre det samme? Er det slike tilstander dere ønsker i norske rettsaler? Minner det dere ikke noe om dere har sett på tv fra visse andre steder i verden...? Så dette ønsker dere velkommen..? Jaja, værsågod!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gjorde nok det først og fremst fordi gjerningsmannen er synlig ikke-norsk, og at de med det ville vise hvor moralsk overlegne mennesker de er som støtter ikke-norske og deres kultur. Hvilket dessverre er nok et poeng til Anders Behring Breivik.

Jeg skal ikke hindre deg i å dele ut poeng til terroristen som om vi skulle ha vært i et interaktivt spill, men denne påstanden er vitterlig ikke forsvarlig. Jeg kan heller ikke si at 'det var ikke derfor folk applauderte' selvom jeg innerst inne tror helhjertet på det selv, for argumentet mangler tyngde i begge tilfeller. Jeg ville frydet meg over situasjonen og det av helt andre grunner enn av gjerningmannens nasjonalitet. Tross det faktum at slik oppførsel selvsagt ikke hører hjemme i en ryddig saksgang.

Det er forresten nettopp derfor jeg ikke synes denne situasjonen var passende. Ikke fordi terroristen fortjener en verdig behandling og minst mulig byrder og skader på kropp og sjel, snarere tvert i mot, men fordi demokratiet og rettsystemet fortjener å respekteres enn så lenge den er forsvarlig(noe den er per dags dato, synes nå jeg). Hadde det ikke vært for et system som fanger opp og hodler igjen de værste i blandt oss fra omverden, er jeg vitterlig ikke sikker på hvordan jeg hadde stilt meg til hensynsløse mordere, for forståelse og beskyttelse er det siste jeg unner dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger

Jeg blir matt.

Her har man støttet alskens rosetog, parademasjer og "Barn av regnbuen". Man har fremhevet den såkalte "kjærligheten" som kamp mot hatet og hevnen.

Så blir altså denne skokastingen APPLAUDERT som en flott handling på vegne av alle pårørende. Vi snakker altså om en advokat som blir angrepet åpenlyst mens hun utfører sin jobb. Det uhørt og usivilisert. Vedkommende burde selvsagt anmeldes og straffes hardt for dette. Hva tror dere hadde skjedd om jeg hadde kastet en sko etter en offentlig tjenestemann i Karl Johan?

Denne dobbeltmoralen begynner å bli kvalmende. Enten får man gå i rosetog og synge barn av regnbuen, eller så får man være sint og vise aggresjon, men det blir rett og slett patetisk å drive med et slikt dobbeltspill.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg blir matt.

Her har man støttet alskens rosetog, parademasjer og "Barn av regnbuen". Man har fremhevet den såkalte "kjærligheten" som kamp mot hatet og hevnen.

Så blir altså denne skokastingen APPLAUDERT som en flott handling på vegne av alle pårørende. Vi snakker altså om en advokat som blir angrepet åpenlyst mens hun utfører sin jobb. Det uhørt og usivilisert. Vedkommende burde selvsagt anmeldes og straffes hardt for dette. Hva tror dere hadde skjedd om jeg hadde kastet en sko etter en offentlig tjenestemann i Karl Johan?

Denne dobbeltmoralen begynner å bli kvalmende. Enten får man gå i rosetog og synge barn av regnbuen, eller så får man være sint og vise aggresjon, men det blir rett og slett patetisk å drive med et slikt dobbeltspill.

GET OVER IT

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Har ventet på at noe skulle skje. Syns hele greia har vært som en trykkoker der det kun er rom for stille tårer og kjærlighet i offentligheten, mens sinne og voldsomme følelser på en måte skal gjemmes bort og bare vises innenfor ens egen private sfære.

Det trengtes bare èn person til å vise sinne i dag, og et helt rom gikk rett i kaos med applaudering og høylytt gråt. Jeg tror det beskriver statusen i det norske samfunnet i dag rundt rettssaken og 22juli, bare i en mye mye mindre skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke en form for falskhet egentlig? I det ene øyeblikket skal man hylle seg selv over hvor verdig man opptrer med allsang og rosetog, men samtidig uttrykkes det blant aviskommentatorer at skokasteren handlet på vegne av mange og at det var befriende å se.

Det er altså verdt å merke seg av aktørene i retten sa om dette. Bistandsadvokatene poengterte at det var ofre som satt ved siden av skokasteren som følte sterkt ubehag og gjenopplevde dramatikken og traumet. Samtidig treffer denne skoen advokat Bæra, det rapporteres i mediene om applaus og det legges ikke skjul på skadefryd i mediene. Skokasteren forstod da at han gjorde det rette, sier han, og håper det vises på TV. Advokatene har altså påtatt seg en jobb, og beundring for slikt er ren mobbmentalitet som setter advokater i fare, de pårørende som opplevde terroren i ytterligere sjokk, og den eneste som smiler av dette er jo Breivik selv som sier i en kommentar at man må sikte bedre og unngå å treffe Bæra!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nettopp! Jeg skulle akkurat til å påpeke det.

Og all denne skrytingen at det hele foregår med slik en "verdighet"! Når så mange umiddelbart applauderer og kommer med støtterop, står dette i sterk kontrast med all omtalen av hvordan alle AUFere og pårørende har tro på en verdig, rettferdig rettsgang osv. Alle de utenlandske kommentarene, inklusiv Desmond Tutu, som skryter av måten nordmenn reagerer, - kjærlighet, uten hevntanker, rosetog, osv. osv.. Kanskje ikke så helt berettiget likevel.

ja for alle AUfere og pårørende som ikke var til stede skal draes inn i reaksjonen til de som var der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han som kastet var selvsagt muslim......

Breivik tok det på en bra måte, sa kast på MEG da jeg går ut eller inn IKKE på forsvareren min.

Typiske muslimer vettu,går rundt og kaster sko på folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske muslimer vettu,går rundt og kaster sko på folk!

Det er faktisk mer utbredt i muslimske land enn andre steder..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske muslimer vettu,går rundt og kaster sko på folk!

Ja, godt han ikke var en nordmenn ikke sant? Vi vil jo ikke ha en ny massakre

SUKK

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturforskjell.

I Norge er vi opplært til å oppføre oss dannet og fint, og å skjule følelsene våre. Vi har også lært at man er uskyldig til det motsatte er bevist.

I mange land i midtøsten er det greit å kaste sko og stein, og gjerne i sinne. De er vant med å vise mye følelser ved sorg og fortvilelse.

Jeg skjønner han var sint og fortvilet, og at han ikke kunne forstå hvorfor alle nordmennene bare satt der uten å gjøre noe.

Da han kastet skoen var det noen som syns det var bra, og noen som klappet, og da han ropte og skrek var det noen som brast i gråt.

Kulturforskjell, det er det det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi har også lært at man er uskyldig til det motsatte er bevist.

Jaha, så Breivik er uskyldig til han blir dømt? Jeg tror bevisene mot han er ganske så klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elyssa

Sakset fra kommentaren til Hanne Skartveit i VG:

"Selvsagt skal ikke folk kaste sko i rettssalen. Det er avgjørende viktig at saken føres videre i de samme verdige rammer som den har vært frem til nå. Det er nettopp dette som er demokratiets og rettsstatens svar på Breiviks terror.

Men av og til kan man forstå at det skjer ting som ikke bør skje. At det kommer et slikt følelsesutbrudd i retten, er ikke overraskende."

Dette er jeg veldig enig i. Kan ikke si meg enig i hele kommentaren hennes, men dette kunne jeg skrevet selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

:skratte: sko kasting har visst blitt populært. hvem blir det neste sko-offeret?

Skokasting er en del av islamiseringen av Norge, da dette er en del av kulturen til muslimer. Nok et poeng til Anders Behring Breivik, dessverre

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purelove

Kulturforskjell.

I Norge er vi opplært til å oppføre oss dannet og fint, og å skjule følelsene våre. Vi har også lært at man er uskyldig til det motsatte er bevist.

I mange land i midtøsten er det greit å kaste sko og stein, og gjerne i sinne. De er vant med å vise mye følelser ved sorg og fortvilelse.

Jeg skjønner han var sint og fortvilet, og at han ikke kunne forstå hvorfor alle nordmennene bare satt der uten å gjøre noe.

Da han kastet skoen var det noen som syns det var bra, og noen som klappet, og da han ropte og skrek var det noen som brast i gråt.

Kulturforskjell, det er det det er.

???

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns de rosetogene var fine, men det var for det på utsiden, for alle utenfor rettsalen, og for timeout fra innsiden!

Det å sitte INNE i rettsalen å høre på alt det grusomme og se den styggen i øya, DET er noe annet! Jeg syns faktisk det har vært smålig skremmende at alt har gått så smooth i det rommet faktisk de verste detaljene kommer fram! Bortsett fra de som har sittet å grått høylydt såklart. Så har vel noen kommet over de verste akuttfølelsene kanskje. Men at en person faktisk bryter sammen og skriker og gråter i smerte, det er menneskelig. Hør på klippet på nrk så hører du sorgen han har. Mannen har mistet broren sin og har sittet dagen før å hørt groteske detajler, attpåtil vitnet til at morderen sitter titt og ofte og smiler ! Det har INGENTING å si hvilket land eller kultur denne mannen er fra, hadde jeg mistet min bror og måttet høre alle detaljer og hånsmil hadde jeg kasta BEGGE skoa!!!!

Men selvfølgelig ikke på noen andre enn jævelen sjæl.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Breivik selv som sier i en kommentar at man må sikte bedre og unngå å treffe Bæra!

:skratte: ,dette er en hylende morsom innertier. Man kan si mye om Anders Behring Breivik, men ingen kan si at han ikke har humor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevnes at denne mannen bor jo i Irak og har vel muligens vært der hele tia ? Da har han ikke fått den samme krisehjelpen og oppfølgingen som de etterlatte her i Norge har fått. Han har nok ikke fått bearbeidet følelsene like godt som de andre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: ,dette er en hylende morsom innertier. Man kan si mye om Anders Behring Breivik, men ingen kan si at han ikke har humor.

Spesielt at du finner massemorderen morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...