Gå til innhold

En mann kastet sko etter ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg håper returbiletten og er bestilt.

Slapp av Sebastianen, den skumle mannen er her nok bare fordi han er en av pårørende og har rett til å følge rettsaken. Snart så er han tilbake i hjemlandet sitt og du kan puste lettet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av Sebastianen, den skumle mannen er her nok bare fordi han er en av pårørende og har rett til å følge rettsaken. Snart så er han tilbake i hjemlandet sitt og du kan puste lettet ut.

Si ikke det. Spørs om ikke hendelsen har vært så traumatisk for han at han gis opphold på humanitært grunnlag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen og halleluja! Turte ikke si det selv, men jeg er helt enig....

og jeg stemmer i! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av Sebastianen, den skumle mannen er her nok bare fordi han er en av pårørende og har rett til å følge rettsaken. Snart så er han tilbake i hjemlandet sitt og du kan puste lettet ut.

Ja, det er lov å håpe. Jeg ønsker meg ikke denne mannen som innbygger, han har allerede bevist at han ikke har respekt for lov og rett.

Nei, det betyr ikke at jeg er enig med breivik på noen punkter....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for noen her å legge vekt på at mannen er muslim? "Ingen" legger vekt på at ABB er kristen. Hvorfor er religion, eller nermere bestemt, å være muslim, så viktig å bli nevnt når noen fra et muslimsk land gjør noe?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I intervjuene samme dagen det skjedde var det flere av de overlevende som sa han hadde ledd og kommet med gledesrop.

Alle vet at barn har en livlig fantasi, som nok blir ytterlige forsterket i en slik situasjon.

Se bare på Eskil Pedersen (27) som trodde det hele var et statskupp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så viktig for noen her å legge vekt på at mannen er muslim? "Ingen" legger vekt på at ABB er kristen. Hvorfor er religion, eller nermere bestemt, å være muslim, så viktig å bli nevnt når noen fra et muslimsk land gjør noe?

Fordi muslimer er gale. Rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Si ikke det. Spørs om ikke hendelsen har vært så traumatisk for han at han gis opphold på humanitært grunnlag.

Slapp av nå da...såvidt meg bekjent så har han ikke søkt om å få opphold her..

Det er greit at man ikke skal være naiv men det finnes en mellomting mellom å være naiv og å generalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle vet at barn har en livlig fantasi, som nok blir ytterlige forsterket i en slik situasjon.

Se bare på Eskil Pedersen (27) som trodde det hele var et statskupp!

Og det gjør du narr av? Hvordan vet du hvilke følelser og tanker man gjør seg når man blir beskutt av en som utgir seg for å være politi? Og samtidig vite at det har gått av en bombe i Oslo?

Jeg blir så sliten av alle forståsegpåere her som ikke evner å se at man kanskje ikke tenker så veldig rasjonelt midt i en slik krise. Dere bare sitter der foran pc-skjermen og tror at alt er så enkelt og at dere aldri hadde handlet eller tenkt primitvt eller urasjonelt i slike situasjoner.

jeg er nesten litt misunnelig på dere, dere på ha det så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike handlinger som kasting av gjenstander er vanlig i muslimske land (stein f.eks) Handlingene til ABB er ikke vanlig for det norske folk, det sier seg selv, gjør det ikke??????

Men så er omfanget av handlingen Breivik gjorde mye større og verre. Å kaste en sko er en pitteliten ting i forhold. Du sier at handlingene ABB gjorde ikke er vanlig for det norske folk. Men det har vist seg at utrolig mange nordmenn går rundt med de samme sure tankene som denne mannen(denne tråden er et bevis på det), og vet du hva, da er det ikke langt til å utføre slike handlinger heller.

Du kaster steinen gang på gang, men du bommer hver gang. Den logikken du/dere kommer med stemmer ikke og viser kun dobbeltmoral på lang vei.

Peace out.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør du narr av? Hvordan vet du hvilke følelser og tanker man gjør seg når man blir beskutt av en som utgir seg for å være politi? Og samtidig vite at det har gått av en bombe i Oslo?

Jeg blir så sliten av alle forståsegpåere her som ikke evner å se at man kanskje ikke tenker så veldig rasjonelt midt i en slik krise. Dere bare sitter der foran pc-skjermen og tror at alt er så enkelt og at dere aldri hadde handlet eller tenkt primitvt eller urasjonelt i slike situasjoner.

jeg er nesten litt misunnelig på dere, dere på ha det så enkelt!

Vet du det? Var du på Utøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tyske kvinnen som prøvde å komme seg inn i tinghuset ble kastet ut av landet på dagen.

Hvorfor blir ikke denne voldsforherligende muslimen også det?

Fordi denne kvinnen hadde bildet av Breivik på mobilen og tydeligvis mente at hun var kjæresten hans. Hun støttet ham og hadde en crush på ham, som i seg selv er avskyelig. Litt som mange har her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så er omfanget av handlingen Breivik gjorde mye større og verre. Å kaste en sko er en pitteliten ting i forhold. Du sier at handlingene ABB gjorde ikke er vanlig for det norske folk. Men det har vist seg at utrolig mange nordmenn går rundt med de samme sure tankene som denne mannen(denne tråden er et bevis på det), og vet du hva, da er det ikke langt til å utføre slike handlinger heller.

Du kaster steinen gang på gang, men du bommer hver gang. Den logikken du/dere kommer med stemmer ikke og viser kun dobbeltmoral på lang vei.

Peace out.

I noen kulturer er det tydeligvis lengre fra tanke til handling enn i andre kulturer. Og jeg er glad jeg lever i en kultur der det er vanlig og lovlig å tenke og nesten si alt man mener, men ikke å ty til vold hver gang man reagerer på noe. Vil du ha et mer voldelig samfunn, vær så god og ønsk voldelige og hevngjerrige personer velkommen. Det kommer ikke jeg til å gjøre, for jeg mener det er et steg tilbake fra vår vestlige utvikling der vi er vant til å tenke litt over handlingene vi gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vet du det? Var du på Utøya?

jeg venta på den..Nei jeg var ikke der men jeg kan skjønne at f.eks Eskil Pedersen trudde det var et statskupp. Vi andre som ikke var der kan jo le av dette og tenke at mannen har ekstrem livlig fantasi. Eller man kan prøve å sette seg inn i situasjonen og forstå hvorfor man får paranoide og urasjonelle tanker i en helt ekstrem syk situasjon hvor hjernen jobber på spreng for å finne en logisk forklaring på denne galskapen når man er midt opp i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kulturer er det tydeligvis lengre fra tanke til handling enn i andre kulturer. Og jeg er glad jeg lever i en kultur der det er vanlig og lovlig å tenke og nesten si alt man mener, men ikke å ty til vold hver gang man reagerer på noe. Vil du ha et mer voldelig samfunn, vær så god og ønsk voldelige og hevngjerrige personer velkommen. Det kommer ikke jeg til å gjøre, for jeg mener det er et steg tilbake fra vår vestlige utvikling der vi er vant til å tenke litt over handlingene vi gjør.

Jeg er fullt klar over at det er langt mellom en tanke og en handling. Men du er enig i at det hele begynner med en tanke? Jeg synes folk skal få lov til å mene det de vil, men det må være en grense mellom å mene noe og direkte krenke/diskriminere andre. Jeg kan ha forståelse for at noen sier at skokasting er kanskje mer vanlig å utføre i muslimske land, men å dermed konkludere med at ALLE muslimer er likadan og bruke det som et argument for hets, er ikke riktig i mine øyne. Selvfølgelig vil jeg ikke ha et voldelig samfunn, men jeg vil heller ikke ha et samfunn hvor regelrett en gruppe mennesker blir hetset og hatet for hver minste ting de gjør. Om de også gjør noe positivt, skal man også finne det negative i dette(les: her mener jeg ikke skokasting).

Jeg synes bare dette blir litt for latterlig, måten enkelte får dette fram på. Det går an å ha en saklig debatt uten å angripe et folks religion og etnisitet. Generalisering på alle nivåer er galt. Og om man skal kunne generalisere muslimer, synes jeg det burde kunne gjøres i den andre retningen også. Om man skal generalisere, må man kunne tåle sånt og ikke bare forvente lovprising og positive ting. Uansett det er viktig å ikke generalisere i det hele tatt, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

jeg venta på den..Nei jeg var ikke der men jeg kan skjønne at f.eks Eskil Pedersen trudde det var et statskupp. Vi andre som ikke var der kan jo le av dette og tenke at mannen har ekstrem livlig fantasi. Eller man kan prøve å sette seg inn i situasjonen og forstå hvorfor man får paranoide og urasjonelle tanker i en helt ekstrem syk situasjon hvor hjernen jobber på spreng for å finne en logisk forklaring på denne galskapen når man er midt opp i det.

Så jeg velger å tenke slik femfor å gjøre narr av hvordan folk i krisesituasjoner tenker når jeg ikke selv har vært til stede. men selv om jeg ikke har vært til stede så kan jeg godt skjønne at man får slike tanker som man i ettertid kan kalle urasjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er fullt klar over at det er langt mellom en tanke og en handling. Men du er enig i at det hele begynner med en tanke? Jeg synes folk skal få lov til å mene det de vil, men det må være en grense mellom å mene noe og direkte krenke/diskriminere andre. Jeg kan ha forståelse for at noen sier at skokasting er kanskje mer vanlig å utføre i muslimske land, men å dermed konkludere med at ALLE muslimer er likadan og bruke det som et argument for hets, er ikke riktig i mine øyne. Selvfølgelig vil jeg ikke ha et voldelig samfunn, men jeg vil heller ikke ha et samfunn hvor regelrett en gruppe mennesker blir hetset og hatet for hver minste ting de gjør. Om de også gjør noe positivt, skal man også finne det negative i dette(les: her mener jeg ikke skokasting).

Jeg synes bare dette blir litt for latterlig, måten enkelte får dette fram på. Det går an å ha en saklig debatt uten å angripe et folks religion og etnisitet. Generalisering på alle nivåer er galt. Og om man skal kunne generalisere muslimer, synes jeg det burde kunne gjøres i den andre retningen også. Om man skal generalisere, må man kunne tåle sånt og ikke bare forvente lovprising og positive ting. Uansett det er viktig å ikke generalisere i det hele tatt, mener jeg.

Veldig veldig enig og den uttalelsen passer veldig gidt i akkurat denne tråden..makan til dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at det er langt mellom en tanke og en handling. Men du er enig i at det hele begynner med en tanke? Jeg synes folk skal få lov til å mene det de vil, men det må være en grense mellom å mene noe og direkte krenke/diskriminere andre. Jeg kan ha forståelse for at noen sier at skokasting er kanskje mer vanlig å utføre i muslimske land, men å dermed konkludere med at ALLE muslimer er likadan og bruke det som et argument for hets, er ikke riktig i mine øyne. Selvfølgelig vil jeg ikke ha et voldelig samfunn, men jeg vil heller ikke ha et samfunn hvor regelrett en gruppe mennesker blir hetset og hatet for hver minste ting de gjør. Om de også gjør noe positivt, skal man også finne det negative i dette(les: her mener jeg ikke skokasting).

Jeg synes bare dette blir litt for latterlig, måten enkelte får dette fram på. Det går an å ha en saklig debatt uten å angripe et folks religion og etnisitet. Generalisering på alle nivåer er galt. Og om man skal kunne generalisere muslimer, synes jeg det burde kunne gjøres i den andre retningen også. Om man skal generalisere, må man kunne tåle sånt og ikke bare forvente lovprising og positive ting. Uansett det er viktig å ikke generalisere i det hele tatt, mener jeg.

Grunnen til at det er vanskelig å generalisere nordmenn som styggedommen selv, er fordi vi sjeldent har gjort noe "galt". ABB er EN fyr som har gjort noe, EN gang. Ser man på muslimer, så er steining, æresdrap, voldelig hevn osv tydeligvis veldig vanlig.

Hadde dette også vært vanlig i norsk kultur, så kunne vi generalisert. Det kan vi rett og slett ikke fordi det ikke skjer nok ganger. ETT terrorangrep fra muslimer, og de hadde ikke blitt generalisert slik de blir i dag. Men pga diverse muslimske terrornetteverk, muslimske terrorgrupper, muslimske terrorhandlinger, SÅ kan vi begynne å lure på hva faen de tenker om vold og lidelse. Jeg er faktisk skremt over deres tankegang om at man får 100 jomfruer i himmelen som "belønning" for å ofre seg selv i terrorhandlinger. Er ikke dette skremmende for dere? Virkelig?

De legger jo ikke skjul på at det er slik de tenker heller, de er jo åpne om det. Av og til tar de på seg skylden for terrorangrep de IKKE har gjort, bare fordi det er status å utøve terror.

DERFOR generaliserer jeg muslimer og ikke nordmenn.

Likevel er vi enige(?) om at en generalisering ikke omfatter hvert bidige individ i en gruppe... Vi har bare forskjellig syn hva angår om generalisering er greit eller ikke. Jeg mener det er greit, du mener det ikke er greit.

For å komme med en generalisering om nordmenn i denne sammenheng:

-nordmenn er glade i å generalisere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er vanskelig å generalisere nordmenn som styggedommen selv, er fordi vi sjeldent har gjort noe "galt". ABB er EN fyr som har gjort noe, EN gang. Ser man på muslimer, så er steining, æresdrap, voldelig hevn osv tydeligvis veldig vanlig.

Nei, steining og voldelig hevn er ikke "veldig vanlig" hos muslimer. Det er "veldig vanlig" i enkelte muslimske land, som f.eks Saudi-Arabia og andre land i midtøsten.

Grøftefyll, voldtekt, drap og vold er temmelig vanlig i Norge. Vil du si at det er noe som representerer nordmenn generelt?

I tillegg må du huske på at det er 5 millioner nordmenn og 1,3 milliarder muslimer. Så hvis 100 000 nordmenn kan si og stå for samme ting, så teller det sterkere for generalisering enn om 100 000 muslimer gjør det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...