Gå til innhold

Er det ikke snart på tide å gjøre noe med studiestøtten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest finurlig

Om AB sitter igjen med 200 kroner til mat til tross for studielån og jobb er disponering noe man burde se på. AB evner heller ikke å svare på prioriteringsspørsmålet, men er mer opptatt av å klage over at alt er så urettferdig.

Jo men denne saken gjelder ikke at AB mener at h*n er den eneste ene som burde få mer i støtte, når vi er flere studenter som sier oss enige i at studiestøtten er for lav. Synes det blir litt flisespikkeri å angripe en AB om sitt pengeforbruk når det ikke er saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Søgni

Om AB sitter igjen med 200 kroner til mat til tross for studielån og jobb er disponering noe man burde se på. AB evner heller ikke å svare på prioriteringsspørsmålet, men er mer opptatt av å klage over at alt er så urettferdig.

Greit nok. Men hva med resten av de som mener lav studiestøtte er et problem, som studenter, studentorganisasjoner og de som er opptatte av studentvelferd? Skal man ikke kunne poengtere at studiestøtten er urimelig lav, uten at det er klaging? Dette er først og fremst en tråd om studiestøtte generelt, ikke en studerende AB's prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønnblomst

Dere som mener at det ikke er noe vanskelige nå enn før, har dere stengt av alle sluser inn til topplokket? Alt som blir sagt preller jo av dere som vann på voks jo!!

Se her:

"Mindre verdt

Justert for inflasjon var studielånet i 2002 verdt 93.588 2010-kroner. Altså er studielånet siden den gang blitt 4588 kroner mindre verdt, en nedgang på fem prosent.

Hadde studielånet fulgt lønnsveksten fra 2002 til 2010, ville studiestøtten ha vært 114.602 kroner."

og

"Fakta: Studiestøtte

Lånekassen utbetaler 90 800 kroner i støtte for høyere utdanning i studieåret 2011/2012.

I august og januar utbetales 18 160 kroner, de øvrige månedene (unntatt juni og juli) er beløpet 6810 kroner.

40 prosent av lånet omgjøres til stipend etter bestått eksamen.

Stipendet kan omgjøres til lån igjen dersom ligningen viser inntekt på over 140 823 kroner (for inntektsåret 2011).

Kilde: Lånekassen"

Henten herifra

Og de fleste studenthybler koster ca 4000 kr og oppover(om man ikke vil bo i "slum" da kan man komme ned i 3000..)

Ikke i stavanger i alle fall. Her er du heldig hvis du finner en plass til 8 000 , og det uten strøm :(

Endret av Grønnblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok. Men hva med resten av de som mener lav studiestøtte er et problem, som studenter, studentorganisasjoner og de som er opptatte av studentvelferd? Skal man ikke kunne poengtere at studiestøtten er urimelig lav, uten at det er klaging? Dette er først og fremst en tråd om studiestøtte generelt, ikke en studerende AB's prioriteringer.

Jo, det skal man. Men man bør også skjønne hvordan det er å måtte prioritere mellom alle de områdene soom våre studentpolikere jobber for å forbedre, noe TS ikke er i stand til. Det er mye vi må forbedre og derfor blir noen saker prioritert forran denne. Jeg har stor respekt for de som må gjøre denne jobben for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skal man. Men man bør også skjønne hvordan det er å måtte prioritere mellom alle de områdene soom våre studentpolikere jobber for å forbedre, noe TS ikke er i stand til. Det er mye vi må forbedre og derfor blir noen saker prioritert forran denne. Jeg har stor respekt for de som må gjøre denne jobben for oss andre.

Kan du ikke gi beng i å henge ut TS ditt arrogante rasshøl?

Poenget er ikke at DU mener at ts prioriterer feil. Det er flere enn ts som påpeker manglende studiestøtte, noe som er POENGET i denne tråden. Temaet er ikke "alle de områdene som våre studentpolitikere jobber for å forbedre", men STUDIESTØTTE. Lær deg å lese før du henger ut andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at støtten er for liten! Jeg synes det er trist at mange må jobbe ved siden av studiene for å klare seg, og få studentboliger gjør jo at mange må leie på det private leiemarkedet, som IKKE akuratt er billig, i hvertfall ikke i de store byene..

Det må helt klart bygges mange flere studentboliger, og stipend og lån bør økes. Det bør være mulig å leve av stipendet, for å jobbe ekstra tar jo bort mye tid som man kunne brukt til å lese osv, og da kommer vel forskjellene på dem som kan få litt støtte av foreldrene og dem som må tjene inn alt selv frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Søgni

Jo, det skal man. Men man bør også skjønne hvordan det er å måtte prioritere mellom alle de områdene soom våre studentpolikere jobber for å forbedre, noe TS ikke er i stand til. Det er mye vi må forbedre og derfor blir noen saker prioritert forran denne. Jeg har stor respekt for de som må gjøre denne jobben for oss andre.

Jeg er veldig klar over at studentvelferd og studentpolitikk dreier seg om mye mer enn studiestøtte, og har også forståelse for at folk kan være uenig i at økt studiestøtte er det absolutt viktigste. Men problemet med å diskutere studentvelferd generelt, er at mange mener at studenter er i en posisjon der man aldri kan poengtere problemer uten at det er klaging og manglende perspektiv. Studenter blir jo ansett som en rimelig priviligert og ressurssterk gruppe til tross for dårlig økonomi, som mangler empati med andre grupper dersom de "klager".

Studietiden er mer enn en mellomstasjon mellom ungdomstid og voksenliv. Det er også en tid der man skal leve, virke og klare seg alene, på lik linje med andre voksne. Jeg mener at det er på tide at flere tar studenters dårlige økonomi, spesielt sett opp mot heltidsstudier og problemer relatert til det, på alvor. At det må prioriteres mellom ulike områder er greit, men nå var dette en tråd om studiestøtte da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en sum tatt i ut av løse lufta, den er selvfølgelig basert på beregninger!

Det er vel få ting den norske stat får mer igjen for enn studielånet de deler ut!!!

Hvorfor mener du at beregningene gjort for 10 år siden er mer korrekte enn dem som blir gjort i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Jeg forstår virkelig ikke folk her inne. Det er da ikke snakk om å få mere i støtte, men å komme opp på det nivået som det er meningen at det skal ligge på?

Studielånet i dag er verdt 26000 kr mindre i året enn det var for 10 år siden!!!! Hvorfor synes alle at det er helt på sin plass?? Røyka sokkene deres hele gjengen eller? Vet ikke om det er smålighet, misunnelse eller lav intelligens som er årsaken, dere har hvertfall tunkt for å forstå hva som er bakgrunnen for studentenes frustrasjon!

Jeg har ikke røyka sokker nei, men jeg har hatt matte, evt. kan jeg lese. I følge sitatet tidligere i tråden (fra denne kilden) er støttebeløpet 4588 kroner mindre verd. Jeg er helt enig i at den forskjellen bør være på null kroner, men det er ikke en forskjell som er like dramatisk som 26 000 kroner. Hvordan i all verden får dere 4600 til å bli 26 000?

Jeg kan gjerne påpeke det igjen: Studiestøtten BØR og SKAL ta hensyn til inflasjon, IKKE til lønnsøkning. Hadde beløpet blitt justert med lønnsøkning hadde det hvertfall gått ille, og det finnes ingen rasjonelle grunner til at studenter skal få sin inntekt økt med mye mer enn det prisene øker. En 2012-student bør kunne kjøpe det samme som en 2000-student, og det er derfor man justerer for KPI.

Forhold dere til fakta om ikke annet, å overdrive på enorme beløp er bare ødeleggende og viser at man ikke har satt seg inn i den økonomiske problemstillingen i det hele tatt.

Reagerte også på at en over her sa at "BSU kan du spare til når du har fått deg jobb etter studiene". Det tar faktisk ganske lang tid å fylle en BSU-konto til de tilstrekkelige 15% som er kravet. Og når man er ferdig med å studere er det mange andre ting som skal på plass. For det første må man få seg en jobb, noe som slettes ikke er enkelt for mange studenter, som kan oppleve å gå i flere år før de finner seg relevant jobb, og også de arbeidsgruppene hvor det er nærmest umulig å få 100% stilling, som f.eks. sykepleiere strever med i dag.

Men hvordan er det relevant at man ikke har råd til å spare på BSU? Mener noen virkelig på ramme alvor at staten skal gi studenter mer i støtte så man får spart litt på BSU???

Jeg kan gjenta det siden noen mente at jeg er smålig som ikke unner oss studenter økt støtte: Jeg ønsker ikke høyere priser. Den økte støtten vil dere ikke se noen ting til, fordi den vil forsvinne rett på leiemarkedet så lenge boligmarkedet er så presset som det er nå. Og da setter dere dere på nett igjen og ber om mer. Og sånn går nu dagan.

Og for den som mente at jeg burde studere noen år til fordi jeg fortjener å kjenne på det slitet dere føler: Slapp helt av, jeg har mange år igjen som student, til og med uten deltidsjobb, og uten foreldre som betaler ett øre. Så jeg har det ikke bedre enn noen av dere. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Og jeg synes det er helt irrelevant med alle som drar frem egne situasjoner. "Jammen, jeg studerer 11 måneder i året, så derfor bør studiestøtten økes!". "Jammen jeg studerer noe som krever at jeg leser 23 timer i døgnet, så støtten bør økes!"

Ved slike diskusjoner må man holde seg til normalen. Normalen er 10 måneder med studier, ofte færre. Normalen er 40 timer studiebelastning i uka, mange bruker mye mindre tid. Det vil alltid være noen som faller utenfor, men man kan ikke ta avgjørelser basert på unntakene. Da burde man heller gi mer støtte til dem med 11 måneder studier (burde være en selvfølge), og evt. mer til de få i landet som går studier som krever unormalt mye tid. At alle andre skal få økt støtte pga noen unntak henger ikke på greip.

Ja, det er kjempetrangt økonomisk å studere. Men det er sånn det skal være, alternativet er å bruke noen år på forhånd for å opparbeide seg penger, man kan ikke forvente at staten skal legge til rette for ALT. Og jeg tror ganske mange av dere vil være glade når dere er ferdige for at lånet deres ikke er 100-200 000 høyere enn det det blir nå. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har hørt, får man ofte ekstra støtte ved utenlandsstudier... Og det er dessuten mye billigere å bo i andre land... Tror du skal lete en stund før du finner noe som topper leieprisene i Norge...

Skolepengene overgår mest sannsynlig den ekstra støtten. Dessuten er det ikke alle steder som har kollektivtransport tilsvarende norske storbyer = bilutgifter. Helseutgifter er også ikke sammenlignbare.

Skulle det skje noe uforutsett har du ingen mulighet til å jobbe inn pengene uten arbeidstillatelse.

Utenlandsstudenter sparer den norske staten for 1.5b årlig, så kanskje på tide det blir litt fokus på oss også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gi beng i å henge ut TS ditt arrogante rasshøl?

Poenget er ikke at DU mener at ts prioriterer feil. Det er flere enn ts som påpeker manglende studiestøtte, noe som er POENGET i denne tråden. Temaet er ikke "alle de områdene som våre studentpolitikere jobber for å forbedre", men STUDIESTØTTE. Lær deg å lese før du henger ut andre.

Jeg henger ikke ut, jeg stiller spørsmål som jeg oppriktig ønsker å få et svar på. Men det er kanskje å ønske for mye?

Temaet økt studiestøtte henger i aller høyeste grad sammen med de andre områdene studentene jobber for å forbedre, fordi har man fokus på et område må man nedprioritere noe annet. Sånn er det.

Jeg er veldig klar over at studentvelferd og studentpolitikk dreier seg om mye mer enn studiestøtte, og har også forståelse for at folk kan være uenig i at økt studiestøtte er det absolutt viktigste. Men problemet med å diskutere studentvelferd generelt, er at mange mener at studenter er i en posisjon der man aldri kan poengtere problemer uten at det er klaging og manglende perspektiv. Studenter blir jo ansett som en rimelig priviligert og ressurssterk gruppe til tross for dårlig økonomi, som mangler empati med andre grupper dersom de "klager".

Studietiden er mer enn en mellomstasjon mellom ungdomstid og voksenliv. Det er også en tid der man skal leve, virke og klare seg alene, på lik linje med andre voksne. Jeg mener at det er på tide at flere tar studenters dårlige økonomi, spesielt sett opp mot heltidsstudier og problemer relatert til det, på alvor. At det må prioriteres mellom ulike områder er greit, men nå var dette en tråd om studiestøtte da....

Ja, jeg er helt enig med deg. Men jeg mener likevel det er greit å diskutere prioriteringer av det man får utbetalt, for hvordan man prioriterer det man har i dag når man har både studielån og deltidsjobb sier litt om hvordan man vil prioritere i fremtiden. Klarer en seg ikke på 10 000 i dag er det lite vits i å øke studiestøtten, da må man heller se på om heltidsstudenten bare var en drøm.

(For min del hadde jeg det helt greit med studielån og 3000 fra ekstrajobb da jeg bodde på studenthybel, hadde råd til telefon, internett, var ute to ganger i måneden og trente ukentlig. Da jeg hadde praksis måtte jeg til og med klare meg med mindre penger, og det gikk helt greit. Da er det ikke rart jeg lurer på hva det er som koster så mye for andre for dette var ikke lenge siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skulle vært feriestipend eller noe, for de som ikke fikk seg jobb... jeg kommer til å begynne å grine hvis jeg ikke får jobb i sommer, for da blir det tomt på kontoen gitt. har husleie og andre utgifter selv om det er ferie også....

hadde egentlig garantert jobb men så gikk bedriften konkurs, så jeg tenke ikke på å spare noe ekstra... for det var ikke lenge siden jeg fikk vite at de gikk konkurs...

ellers i året har jeg ingen problemer. jeg bor på studenthybel med god standard som ikke er så dyr.... men jeg vet om mange studenter som leier 12 kvm til 5000 og deler et bittelite bad med 4 andre liksom.....

burde bli bygd flere studenthybler ja... eller ihvertfall få en måned til med lån......

Tilogmed folk som går på nav får utbetalt penger hver måned. studentene får ikke det. og for de som kanskje er så uheldige å ikke få seg sommerjobb, så går de jo faktisk 2 måneder uten noe som helst inntekt. Ganske forskjell fra sånn alle andre i landet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vodka

det skulle vært feriestipend eller noe, for de som ikke fikk seg jobb... jeg kommer til å begynne å grine hvis jeg ikke får jobb i sommer, for da blir det tomt på kontoen gitt. har husleie og andre utgifter selv om det er ferie også....

hadde egentlig garantert jobb men så gikk bedriften konkurs, så jeg tenke ikke på å spare noe ekstra... for det var ikke lenge siden jeg fikk vite at de gikk konkurs...

ellers i året har jeg ingen problemer. jeg bor på studenthybel med god standard som ikke er så dyr.... men jeg vet om mange studenter som leier 12 kvm til 5000 og deler et bittelite bad med 4 andre liksom.....

burde bli bygd flere studenthybler ja... eller ihvertfall få en måned til med lån......

Tilogmed folk som går på nav får utbetalt penger hver måned. studentene får ikke det. og for de som kanskje er så uheldige å ikke få seg sommerjobb, så går de jo faktisk 2 måneder uten noe som helst inntekt. Ganske forskjell fra sånn alle andre i landet....

Er helt enig, det er ikke alltid lett å få seg sommerjobb, så man bør ikke bare regne med at alle studenter har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg faktisk syns er oppriktig irriterende med lånekasser er at når man er deltidsstuden (75%) så blir ikke tidligere lån fryst slik som på heltid. Jeg går deltid nå, men føles som heltid. Vi har mye å gjøre hele tiden, og praksisperiodene våre er på 100%.

Jeg får heller ikke innvilget betalingsutsettelser, noe som betyr at jeg må nedbetale tidligere lån samtidig som jeg studerer, og den balangsen der er fryktelig vanskelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vanlig pris på studentboliger er ikke 5-6-7000 kroner for ett menneske. Om de er så høye der du er er jo det dumt, men det er ikke noe argument for å øke LK-utbetalingen, men for å senke prisene på studentboliger.

Jeg ser fortsatt ikke et eneste godt argument for å øke studiestøtten til 11 måneder for alle sammen. Jeg ser bare argumenter for å øke tilbudet av studentboliger. ;)

Unnskyld meg?? På hvilken planet er det du lever på? Sist jeg sjekket er prisen på et ledig rom i et kollektiv 5500, jeg har funnet ett til 4800 og det er på 10kvm og jeg må dele bad og kjøkken med 10 andre. SÅ vennligst oppdater deg, og sett deg inn i situasjonen slik den faktisk er I DAG, og ikke slik den var for 10 år siden når du studerte før du uttaler deg.

Og bare så det er sagt, det er lovet studentboliger i hytt og pine siden jeg begynte å studere i 2007, de eneste jeg har sett snurten av er en blokk for familier på Fantoft, den andre fantastiske studentblokken i Bergen går det ikke ann å flytte inn i, og saken er nå for retten. Så ja gjerne, kom hit du så skal du se hvor lett du klarer deg på 6800 i mnd. Makan

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håhå kjenner jeg blir så provosert at jeg har lyst å grine av denne tråden. Er det i det hele tatt noen som har satt seg inn i prisene på studentboliger? Eller bare tar dere disse billige tallene ut av fantasien?

Jeg lever nå relativt billig, 3500 kr i mnd, pluss 1000 kr i strøm, 500 i internett, 400 kr på bybanekort, 400 kr på mobil - bare det er over 5000 kr. Hva sitter jeg igjen med da?

6800 kr er ikke nok til å leve. Jeg må jobbe ræven av meg, for å si det slik for å ha råd til å være sosial, være aktiv og ikke sitte innesperret på lesesalen eller rommet mitt hele dagen. Jeg og romvenninnen min måtte slå av alt av varme i leiligheten vår da prisene var rekord høye på strømmen, heller fryse enn å leve på nudler enn hel måned.

Jeg er så heldig å ha en litt fleksibel studentjobb ved siden av, men vi er mange studenter der og alle kjemper om nok vakter til å kunne holde hodet over vann. Det er tipp toppers for alle dere som var super mennesker som klarte alt og levde i luksus. Men sånn er det faktisk ikke for alle i dag.

Jeg er enig med TS jeg, enten får de øke utbetalingene per måned, eller så må vi rett og slett få stipend/lån utbetalt i juni. Jeg har eksamen i juni, jeg har ikke tid til å jobbe hele mai for å klare å betale husleien i juli. Jeg tviler på at huseier er så grei at jeg kan betale halv husleie eller utsette betalingen en måned fordi jeg ikke har fått jobbet nok.

Jeg fatter det bare ikke, det er et LÅN, vi får renter på det, vi må betale tilbake, man får det ikke gratis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig an på hvor og hva man studerer. Jeg har 75% stilling ved siden av skolen, men studiene mine er bare noen timer om morgenen så jeg greier å jobbe på formiddagen og ettermiddagen. Min økonomiske situasjon er veldig bra, men jeg har noen venner som tar endel fag som krever endel praksis og de har ikke sjangs til å få seg jobb ved siden av. Disse burde få høyere støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Unnskyld meg?? På hvilken planet er det du lever på? Sist jeg sjekket er prisen på et ledig rom i et kollektiv 5500, jeg har funnet ett til 4800 og det er på 10kvm og jeg må dele bad og kjøkken med 10 andre. SÅ vennligst oppdater deg, og sett deg inn i situasjonen slik den faktisk er I DAG, og ikke slik den var for 10 år siden når du studerte før du uttaler deg.

Og bare så det er sagt, det er lovet studentboliger i hytt og pine siden jeg begynte å studere i 2007, de eneste jeg har sett snurten av er en blokk for familier på Fantoft, den andre fantastiske studentblokken i Bergen går det ikke ann å flytte inn i, og saken er nå for retten. Så ja gjerne, kom hit du så skal du se hvor lett du klarer deg på 6800 i mnd. Makan

Jeg studerer nå, jeg. Og jeg fatter fremdeles ikke hvorfor du later som om du argumenterer mot meg, du bekrefter jo bare det jeg sier - at det trengs flere studentboliger. Får du mer i støtte vil du måtte betale mye mer enn 5500 i leie.

Og i mange byer i Norge slipper man å betale 5500 for et rom i kollektiv hvis man går ned i standard. Kjipt hvis du bor i en av de byene der det nesten ikke er mulig, men da er jo løsningen nettopp flere studentboliger!

Makan!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...