Gå til innhold

Er det ikke snart på tide å gjøre noe med studiestøtten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Søgni

Å gjøre dette om til hvordan studenter prioriterer pengene sine, mener jeg blir litt feil. Man finner helt sikkert de som bruker pengene sine på tull og derfor har ekstra dårlig råd som student, men jeg tror ikke at dette gjelder for hele den store og ikke spesielt homogene studentgruppen som studiestøtte angår.

Personlig har jeg aldri lidd som student. Jeg har kunnet jobbe, på fritid og i alle ferier, og dermed klart meg greit. Men ikke alle studier er like lette å kombinere med jobb, det er faktisk ikke til å komme unna. En deltidsjobb skader ingen, men problemet er at jobbingen ofte går foran studiene, fordi det er svært få deltidsjobber som er så forutsigbare og der man velger arbeidstider selv.

Jeg kjenner folk som nesten føler at de jobber og studerer i tillegg, når de i realiteten er heltidsstudenter. Dessuten er folk ulike, med ulike forutsetninger.

Det er ikke slik at et ønske om økt studiestøtte betyr at de som ønsker det ikke skal få fortsette å jobbe deltid. Det betyr bare at de som ønsker det kan ta heltidsstudentbegrepet tilbake, og at det blir mulig å studere på heltid. Hvis ikke kan man like gjerne slutte å kalle en student i 100% studier for heltidsstudent, eller fjerne hele begrepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje vi skal slutte å dele ut boliglån til folk da, man må jo forstå at pengesekken blir tom og at pangene må tas fra andre formål.

Så nå er det å stoppe boliglån til normenn!!

Hva har dette med saken å gjøre? Boliglån baserer seg på hva du kan betjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ingen studerer mer enn 10 måneder (med unntak av de som har feltarbeid på sommeren, og får ekstra støtte for det), så studiestøtte i 10 måneder holder. Om man lar være å bruke av studielånet før semestrene begynner.

Hilsen ei som studerte siv.ing., med eksamener angt uti juni for 10 år siden, enda mens de fleste andre studier koste seg med sommerferie da.

De som har feltarbeid på UiO får ikke ekstra støtte til det. Og jeg studerer min 11 måneder faktisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har feltarbeid på UiO får ikke ekstra støtte til det. Og jeg studerer min 11 måneder faktisk.

Jøss, trodde de fleste som hadde det fikk penger fra lånekassen til sommerkurs jeg? Kjenner en som fikk sommerskurspenger til feltarbeid som kun kunne utføres på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, trodde de fleste som hadde det fikk penger fra lånekassen til sommerkurs jeg? Kjenner en som fikk sommerskurspenger til feltarbeid som kun kunne utføres på sommeren.

Av de jeg studerer med er det en kjent sak at minst en sommer forsvinner til feltarbeid uten ekstra støtte fra lånekassen eller mulighet for jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke svada. Du kunne ha søkt på studentbolig, trening får man billigere som student, tv-lisens trenger man ikke, BSU'en kan du fylle opp når du kommer i jobb. Telefon og internett er også kostnader det er mulig å spare inn på. Det at venninnene dine ikke bor i nabolaget er ikke statens problem, du kan jo henge med vennenne dine på skolen. Forøvrig sa du at du jobbet og disse pengene har du ikke regnet med. Og siden du allerede har lagt meg for hat kan jeg nevne at det er mulig å spre storlånet du får i august og januar til de store utgiftene dersom du velger å ha dem.

For min del venter både tv-lisens og BSU til jeg er ferdig studert. Å kunne spare seg opp til 15% egenkapital er virkelig ingen menneskerett mens man er student.

Poenget er, som du nok aldri vil klare å ta inn over deg, at dette handler om prioriteringer. Det er ikke penger til alt på statsbudsjettet. For å realisere heltidsstudenten er det flere grep en økt studielån, og som f.eks. 1500 nye studentboliger i året, relevant praksis, god FoU basert utdanning.

Og hva ville du valgt dersom du sto mellom å måtte si at norges studenter skulle fått studiefinansiering på 1G eller 11 måneders studietøtte? For det er totalt urealistisk å få til begge på en gnang.

herlighet!!

Nå ser du vel det at budsjettet mitt ikke er sånn at jeg har mulighet til å spare på bsu, at jeg ikke betaler for trening, jeg har ikke rår til forsikring(så blir det brann er jeg fucked big time!!)

Telefon og internett har jeg vært uten helt frem til nå nylig. Internett tegnet jeg faktisk for noen dager siden, da det ikke er mulig å fortsette som jeg har gjort uten nett.

Studenthybel (som koster betydelig mindre enn den jeg har) er ikke et alternativ for meg av flere ganger.

Hvis du mener vi skal begynne å begrense utbetaling av lån så bør man da droppe huslån, forbrukslån, billån osv, IKKE studielånet!!

Desuten så forstår jeg virkelig ikke den tanken!!! Staten tjener penger på å låne til oss, det er ingen gave!!!

DET ER MENINGEN AT STUDIELÅNET SKAL DEKKE DISSE TINGENE!! At du mener noe annet har ingen betydning, du tar feil! Lånet skal faktisk også dekke til at man har mulighet til å være sosial en gang i blant, det har ingen betydning for lånekassen hvor vennene mine bor, lånet skal uansett dekkke utgifter som det ikke gjør!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av de jeg studerer med er det en kjent sak at minst en sommer forsvinner til feltarbeid uten ekstra støtte fra lånekassen eller mulighet for jobb.

Den er kjedelig. Synd ikke alle med feltarbeid kan kvalifisere til støtte i sommerterminen. Hva er det som gjør at de ikke får? Et raskt blikk på denne lenken skulle jo tilsi at de burde: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sommerkurs/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har feltarbeid på UiO får ikke ekstra støtte til det. Og jeg studerer min 11 måneder faktisk.

Jeg har faktisk skrevet om det tidligere i tråden:)

Jeg måtte slutte på biologi pga dette, men jeg fikk ingen beskjed om det før etter studiastart så det kostet meg 40 000 kr ekstra i lån desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte som student for 8 år siden var det fortsatt mulig å leve på stipendet uten jobb. Det var trangt, men fullt mulig. Da kunne man finne hybel for 2700 inkludert strøm, internett og kabel-TV. Det var dårlig standard og "langt uti gokk", men det gikk an. Økonomien var ikke romslig, men man kunne få endene til å møtes. Nå finner man ikke hybler i den prisklassen mer, i alle fall ikke i de største studentbyene. Og mat er blitt mye dyrere. Synes i det minste det burde vært lån og stipend i 11 måneder i stedet for 10. Å øke lånet med 6800 i året burde da være mulig? (Men nå er jeg ikke akkurat politiker, så jeg vet ikke hvordan det er mulig/ikke mulig)

Endret av Store My
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlighet!!

Nå ser du vel det at budsjettet mitt ikke er sånn at jeg har mulighet til å spare på bsu, at jeg ikke betaler for trening, jeg har ikke rår til forsikring(så blir det brann er jeg fucked big time!!)

Telefon og internett har jeg vært uten helt frem til nå nylig. Internett tegnet jeg faktisk for noen dager siden, da det ikke er mulig å fortsette som jeg har gjort uten nett.

Studenthybel (som koster betydelig mindre enn den jeg har) er ikke et alternativ for meg av flere ganger.

Hvis du mener vi skal begynne å begrense utbetaling av lån så bør man da droppe huslån, forbrukslån, billån osv, IKKE studielånet!!

Desuten så forstår jeg virkelig ikke den tanken!!! Staten tjener penger på å låne til oss, det er ingen gave!!!

DET ER MENINGEN AT STUDIELÅNET SKAL DEKKE DISSE TINGENE!! At du mener noe annet har ingen betydning, du tar feil! Lånet skal faktisk også dekke til at man har mulighet til å være sosial en gang i blant, det har ingen betydning for lånekassen hvor vennene mine bor, lånet skal uansett dekkke utgifter som det ikke gjør!!!

Ja, stakkars deg.

De andre typene lån er det finansinstitusjoner som låner ut. Lånekassen er statlig styrt. Ser du forskjellen? Og du svarte meg ikke på prioriterinsspørsmålet. Jeg er spent på hvilken av de to du ville prioritert og hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjedelig. Synd ikke alle med feltarbeid kan kvalifisere til støtte i sommerterminen. Hva er det som gjør at de ikke får? Et raskt blikk på denne lenken skulle jo tilsi at de burde: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sommerkurs/

Det vet jeg faktisk ikke, jeg går et litt annet studie hvor problemet er litt anderledes, nemlig at det forventes at man jobber med masteroppgaven fulltid om sommeren og det gir ikke lånekassen støtte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vodka

6800kr i stippend

5500 i husleie.

300 til internett

300 til tlf

Å betale 5800 i husleie (og internett) er jo sinnsykt med en inntekt på 6800. Kanskje du kan finne et billigere sted å bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så derfor straffer man alle, slik at enda flere blir tvunget til å bruke lengre tid på å fullføre? Lgisk...

Desuten så må da folk ta ansvar for seg selv, man vet at studielånet øker før hver gang man søker om et nytt semester, så da får man heller ta tak og ikke surre rundt på universitetet. Vi som står på skal ikke straffes med det?

Jeg forstår virkelig ikke folk her inne. Det er da ikke snakk om å få mere i støtte, men å komme opp på det nivået som det er meningen at det skal ligge på?

Studielånet i dag er verdt 26000 kr mindre i året enn det var for 10 år siden!!!! Hvorfor synes alle at det er helt på sin plass?? Røyka sokkene deres hele gjengen eller? Vet ikke om det er smålighet, misunnelse eller lav intelligens som er årsaken, dere har hvertfall tunkt for å forstå hva som er bakgrunnen for studentenes frustrasjon!

Og hvis dere mener det dere sier, da burde jo det gjelde alt annet også, ikke bare studiestøtte. Man burde da ha barnebidrag etter satser på nittitallet, det samme med pensjon, uføretrygd, ardbeidsledighets

Det handler ikke om hva som er rettferdig, det handler om at større studielån er dårlig for samfunnet, ettersom svært mange hadde hatt for store lån. Jeg syns godt støtten kan økes, men da må det være mer i stipend.

"Jeg forstår virkelig ikke folk her inne. Det er da ikke snakk om å få mere i støtte, men å komme opp på det nivået som det er meningen at det skal ligge på?"

Dette er ikke logisk, at studenter fikk utbetalt en sum for 10 år siden, betyr ikke at den summen er den "rette" summen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lette lenge lenge før jeg fant den jeg har nå. Jeg kan ikke dele bad og kjøkken, og jeg har også veldig store problemer med å dele privat med veninne.. og det er ikke for å være vanskelig med vilje, men jeg mister helt forstanden av det!

Alle mine medstudenter betaler mellom 4- 55oo kr i leie.

Titer stadig vekk innom på finn da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Jeg har ikke kilder på dette, men vet at det var diskutert for ett par år siden om at startstøtten på rundt 18 000 i august/januar heller skulle fordeles jevnt over hele året, slik at studentene i stedet fikk nær 9 000 i mnd.

Dette hadde vært en ganske god løsning synes jeg, det eneste er at da faller depositumspenger og penger til skolebøker bort. Men vi hadde i det minste hatt nær 3000 kr mer i måneden å leve på, 6800 kr er alt for lite, selv om det bare er for en kort periode.

Reagerte også på at en over her sa at "BSU kan du spare til når du har fått deg jobb etter studiene". Det tar faktisk ganske lang tid å fylle en BSU-konto til de tilstrekkelige 15% som er kravet. Og når man er ferdig med å studere er det mange andre ting som skal på plass. For det første må man få seg en jobb, noe som slettes ikke er enkelt for mange studenter, som kan oppleve å gå i flere år før de finner seg relevant jobb, og også de arbeidsgruppene hvor det er nærmest umulig å få 100% stilling, som f.eks. sykepleiere strever med i dag.

Endret av finurlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hva som er rettferdig, det handler om at større studielån er dårlig for samfunnet, ettersom svært mange hadde hatt for store lån. Jeg syns godt støtten kan økes, men da må det være mer i stipend.

"Jeg forstår virkelig ikke folk her inne. Det er da ikke snakk om å få mere i støtte, men å komme opp på det nivået som det er meningen at det skal ligge på?"

Dette er ikke logisk, at studenter fikk utbetalt en sum for 10 år siden, betyr ikke at den summen er den "rette" summen.

Det er ikke en sum tatt i ut av løse lufta, den er selvfølgelig basert på beregninger!

Det er vel få ting den norske stat får mer igjen for enn studielånet de deler ut!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde 4 mnd praksis i strekk, kombinert med store innleveringer, deltidsjobb og fritid. Men da er jeg vel bare et slikt supermenneske jeg også. Klarte til og med å stemme ved valg!

Ja da er du et sånt supermenneske. De fleste jeg kjenner lignende situasjon møter nærmest veggen i sånne perioder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Ja, stakkars deg.

De andre typene lån er det finansinstitusjoner som låner ut. Lånekassen er statlig styrt. Ser du forskjellen? Og du svarte meg ikke på prioriterinsspørsmålet. Jeg er spent på hvilken av de to du ville prioritert og hvorfor :)

Jeg synes det er unødvendig å gjøre dette til en debatt om hvorvidt AB disponerer pengene sine bra, når debatten går ut på at studielånet ikke har økt siden 2002, og ikke er realistisk til dagens prisnivå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klandrer størrelsen på studielånet for de høye leieprisene; ta dere sammen og tenkt dere litt om.

Jeg eier bolig med utleiedel, og jeg MÅ ta såkallt blodpris for utleie for å få privatøkonomien til å gå rundt. 5000 kr/mnd for en hybelleilighet på 17 kvm dekker ikke rentene på boliglånet mitt. Jeg leier ikke ut for å være snill, men fordi jeg må. Jeg kan ikke ta hensyn til hvor lite studenter får utbetalt fra lånekassen, jeg må ta hensyn til hva banken krever i renter.

Myndighetene klarer aldri å bygge nok studentboliger til alle, det finnes ikke tomter. Så lenge det finnes et så stort tilbud av hybler på privat markedet er det heller ikke noe poeng i å bygge offentlige studentboliger.

Myndighetene er allerede inne og styrer utleieprisene på privatmerkedet. De regulerer boligprisene gjennom Norges Banks styringsrente. Når styringsrenta går opp, da følger utleieprisene etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er unødvendig å gjøre dette til en debatt om hvorvidt AB disponerer pengene sine bra, når debatten går ut på at studielånet ikke har økt siden 2002, og ikke er realistisk til dagens prisnivå.

Om AB sitter igjen med 200 kroner til mat til tross for studielån og jobb er disponering noe man burde se på. AB evner heller ikke å svare på prioriteringsspørsmålet, men er mer opptatt av å klage over at alt er så urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...