Gjest Madden Skrevet 29. januar 2004 #41 Skrevet 29. januar 2004 Men ærlig talt da! De lider ikke akkurat noen nød, det kan jo alle se!!!!! I diskusjonen om monarki vs. republikk...ved å innføre Republikk så får vi iallefall "ansatt" et menneske som gjør nytte for pengene politisk og representativt! En president vil jo udiskutabelt ha en større og mer omfattende funksjon enn vi noen gang kan tilegne våre kongelige!! Synes ikke akkurat MM er en verdig representant for landet vårt (og det forbeholder jeg min rett til å mene!! samme hva andre måtte synes om henne!!) og ikke synes jeg hun gjør noe vesentlig mat-nyttig heller!!! Føde oss en prinsesse eller to, vel vel...ser ikke helt at det gagner oss noe bortsett fra å videreføre den latterlige tradisjonen med monarki...i en enda mer utvannet utgave!
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #42 Skrevet 29. januar 2004 Har da aldri vert vanlig at medl. av kongefam.har fått barnetrygd. Skjønner ikke debatten.
Gjest MrsL Skrevet 29. januar 2004 #43 Skrevet 29. januar 2004 Mener helt klart at det ikke er på sin plass med barnetrygd...............og i samme slengen ei heller kontantstøtte
VesleBråka Skrevet 29. januar 2004 #44 Skrevet 29. januar 2004 Jeg synes absolutt at kongefamilien kan få økt apanasjen sin,som en annen her inne sa så kan man sammenligne dem med en bedrift med utgifter deretter. De får økt apanasjen sin hvert år, de kan vel roe ned til nytt statsbudsjett kommer vel? Haakon og MM var jo budsjettvinnere ifjor. De klarer vel med bleier og slikt inntil den tid. Jeg liker kongehuset vårt og synes absolutt at de skal få en bra standard og ikke tenke på økonomi oppi alt ansvaret de har. Nå vet ikke jeg om jeg synes Haakon og MM har så overvettes mye ansvar da.. Greit at det er fint å ha kongehus og at de er gode representanter for nasjonen osv. men verdens glupeste og mest hardtarbeidende er de vel ikke. De møter nok mye velvilje. En her inne skrev:Det er ikke staten som betaler fartinga deres. De får bidrag fra velgere og bedrifter som ønsker at de skal velges. Så vidt jeg vet så har de ikke lov til å ta imote private gaver fra bedrifter som selv vil i søkelyset. Husker dere hvor mye oppstyr det ble når prinsessen fødte Maud Angelica fordi hun mottok en barnevogn???? POLITIKERE, ikke kongelige. Les hele innlegget da, spesielt ettersom du over klager på at du ikke fatter sammenhenger.
Gjest Poirot Skrevet 30. januar 2004 #45 Skrevet 30. januar 2004 I diskusjonen om monarki vs. republikk...ved å innføre Republikk så får vi iallefall "ansatt" et menneske som gjør nytte for pengene politisk og representativt! En president vil jo udiskutabelt ha en større og mer omfattende funksjon enn vi noen gang kan tilegne våre kongelige!! For det første så gjør alt koneparet mye av det en president vil gjøre: ta imot akkreditiver fra amabssadører, holde statsmiddager, reise på statsbesøk. For det andre så kommer det helt ann på hva slags presidentsystem man velger mht hvor mye politisk makt en president får. i USA har denne mye makt, i andre land er presidenten mer en figur a la kongen.
Gjest Madden Skrevet 30. januar 2004 #46 Skrevet 30. januar 2004 Greit at de representerer landet og har endel funksjoner (uansett svært overbetalt...) Men jeg synes ærlig talt ikke at den kommende generasjon kongelige, altså dagens kongebarn, vil kunne representere Norge på en god måte. Jeg synes ikke MM er skikket til en slik oppgave, hun er ikke verdig rollen i mine øyne! Jeg mener at vi burde kunne få mer valuta for pengene som brukes på de kongelige, og for å dra inn en helt annen debatt, så mener jeg at når de har en slik posisjon så bør vi kunne kreve at de har levd og lever et temmelig plettfritt liv! nettopp på grunn av at de skal være Norges ambassadører utad og har en representativ funksjon som det poengteres så nøye her! Vil ikke si at vår kommende dronning MM oppfyller disse kravene særlig godt!
VesleBråka Skrevet 30. januar 2004 #47 Skrevet 30. januar 2004 Jeg synes det er litt overkill å forvente at de skal ha helt plettfrie liv. De er da privatpersoner også, jobber ikke hele tiden. De er ikke slaver. Og spesielt kan man vel ikke kreve noe slikt av noen som ikke er oppdratt til en rolle i kongehuset. Hvis haakon måtte finne seg en jomfru, så vet jeg ikke helt hvor han skulle funnet en på 25+.. det mørkeste vestland?? eh..
Gjest sexysadie Skrevet 30. januar 2004 #48 Skrevet 30. januar 2004 Det ser faktisk ut som om han fikk det han fortjente....
Nette Skrevet 30. januar 2004 Forfatter #49 Skrevet 30. januar 2004 Jeg synes det er litt overkill å forvente at de skal ha helt plettfrie liv. De er da privatpersoner også' date=' jobber ikke hele tiden. De er ikke slaver. Og spesielt kan man vel ikke kreve noe slikt av noen som ikke er oppdratt til en rolle i kongehuset. Hvis haakon måtte finne seg en jomfru, så vet jeg ikke helt hvor han skulle funnet en på 25+.. det mørkeste vestland?? eh..[/quote'] Nå er jeg langt fra "plettfri" selv... Men jeg kjenner faktisk en god del mennesker som kommer fra helt vanlige familier, aldri har drevet med dop eller har omgått mennesker med kriminell fortid... Tror faktisk det er normen i vårt lille land, og at det er svært få mennesker som ville få så mye oppstyr rundt seg som Mette-Marit har fått. Det irriterer meg litt at vi stadig får presenterert et bilde av at det er "synd på" Mette-Marit! Jeg må si at jeg heller er missunnelig på henne - hun har giftet seg med et styrtrik prins, mannen hun elsker (og som elsker henne så mye at han faktisk valgte henne til tross for at det ville vekke oppstandelse), hun har nettopp fått barn nummer to, hun kan shoppe det hun ønsker, hun fikk seg en stilling mens hun gikk gravid som mange kunne tenke seg (til tross for at hun kun har jobbet som servitør og på klesbutikk tidligere), hun har studert gratis i London, pusser opp hjemmet sitt og kan se frem til å bo på et slott! Jeg har ennå til gode å høre ett godt argument for å beholde monarkiet!
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2004 #50 Skrevet 1. februar 2004 Da kan man spørre om hva alt koster? Appanasjen, lønninger, politi,diverse hus de har rundt om til disp. 5 mill i året ti private utgifter er da godt betalt selv om de har stort hus?
Gjest Madden Skrevet 4. februar 2004 #51 Skrevet 4. februar 2004 Fornuftige ord Nette! Jeg foreslo da ikke at hun skulle være jomfru Veslebråka! Les hva jeg skriver istedet!!
Gjest sexysadie Skrevet 4. februar 2004 #52 Skrevet 4. februar 2004 Det var greit at kongebarna giftet seg med hvem de ville, men var de nødt til å velge i fra søppelet? 8)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå