Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror de skulle klare seg jeg , med eller uten barnetrygd :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygd går til den som har det daglige ansvaret for barnet. Det er såvidt jeg vet Kronprinsparet, siden de er gift, bor sammen og passer sitt felles barn hver dag. Da handler vel dette om hvorvidt Kongefamilien bør få barnetrygd eller ikke. Å da ta MM for dette, er smålig, synes jeg.

Skrevet
Tenk bare når alle gærningene som stiller til presidentvalget skal dra rundt om i Norge for å sanke stemmer. Hva koster det da??? Og har vi godt av sånne tilstander som det for tiden er i USA :o

Det er ikke staten som betaler fartinga deres. De får bidrag fra velgere og bedrifter som ønsker at de skal velges. I Norge får alle partier statlige midler, som egentlig skal brukes til utgiftene de har på stortinget; men som hos mange brukes på valgkamp. F.eks Frp er flinke til det, og nekter for at de gjør noe galt. I Norge er det også slik at partiet selv må skaffe penger/ få bidrag fra velvillige ytere hvis de ønsker å farte rundt og drive valgkamp. Lokal valgkamp drives ofte av frivillige som dugnad.

Tilstandene i USA er slik hvert 4. år, men får større oppmerksomhet i Norge iår fordi, som en avis sa det, det er den viktigste politiske prosessen som har foregått i USA på maange år. USA er ved et vendepunkt, og det angår oss også.

Skrevet
er vi bare ute etter å ta Kronprinsessen?

Det er vel ganske innlysende :roll:

Nå som MM ikke fødte ett funksjonshemmet barn har kritikken gått over i fase II som handler om apanasje, fase III kommer når de første bildene av MM etter fødselen kommer på trykk om hun er slank igjen kontra ikke slank og hva slags klær babyen har på designer/ikke designer også er debatten om sløsing med offentlige midler i gang igjen.

Den evige runddans rundt misunnelsens akse.

Innlegget er endret. Hege (admin.)

Skrevet

Det er vel ganske innlysende :roll: Sitat endret. Hege

Og dagens leksjon er retoriske spørsmål... det betyr at... osv...

Sarkasmen klarer du fint, ser jeg.

Den evige runddans rundt misunnelsens akse.

Selvsagt er det det.

Gjest sexysadie
Skrevet

Det må være lov å sette kritisk lys på folk uten å bli stemplet som misunnelig. :wink:

Skrevet

Det må være lov å sette kritisk lys på folk uten å bli stemplet som misunnelig.:wink:

Selvsagt! Men det virker så meget mer overbevisende om at det er saken og ikke personen som diskuteres, når begge to som faktisk det faktisk dreier seg om, er med i diskusjonen... tror du ikke?

Skrevet

Det må være lov å sette kritisk lys på folk uten å bli stemplet som misunnelig. :wink:

Du setter ditt kritiske lys på ting som er helt urimelige, da oppfatter jeg det som misunnelse. Du bruker mange stygge uttrykk for å beskive medlemmer av Kongefamilien, bla. annet kaller du MM for avlsmærr.

Gjest sexysadie
Skrevet

Du setter ditt kritiske lys på ting som er helt urimelige, da oppfatter jeg det som misunnelse. Du bruker mange stygge uttrykk for å beskive medlemmer av Kongefamilien, bla. annet kaller du MM for avlsmærr.

Ikke i denne tråden.Jeg liker å kalle ting ved dets rettenavn. Og det er jo vitterligen det MM er, da hennes oppgave i dette spillet er å føde tronarvingen.Enn hvis hun ikke hadde fått det til: Hvilke tilstander hadde det da ikke blitt?

Skrevet
da hennes oppgave i dette spillet er å føde tronarvingen.

Så du oppfatter hele Kongefamilien som brikker i ett spill. De gifter seg ikke av kjærlighet, kun for å føre familien videre?

Gjest sexysadie
Skrevet

Så du oppfatter hele Kongefamilien som brikker i ett spill. De gifter seg ikke av kjærlighet, kun for å føre familien videre?

I vår tid gifter de seg mye godt av kjærlighet, men de har jo også en større forpliktelse enn oss andre om å føre slekten videre.

Skrevet

I en republikk vil staten ihvertfall slippe å ha økonomisk ansvar for presidentens voksne barn med familie.

(Hvorfor blir alltid USA og pengebruken til presidenten der tatt fram når monarki/republikk diskuteres? Det er da mye mer nærliggende å sammenligne seg med Finnland f.eks.)

Gjest sexysadie
Skrevet
I en republikk vil staten ihvertfall slippe å ha økonomisk ansvar for presidentens voksne barn med familie.

.)

Der sa du noe meget interessant....

Gjest bare lille meg...
Skrevet

Coffee skrev: "Det virker på meg som om folk har mange forestillinger og fullstendig gale oppfatninger om hvordan Kongehuset disponerer midlene sine og om hva slags utgifter de har i det daglige. Tror dere vakter, kokker, assistenter og sjåfører jobber for ingenting, de har familier de også vet dere."

De 5 mill kronprinsparet får i apanasje betaler ikke lønna til tjenerne vel?? Dette er penger de beholder selv! Dette er støtte de får av staten Norge.... Tror du kongen og dronningen betaler gardesoldatene utenfor slottet?? Livvaktene/vaktene til kongefamilien skal ikke ha lønn av de kongelige da de faktisk er politibetjenter betalt av staten Norge..

Vedlikehold av skaugum/slottet etc.. går under en hjemmel i statsbudsjettet som heter vedlikehold og drift av kulturminner..(noe i den duren....)

Dessuten får de utenom apanasjen et driftbudsjett som skal dekke mottakelser, representasjoner i inn-og utland, osv...

De kongelige betaler heller ikke skatt eller moms...

Så jeg vil ikke akkurat si at de lider noen nød...

Skrevet

Monarki vs Republikk og president.

Vi kanskje får en president som har levet et utagerende liv. Det hadde muligens vært mere spennende enn KMB.

Mens jeg har ordet: Hva synes dere jenter om KMB's valg av slips??

Jeg er slipsfreak.

Gjest Anonymous
Skrevet

I det ene øyeblikket likestiller mange seg her inne med kronprinsparet nettopp fordi har fått barn,egentlig er det helt rett,men på en annenmåte blir det feil.

Først så er ikke den ungen mer spesiell og i neste øyeblikk har ikke den ungen som er likestilt med deres unger rett på barnetrygd. 8)

Hva skjer. Hva mener enkelte? :o

Jeg synes absolutt at kongefamilien kan få økt apanasjen sin,som en annen her inne sa så kan man sammenligne dem med en bedrift med utgifter deretter.

Jeg liker kongehuset vårt og synes absolutt at de skal få en bra standard og ikke tenke på økonomi oppi alt ansvaret de har.

En her inne skrev:Det er ikke staten som betaler fartinga deres. De får bidrag fra velgere og bedrifter som ønsker at de skal velges. Så vidt jeg vet så har de ikke lov til å ta imote private gaver fra bedrifter som selv vil i søkelyset. Husker dere hvor mye oppstyr det ble når prinsessen fødte Maud Angelica fordi hun mottok en barnevogn???? :kul:

Staten betaler og staten er oss,så staten betaler i høyeste grad.

Men skal vi grine på nesa så kanskje vi skal arrestere politikerne som får egne boliger i oslo fodi de velger å flytte noen mil unna. Det er jo de som gir oss nye lover som kanskje koster oss mest.

Lunsj til 100.000 kroner dagen på stortinget blir ganske masse på et år.

Skrevet
Staten betaler og staten er oss,så staten betaler i høyeste grad.

Men skal vi grine på nesa så kanskje vi skal arrestere politikerne som får egne boliger i oslo fodi de velger å flytte noen mil unna. Det er jo de som gir oss nye lover som kanskje koster oss mest.

Men disse har vi en mulighet til å bli kvitt ved neste valg om vi ønsker det. Det er denne muligheten som mangler når det gjelder kongefamilien.

Skrevet
Leste på TV2's tekst tv at Mette-Marit ikke får barnetrygd' date=' og at Bondevik derfor ønsket å heve apanasjen (de får 5 millioner i året...).[/quote']

akkurat dette reagerte jeg på. herregud... ja for barnetrygden er jo så vanvittig høy. at hadde vi ikke fått den, så hadde vi ikke klart oss økonomisk med barn :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes alle foreldre skal få barnetrygd for sine barn uavhengig

av foreldrenes stand, inntekt etc. At barna i Norge har det godt er både

foreldrenes ansvar og alles ansvar. Jeg synes det er noe usunt

med at barna skal klassifiseres og gis oppfølging (f.eks. barnetrygd)

etter en vurdering av foreldrenes inntekt etc. Så jeg synes vi bør

vise at alle barn tas alvorlig som den de er og at samfunnet viser

et likt ansvar overfor alle barn også de med rike foreldre etc.

Når det skal være forskjell

så synes jeg at det bør være avhengig av handikap, sykdom etc.

Når noen barn har rikere foreldre ann andre så får man heller

ta det på høyere skatt av forldrenes inntekt og formue.

Så jeg mener at Rimi-Hagens barn skal ha like mye barnetrygd som oss

andre så får vi heller ta det (mange dobbelt) igjen i skatt av han selv.

Og når det gjelder om 5 millioner er mye eller lite for Mette-Marit og

Haakon A/S så har jeg ikke peiling i det hele tatt. For meg blir denne

diskusjonen veldig "synsete" uten noen reel bakgrunn. Er det

noen her som har seriøs kunnskap om deres utgifter og hva pengene

skal dekke. Så langt virker det ikke slik på meg.

Skrevet
De 5 mill kronprinsparet får i apanasje betaler ikke lønna til tjenerne vel?? Dette er penger de beholder selv! Dette er støtte de får av staten Norge....

Dette er feil.

Vakthold er ikke det samme som alle de andre ansatte på slottet og Skaugum.

Ja, de disponerer pengene, men må betale, tjenere, renhold, barnepass, sjåfør, gartner osv.

Det Kongelige Hoff er det offisielle navnet på organisasjonen som bistår H. M. Kongen og Kongehuset. Hoffsjef Lars Petter Forberg er øverste sjef for Det Kongelige Hoff. Han er ansvarlig for organisasjonens totale virksomhet overfor Kongefamilien. Under Hoffsjefens ledelse møtes en egen ledergruppe jevnlig for å samordne virksomheten. Foruten Hoffsjefen består ledergruppen av hoffmarskalk Arne Omholt, kabinettssekretær Berit Tversland, hoffintendant Lise Harlem, informasjonssjef Wenche Rasch, slottsforvalter Ragnar Osnes, stabssjef Gry Mølleskog, organisasjonskonsulent Ellen Jøldal og sjef for H.M. Kongens adjutantstab brigader Ulf Husebø.

Og dette er bare noen av de ansatte....

Fra kongehusets nettsider:

http://www.kongehuset.no/

Flere av eiendommene som Kongefamilien er knyttet til eies privat. De fleste er gått i arv fra Kong Haakon og Kong Olav - bortsett fra landstedet på Mågerø sør for Tønsberg. Utgifter til drift og vedlikehold av de private eiendommene bekostes av H.M. Kongen, mens drift og vedlikehold på Skaugum bekostes av H.K.H. Kronprinsen.

Fra statsbudsjettet, her ser dere hva som dekkes:

Bevilgningen anvendes til personlige utgifter for H.M. Kongen og H.M. Dronningen, herunder personlige utgifter i forbindelse med diverse offisielle oppgaver, og til drift og vedlikehold av egne eiendommer.

I beløpet inngår apanasje til H.K.H. Prinsessen

.

Bevilgningen skal dekke kronprinsparets personlige utgifter samt midler til dekning av løpende drift og vedlikehold av Skaugum

http://odin.dep.no/aad/norsk/publ/stprp/00...d001-b-f-a.html

http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/20...10/608462.shtml

Til sammen er det satt av rundt 87 millioner kroner til kongehuset. Det skal dekke apanasje, lønns- og vedlikeholdsutgifter til hofforvaltningen, drift og vedlikehold av private eiendommer, samt indre vedlikehold ved Slottet, Bygdø Kongsgård og Oscarshall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...