Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på TV2's tekst tv at Mette-Marit ikke får barnetrygd, og at Bondevik derfor ønsket å heve apanasjen (de får 5 millioner i året...). Han ønsket ikke at de skulle lide økonomiske bekymringer nå når de har fått barn...!!! Hva synes dere om dette? Selv synes jeg at hun godt kan få barnetrygden (Akkurat som at de kommer til å merke 1000 kr mer i måneden.....! ) :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest bare lille meg...
Skrevet

sorry meg men...hva skal ho med barnetrygd???? Ho er stinn av penger joooo.... :o

5 millioner i året er mer enn nok spør du meg!!!! :evil:

Skrevet

5 millioner i året er mer enn nok spør du meg!!!! :evil:

Kronprinsfamilien får ikke barnetrygd, det er bestemt ved lov på lik linje med at de ikke har stemmerett. Nå vet ikke jeg hvilke utgifter som dekkes av Staten og hva som dekkes av private midler men apanasjen er ikke kun ment til å dekke Mette Marit's designerklær. Utgifter til vakthold, hushold, transport, representasjon, den heltidsansatte barnepiken etc. er ting som faktisk koster endel.

Kronprinsfamilien har meget store utgifter vanlige familier ikke har og det må tas hensyn til, ikke grip det første og billigste poenget dere kommer opp med når dere skal kritisere Kongefamilien. På mange måter kan Kongefamilien sammenlignes med en bedrift og på lik linje med alle andre bedrifter har de utgifter.

Gjest sexysadie
Skrevet

tror ikke de lider noen nød med 5 millioner selv nå som de har fått barn....

Ellers da så rekner jeg med det at det er kronprinsparet som håver inn driftsinntektene av Skaugum.......

Gjest Hilde K S
Skrevet

Lurer på hvordan det hadde sett ut dersom de fikk betalt for jobben de gjør og fikk barnetrygd i tilegg?

Hadde de vært fattige da?

Med statens satser for kost og kilometergodtgjørelse?

Måtte MM vært hjemme i fødslespermisjon, med maks godtgjøresle?

Skrevet
Ellers da så rekner jeg med det at det er kronprinsparet som håver inn driftsinntektene av Skaugum.......

alt overskudd fra drifte skal gå tilbake til eiendommen (har lest det et sted)

Skrevet

Det er vel mer en kritikk av politikken og monarkiet enn av kongefamilien... Dessuten synes jeg at det økonomiske aspektet ved å ha monarkiet absolutt ikke er et billig poeng i denne diskusjonen! Jeg går ut i fra at de kommer til å øke apanasjen betraktelig dersom forslaget går igjennom, og så vidt jeg husker så er det ikke mer enn et års tid siden den ble øket sist...

Skrevet

alt overskudd fra drifte skal gå tilbake til eiendommen (har lest det et sted)

Dette er riktig, denne med hvor pengene fra driften av Skaugum går har vi også diskutert tidligere.

Det virker på meg som om folk har mange forestillinger og fullstendig gale oppfatninger om hvordan Kongehuset disponerer midlene sine og om hva slags utgifter de har i det daglige. Tror dere vakter, kokker, assistenter og sjåfører jobber for ingenting, de har familier de også vet dere.

Skrevet
Det er vel mer en kritikk av politikken og monarkiet enn av kongefamilien... Dessuten synes jeg at det økonomiske aspektet ved å ha monarkiet absolutt ikke er et billig poeng i denne diskusjonen! Jeg går ut i fra at de kommer til å øke apanasjen betraktelig dersom forslaget går igjennom' date=' og så vidt jeg husker så er det ikke mer enn et års tid siden den ble øket sist...[/quote']

Tror du det ville blitt noe billigere å ha republikk? :roll:

Presidenten skal da også ha lønn, bosted som krever vedlikehold og ansatte, stilig bil, privatfly (eller generelt reiser rundt i verden), sikkerhet/livvakter +++

Skrevet

Synes godt Mette Marit kunne fått barnetrygd jeg, men regnes hun som selvstendig næringsdrivende?

Skrevet

Tror du det ville blitt noe billigere å ha republikk? :roll:

Det er visst mange som tror det men det er fullstendig feil. En president har som oftest en familie og utgiftene til vakthold, transport, rådgivere (en President vil trenge en stab som er minst like stor som den Kongefamilien har i dag) og utgiftene til presidentboligen, privatfly, biler + + + +

Argumentet om at Presidentstyre er billigere enn monarki er kun basert på uvitenhet.

Skrevet

Hvorfor kan ikke en president ha de samme utgiftene som statsministeren har i dag? Slik som vi har det i dag så har vi jo dobbelt opp. Statsministeren burde absolutt få en egen bolig og regjeringen disponerer vel allerede et fly. Det virker som at man sammenligner en norsk president med den amerikanske.... Se heller på våre naboland!

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes ikke argumentasjonen som går på det at ett monarki er billigere holder ett øyeblikk heller.

Skrevet
Hvorfor kan ikke en president ha de samme utgiftene som statsministeren har i dag? Slik som vi har det i dag så har vi jo dobbelt opp. Statsministeren burde absolutt få en egen bolig og regjeringen disponerer vel allerede et fly. Det virker som at man sammenligner en norsk president med den amerikanske.... Se heller på våre naboland!

Vi har faktisk en statsministerbolig, det er bare ingen som ønsker å bruke den.

Skrevet
Synes ikke argumentasjonen som går på det at ett monarki er billigere holder ett øyeblikk heller.

argumentet er vel ikke at monarki nødvendigvis er så mye billigere, men at kostnadsnivået ikke er et argument mot monarkiet, da alternativene også er kostbare

Skrevet

Tenk bare når alle gærningene som stiller til presidentvalget skal dra rundt om i Norge for å sanke stemmer. Hva koster det da??? Og har vi godt av sånne tilstander som det for tiden er i USA :o

Gjest sexysadie
Skrevet

Om vi har godt av det......

Tror nok det kunne ha fått bredere lag av folket til å engasjere seg i politikken ja...

Hva med Sven O som vår første president?

Han er jo en figur som enkelte deler av befolkningen kan identifisere seg med.

Skrevet
Synes godt Mette Marit kunne fått barnetrygd jeg' date=' men regnes hun som selvstendig næringsdrivende?[/quote']

Nei.

Skrevet

Hadde det vært like morsomt å diskutere om Kronprins Haakon får barnetrygd, eller er vi bare ute etter å ta Kronprinsessen?

Forøvrig synes jeg heller ikke at Kronprinsparet skal få barnetrygd og jeg synes statsministeren skal holde seg unna - uansett hvor han glitrer om dagen.

Gjest sexysadie
Skrevet

Vel, det er enklere å ta MM (hvis du serdiskusjonen slik) fordi hun er ikke royal av fødsel, men ei av folket som plutselig ble en vi skal bukke og neie til.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...