Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så jævla dårlig romforsåelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man må skille mellom matematikk og romfølelse. Forskjeller i matematikkresultater ser ut til å være kulturelt, mens romfølelse er påvirket av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kosemose: Det finnes mye ulik litteratur på dette, også populærlitteratur. Et eksempel er "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart" av Frank og Barbara Pease. Jeg kan ikke huske svaret på hvorfor, men at det er fakta at menns og kvinners hjerner har ulikheter er nok en ganske etablert sannhet i dag. Som boktittelen antyder går det ikke bare på romforståelse, men også hvordan man kommuniserer.

Jadda, jeg har også fått med meg at det er en etablert sannhet at menn er gode på spatialtenkning, flinke i matematikk mens kvinner er flinke lingvistisk og til multitaskin, og jeg tror også at det er biologiske forskjeller, ved siden av kulturelle som ligger til grunn. Men TS opererer med tall og andeler så da lurte jeg egentlig bare litt på hvor h*n tar disse tallene fra,

Dette har vært studert nøye. Det viser seg at 2/3 av alle menn har brukbar romforståelse' date=' mens hos kvinner er andelen kun 1/3.[/quote']

Husker ikke eksakt hvor jeg har hørt det, men er rimelig sikker på at jeg har hørt at jentene er i ferd med å ta igjen guttene når det gjelder matematikk, se også her: ahttp://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189459 og at jentene er i flertall på typiske "guttestudier" som veterinær, medisin, osv. Så er jeg selvsagt enig i at resultater i matematikk henger nøye sammen med innsats! Som jeg skrev var det et ment som et eksempel på en "vedtatt sannhet" rundt kjønn og skolerettede ferdigheter, som kanskje må modifiseres med tiden. I allefall nyanseres.

Uansett, denne forskningsrapporten mener spatiale ferdigheter handller mye om trening, øvelse og kultur, ved siden av biologiske faktorer: http://www.forskning.no/artikler/2011/august/296626 :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi kvinner stort sett er venstre-hjerne orienterte og menn ofte er høyre-hjerne orienterte.

Men er ikke alltid slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor klarer jenter seg bedre i matematikk enn guttene for tiden da? Er det naturlig å tro at jentene har blitt smartere de siste 20 årene, mens guttene har blitt dummere? Eller, har det mer med undervisningsformen å gjøre?

Hva tenker du på? at undervisningen er for teoretisk? Fag som matte ER teoretisk og det skal være det også. De som ikke liker den teoretiske matten kan velge praktisk matte. Sliter en med den teoretiske matten på vgs, vil en slite mye på høyere utdanning. Du må ha en god teoretisk forståelse for å klare matematikk på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosemose: Det finnes mye ulik litteratur på dette, også populærlitteratur. Et eksempel er "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart" av Frank og Barbara Pease. Jeg kan ikke huske svaret på hvorfor, men at det er fakta at menns og kvinners hjerner har ulikheter er nok en ganske etablert sannhet i dag. Som boktittelen antyder går det ikke bare på romforståelse, men også hvordan man kommuniserer.

Som Kosemose nevner, har vi vel alle hørt dette, men når ts nevner andeler, bør man kunne forvent en kilde. Særlig når påstandene legger premissene for debatten. Nå husker jeg ikke hvor jeg har lest det, men jeg mener å ha lest at flere studier finner forskjeller mellom menn og kvinner når det gjelder både romforståelse og språkforståelse, men at forskjellene ikke er veldig store. Men det er jo sånt mange elsker å snakke om og gjerne forstørre... For ikke å glemme at slike funn har liten verdi når man møter enkeltmennesker, siden det er enorme forskjeller innen kjønnene også.

Hvor har du hørt dette? :S Jeg er usikker på hvem som har best kakrakter, men karakterer går mye på innsatsvilje og ikke nødvendigvis på naturlig talent. 90% at alle som kvalifiserer seg til finalen i den norske (og internasjonale) matematikk konkurransen er gutter.( I disse konkurransene kreves det litt mer enn bare god innsatsvilje pga det høye nivået)

Det kan godt være logisk-matematisk tenkning ligger lettere for gutter generelt sett, for alt jeg vet, men det du sier her er ikke nødvendigvis en fullgod forklaring på fenomenet. Slike ting kan handle vel så mye om kultur, forventninger om hva man skal interessere seg for (og være flink til) m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en myte at guttene er bedre i matematikk enn jentene. Jenter får bedre karakterer eller like gode karakterer i realfag som guttene. Det er tradisjonelt sett flere gutter enn jenter som studerer fag som fysikk, matte og IT på universitetsnivå, men jentene holder på å ta igjen gutter på disse fagfeltene. Til informasjon er det flest jenter som går studier som medisin, veterinær og realfag som kjemi og biologi. Et raskt søk på google viser også at mange flere jenter enn gutter velger å ta fordypning i realfagene på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk alltid trodd at det var omvendt, jeg...? Jeg har ypperlig romforståelse og visualiseringsevne, mens de fleste mennene jeg har jobbet med, mangler det.... :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne med IQ et sted mellom 130 og 150. Min mannlige kjæreste scorer jevnt over noen få poeng under meg. Jeg har merkbart bedre romforståelse enn han, for jeg løser sånn oppgaver mye raskere. Han er bedre på tallrekker.

Moralen er: dropp generaliseringen. Vi er alle individer, og kjønnshormoner spiller ikke alltid den rollen vi antar at de gjør. Ferdigheter har med tillæring å gjøre, som igjen sammenhenger med interesser og tilfeldigheter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinne her :hallo:

Hm.. Jeg er kjempeflink å snekre (som en nevnte her), jeg er kjempeflink å rygge og lukeparkere, og kjempeflink i både super mario 3D, og terninger enten sammen eller utbrettet.

Det jeg derimot liker aller best, er at mannen TROR han kan dette bedre enn meg. Det hjelper oss begge to på forskjellige måter ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Og jeg er så forvirra at jeg kan snekre og bygge, leser kart bedre enn de fleste, alt som har med geometri er lett, og har lett for å visualisere meg ting, går meg aldri vill.

Men urdårlig på "vanlig" matte, rygge bil er jeg ikke fan av, samme med småveier der det er trangt å kjøre.Elektronik og reparere biler kan jeg heller ikke. Men det har ingen lært meg heller, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moralen er: dropp generaliseringen.

Evt. at det er vanskelig å lage representativ statistikk av et utvalg på to.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne med IQ et sted mellom 130 og 150. Min mannlige kjæreste scorer jevnt over noen få poeng under meg. Jeg har merkbart bedre romforståelse enn han, for jeg løser sånn oppgaver mye raskere. Han er bedre på tallrekker.

Moralen er: dropp generaliseringen. Vi er alle individer, og kjønnshormoner spiller ikke alltid den rollen vi antar at de gjør. Ferdigheter har med tillæring å gjøre, som igjen sammenhenger med interesser og tilfeldigheter.

Hvor er generaliseringen? Det er ingen som har sagt at alle kvinner er dårlig på romforståelse. Tingen er at om man plukker en tilfeldig mann og en tilfeldig kvinne fra befolkningen er det dobbelt så stor sjanse for at mannen har brukbar romforståelse (66%) i forhold til at kvinnen har det (33%). Med en så stor forskjell skyldes det neppe tilfeldigheter. Interesser kan ha noe å si. Spørsmålet i tråden er hva grunnen kan være, og som nevnt tidligere finnes det biologiske effekter. Testosteron påvirker dette, det har det vært forsket mye på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vesentlige forskjeller i romforståelse mellom kjønnene (gidder ikke google nå), vil jeg tro det bunner i at menn tradisjonelt har vært de som gikk på jakt. Å kunne plassere byttedyr i terrenget, og forutse hvor de kommer til å være i nær fremtid, er en veldig viktig egenskap for ett "rovdyr".

Matte er vel stort sett ett jobbefag? Da kommer man langt med viljestyrke og interesse.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er kvinne og er flink til å skru sammen møbler, kjøre bil i alle retninger kjøre mellom ting med få cm margin, lukeparkere og slike ting. god på å lese kart også , men ville aldri våge å kjøre bil i England. DET virker skummelt. klarer bare ikke forestille å måtte snu hele bildet. :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, vi var mest hjemme med barna og plukket kanskje bær og sanktet urter og røtter men mye nærmere "hjemmet"

At kvinner kun sanket og menn kun jaktet er egentlig en myte. Det finnes fortsatt stammer rundt forbi som lever på "gamle måten", men ingen har en så klar kjønnsfordeling. Så sier ihvertfall en antropolog som jeg leste noe fra nylig.

En annen teori er at kvinners hjerne er mer følelsestyrt enn mannens derfor dårligere romfølelse.

At man føler følelser mye sterkere betyr ikke nødvendigvis at man er mer følelsestyrt. Heller er det ingen logikk i at dette skulle føre til en dårligere romforståelse.

Jeg tror forklaringen på forskjellene er mye enklere. Øvelse gjør mester. Gutter og menn deltar oftere i aktiviteter som forbedrer romforståelse som ballsport og dataspill osv. Hva man bruker hjernen sin tidlig i livet bestemmer hvordan den formes. Man blir født med en ganske blank hjerne som tilpasser seg omgivelsene.

Det er gjort forskning på effekten av for eksempel dataspill på hjernen. Den øker koordinatsjonsevnen blant annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...