Gå til innhold

22. juli om 30 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte en vits på radioen her om dagen. Fryktelig morsom. Den omhandlet Auswitch. Jeg lo. Programleder og gjester lo.

Så tok jeg meg i å tenke.... Hva sitter vi og ler av? Jo, av verdenshistoriens største massedrap og tortur. En drapsmaskin som får Breivik til å virke som reneste søndagsskoleeleven.

Og nå er dette noe vi kan vitse og le av. Det er ikke mer enn ca. 60 år siden. Faktisk er det jo slik at vi i dag ler av det meste. Selv mord og drap og seksuelle overgrep.

Begynte da å tenke på om hvordan folk ser på 22. juli om f.eks. 20-30 år når dette er langt tilbake. Vil det da være akseptabelt å fleipe og vitse med dette, slik som man i dag gjør med andre historiske barbariske hendelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, jeg kan vitse om 22 juli allerde. Men bare til bestemte utvalgte med samme sorte og bizarre humor som meg. Blir slik når media overeksponerer 22 juli så til de grader. Er min måte å få ut frustrasjonen på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vitsingen balanserer pent innenfor kategorien galgenhumor, så er det greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærlina

Sånn har jeg tenkt også, men jeg har aldri ledd av sånne ting. Har vært på Polentur når jeg gikk i 10. for å besøke alle de konsentrasjonsleirene. Jeg har aldri syntes det har vært greit å fleipe om sånne ting - hva er det å fleipe om, egentlig? At de ble gasser i hjel, drept og torturert?

Jeg har liten toleranse med sånne ting som sagt, og når jeg for noen dager siden hørte noen ungdommer si "jeg har Hitler bart, haha, se på meg", og resten viste hitler tegn bare på "tull" kjente jeg at jeg reagerte...

Så plutselig at det jeg skrev virka veldig "sint" skrevet, haha, var ikke meningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ville være lov å fleipe om det om 30 år, ingen synes det som har skjedd er morsomt, men å fleipe om det blir nok akseptert. Og slik burde det være også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det ville være lov å fleipe om det om 30 år, ingen synes det som har skjedd er morsomt, men å fleipe om det blir nok akseptert. Og slik burde det være også.

Burde det egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitvt.

Se for deg at din datter blir brutalt mishandlet og voldtatt av flere menn, før hun blir stukket til døde.

Se deretter for deg at denne hendelsen blir brukt som humor på radio, TV og på stand-up scenen.....

Absolutt verdt diskusjon.

Ja, jeg har hørt uttalige vitser om Baneheia-drapene, og jeg finner dem totalt smakløse, og kan ikke fatte og begripe hvorfor man kan le av noe så grusomt.

Men det er mulig jeg er alt for følsom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater alle vitser som omhandler grov misbruk eller varig lidelse på andre. Vitser om ydmykelse eller latterliggjøring av saker kan jeg tåle om de er passende til mitt humør. Min humor rommer ikke de av den grovere sorten med mindre vedkommende i vitsen er en person jeg absolutt ikke kan fordra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler ikke en gang av det som skjedde under andre verdenskrig. Å vitse om Hitler er jo selvsagt noe annet, men man vitser ikke om jødeutryddelsen.

Det kommer an på hvem man vitser om og hvordan selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elyssa

Man kommer nok til å vitse om Breivik som person, sånn som med Hitler. Men å vitse om hendelsene og lidelsene, det gjør man vel ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig virker det helt horribelt å vitse om det nå. Men om 30 år så er det ikke så rart om det vitses om. Det er noe som heter galgenhumor, og er i flere sammenhenger veldig viktig. F.eks på jobben min der jeg omgås brukere som skal sitte i rullestol hele livet. Kan lett spørre om når de skal begynne å øve til birken, så ler vi godt sammen.

Men akkurat nå føler jeg det litt no-no. Men samtidig føler jeg at overlevende og pårørende skal behandles med silkehansker. Jeg tørr ikke snakke om dette i offentlighet i tilfelle det sitter noen bak meg som er berørt og jeg har ødelagt dagen deres. Det er slitsomt, de overlevende blir profilert i media daglig. Det er som om de er unntatt fra sosiale normer og skal få spesiell behandling. Ei på studiet mitt overlevde tragedien, og hun har allerede spøket om dette selv. Hun vil gjerne "ufarliggjøre" dette for seg selv, for om hun skal gå rundt resten av livet og bære på dette tunge minnet som "noe som ødela henne" så vil hun ikke fungere sier hun. I tillegg sier hun at hun hater at folk behandler henne annerledes, hun er liksom off-limits når det gjelder tulling, ufarlige frekkheter og kritikk. Jeg tørr ikke behandle henne normalt jeg heller.

Så ja, om noen år kan det bli "riktig" å tulle om det. Jeg kan tulle om overgrepet jeg opplevde i tenårene, fordi når jeg ikke har kommet over det etter 7 år med terapi er å ufarliggjøre minnet det eneste som funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har vært på Polentur når jeg gikk i 10. for å besøke alle de konsentrasjonsleirene.

Med andre ord har du vært utsatt for indoktrinering. Nok et poeng til Anders Behring Breivik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om 30 år er det nok andre ting vi bekymrer oss for enn 22 juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Gravråk (26) som ble intervjuet, var første gang på Utøya da han var 13 år!!! Det sier litt om foreldrene hans. Å sende barn på politisk leir er bare tragisk :(

Jeg var på speiderleir da jeg var 8-9 år. Guuuud så slemme foreldre jeg må ha hatt! Noen har vært på 4H leir, noen på KFUN/KFUK, noen på leiren til Unge Høyre, noen på Frpu sin leir.... Mange onde foreldre i landet.. :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Om 30 år er det nok andre ting vi bekymrer oss for enn 22 juli...

Ja, som for eksempel islam. Vi skal ikke se bort i fra at nordmenn vil se Anders Behring Breivik som en helt om tretti år, slik massemorderen Johann Georg Elser, som gjorde nøyaktig det samme som Breivik, ble hyllet som helt av Tyskland ved å bli portrettrt på et offisielt tysk frimerke i 2003 – 64 år etter udåden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...