Gå til innhold

Grov feil i tiltalen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge tiltalen som beskriver drapene i kronologisk rekkefølge omkom det flere mennesker i vannkanten rett etter drapene i Kjærlighetsstien. Rekkefølgene på obduksjonsrapportene viser også det.

Problemet er at det ikke stemmer. Breivk forklarte første uken at han skjøt og drepte folk i vannkanten ved Kjærlighetsstien en hel time senere, altså like før han ble arrestert. Dette er en av de få tingene han er klar på i partsforklaringen sin.

Ingen stilte spørsmål til Breivik om dette åpenbare misforholdet.

..og siden noen sikkert kommer til å skrive et indignert innlegg og forklare at "det ikke er så farlig". Jo, det er det. For de pårørende er sånt viktig. Noen har fått svært mange ulike forklaringer på hvor og hvordan barna døde.

I tillegg ville alle disse overlevd hvis politiet hadde taklet Breiviks mobilsamtale annerledes, altså den hvor han forsøkte å overgi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo sikkert bare Breivik som husker feil?

De har jo gjennomgått hendelsesforløpet, de vet med ganske sikkerhet i hvilken rekkefølge drapene skjedde. Dette basert på vitner, obduksjon av ofrene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste drapene utførte han på Sydspissen og ikke nedenfor kjærlighetsstien. Dette er faktisk dokumentert via video... (amatørfoto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden men...

Det er litt ekkelt at man lett kan gjenkjenne likene ved Pumpehuset på det ene bildet fra den serien til han svenske fotografen som vant den prisen ettersom i ord for ord fra rettsaken så skriver bl.a Aftonbladet hva ofrene hadde på seg, og akkurat hvor de lå da de ble funnet..

Man ser jo faktisk også to av ansiktene på disse bildene og kan lett kjenne de igjen når man vet hvem som ble funnet i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert bare Breivik som husker feil?

De har jo gjennomgått hendelsesforløpet, de vet med ganske sikkerhet i hvilken rekkefølge drapene skjedde. Dette basert på vitner, obduksjon av ofrene osv.

Så vidt jeg forstår, så har Breivik ved tidligere deler av forklaringen sin vært usikker på flere av sine bevegelser på Utøya. Jeg tror ikke han er et så pålitelig vitne at hans utsagn kan undergrave informasjon som støttes av flere uavhengige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår, så har Breivik ved tidligere deler av forklaringen sin vært usikker på flere av sine bevegelser på Utøya. Jeg tror ikke han er et så pålitelig vitne at hans utsagn kan undergrave informasjon som støttes av flere uavhengige kilder.

Nei, det kan godt hende du har rett. Men jeg har sjekket hva ulike vitner har forklart og det er ganske mye som tyder på at han skjøt folk som gjemte seg i den skrenten også på den andre runden på kjærlighetsstien. Dette skjedde i tidsrommet etter pumpehuset men før sydspissen. Det siste vitnet i dag antydet jo skyting i selve kjærlighetsstien så sent.

Bevegelsene til Breivik er ellers kjent i detalj. Man vet nøyaktig hvor han var til enhver tid. Men ikke alle drapene og hendelsene ser ut til å være like godt dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...