Gjest Indra Skrevet 8. mai 2012 #22 Skrevet 8. mai 2012 Ja, jeg gikk til lege dagen etterpå for å få et bedre svar.
Wildy Skrevet 8. mai 2012 #23 Skrevet 8. mai 2012 De årene som ligger helt ytterst, de du ser under huden på f.eks hendene er vener. Jeg har en vene på framsiden av leggen som buler ut, har kuttet den x antall ganger under barbering. Blør som bare rakkern, men det er på ingen måte farlig.Da jeg var gravid ble den stor som en drue, og gikk tilbake til liten ertestørrelse etter graviditet. Kan trykkes tilbake , men popper ut igjen etter en liten stund. Helt uskyldig og ufarlig. Det er ikke noe du trenger å dra på legevakten for iallefall, med mindre det har nylig oppstått, gjør vondt eller er rødt og hovent\varmt. Aorta er det ikke, den ligger godt inne i kroppen. Kan jo få legen til å se på den neste gang du er der? Eller ring i morgen om du synes det er veldig skummelt, og få råd der.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #24 Skrevet 8. mai 2012 Hva er det godt for å være så innmari bitchy da, Indra? Du kan vel bare finne deg en annen tråd dersom du synes denne er teit? ts, det er garantert ikke utposning på hovedpulsåra du har, antageligvis er det bare en helt vanlig blodåre som har fått en knute på seg. Det er normalt og ufarlig. For sikkerhets skyld kan du gå til legen, men du trenger ikke bekymre deg for å falle død om når som helst.
Gjest lulu Skrevet 8. mai 2012 #25 Skrevet 8. mai 2012 De årene som ligger helt ytterst, de du ser under huden på f.eks hendene er vener. Jeg har en vene på framsiden av leggen som buler ut, har kuttet den x antall ganger under barbering. Blør som bare rakkern, men det er på ingen måte farlig.Da jeg var gravid ble den stor som en drue, og gikk tilbake til liten ertestørrelse etter graviditet. Kan trykkes tilbake , men popper ut igjen etter en liten stund. Helt uskyldig og ufarlig. Det er ikke noe du trenger å dra på legevakten for iallefall, med mindre det har nylig oppstått, gjør vondt eller er rødt og hovent\varmt. Aorta er det ikke, den ligger godt inne i kroppen. Kan jo få legen til å se på den neste gang du er der? Eller ring i morgen om du synes det er veldig skummelt, og få råd der. Tusen takk for saklig svar. Vurderer dette deretter.
Gjest Indra Skrevet 8. mai 2012 #26 Skrevet 8. mai 2012 Hva er det godt for å være så innmari bitchy da, Indra? Du kan vel bare finne deg en annen tråd dersom du synes denne er teit? Ja, jeg kan jo selvsagt det, men jeg synes folk som starter slike tråder legger opp til dumme svar selv.
Gjest lulu Skrevet 8. mai 2012 #27 Skrevet 8. mai 2012 Hva er det godt for å være så innmari bitchy da, Indra? Du kan vel bare finne deg en annen tråd dersom du synes denne er teit? ts, det er garantert ikke utposning på hovedpulsåra du har, antageligvis er det bare en helt vanlig blodåre som har fått en knute på seg. Det er normalt og ufarlig. For sikkerhets skyld kan du gå til legen, men du trenger ikke bekymre deg for å falle død om når som helst. Takk. Var faktisk innom tanken paa at jeg ikke vakner i morgen.
Gjest Indra Skrevet 8. mai 2012 #28 Skrevet 8. mai 2012 «Jeg blør fra et dypt kutt i håndleddet, bør jeg dra til legen?»
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #29 Skrevet 8. mai 2012 Ja, jeg kan jo selvsagt det, men jeg synes folk som starter slike tråder legger opp til dumme svar selv. Ja, og det du lurer på er alltid supersmart, eller? Neppe. Dessuten er det mulig å si sin mening en gang for alle, uten å gnage og gnage om hvor dumt alt er. Det eneste du lykkes i er å få alle til å virke smartere enn deg selv, og det var vel neppe det du ville oppnå. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #31 Skrevet 8. mai 2012 Det er helt normalt med litt bulende vener på hendene. Noen har også arterier som ligger litt utenpå, det er også normalt. Arterier pulserer, vener gjør ikke det. At den forsvinner når du trykker på den, skyldes bare at du trykker vekk blodet. Når du slipper opp, fylles den med blod igjen og buler. Ingenting du trenger å gå til legen med.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #32 Skrevet 8. mai 2012 Oioi, så sint! Trenger vi mer bevis, folkens? Skuffen mangler fremdeles en skarp kniv! 2
Gjest Indra Skrevet 8. mai 2012 #33 Skrevet 8. mai 2012 Trenger vi mer bevis, folkens? Skuffen mangler fremdeles en skarp kniv! Enda en tøff AB-er.
Gjest lulu Skrevet 8. mai 2012 #34 Skrevet 8. mai 2012 Det er helt normalt med litt bulende vener på hendene. Noen har også arterier som ligger litt utenpå, det er også normalt. Arterier pulserer, vener gjør ikke det. At den forsvinner når du trykker på den, skyldes bare at du trykker vekk blodet. Når du slipper opp, fylles den med blod igjen og buler. Ingenting du trenger å gå til legen med. Ja, men det er ikke hele venen, bare en liten del paa en halv cm, som buler ut...
Gjest lulu Skrevet 8. mai 2012 #35 Skrevet 8. mai 2012 Trenger vi mer bevis, folkens? Skuffen mangler fremdeles en skarp kniv! Den sitter nok i huet til Indra.
Gjest Indra Skrevet 8. mai 2012 #36 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Ja, jeg er ei real heks som gir deg et råd om å gå til en fagperson som kan undersøke dette og snakke med deg i steden for at du poster på et forum på nett. Endret 8. mai 2012 av Indra
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #37 Skrevet 8. mai 2012 Ja, men det er ikke hele venen, bare en liten del paa en halv cm, som buler ut... Venene kan ha en liten knekk på seg som gjør at den buler ut mer noen steder. Slike utposninger som du har lest om, skyldes ofte at det skjer en skade i deler av veggen på hovedpulsåren, og siden det er høyt trykk i de store pulsårene, kan veggen utvide seg og bli tynnere og til slutt sprekke hvis det ikke blir oppdaget. Vener er et lavtrykkssystem, og derfor får man ikke slike utposninger på vener. De har også en annerledes oppbygning i åreveggen. Man kan få en annen slags utposninger på venene, dvs. åreknuter. Men dette får man i beina (legger og lår), fordi det er fra beina venene må ha størst trykk for å nå helt opp til hjertet (når man er i stående stilling). 1
Gjest lulu Skrevet 8. mai 2012 #38 Skrevet 8. mai 2012 Venene kan ha en liten knekk på seg som gjør at den buler ut mer noen steder. Slike utposninger som du har lest om, skyldes ofte at det skjer en skade i deler av veggen på hovedpulsåren, og siden det er høyt trykk i de store pulsårene, kan veggen utvide seg og bli tynnere og til slutt sprekke hvis det ikke blir oppdaget. Vener er et lavtrykkssystem, og derfor får man ikke slike utposninger på vener. De har også en annerledes oppbygning i åreveggen. Man kan få en annen slags utposninger på venene, dvs. åreknuter. Men dette får man i beina (legger og lår), fordi det er fra beina venene må ha størst trykk for å nå helt opp til hjertet (når man er i stående stilling). Ok, men.. Jeg har fortsatt en "utposning" i ett eller annet paa handa... :/ Om det er en vene eller ei.
Gjest navnelapp Skrevet 8. mai 2012 #39 Skrevet 8. mai 2012 -Og hovudpulsåra går midt inne i kroppen, ikkje ute i hendene dine. Dette er ingenting farleg, pust roleg ut og inn.
Gjest navnelapp Skrevet 8. mai 2012 #40 Skrevet 8. mai 2012 Ok, men.. Jeg har fortsatt en "utposning" i ett eller annet paa handa... :/ Om det er en vene eller ei. Det er ikkje ei utposning som den du les om på lommelegen, det er ein knekk på ei vene. Dersom den er litt hard kan det også vere ein ganglion, ein heilt ufarleg seneknute som også kan trykkast på slik at den forsvinn, og som vil kome tilbake med ein gong.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå