Gå til innhold

Ingen sexundervisning i Sandnes


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Kristne-skoler-takker-nei-til-vaksine-mot-livmorhalskreft-2969895.html

Overskriften er "Kristne skoler takker nei til vaksine mot livmorhalskreft", forsåvidt bekymringsfullt det også, men jeg syns det er hakket mer interessant at de takker nei til å samarbeide med kommunens helsetjeneste om samlivs- og seksualundervisning.

Jeg aner ikke hvor vanlig det er med "abstinence-only" undervisning i kristne skoler i Norge (jeg går utifra at de ihvertfall har en ganske marginal seksualundervisning, om de tar jobben selv?), men poenget er at man har seksualundervisning av gode grunner. En ting er å lære ungdommene hvordan man unngår kjønnssykdommer, en annen ting er at man unngår tenåringsgraviditeter.

Det er en helt tydelig sammenheng mellom åpenhet rundt sex/seksualundervisning og tenåringsgraviditeter. Både i USA og England sliter man med fenomenet, ironisk nok mest i områder der kunnskap om seksuallivet er haltende.

Vi kan være veldig glad vi ikke bor i USA, siden "undervisningsnekt" der også er utbredt i den offentlige skolen...

Endret av Lutetium 71
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Kristne-skoler-takker-nei-til-vaksine-mot-livmorhalskreft-2969895.html

Overskriften er "Kristne skoler takker nei til vaksine mot livmorhalskreft", forsåvidt bekymringsfullt det også, men jeg syns det er hakket mer interessant at de takker nei til å samarbeide med kommunens helsetjeneste om samlivs- og seksualundervisning.

Jeg aner ikke hvor vanlig det er med "abstinence-only" undervisning i kristne skoler i Norge (jeg går utifra at de ihvertfall har en ganske marginal seksualundervisning, om de tar jobben selv?), men poenget er at man har seksualundervisning av gode grunner. En ting er å lære ungdommene hvordan man unngår kjønnssykdommer, en annen ting er at man unngår tenåringsgraviditeter.

Det er en helt tydelig sammenheng mellom åpenhet rundt sex/seksualundervisning og tenåringsgraviditeter. Både i USA og England sliter man med fenomenet, ironisk nok mest i områder der kunnskap om seksuallivet er haltende.

Vi kan være veldig glad vi ikke bor i USA, siden "undervisningsnekt" der også er utbredt i den offentlige skolen...

Graviditet blant tenåringer i USA er ikke et stort problem lengre etter at det er redusert dramatisk (ca 43%)siden 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Kristne-skoler-takker-nei-til-vaksine-mot-livmorhalskreft-2969895.html

Overskriften er "Kristne skoler takker nei til vaksine mot livmorhalskreft", forsåvidt bekymringsfullt det også, men jeg syns det er hakket mer interessant at de takker nei til å samarbeide med kommunens helsetjeneste om samlivs- og seksualundervisning.

Jeg aner ikke hvor vanlig det er med "abstinence-only" undervisning i kristne skoler i Norge (jeg går utifra at de ihvertfall har en ganske marginal seksualundervisning, om de tar jobben selv?), men poenget er at man har seksualundervisning av gode grunner. En ting er å lære ungdommene hvordan man unngår kjønnssykdommer, en annen ting er at man unngår tenåringsgraviditeter.

Det er en helt tydelig sammenheng mellom åpenhet rundt sex/seksualundervisning og tenåringsgraviditeter. Både i USA og England sliter man med fenomenet, ironisk nok mest i områder der kunnskap om seksuallivet er haltende.

Vi kan være veldig glad vi ikke bor i USA, siden "undervisningsnekt" der også er utbredt i den offentlige skolen...

Neste steg er å slutte å undervise i Darwins lære.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at man ikke lærer om sex på skolen. Det burde være en oppgave for foreldrene. Og begynn for Guds skyld (pun not intended) før barna når tenåringsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse jentene kan jo uansett bli smittet med viruset, selv om de venter med sex til de gifter seg. Partneren deres kan ha hatt sex med andre tidligere, og kan overføre smitten. Dette er et valg som er opp til foreldrene, men jeg vil ihvertfall at mine barn skal få vaksinen når den tid kommer.

Angående seksualundervisning syns jeg dette er noe som bør være obligatorisk, både for offentlige og private skoler. Spesielt i kristne miljøer er det kanskje en fare for at foreldrene ikke tar opp dette med svangerskap, unnfangelse, prevensjon og sykdommer, og barna settes i fare. Som sagt, man kan bli smittet av kjønnssykdommer selv om man venter til man gifter seg, om ikke partneren har ventet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Først vil jeg si at jeg er uenig i at sexundervisning i skolen skal droppes.

Når det er sakt, er det bemerkelsesverdig hvor mye støy det blir når det er snakk om en kristen skole. Hadde et vært en muslimsk skole, hadde det blitt sette på som akeptabelt, og man hadde blitt oppfordret til å respektere det fremmedkulturelle. Hadde man kritisert det hadde man blitt sett på som rasitisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Synes det er greit at man ikke lærer om sex på skolen. Det burde være en oppgave for foreldrene. Og begynn for Guds skyld (pun not intended) før barna når tenåringsalderen.

Innen vi hadde seksualundervisning var det i grunn allerede for sent for et par av jentene i klassen. Det var første året på ungdomskolen.

Jeg mener det er bedre å begynne tidlig, for enkelte debuterer veldig tidlig. Så får man heller tilpasse opplæringen etter alderstrinnet.

Og man kan godt si det er foreldrenes ansvar, men betyr det at man skal utsette barn/ungdom for aldri å høre om sex/prevansjon/kjønnssykdommer da? For det er jo realiteten, ikke alle foreldre snakker om sex med barna. Og det inkluderer mine egne foreldre, som ellers er høyst oppegående!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig viktig at man har seksualundervisning, eller i det minste informerer om nettsider som ung.no eller klara-klok.no!

Er greit å ha noen å snakke med dette om som ikke er foreldre. Moren min snakket med meg om det, men det syns jeg var utrolig pinlig og ubehagelig. På skolen satte de bare på en film, så klara-klok og jeg var en periode bestevenner i mine tidlige tenår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet blant tenåringer i USA er ikke et stort problem lengre etter at det er redusert dramatisk (ca 43%)siden 1991.

Jeg vet ikke hva du definerer som et "stort" problem, men i 2007 var det blandt 1000 jenter i alderen 15-19 9,1 som ble gravid i Norge, og 42,5 i USA. Norge ligger ikke spesielt lavt heller, det var 5,7 i Danmark og 5,9 i Sverige. http://www.thenationalcampaign.org/resources/pdf/TBR_InternationalComparison.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet blant tenåringer i USA er ikke et stort problem lengre etter at det er redusert dramatisk (ca 43%)siden 1991.

Det er nok fortsatt et stort problem. Jeg gikk på skole der ett år på high school og der hadde de ikke seksualundervisning.

Men de hadde en egen klasse for elever som var mødre. Klassen gikk ut på hvordan de skulle ta seg best av barna.

Men ingenting for å forhindre det! (dette er en republikansk stat så kanskje verre der enn andre steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vet ikke hva du definerer som et "stort" problem, men i 2007 var det blandt 1000 jenter i alderen 15-19 9,1 som ble gravid i Norge, og 42,5 i USA. Norge ligger ikke spesielt lavt heller, det var 5,7 i Danmark og 5,9 i Sverige. http://www.thenationalcampaign.org/resources/pdf/TBR_InternationalComparison.pdf

Kan i hvert fall si at problemet er langt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vet ikke hva du definerer som et "stort" problem, men i 2007 var det blandt 1000 jenter i alderen 15-19 9,1 som ble gravid i Norge, og 42,5 i USA. Norge ligger ikke spesielt lavt heller, det var 5,7 i Danmark og 5,9 i Sverige. http://www.thenationalcampaign.org/resources/pdf/TBR_InternationalComparison.pdf

Man kan også bli litt lurt av at de oppgir tallene pr tusen. Men egentlig så er det altså bare 4 av 100. Det er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at i dag handler sexundervisningen om nytelse, orgasmer etc. og i mindre grad om prevensjon og kønnsykdommer.

Dildoer, masturabasjon og multiorgasmer står sentralt. Dagens ungdom klarer seg nok helt fint uten slik "undervisning". Denne informasjonen finner de overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan også bli litt lurt av at de oppgir tallene pr tusen. Men egentlig så er det altså bare 4 av 100. Det er ikke mye.

Jo, det er det faktisk. Og det skjer i en alder der de egentlig burde tatt mer utdanning og skaffe seg kompetanse for et stadig mer krevende samfunn. I stedet blir de bundet opp med ansvaret for et barn. Det kunne de fleste av dem unngått dersom de hadde hatt en skikkelig seksualundervisning og visst hvordan man bruker prevensjonsmidler på en skikkelig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jo, det er det faktisk. Og det skjer i en alder der de egentlig burde tatt mer utdanning og skaffe seg kompetanse for et stadig mer krevende samfunn. I stedet blir de bundet opp med ansvaret for et barn. Det kunne de fleste av dem unngått dersom de hadde hatt en skikkelig seksualundervisning og visst hvordan man bruker prevensjonsmidler på en skikkelig måte.

Helt enig, men i USA er lavalderen gjerne 18 år, og i mange stater er det forbudt for tenåringer å ha frivillig sex. Så da blir det vanskelig å lære de om å ha sex.

Dessuten er det man lærer om sex, at man skal skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men i USA er lavalderen gjerne 18 år, og i mange stater er det forbudt for tenåringer å ha frivillig sex. Så da blir det vanskelig å lære de om å ha sex.

Dessuten er det man lærer om sex, at man skal skamme seg.

Nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Det er bare å sette opp et pensum og fortelle dem det de behøver å vite, heller enn å overlate alt for mange av dem til å finne ut av det selv, ofte med temmelig uheldige resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal man forby seksualundervisninggen så synes jeg man også skal forby jenter å ha mensen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Det er bare å sette opp et pensum og fortelle dem det de behøver å vite, heller enn å overlate alt for mange av dem til å finne ut av det selv, ofte med temmelig uheldige resultater.

Jo, det er vanskelig i et land hvor dette ville ha vært ulovlig i enkelte stater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...