AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har en venn som har vært alvorlig deprimert lenge. Han har vært innlagt på psykiatrisk (og vært innom akutt-psykiatrisk) over lange perioder, gått på alle tenkelige medisiner, og fått elektrosjokk. Og selvsagt snakket med det som finnes av psykiatere/psykologer. Ingenting hjelper. Jeg lurer derfor på om det er noen som har personlig erfaring med alternative metoder som har hjulpet?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Tåpelig råd kanskje, men mosjon og musikk har vist seg å ha en effekt.. Men det blir jo et mini-råd i forhold til alle tiltakene som har blitt forsøkt her..
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Tåpelig råd kanskje, men mosjon og musikk har vist seg å ha en effekt.. Men det blir jo et mini-råd i forhold til alle tiltakene som har blitt forsøkt her.. Han har mosjonert regelmessig, hører på musikk/lydbøker o.l. Jeg tenker mer på konkret behandling; akupunktur, tankefeltterapi, kostholdsrelatert behandling, hypnose, osv osv, hva enn som finnes der ute.
Gjest Mathilde Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Har desverre ingen erfaring, men kom over denne artikkelen forrige dagen: http://www.dagbladet.no/2012/03/27/magasinet/fysioterapi/trening/20861997/ Hørtes interessant ut. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Har desverre ingen erfaring, men kom over denne artikkelen forrige dagen: http://www.dagbladet.no/2012/03/27/magasinet/fysioterapi/trening/20861997/ Hørtes interessant ut. Takk for svar. Jeg vet at det finnes mange enkelttilfeller av folk som har gjort det ene og det andre med alternativt der ute. Jeg har ei venninnne som ble frisk fra depresjon med tankefeltterapi, men hun var ikke alvorlig deprimert. Her snakker vi å være i psykose. Jeg vil veldig gjerne høre fra noen som har personlig erfaring med de behandlingstilbudene som finnes, hva som ble prøvd, hvor lenge, og hvilken grad av depresjon.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #7 Skrevet 9. mai 2012 Hadde man funnet opp en kur mot depresjon ville det sannsynligvis vanket en nobelspris. Alvorlig depresjon som har nevrologiske årsaker er desverre kroniske. Man kan ta medisiner som lindrer og som hjelper, men de kurerer ikke. Tror jeg. Hadde vært interesant å prøve akupunktur, men tviler på at det fungerer.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Hadde man funnet opp en kur mot depresjon ville det sannsynligvis vanket en nobelspris. Alvorlig depresjon som har nevrologiske årsaker er desverre kroniske. Man kan ta medisiner som lindrer og som hjelper, men de kurerer ikke. Tror jeg. Hadde vært interesant å prøve akupunktur, men tviler på at det fungerer. Nå har han gått gjennom alt spekter av antidepressiva, innleggelser, og til og med ECT, uten at det har lindret så mye som en cm. Poenget med tråen var å høre om noen har erfaringer med andre løsninger enn det helsevesenet tilbyr, ikke få beskjed om at han aldri vil bli frisk.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #9 Skrevet 9. mai 2012 ECT har hjulpet mange, men noen må ha ganske mange behandlinger og noen må få behandlinger med jevne mellomrom for å holde det ved like. Er det prøvd over tid, og kan det være aktuelt å prøve igjen? Ser det ikke er akkurat det du spør om, men det er det beste rådet jeg klarer å komme med i alle fall.. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 ECT har hjulpet mange, men noen må ha ganske mange behandlinger og noen må få behandlinger med jevne mellomrom for å holde det ved like. Er det prøvd over tid, og kan det være aktuelt å prøve igjen? Ser det ikke er akkurat det du spør om, men det er det beste rådet jeg klarer å komme med i alle fall.. Som sagt er ECT prøvd, han har fått maks anbefalte behandlinger (9), og han får ikke fler (heldigvis). ALT innen skolemedisin er utprøvd gjennom flere år, så det jeg spør om er alternative metoder.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Jeg var deprimert, og ble helt fin etter akupunkturbehandling. Bor dere tilfeldigvis i Trondheim kan jeg anbefale Arne Kausland, som er ledende på feltet i Norge. Har også ei venninne som er manisk depressiv som har fått mye hjelp av han. Forøvrig hjelper akupunktur mot smerter og mye annet også. Mange gode erfaringer
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jeg var deprimert, og ble helt fin etter akupunkturbehandling. Bor dere tilfeldigvis i Trondheim kan jeg anbefale Arne Kausland, som er ledende på feltet i Norge. Har også ei venninne som er manisk depressiv som har fått mye hjelp av han. Forøvrig hjelper akupunktur mot smerter og mye annet også. Mange gode erfaringer Så bra! Hvilken grad av depresjon led du av, hvor mange behandlinger hadde du, og hvor lang tid tok det før du merket endring? Jeg er stor tilhenger av alternativ behandling selv, og i dette tilfellet her må vi jo tenke alternativt når alt annet ikke har virket.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Det vanskelige med alternativ behandling, er vel at det ikke kan bevises at det hjelper. Noen sier de har blitt helbredet av forbønd, andre sier de har blitt healet av Snåsamannen, andre igjen har blitt friske av sjamaner eller av fotsoneterapi. Uansett hvilke alternativ du oppsøker, så vil du garantert finne en eller flere som kan bedyre at det virket på dem selv eller på noen de kjenner, og du vil også garantert finne en eller flere som kan skrive under på at det var bortkastede penger. Det som er skummelt er når mennesker avviser skolemedisin til fordel for alternati behandling. Og det er skummelt når folk blakker seg på alternativ medisin som de ikke vet om virker. Utover det tenker jeg at din venn neppe har så mye å tape på å teste ut noe, og da må han jo nesten bare velge det han selv har mest tillit til og tro på, og kanskje det som er nærmest og mest tilgjengelig. Hvis du leter etter "fasitsvar" på alternativ behandling som skal hjelpe din venn, leter du nok forgjeves. Men har han tro på slike ting skader det vel ikke om han prøver ut noe, så lenge han har råd til det og så lenge han ikke blir enda mer deprimert om det skulle vise seg å ikke virke. Man skal heller ikke undervurdere placebo-effekten 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Så bra! Hvilken grad av depresjon led du av, hvor mange behandlinger hadde du, og hvor lang tid tok det før du merket endring? Jeg er stor tilhenger av alternativ behandling selv, og i dette tilfellet her må vi jo tenke alternativt når alt annet ikke har virket. Jeg var vel kategorisert som middels deprimert. Jeg var desperat og følte ikke at psykologen hjalp meg noe særlig, så akupunktur føltes som et skudd i blinde, men jeg testet det fordi legen sa at om lag 50 - 60 % av hans pasienter har merket bedring av det. Hadde ikke noe særlig tro, så jeg tror ikke jeg vil forklare min bedring med placebo. Jeg startet med å gå dit to ganger i uka i en måneds tid. Etter ca 3-4 uker merket jeg bedring, og da trappet vi gradvis ned til en gang i uka, så en gang annenhver uke, og nå en gang i måneden Venninnen min som er manisk depressiv fikk i løpet av en måned halvvert dosen med antidepressiva etter hjelp fra akupunktur
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Det vanskelige med alternativ behandling, er vel at det ikke kan bevises at det hjelper. Noen sier de har blitt helbredet av forbønd, andre sier de har blitt healet av Snåsamannen, andre igjen har blitt friske av sjamaner eller av fotsoneterapi. Uansett hvilke alternativ du oppsøker, så vil du garantert finne en eller flere som kan bedyre at det virket på dem selv eller på noen de kjenner, og du vil også garantert finne en eller flere som kan skrive under på at det var bortkastede penger. Det som er skummelt er når mennesker avviser skolemedisin til fordel for alternati behandling. Og det er skummelt når folk blakker seg på alternativ medisin som de ikke vet om virker. Utover det tenker jeg at din venn neppe har så mye å tape på å teste ut noe, og da må han jo nesten bare velge det han selv har mest tillit til og tro på, og kanskje det som er nærmest og mest tilgjengelig. Hvis du leter etter "fasitsvar" på alternativ behandling som skal hjelpe din venn, leter du nok forgjeves. Men har han tro på slike ting skader det vel ikke om han prøver ut noe, så lenge han har råd til det og så lenge han ikke blir enda mer deprimert om det skulle vise seg å ikke virke. Man skal heller ikke undervurdere placebo-effekten Du visste kanskje at det er forsket på at antidepressiva i aller høyeste grad er placebo også. Som jeg har gjentatt; han har prøvd alt skolemedisin har å tilby over flere år, så det har vel aldri vært snakk om å avvise skolemedisin her. Det jeg er ute etter, er personlige erfaringer fra mennesker som har hatt hell med andre ting enn hva helsevesenet tilbyr, ikke noe annet.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Jeg var vel kategorisert som middels deprimert. Jeg var desperat og følte ikke at psykologen hjalp meg noe særlig, så akupunktur føltes som et skudd i blinde, men jeg testet det fordi legen sa at om lag 50 - 60 % av hans pasienter har merket bedring av det. Hadde ikke noe særlig tro, så jeg tror ikke jeg vil forklare min bedring med placebo. Jeg startet med å gå dit to ganger i uka i en måneds tid. Etter ca 3-4 uker merket jeg bedring, og da trappet vi gradvis ned til en gang i uka, så en gang annenhver uke, og nå en gang i måneden Venninnen min som er manisk depressiv fikk i løpet av en måned halvvert dosen med antidepressiva etter hjelp fra akupunktur Det spiller ingen rolle om det er placebo, som jeg skrev i forrige innlegg så er faktisk antidepressiva placebo også (sjokkerende nok). Placebo eller ikke; det er sluttresultatet som er det viktige, og man må ikke gi seg selv om helsevesenet ikke har mer å tilby. Tusen takk for svar. Jeg har stor tro på at akupunktur vil være bra for han og kommer til å foreslå det etterhvert når han har en god dag og er mer til stede
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #17 Skrevet 11. mai 2012 Vil gjerne høre fra andre som har hatt positiv effekt med alternativ behandling og depresjon også (særlig da alvorlig depresjon
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #18 Skrevet 11. mai 2012 Sjekk om han har Cøliaki eller noe. Vet om mange som blir alvorlig deprimerte og mister livsgnisten fordi de går med ubehandlet Cøliaki. Gluten og melkeprodukt er ikke bra for tarm eller kropp, og det er mange som sliter uten å vite hva det er. Ikke endre kosthold før alle tester er tatt - det er kjempeviktig! Først dro jeg til fastlegen, men de har ikke så god peiling på Cøliaki, ikke alle iallfall, så jeg fikk vite at jeg var frisk. Blodprøvene viste ikke noe galt.... Da ble jeg tatt med til Balderklinikken i Oslo, av noen som selv hadde vært der, og jeg fikk påvist Cøliaki. Jeg var dypt deprimert og veldig dårlig på den tiden, så måtte ha med meg noen som pratet for meg. Jeg måtte ta noen blodprøver og kort tid etter måtte jeg ta gastroskopi. Da jeg hadde tatt gastroskopi, måtte jeg vente på svaret, og da jeg fikk svar om at jeg hadde Cøliaki, endret jeg kostholdet til å være helt gluten og melkefritt, og spiste istedenfor mye sunt fett og proteinrik mat, og mye grønsaker, frukt, bær og sånt. Det er viktig å spise så rent som mulig, og lage mat fra grunnen av. Det å endre kostholdet var som natt og dag. Fra å være dypt deprimert og uten energi, var det som et slør som ble fjernet fra øyenen mine.Det var som om jeg så verden med nye øyne, og det var deilig å kunne begynne å leve igjen. Kroppen begynte å fungere igjen fordi tarmen min sakte men sikkert ble bra igjen. Så dette MÅ dere sjekke ut - vet om mange som har opplevd det samme som meg.
Gjest gjest Skrevet 15. mai 2012 #19 Skrevet 15. mai 2012 Han har mosjonert regelmessig, hører på musikk/lydbøker o.l. Jeg tenker mer på konkret behandling; akupunktur, tankefeltterapi, kostholdsrelatert behandling, hypnose, osv osv, hva enn som finnes der ute.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå